قدم اول جهاد علمی؛ شناخت پیشران‌های اصلی و واقعی توسعه است

تهران- ایرنا- عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت معتقد است که در جهان امروز با ظهور قدرت‌های بین‌المللی علمی جدیدی همچون چین که تقریباً در همه زمینه‌های علمی فعال هستند، شناخت پیشران‌های اصلی و واقعی توسعه، قدم اول جهاد علمی در کشور ما باید باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدرضا محمدی‌زاده در مقاله ای با عنوان «پیشران‌های پیشرفت علم و دانش؛ رهنمودهایی برای ایران» که امروز سه شنبه در دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه کرد، آورده است: اگر تمرکز بر پیشران‌های اصلی در حوزه های علمی نباشد، از منابع موجود استفاده بهینه نخواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: بشر بـا سه انقـلاب اساسی کشاورزی، صنعتی و اقتصاد دانش‌بنیان روبه‌رو بوده است؛ هم‌اکنون بیـش از دو دهه است کـه سـومین انقلاب، یعنی عصر اقتصاد دانش‌بنیـان آغاز شده است؛ عصری کـه در آن کاربرد دانـش مهمترین عامل تولید است و بیش از هر عامل دیگری پیش برنده صنایع و پایه‌گذار پیشرفت‌های اقتصـادی است.

در این مقاله که در میزگرد اندیشکده علم تحت عنوان «مسوولیت نخبگان در تحقق ظرفیت های علم و فناوری الگو»، ذیل این کنفرانس ارائه شد، با تاکید بر اینکه عامل اصلی تولید در اقتصاد دانش‌محور، دانش و نوآوری است، آمده است: تولید دانش فرآیندی بسیار پرهزینه است ضمن آنکه برای تولید دانش با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو هستیم و این محدودیت‌ها شامل محدودیت‌های مالی و انسـانی اسـت.

محمدی زاده با طرح این سؤال که با فرض انتخاب دانش در حوزه‌ای خاص، چگونه می‌توان آن را رشد و توسعه داد و پیشران‌ها چه مواردی هستند، آورده است: یافتن عامل یا عوامل اصلی پیشرفت علم متناسب با فرهنگ، امکانات و شرایط کشور که (علی‌الاصول) قابلیت اجرا هم داشته باشند، ایده اصلی این مقاله است؛ غالباً در بررسی‌ها به عوامل مؤثر در پیشرفت علم پرداخته می‌شود ولی یافتن پیشران‌های این حوزه به ندرت انجام شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مقاله خود آورده است: با توجه به انواع محدودیت‌های موجود، اگر تمرکز بر پیشران‌های اصلی نباشد، از منابع موجود استفاده بهینه نخواهد شد. اگر با استفاده از سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شهامت انتخاب پیشران‌ها و تمرکز بر آنها را پیدا نکنیم، در زمینه‌های متنوع و پراکنده ای فعالیت های علمی انجام خواهد شد بی‌آنکه در هیچ کدام در دنیا پیشگام باشیم. چراکه در دنیای امروز اگر در لبه علم و فناوری حرکت نکنیم، هم عرض نابودی قرار خواهیم گرفت.

 قدم اول جهاد علمی؛ شناخت پیشران‌های اصلی و واقعی توسعه است

در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بحث علم و فناوری با تأکید بر سرمایه‌های اجتماعی و انسانی، به مفهوم علم نوین، علم سنتی و موانع توسعه در ایران توجه شده و این مباحث از جمله مطالعاتی است که هنگام تدوین سند در مرکز الگو به آنها پرداخته شده است.

ابتدا در دوره موج اول انقلاب صنعتی "فردریک لیست" با هوشیاری ضرورت انتخاب صنعت پیشران را تشـخیص داد و با بررسی تاریخ اقتصادی کشورهای اروپایی شـواهد تجربی ایـن گزینش و معیارهای آن برای ایـن کشـورها را تشریح کرد.

در عصر اقتصاد دانش‌بنیان نیز منطق اقتصادی بیانگر ضرورت انتخاب دانش پیشران است؛ یکی از اولین منابعـی کـه بـه این امر توجه کرده، سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن ۲۱ است کـه در آن بر انتخاب دانش‌هـای پیشران تأکید شده است.

در ایـن سـند، چشمگیرترین نوآوری‌های بیست ‌و پنج سال آینده را در سه مقوله پایـه و ترکیباتی از آنها می‌بینید که این سه مقولـه شامل فناوری اطلاعات، فناوری زیستی و میکروالکترومکانیک هستند.

در آن سند به این نکته تاکید شده است که علم و دانش، بسیار بیشتر از منابع فیزیکی، پایه و اسـاس فناوری‌های آینـده را تشـکیل خواهـد داد و بـه همیـن نسبت، از محدودیت‌هـای ناشـی از اسـتخراج و فـرآوری مـواد پرحجـم و خـام کاسـته خواهـد شـد.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین کنگره پیشگامان پیشرفت با موضوع "جوانان و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" و با تلاش برای مشارکت حداکثری دانشجویان و جوانان فعال در اندیشه‌ورزی پیرامون الگوی پیشرفت کشور و فرآیند تدوین و تحقق آن، صبح امروز در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آغاز به کار کرد.

ظرفیت‌سازی برای مطالبه و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط نسل آینده‌ساز جامعه، کمک به همگانی کردن و ترویج گفتمان پیشرفت در بین جوانان و دانشجویان، فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه جوانان و دانشجویان کشور و دعوت از آنها برای تولید آثار علمی و هنری با موضوع پیشرفت و جهت‌دهی به تولیدات و آثار علمی و هنری دانشجویان و جوانان کشور در زمینه پیشرفت و ارزیابی و ارتقای مداوم آنها از اهداف برگزاری این کنگره عنوان شده است.

دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، همچنین در آستانه پایان تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تقدیم به مقام معظم رهبری، دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را با موضوع «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ گفتمان عمومی، مسئولیت ملی» در روزهای سوم و چهارم خرداد ۱۴۰۲ به صورت حضوری- مجازی برگزار می کند.

این کنفرانس دو روزه که پیش بینی می شود، مورد استقبال شایسته اندیشمندان، صاحبنظران و نخبگان داخل و خارج کشور قرار گیرد، به صورت مجازی با دسترسی حضوری در محل مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود تا زمینه استفاده از آن برای همه علاقمندان پیشرفت کشور فراهم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha