استان اردبیل در عملیات آزادسازی خرمشهر ۸۵ شهید تقدیم کرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: ۲۲۰ رزمنده از این استان در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشتند که ۸۵ نفر از جوانان غیرتمند این دیار در این عملیات به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

علی واحد روز سه‌شنبه در آستانه سالروز فتح و آزادی خرمشهر روز مقاومت، ایثار و پیروزی در بازدید از خبرگزاری ایرنا با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: امسال به‌مناسبت سالروز فتح و آزادسازی خرمشهر ۲۵۰ عنوان برنامه متنوع در نقاط مختلف این استان برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در استان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تجلیل از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس، دیدار با خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان، عطرافشانی و گلباران گلزار شهدا طی روزهای پیش رو در مناطق مختلف استان اردبیل برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل، جهاد خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در اقصی نقاط استان با حضور گروه‌های جهادی و پزشکی، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، رژه خودرویی و موتوری ، افتتاح ده‌ها خانه محروم و آبرسانی به ۱۷ روستای استان را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این ایام ذکر کرد.

به گفته واحد صدور بیانیه، درج فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره خرمشهر در سربرگ ادارت و قبوض آب، برق و تلفن، اجرای مارش رزم نوازان توسط نیروهای نظامی و انتظامی در تمامی میادین اصلی شهر اردبیل، برگزاری نشست بصیرت‌افزایی با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، نشست با طلاب و روحانیون، برگزاری یادواره شهدا به صورت خانوادگی و برگزاری یادواره پیش اجلاسیه شهدا در نقاط مختلف در راستای کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در استان اردبیل برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس در محل عالی قاپو و برگزاری نشست بررسی عوامل موثر در پیشروزی عملیات بیت‌المقدس را از دیگر برنامه‌های تبیینی در این مدت ذکر کرد و افزود: تمام برنامه‌های پیش‌بینی شده با شعار محوری "ما متحدیم" برگزار خواهد شد.

رونمایی از حماسه آلاچیق‌ها؛ تبیین نقش عشایر اردبیل در دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل رونمایی از کتاب "حماسه آلاچیق‌ها" که به نقش عشایر استان در دوران دفاع مقدس پرداخته، افتتاح یادمان شهدای گمنام در شهرهای لاهرود و مرادلو شهرستان مشگین‌شهر، برگزاری جلسات جهاد تببین، برگزاری جلسات هم‌اندیشی زنان فاطمی، برگزاری نمایشگاه عکس در پیاده‌راه عالی‌قاپو و بازخوانی عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر را از جمله دیگر برنامه‌های شاخص در استان عنوان کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با بیان اینکه تمامی برنامه‌های سوم خرداد در استان با رویکرد فرهنگی و هنری پیش‌بینی شده است، گفت: یکی از برنامه‌های پیش بینی شده سخنرانی رزمندگان شرکت کننده در عملیات بیت‌المقدس در شهرستان‌های استان به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه است.

استان اردبیل در عملیات آزادسازی خرمشهر ۸۵ شهید تقدیم کرد

واحد در پاسخ به سوالی در خصوص نقش رزمندگان استان اردبیل در آزادسازی عملیات خرمشهر اظهار کرد: در مجموع ۲۲۰ رزمنده از استان اردبیل در عملیات بیت‌المقدس که منجر به فتح و آزادسازی خرمشهر شد، حضور داشتند که ۸۵ نفر از جوانان غیرتمند این دیار در آن عملیات به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص شهدای گمنامی که در استان اردبیل خاکسپاری شده‌اند، گفت: تا سال گذشته ۷۵ شهید گمنام تا سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در ۳۴ نقطه استان خاکسپاری شده بودند که سال گذشته ۱۰ شهید گمنام دیگر در استان خاکسپاری شد و امروز ۸۵ شهید در ۴۴ نقطه مختلف استان خاکسپاری شده‌اند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: برای ۹۰ درصد این شهدا یادمان احداث شده است و برای ۱۰ درصد باقی مانده هم اعتبارات لازم پیش‌بینی شده است.

وی فتح خرمشهر را نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برشمرد و ادامه داد: هم‌اکنون دشمنان در تمامی عرصه‌ها برای ناامیدی مردم ایران فعالیت می‌کنند و تنها راه مقابله با دشمنان بهره‌گیری از تجربه‌های گران‌سنگ دوران دفاع‌مقدس و شنیدن پیام شهیدان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعثی نمونه بارز امدادهای الهی و غیبی در دوران هشت سال دفاع مقدس است، اظهار کرد: نیروهای مردمی، ارتش و سپاه با دستان خالی در برابر لشکر تا بن دندان مسلح رژیم بعثی عراق ایستادگی کردند و با خلق حماسه‌ای بزرگ در ۳۴ روز از سقوط خرمشهر جلوگیری کردند.

واحد در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص اقدامات اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در خصوص جهاد تبیین گفت: در ۶ ماهه دوم سال گذشته جلسات تبیینی برای اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزان ، دانشجویان و طلاب برگزار شد و امسال هم برنامه ۶ ماهه پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه هر ماه چهار برنامه ۲ ساعته تبیینی برگزار می‌شود، اظهار کرد: نشست تبیینی روز چهارشنبه (امروز) با حضور حجت‌الاسلام حیدر مصلحی مشاور رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل اضافه کرد: این نشست شامل پخش مستند درباره دفاع مقدس، تاریخ شفاهی و روایت‌گری و پاسخ به سوالات و شبهات خواهد بود.

۶۹۰ عنوان کتاب درباره دفاع مقدس در اردبیل تالیف شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در ادامه در خصوص مستندسازی نقش این استان در دفاع مقدس و چاپ و نشر کتاب در این زمینه گفت: تاکنون ۶۹۰ عنوان کتاب از سوی دستگاه‌های مختلف استانی اعم از بنیاد حفظ آثار، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه حضرت عباس و دانشگاه در موضوع دفاع مقدس تالیف شده است.

وی با بیان اینکه هر سال ۵۰ عنوان کتاب در استان در زمینه دفاع مقدس چاپ و منتشر می‌شود، اضافه کرد: با توجه به برگزاری کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل در سال جاری، سال گذشته و امسال تالیف ۳۴۰ عنوان کتاب در دستور کار قرار گرفته است که از این تعداد تاکنون بنیاد حفظ آثار ۶۶ عنوان کتاب تولید در سه سطح ملی ، منطقه‌ای و استانی منتشر کرده که شامل نمایشنامه، داستان، شعر، خاطرات رزمندگان، نقش دانش‌آموزان، عشایر و فرهنگیان در دفاع مقدس است.

واحد یادآورشد: علاوه براین کتاب‌های نقش شهرستان‌های استان در دفاع مقدس در دست تدوین است و مقرر شده کتاب‌های مربوط به پنج شهرستان تا اجلاسیه نهایی کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، نیروهای مسلح کشورمان عملیات‌های مختلفی را برای آزادسازی خرمشهر انجام دادند و سرانجام در عملیات بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت ماه با مرکزیت قرارگاه کربلا اجرا شد، خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بعد از ۱۹ ماه اشغال به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha