تئاتر دانشگاهی و نوین ایران را به کشورهای دیگر نشان می‌دهیم

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده نمایش‌های «اُسطُرلاب» و «من عاشق صدا هستم» که موسسه فرهنگی هنری «داستان ما» را تاسیس کرده گفت: در پی فعالیت در بحث آموزش بخش‌های مختلف تئاتر درآمدم تا از این طریق بتوانم به حمایت گروه تازه‌ای از هنرمندان جوان بپردازم که دغدغه‌شان خود هنر نمایش است.

یاسمن اسمعیل‌زادگان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره چالش‌های تولید و تهیه‌کنندگی نمایش در شرایط کنونی گفت: تهیه‌کنندگی و تولید نمایش در شرایط کنونی چیزی جز شکست مادی برای شما به همراه نخواهد داشت. در واقع شما تنها باید عاشق این کار باشید که به انجام آن بپردازید.

وی ادامه داد: علاوه بر این، متاسفانه هنوز در تئاتر واژه تهیه‌کننده از سرمایه‌گذار تفکیک نشده است. به همین دلیل وقتی اسم تهیه‌کننده به میان می‌آید، اکثرا از او تصور اسکناس‌گونه‌ای دارند. به همین دلیل برخوردها تغییر کرده و افرادی که حتی هیچ سابقه‌ای ندارند، از شما انتظار دستمزدهایی را دارند که در اوضاع تئاتر کنونی، به هیچ وجه امکان تحقق آن وجود ندارد.

تهیه‌کننده نمایش اُسطُرلاب ادامه داد: تامین هزینه‌های تولید یک اثر تنها یکی از وظایف تهیه‌کننده است و او باید تمام هماهنگی‌های لازم برای تولید و پس‌تولید نمایش مورد نظر را انجام دهد. از این رو در طول اجرا فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کند. اما عنوان تهیه‌کننده انتظاراتی را ایجاد می‌کند که اصلا معقول نیست. این شرایط در اکثر مواقع سبب شده تا روح تئاتر تغییر کرده و به سمت مادیات برود که اصلا اتفاق خوبی نیست.

تئاتر دانشگاهی و نوین ایران را به کشورهای دیگر نشان می‌دهیم

اسمعیل‌زادگان در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: باتوجه به توضیحات، باید بگویم، تقریبا دلیل و دغدغه‌ای که مرا به سمت این کار کشاند، از بین رفته بود. به همین دلیل با ایجاد موسسه فرهنگی هنری داستان ما (نوئما) در پی فعالیت در بحث آموزش بخش‌های مختلف تئاتر درآمدم تا از این طریق بتوانم به حمایت گروه تازه‌ای از هنرمندان جوان بپردازم که دغدغه‌شان خود هنر نمایش است.

وی افزود: هدف‌گذاری ما در مجموعه این است که بتوانیم با استفاده از افراد برگزیده که مورد تایید اساتید قرار می‌گیرند، گروهی تئاتری جوانی را پی‌ریزی کنیم و با حمایت کامل موسسه، نمایش‌های مختلفی را روی صحنه ببریم. بعد از این نیز تمام اقدامات لازم برای پخش بین‌الملل کارهای تولیدی مجموعه را انجام خواهیم داد. در واقع با این کار تلاش داریم تا تصویر تازه‌ای از تئاتر دانشگاهی و نوین ایران را در کشورهای دیگر نیز به نمایش بگذاریم.

تهیه‌کننده نمایش من عاشق صدا هستم با بیان اینکه در این راستا با اساتیدی چون آرش دادگر، حسین دوماری، بهار کاتوزی و رضا کوچک‌زاده در حال همکاری هستیم، گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک جشنواره‌ای مستقل را برگزار کنیم که در آن علاوه بر کارهای تولید موسسه داستان ما، آثار دیگری نیز فرصت حضور پیدا کنند تا به این صورت روزنه‌ای برای افراد دیگری که فرصت حضور در رویدادهای فعلی را ندارند فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha