خطر غرق شدگی در کمین مسافران سواحل شمالی

ساری - ایرنا - صحنه های غم انگیز غرق شدن در سواحل شمال، هشداری به مسافران، گردشگران و تمامی شهروندانی است که همه ساله برای شنا و استفاده از آب های ساحلی دریای خزر راهی این خطه می شوند، اما به رغم هشدار های مختلف سالانه شاهد این حادثه تلخ هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه با تدابیر صحیح، همکاری و مشارکت استانداری، اداره کل ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر، پلاژداران، فرمانداری ها و شهرداری های ساحلی مازندران برای ارایه خدمات امداد و نجات به صف شدند، اما طبق آمار پزشکی قانونی و افزایش شمار مغروغین، خطر غرق شدگی همواره در کمین مسافران در سواحل شمالی وجود دارد.

بررسی های تاریخی نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از مسافران و گردشگران با هدف استفاده از سواحل دریا به استان مازندران سفر می کنند، به همین دلیل خطر غرق شدن در خزر به دلایل مختلف از جمله بی احتیاطی و شرایط خاص دریا، تهدیدی جدی علیه شهروندان محسوب می شود.

خطر غرق شدن در دریای خزر به دلایل مختلف بی احتیاطی، نداشتن مهارت شنا، وجود مناطق شنا ممنوعه و ویژگی های خاص جزر و مد خزر، دغدغه جدی تمامی شهروندان ایران و مازندران شده است.

صد البته کسی منکر استفاده از دریا و لذت آب تنی نیست اما استفاده از مکان های امن و در طرح های تدارک دیده شده اطمینان خاطر را به خانواده ها خواهد داد که امکان بروز حادثه در این مکان ها به حداقل ممکن خواهد رسید.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و پارسال ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

بنابر این گزاش از مجموعه ۵۱۶ نفری که هموطنان در چهار سال گذشته در سواحل مازندران جانشان را از دست دادند، ۶۴ نفرشان زن و مابقی مرد بودند، همچنین طبق بررسی های صورت گرفته، ۹۰ درصد این افراد غیر بومی و در مناطق شنا ممنوعه (خارج از طرح های سالمسازی) غرق شدند.

دست اندرکاران مازندران همسو با اهمیت حفظ جان شهروندان و جلوگیری از خطر احتمالی غرق شدگی در یک اقدام عملی، ۶۰۰ ناجی غریق واحد امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران را قبل از شروع طرح سالمسازی در مناطق مختلف سواحل مازندرانی خزر استقرار داده اند.

این تعداد ناجیان غریق جمعیت هلال احمر در ۳۰۰ نقطه حادثه خیز سواحل دریای خزر در محدوده استان مازندران حضور دارد تا ضمن هشدار به افراد برای پرهیز از شنا در مناطق ممنوعه به غریق های احتمالی نیز کمک کنند.

از آن جایی که طرح سالمسازی دریا به دستور وزارت کشور از اول تیرماه آغاز می شود، امسال براساس ضرورت های موجود از جمله تعطیلات پیش رو در خرداد ماه زودتر از زمان اعلان این طرح حدود ۶۰ درصد ناجیان غریق هلال احمر استان به سواحل اعزام و مستقر شدند.

خطر غرق شدگی در کمین مسافران سواحل شمالی

اجرای آزاد سازی حریم ۶۰ متری و دسترسی بیشتر شهروندان به سواحل مازندرانی خزر

نگرانی در باره احتمال افزایش شدید مرگ و میر ناشی از غرق شدن در سواحل مازندران امسال نیز دوچندان شده است، چراکه علاوه بر افزایش دمای هوا و بالا رفتن انگیزه بریا شنا کردن، با اجرای طرح آزادسازی سواحل، به مراتب نقاط دسترسی ساحلی دریا برای عموم مردم بیشتر شد.

از آنجا که اهمیت حوزه گردشگری به ویژه استفاده از سواحل دریای خزر استان مازندران بسیار مهم و از برنامه های توسعه ای اولویت نخست است، همواره برنامه های متعددی برای حفظ جان مردم در سواحل و به صفر رساندن آمار مغروغین عملیاتی می شود.

تصرف حریم سواحل دریای خزر معضل چند دهه ای در استان های شمالی بود. تعریف حریم ۶۰ متری برای سواحل خزر دارای قانون مصوب با قدمت بیش از یک دهه است که پیش از این به علت مقاومت دستگاه های دولتی بدرستی اجرایی نشده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رییس جمهور دهم بهمن ماه سال گذشته در دستوری صریح‌ همه دستگاه‌های دولتی را بدون استثنا موظف به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده دریا تا مرز قانونی حداقل ۶۰ متر از ساحل کرد.

همسو با این دستور صریح و پیگیری همه جانبه دولتمردان، طبق اعلام استاندار مازندران تاکنون ۹۴ درصد از حریم ۶۰ متری سواحل خزر در این استان آزاد شده و مازندران در این زمینه پیشتاز بوده است. ۶ درصد باقی مانده در اختیار بندر نوشهر، بندر فریدونکنار، بندر امیرآباد، نیروی دریایی ارتش، دستگاه های نظامی، نیروگاه، کشتی سازی صدرا، سکوی نفتی شمال و یا مراکزی است که نباید از ساحل فاصله داشته باشند.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

خطر غرق شدگی در کمین مسافران سواحل شمالی

آیا مردم و مسافران تابستانی می دانند که جریان پرشتاب، اما حتی کم عمق آب هم می تواند سبب غرق شدگی و مرگ شود؟ آیا آنان می دانند که بدون کسب فنون شنا هرگز نباید شنا کنند و وارد نواحی پرعمق شوند؟ آیا آنان می دانند که آب راکد کم عمق می توند برای کودکان کم سن و سال خطرناک باشد؟ آیا آنان می دانند که در مناطق تحت حفاظت و طرح های سالم سازی باید شنا کنند؟ آیا آنان می دانند که برای پیشگیری از غرق شدگی کودکان باید از جلیقه نجات استفاده کنند؟ آیا آنان می دانند که نباید هرگز داخل آبی که کف آن را نمی بینند یا از عمقش اطلاع دقیقی ندارند، شیرجه بزنند؟ آیا آنان می دانند که برای کمک به غریقی که فاصله اش با شما زیاد است بهترین کار بستن وسیله مثل کیسه طناب، یا لاستیک تیوپ به سر طناب و پرتاب آن به سمت غریق است؟

نکات مورد تاکید کارشناسان در استفاده از سواحل دریای خزر

آگاهی از چگونگی شنا در سواحل دریا می تواند به افرادی که قصد شنا در دریا را دارند کمک کند تا دچار مشکل نشوند. مهم ترین نکته ای که کارشناسان بر لزوم رعایت آن برای شنا در دریای خزر تاکید می کنند موج و جریان های ناشی از آن است که به اصطلاح جریان شکافنده نامیده می شود ، جریانی که دلیل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در آب های ساحلی است. بیشتر جریان های ساحلی به دلیل حضور امواج و شکست آن ها ایجاد می شوند و این جریان ها آنقدر قوی هستند که حتی ممکن است شنا گران ماهر را هم غرق کنند.

این جریان را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنان چه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

کارشناسان پیشنهاد می کنند هنگامی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکنید بنا بر این آرام باشید و با جریان همراه شوید.

ذوق زدگی دیدن موج و جزر و مد دریای آبی خزر و به آب افتادن در هر نقطه از سواحل، بی احتیاطی محض است که برخی از شهروندان را به کام مرگ خاموش می کشاند. خانواده ها باید به نکات ایمنی و تابلو های هشدار دهنده مناطق ممنوعه شنا توجه جدی داشته باشند چراکه خطر غرق شدن در این مناطق به مراتب بیشتر از نقاط سالمسازی دریا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha