سفر رییس جمهور به اندونزی، جایگاه سیاسی دو کشور را ارتقا می دهد

تهران - ایرنا - رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی با بیان اینکه سفر آیت الله رییسی به جاکارتا جایگاه سیاسی دو کشور مسلمان را در منطقه و آسیا ارتقاء خواهد داد، گفت: سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و تجاری و حوزه انرژی محور اصلی گفتمان و تفاهم نامه‌های دولتمردان دو کشور است.

محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره سفر رییس جمهور به اندونزی گفت: اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان جهان است که ارتباطات با این کشور تاثیر فراوانی در ارتقاء سازمان جنبش عدم تعهد و بهبود روابط با کشورهای شرق آسیا خواهد داشت و دو کشور ظرفیت و پتانسیل بسیاری بالایی در حوزه های تجاری و اقتصادی دارند.

رییس گروه دوستی ایران و اندونزی با تاکید بر اینکه سفر رییس جمهور به جاکارتا، دستاوردهای زیادی خواهد داشت، افزود: این سفر در ارتقاء حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی تعیین کننده است. چرا که به عنوان نمونه اندونزی در تولید کاغذ جایگاه ارزنده‌ای دارد و که در سفر رییس جمهور و امضاء تفاهم نامه‌ها، کمبودهای این بخش جبران خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: در بخش سیاست خارجی، اندونزی نگاه ویژه‌ای به جبهه مقاومت دارد که در این زمینه و مسائل حقوق بشری هم هر دو کشور اقدامات مشترکی را به سرانجام خواهند رساند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اشتراکت دو کشور در حوزه صنایع عنوان کرد: بخشی از مواد اولیه صنایع ما در کشور اندوزی تولید می‌شود که در قبال دریافت این مواد، ایران می‌تواند کادر مهندس و متخصص خود را برای برخی از صنایع به این کشور اعزام کند. همچنین تبادل استاد و دانشجو از دیگر مباحثی است که در این سفر تفاهم نامه‌هایی بین طرفین رد و بدل خواهد شد.

زاهدی با بیان اینکه حوزه انرژی ظرفیت‌های ارزنده‌ای برای تهران و جاکارتا ایجاد کرده است، عنوان کرد: گسترش روابط تجاری دو کشور از طریق اتاق‌های بازرگانی از دیگر دستاوردهای سفر رییس جمهور به اندونزی خواهد بود. البته دولت برنامه‌های خاص دیگری را در این سفر مدنظر قرار خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه سفر آیت الله رییسی به اندونزی موفقیت آمیز خواهد بود، خاطرنشان کرد: قطعا دولتمردان اندونزی به افزایش ارتباطات با ایران تاکید دارند چرا که آنها به خوبی می‌دانند ایران اسلامی در خاورمیانه و غرب آسیا، نقش پررنگی دارد و به جایگاه ایران برای حل مسائل منطقه واقف هستند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، یکم خرداد در صدر هیأتی بلندپایه عازم جاکارتا شد.

دیدار دوجانبه با «جودو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی خواهد بود.

رییس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری اندونزی، با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌گو خواهد کرد.

نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس جمهور به جاکارتاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha