۱ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۵۴
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85118042
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید ترکیه بر بازگشت آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل دمشق

تهران- ایرنا- وزیر خارجه ترکیه یکشنبه شب بر لزوم بازگشت آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل دولت سوریه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، مولود چاووش اوغلو از آغاز همکاری با بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای بازگرداندن آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل دمشق خبر داد.

وی گفت: ما همکاری با رئیس جمهور سوریه را برای بازگرداندن آوارگان سوری به مناطق خود آغاز کردیم و بر لزوم اعزام آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل دولت سوریه تاکید می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در نشست چهارجانبه وزرای خارجه (ایران، ترکیه، روسیه و سوریه) در مسکو بر سر نقشه راه بازگشت آوارگان سوری به توافق رسیدند، تاکید کرد: نشست سه جانبه بین روسای جمهور ترکیه، روسیه و سوریه در حال برنامه ریزی است.

هفته گذشته وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که آنکارا به زودی تشکیل کمیته و تهیه نقشه راه برای عادی سازی روابط خود با سوریه را آغاز خواهد کرد.

چاووش اوغلو در بیانیه‌ای گفت: آنکارا تصمیم به تهیه نقشه راه گرفته است و در آینده نزدیک کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه‌ها تشکیل خواهد شد تا کار ترسیم این نقشه راه را آغاز کند.

سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه پیش تر در نشست چهارجانبه وزیران خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو گفته بود: همه ما زمینه بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان به سکونتگاه دائمیشان در سوریه را فراهم می‌کنیم.

بر اساس داده‌های اداره کل مهاجرت ترکیه در سال ۲۰۱۹ (منابع سوری این آمار را تائید نمی‌کنند)، این کشور میزبان ۵ میلیون و ۹۰ هزار و ۲۴۹ خارجی از ۱۹۲ کشور مختلف جهان شد. از این تعداد ۳ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۴۴ نفر اتباع سوریه هستند که تحت حفاظت موقت می‌باشند، ۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۴ نفر با داشتن دفترچه اقامت در ترکیه اسکان گزیده‌اند و ۳۲۴ هزار و ۱۶۱ نفر با استقرار در ترکیه، تقاضای پناهندگی کرده و خواهان اسکان در کشور سومی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha