کشف جهانی گم‌شده در اعماق جنگل‌/سفر ۲ عربستانی به فضا با پرواز خصوصی

تهران- ایرنا- جریمه بی‌سابقه «متا» (فیسبوک) در اروپا، کشف یک جهان گمشده در گواتمالا، پرواز فضانوردان عربستانی به فضا و چراغ سبز دولت سئول برای تقویت حضور تراشه‌سازان کره‌ای عناوین چند خبر کوتاه از حوزه علم و فناوری و دانستنی‌ها است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از رسانه‌های جهان، نهادهای تنظیم مقررات اروپایی، شرکت «متا» را به علت انتقال داده‌های کاربران در اتحادیه اروپا به آمریکا، ۱.۲ میلیارد یورو معادل ۱.۳ میلیارد دلار جریمه کردند که یک رکورد یا حدنصاب بی‌سابقه در این زمینه محسوب می‌شود.

این تصمیم به یک پرونده مطرح شده توسط موسسه کارزارکننده اتریشی «ماکس شرمز» (Max Schrems) مربوط است که استدلال کرده بود چهارچوب انتقال داده‌های شهروندان اروپایی به آمریکا از اروپایی‌ها در برابر نظارت‌های مراقبتی (جاسوسی) آمریکا محافظت نمی‌کند.

«کمیسیون محافظت از داده‌های» ایرلند نیز از شرکت متا خواسته است که هرگونه اقدام برای انتقال داده‌های کاربران اروپایی به آمریکا در آینده را به تعلیق درآورد. این کمیسیون که بر فعالیت‌های متا در اروپا نظارت می‌کند، اعلام کرده که این شرکت «مقررات کلی محافظت از داده‌ها» در اتحادیه اروپا را نقض کرده است. شرکت متا (فیسبوک) نیز اعلام کرده است که در برابر این حکم و جریمه تجدیدنظر خواهد کرد.

باستان‌شناسان یک جهان گم‌شده را در اعماق جنگل‌ها پیدا کردند

دانشمندان در کشور گواتمالا یک جهان گم شده از شهرهای «مایان» را مدفون در اعماق جنگل کشف کرده‌اند که گفته می‌شود دارای اولین سامانه آزادراهی در جهان بوده است.

کشف جهانی گم‌شده در اعماق جنگل‌/سفر ۴ عربستانی به فضا با پرواز خصوصی

این باستان‌شناسان می‌گویند مایان‌های باستانی ۴۱۷ شهر ساخته‌ بودند که با ۱۱۰ مایل از «ابربزرگراه‌ها» با هم در ارتباط بوده‌اند. این شهرها مربوط به حدود سه هزار سال پیش هستند. این کشف می تواند بازاندیشی مورخان درباره دانسته‌های مربوط به تمدن «مایان» را به دنبال داشته باشد.

فضانوردان عربستانی با پروازی خصوصی به فضا رفتند

شرکت‌های «اسپیس ایکس» و «اکسیوم اسپیس» در یک کار مشترک چهار مسافر فضایی از جمله دو مسافر عربستانی را به سمت مدار زمین به پرواز درآوردند. یکی از این مسافران عربستانی زن است که به عنوان اولین زن از عربستان سعودی سفر به فضا را تجربه می‌کند.

این دومین ماموریت فضایی خصوصی شرکت اکسیوم به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و تمرکز این ماموریت ۱۰ روزه تحقیق درباره گرانش صفر است. این ماموریت ترکیبی از ابتکار خصوصی و عمومی است به طوری که شرکت‌های اسپیس‌ایکس و اکسیوم با سازمان ناسا همکاری دارند.

کشف جهانی گم‌شده در اعماق جنگل‌/سفر ۴ عربستانی به فضا با پرواز خصوصی

یکی از مدیران اجرایی تجاری در «تنسی» که همچنین راننده ماشین مسابقه‌ای است، یکی از صندلی‌های کپسول فضایی «کرو دراگون» را با هزینه حدود ۵۵ میلیون دلار از آن خود کرده است.

دولت عربستان نیز هزینه دو مسافر عربستانی را پرداخت کرده است. یکی از این مسافران «ریحانه برناوی» اولین مسافر فضایی زن عربستانی است که متخصص بیوشیمی در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی است. «علی القرنی» نیز خلبان نیروی هوایی این کشور است.

تلاش تراشه‌سازان کره‌ای برای پُرکردن جای خالی «میکرون» در چین

دولت کره جنوبی اعلام کرده است که اگر شرکت‌های سامسونگ و «اس کی هنیکس» بخواهند جای خالی شرکت آمریکایی «میکرون» را در کشور چین پُر کنند، سئول مداخله‌ای نخواهد کرد.

دولت چین پیش از این در یک تشدید نبرد فناوری با آمریکا، فعالیت میکرون در چین را ممنوع کرده بود.

کشف جهانی گم‌شده در اعماق جنگل‌/سفر ۴ عربستانی به فضا با پرواز خصوصی

ماه گذشته کاخ سفید بی سر و صدا از کره جنوبی خواسته بود که در صورت محدود شدن فروش محصولات میکرون در چین، از تراشه‌سازان این کشور بخواهد که از تقویت فعالیت و فروش خود به چین خودداری کنند. اما دولت سئول تاکید کرده که تصمیم در این خصوص با خود شرکت‌های کره‌ای است.

چین ادعا کرده که شرکت تراشه‌سازی آمریکایی میکرون یک خطر امنیت ملی برای چین است و از اپراتورها خواسته است که از خرید محصولات فناوری میکرون خودداری کنند. در مقابل، یک سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا گفته که این موضع چین هیچ پایه و اساس حقیقی ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha