۲ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۳۲
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85119256
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویگردانی بولیوی از دلار

۲ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۳۲
کد خبر: 85119256
رویگردانی بولیوی از دلار

تهران – ایرنا – با ادامه روند افت دلار در معاملات جهانی به علت وقوع جنگ اوکراین و رویکرد کشورها به سمت یک ارز جایگزین مطمئن، دولت بولیوی اعلام کرد همچون برزیل و آرژانتین، در معاملات تجاری خود یوان چین را جایگزین دلار آمریکا می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای رسانه روسی «اسپوتنیک» با انتشار این خبر نوشت: دولت بولیوی که با کاهش موثر دلار مواجه است، قصد دارد تا در تجارت خارجی خود یوان چین را جایگزین دلار کند.

بنابراین گزارش، «لوئیس آرسه»، رئیس جمهوری بولیوی و نمایندگان بخش بازرگانی این کشور بر سر استفاده از یوان چین در تعاملات تجاری با پکن به توافق رسیده اند، کاری که پیش از این دو کشور همسایه برزیل و آرژانتین انجام داده اند.

رئیس جمهوری بولیوی دراین خصوص در یک کنفرانس خبری گفت: دو اقتصاد بزرگ در منطقه (آمریکای جنوبی) هم اکنون و در توافق با چین در تعاملات تجاری خود از یوان استفاده می کنند.

براساس این گزارش، به نظر می رسد چنین تصمیماتی راه حلی بر مشکلات دلاری باشد که کشورهای آمریکای لاتین با آن مواجه اند.

به نوشته اسپوتنیک، بانک مرکزی چین نیز قصد دارد تا برای سهولت این کار شعبه هایی در کشورهای آمریکای جنوبی احداث کند، این امر باعث می شود تا بانک چینی، در قبال یوان، پزو در اختیار مشتریان و تجار در بولیوی ارائه دهد.

این گزارش می افزاید: رئیس جمهوری بولیوی از بانک مرکزی این کشور خواسته تا بررسی هایی در زمینه سیاست اقتصادی دو کشور برزیل و آرژانتین که در تعاملات تجاری خود به جای دلار از یوان چین استفاده می کنند، انجام دهند.

بنابر گزارش بلومبرگ، تا سال ۲۰۱۰ میلادی تعاملات تجاری جهان با یوان کم تر از یک درصد بوده است و در همان دوران سهم دلار آمریکا در این بخش ۸۳ درصد را شامل می شد، اما از ماه مارس گذشته و برای نخستین بار یوان توانست از دلار آمریکا در تجارت جهانی نه تنها سهم بیشتری داشته باشد بلکه از آن نیز عبور کند، سهم یوان چین در دادوستدهای جهانی به ۴۸ درصد رسید این درحالی بود که ۴۷درصد از تجارت های جهانی با دلار آمریکا انجام شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha