۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۹
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85118516
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۴.۵ میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر رهاسازی شد

رشت- ایرنا- رهاسازی همزمان ۴.۵ میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در استان‌های شمالی امروز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران و جمعی از مسئولان استانی از چمخاله لنگرود گیلان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، شیلات گیلان با همکاری سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان، ۲ میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و سه هزار و ۵۰۰ قطعه بچه ماهیان خاویاری را رهاسازی کرد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران روز یکشنبه در جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر گفت: بچه ماهیان استخوانی که امروز در استان گیلان رهاسازی شد در وزن چهار میلیگرم بود که در واقع باید در وزن بالای گرم این ماهیان رهاسازی شوند.

سید حسین حسینی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی رهاسازی ماهیان استخوانی و خاویاری، اظهار داشت: هدف‌گذاری شیلات ایران دستیابی به تولید و تکثیر ۵۰۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان است

وی با بیان اینکه از نخستین تولید و بازسازی ذخایر ماهیان استخوان در ایران از سال ۱۳۰۱ یک قرن می گذرد، گفت: در این سال روسیه و ایران برای نخستین بار به منظور صیانت از دریا اقدام به تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری کردند باید بدانیم دریا منابع لایتناهی نیست و صیانت از انفال دریا را در دستور کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در شمال و جنوب ۷۰۲ هزار تن سبد برداشت انواع آبزیان را داشتیم که ازاین‌میزان‌ در شمال ۲۰ هزار تن ماهی کیلکا و ۱۵ هزار تن انواع ماهیان استخوانی بود.

حسینی به بیان اینکه گونه‌های خزر گونه‌های رود کوچ هستند، گفت: دخالت بشر با افزایش آلودگی رودخانه‌ها مانع تکثیر طبیعی این گونه های ارزشمند شده که شیلات ایران برای جبران آن مراکز بازسازی ذخایر را تاسیس کرد.

وی اضافه کرد: بهره‌برداران و صیادان سختکوش شمال با کمک محققان و متخصصان شیلات تکثیر طبیعی را آغاز کردند و ۳۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد که از این مقدار ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سهم مشارکت جامعه بهره ‌بردار و مردمی است. این امر نشان از ارتقاء فرهنگ صیانت از دریا و ترقی شناخت دانش فرهنگی مردم این مرز و بوم است.

حسینی افزود: سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون اعتبار برای بازسازی ذخایر اختصاص داده شد و با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل امسال ۹۰ میلیارد تومان فقط برای رهاسازی و بازسازی ذخایر اختصاص یافت که سهم استان گیلان از این اعتبار ۵۰ میلیارد تومان بود که برای تقویت مراکز بازسازی ذخایر اختصاص یافت.

وی گفت: ۱۰ میلیارد برای استان مازندران و ۲۰۰ میلیارد ریال برای توسعه ماهیان خاویاری در استان گلستان اختصاص یافت.

وی یاد آوری کرد: در سواحل جنوب کشور نیز به دلیل تنوع گونه‌های مختلف علاوه بر تکثیر و رها سازی، ایستگاه و زیستگاه های مصنوعی برای آرام بخشی و چراگاه سازی و رهاسازی گونه های ارزشمند را داریم. در دنیا ۴۵۶ گونه آبزی پرورش می‌یابد که در کشور ما این‌مقدار کمتر از ۲۰ گونه است باتوجه به تنوع گونه‌ای و ظرفیت پتانسیل سواحل ایران افزایش تولید را در برنامه داریم.

حسینی تصریح کرد: باید فرهنگ تولید و آبزی مصرفی را در دستور کار قرار دهیم چراکه تولید در کنار مصرف مفهوم می یابد.

وی عنوان کرد: در دنیا ۲۱۴ میلیون تن تولید آبزیان است که از این‌مقدار ۹۰ میلیون تن در حوزه صید و ۱۲۴ میلیون تن از محل آبزی پروری و ۳۶ میلیون تن در تولید گیاهان آبزی است.

به گفته وی، سهم پروتئین آبزیان در سبد غذایی ۴۹ درصد و ۵۱ درصد سایر پروتئین ها می باشد.

وی افزود: باید کارگروهی تخصصی متشکل از دانشمندان، محققان شیلاتی و دانشگاهیان تشکیل شود و همه در کنار هم برای انتقال آموزش، دانش و ترویج بازسازی ذخایر همکاری کنندو امکان خطا در حوزه بیوتکنولوژی کاهش یابد. این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه انسجام ملی و مشارکت همه مردم در بازسازی ذخایر و صیانت از دریا اتفاق بیفتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha