گرامیداشت رادیویی سالروز فتح خرمشهر/ راز ماندگاری «ممد نبودی ببینی»

تهران- ایرنا- شبکه‌های مختلف رادیویی با ویژه برنامه‌های متنوع سالروز پیروزی فتح خرمشهر را گرامی می‌دارند.

به گزارش ایرنا، رادیو ایران در آستانه سالروز پیروزی فتح خرمشهر، ویژه برنامه «حماسه فتح» را تقدیم می کند. با آزادی خرمشهر، ایران توانست بیشتر اراضی اشغال شده از سوی عراق در ابتدای جنگ را بازپس بگیرد.

ریحانه بیرامی تهیه کننده ویژه برنامه حماسه فتح بیان کرد: فتح خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱صورت گرفت. این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این ویژه برنامه مروری بر دلاوری و رشادت فرزندان این مرزو بوم خواهیم داشت و از خرمشهر و فتح آن خواهیم گفت.

«حماسه فتح» سه شنبه دوم خرداد به تهیه کنندگی ریحانه بیرامی و زهرا تقی ملا ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود.

راز ماندگاری سرود «ممد نبودی ببینی»

رادیو صبا در برنامه مستند ماجرا به بیان راز ماندگاری سرود «ممد نبودی ببینی» از زبان شاعر اثر می‌پردازد.

«ماجرا» یکی از برنامه‌های مستند رادیو صبا است که با شعار هر نام آوری ماجرایی دارد در قالب مستند گزارشی به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجراهای معروف می‌پردازد. این برنامه روز چهارشنبه به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر راهی آنتن می‌شود.

مستند ماجرا در این قسمت به سراغ سرود ماندگار «ممد نبودی ببینی...» می رود.

گرامیداشت رادیویی سالروز فتح خرمشهر/ راز ماندگاری «ممد نبودی ببینی»

انسیه شمس اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: یکی از قطعه‌هایی که برای ما یادآور آزادی خرمشهر است، سرود مشهور«ممد نبودی ببینی...» است. سرودی که یکسال بعد از شهادت محمد جهان آرا، فرمانده سپاه خرمشهر، برای یادآوری جای خالی او در جشن آزادی خرمشهر و توسط یکی از سربازان سپاهش یعنی جواد عزیزی سروده شد.

این سرود با الهام از یکی از نوحه‌های مشهور جنوب ساخته شد.

وی افزود: مستند ماجرا در این قسمت دلایل فرهنگی و موسیقایی ماندگاری این قطعه را بررسی می‌کند. جواد عزیزی شاعر این قطعه مهمان این قسمت از مستند ماجراست.

این برنامه به تهیه کنندگی و نویسندگی انسیه شمس الهی و با همکاری زهرا محسن زاده به عنوان مسئول هماهنگی و گزارشگر و آتنا محمد پناه گزارشگر راهی آنتن می‌شود.
ماجرای سرود محبوب آزادی خرمشهر را چهارشنبه سوم خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰ از رادیو صبا بشنوید

برنامه های رادیو سلامت در سالروز «فتح خرمشهر»

شبکه‌ رادیویی سلامت، چهارشنبه - سوم خرداد ماه در برنامه های خود به «سالروز فتح خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی» می‌پردازد.

مهمترین موضوعات مطرح‌شده در این تولیدات رشادت ها و مقاومت ملت ایران اسلامی به خصوص خوزستانی های دلاور در پس گیری خرمشهر از رژیم بعث عراق است.

برنامه شبانگاهی «پشت پلک صبح» به تهیه کنندگی «پیمان پناهی» از ۳۰ دقیقه بامداد، با حضور دکتر «مینا پور فرخ»، روانشناس به این پرسش که «الگوی شما در ایثار و از خودگذشتگی چه کسی است؟» پاسخ خواهد داد.

«به زندگی سلام کن» به تهیه کنندگی سولماز عطایی و گویندگی سیما رستگاران از ساعت ۶:۳۰ دقیقه به موضوع «ای ایران ای مرز پرگوهر ... دفاع ازمیهن آزادی خرمشهر» می پردازد.

همچنین برنامه «خونه زندگی» به تهیه کنندگی مسعود حسنی، با حضور کارشناسان به موضوع «ایثار رمز ماندگاری»، می پردازد. این برنامه که در قالب یک نمایش رادیویی است از بخش های مختلف و متنوعی همچون آموزش آشپزی در قالب نمایش خانوادگی، معرفی کتاب، گلخانه، نکات خانه داری، و پیامک همسایه های برنامه، و بخش درمانگاه مهر با موضوع درمان های ضروری و پخش سوال های پزشکی مردمی و ... تشکیل شده است.

برنامه های شبکه رادیویی سلامت بر روی موج اف.ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز تقدیم شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس، نمایش رادیویی « نابغه دفاع» از شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود.

پخش «نابغه دفاع» به مناسبت فتح خرمشهر

«نابغه دفاع» به نویسندگی زهرا کولیوند، درباره اتفاقاتی است که در همان روزهای نخست جنگ برای حسن باقری افتاد و چهره ای را از او نشان داد که هیچکس انتظارش را نداشت. خبرنگار جوان خیلی زود تبدیل به سرداری شد که تمامی مردان چابک آن روزگار سرباز لشکرش شدند.

این مجموعه رادیویی به کارگردانی بهرام سروری نژاد، تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، افکتوری نازنین حسن پور، صدابرداری جعفر جودتی و با هنرمندی محمدرضا قلمبر، شهریار حمزیان، کامیار محبی، پریسا مقتدی، شیما جانقربان، امیر زنده دلان، بهرام سروری نژاد، محمدرضاعلی، قربان نجفی، مونا صفی و حمید یزدانی ، سوم خرداد ماه ساعت ۲۳:۳۰ به روی آنتن رادیو نمایش می رود.

برای خرمشهر ترانه بگوییم

برنامه «صباهنگ» چهارشنبه با انتخاب یک مصرع شعر به گرامی‌داشت سالروز آزادی خرمشهر می‌پردازد.

«صباهنگ» عنوان یکی از برنامه‌های موسیقی محور رادیو صبا است که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر به صورت ویژه همراه مخاطبان می‌شود. این برنامه چهارشنبه سوم خرداد به پخش ترانه‌ها و موسیقی‌های خاطره انگیز با موضوع آزادی خرمشهر به گرامیداشت این روز می‌پردازد. تکمیل شعر از مهم‌ترین بخش های این برنامه است که به مناسبت این روز این مصرع را برای مخاطبان انتخاب کرده است که «جان ایران، خاک خرمشهر من».

علاقمندان و شنوندگانی که طبع شعر خوبی دارند می‌تواند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۱۰۵۵ و یا تماس با شماره ۲۲۶۵۳۰۴۳ این شعر را تکمیل نمایند.

صباهنگ هر روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی رضا عزتی و با اجرای فریبا باقری راهی آنتن می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha