۲ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85117508
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هیجان و نجات در آفرود سواری مریوان +فیلم

۲ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبر: 85117508
هیجان و نجات در آفرود سواری مریوان +فیلم

سنندج- ایرنا- آفرودسواری در مریوان فقط ورزشی هیجانی نیست و در کنار تفریح و گردشگری،   هر زمان لازم بوده آفرودسواران برای امداد و نجات مردم در شرایط سخت هم چون کولاک و بارش برف شدید و راهبندان، وارد عرصه شده‌اند.

به گزارش ایرنا، نخستین تصویری که در ذهن مردم بعد از شنیدن کلمه آفرود ایجاد می شود، تخریب زیستگاه‌ گونه های گیاهی، جانوری و مخالفت علاقمندان و فعالان محیط زیست با این نوع فعالیت به عنوان رشته ورزشی است.

افزون بر خطرات و مشکلاتی که این نوع ورزش هیجان انگیز به دنبال دارد که اگر به شیوه صحیح هم انجام نشود خرابی و تخریب زیادی به بار می آورد؛ در حوادث و شرایط سخت به ویژه زمستان‌های سرد و پربارش در استانی هم چون کردستان و در زمان وقوع حریق در جنگل ها و مراتع می تواند بازوی کمکی برای امداد و نجات باشد.

آفرودسواران مریوانی فعال ترین آفرودسواران استان کردستان و حتی در سطح کشور هم جزو قوی ترین و شناخته شده‌ترین تیم‌ها هستند.

آنان غیر از فعالیت ورزشی و گردشگری در مواقع اضطراری اعم از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع و یا در زمان کولاک و بارش شدید برف و بسته شدن راه‌ها که تردد برای وسایل نقلیه بسیار سخت است، سوئیچ همت و استارت معرفت را می‌زنند و به یاری مردم می‌شتابند و نمونه آن را در زمستان سال گذشته شاهد بودیم که این افراد برای نجات جان چند بیمار راهی چندین روستای این شهرستان شدند.

آفرودسواری در مریوان از روی عشق است نه برای کسب درآمد

کاک آرام یکی از آفرودسواران مریوانی تعریف می کرد که زمستان سال گذشته به ما اطلاع دادند بانویی در یکی از روستاهای مریوان حالش مساعد نیست و باید سریع به مرکز درمانی منتقل شود و امکان رفتن بالگرد و خودروهای امدادی به دلیل بارش زیاد برف وجود ندارد لذا تعدادی از آفرودسواران به این روستا رفتند و او را به بیمارستان رساندند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: آفرودسواران ما هر زمان لازم بوده برای کمک به مردم اقدام کردند و در موارد زیادی هم خودروهایشان آسیب دیده و تعویض قطعات آن افزون بر ۵۰ میلیون تومان برای آنها هزینه در برداشته است ولی با این وجود هیچ گاه نسبت به حوادث مختلف بی تفاوت نبودند.

این آفرودسوار مریوانی بیان کرد: آفرودسواری برای ما شغل نیست بلکه تفریح و سرگرمی و در کنار آن کمک به مردم و طبیعت شهرمان است.

وی که در امر تجارت مشغول به فعالیت است، ادامه داد: هیچ درآمدزایی از آفرودسواری نداریم و هزینه ای هم که از تورهای گردشگری دریافت می کنیم فقط هزینه سوخت خودروهایمان در همان روز است.

نگاه از دریچه ای دیگر به آفرودسواری

آفرود به سفری خارج از جاده برای کشف ناشناخته‌ها گفته می شود و اگر امروز جاده‌هایی ایجاد شده و می توانیم در آن تردد و سفر آنرودی(داخل جاده) داشته باشیم بخشی از آن حاصل سفرهای آفرودی عده‌ای در گذشته است.

افرادی که با رفتن به مسیری که از قبل هیچ اطلاعی از آن نداشتند راهی را برای رسیدن به مقصد حال چه روستا یا شهر یا هرجای دیگری که باشد را کشف و شناسایی کردند و بتدریج این روند هم مانند بسیاری از موارد و مسائل دیگر با رشد تکنولوژی و ایجاد تجهیزات مدرن دستخوش تغییراتی شد.

آفرودسواری اکنون به ورزشی گران قیمت تبدیل شده است که هر کسی قادر به فعالیت در آن نیست چراکه افزون بر بالابودن قیمت خودروهای مورد استفاده هر کسی توان پرداخت هزینه های جانبی هم چون تعمیرات قطعات آن را ندارد.

هیجان و نجات در آفرودسواری مریوان+فیلم

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فعالیت این هیات از پنج سال اخیر زیرنظر اداره ورزش و جوانان آغاز شده است، اظهار کرد: ۱۲ کمیته در این هیات تشکیل شده که تنها سه کمیته آفرود، واکنش سریع و موتورسواری فعال است.

ریبوار مردوخی با اشاره به اینکه یکی از آفرودسواران مریوان دارای پنج مقام قهرمانی کشوری است، افزود: اعضای کمیته آفرود این شهرستان افرادی توانمند و خبره و همواره در بحث های گردشگری و امدادی پیش قدم هستند.

آفرودسواران حامیان محیط زیست هستند

وی با اشاره به اینکه وضعیت محیط زیست برای آفرودسواران این شهرستان بسیار حائز اهمیت است، گفت: آفرودسواران ما فقط در مسیرهای تعیین شده تردد و همواره با سازمان های مردم نهاد هماهنگی می کنند.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان مریوان ادامه داد: به سازمان های مردم نهاد اعلام کردیم در مواقع آتش سوزی جنگل ها و مراتع تا ۴۰ خودرو برای کمک در اختیار آنها قرار می دهیم.

مردوخی با بیان اینکه در راستای حفاظت از محیط زیست بارها اقدام به درخت کاری کردیم، یادآور شد: همیشه تلاش کردیم فعالیتمان تخریبی برای محیط زیست نداشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه های ما به وضعیت پیست موتورسورای و اتومبیلرانی در این شهرستان بر می گردد که چند سال گذشته زمینی برای ایجاد پیست اختصاص یافت که تاکنون هم تکلیف آن مشخص نشده است.

مردوخی افزود: زمستان سال گذشته توسط کمیته واکنش سریع در زمان بسته شدن راه ها به دلیل بارش سنگین برف چهار محور مریوان به باشماق، مریوان-سنندج، مریوان-سروآباد و قسمتی از مریوان-سقز را پوشش دادیم و به کمک نیروهای امدادی و راهداری رفتیم.

میراجی، بان سیف، مرانه، قامیشلو از جمله مکان های دیدنی مریوان است که آفرودسواران مسیرهایی را در آنجا مشخص کرده و گردشگران را به آنجا می برند تا از زیبایی های این منطقه نهایت لذت را ببرند.

به گفته رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان مریوان تیم آفرودسواران از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ تور گردشگری را برای بازدید به محل های مشخص شده و نقاط دیدنی این شهرستان بردند.

آفرودسواری در مناطق تحت مدیریت محیط زیست بدون مجوز ممنوع است

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آفرودسواری در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست بدون صدور مجوز ممنوع است، اظهار کرد: آفرودسواری باید در مسیرهای تعیین شده و با سرعت مشخص انجام شود که صدمه ای به محیط زیست وارد نکند.

حیدر ویسی اضافه کرد: سال گذشته تنها یک مورد صدور مجوز برای آفرودسواری در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز داشتیم که آن هم به دلایلی انجام نشد.

وی ادامه داد: محل دائمی و ثابت برای آفرودسواران و موتورسواران ایجاد شود تا با کمترین میزان تخریب منابع طبیعی مواجه شویم.

همکاری آفرودسواران مریوان در زمان حریق جنگل ها و مراتع تحسین برانگیز بود

مسئول روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این رابطه اظهار کرد: این اداره کل در راستای توسعه ورزش استان از تمام راهکارهای قانونی استقبال می‌کند و حتی در برخی موارد پیشنهاد دهنده و پیشتاز هم بوده است.

پیمان فتاحی با بیان اینکه در فضای اجتماعی و مجازی هم بحث هایی در مورد فعالیت آفرود سواران در استان مطرح شده است، افزود: متولی امر رشته های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان است و در صورتی که درخواستی از جانب این اداره متولی به این اداره کل ارجاع داده شود با رعایت محدودیت‌های فنی و قانونی در چهارچوب قانون و مقررات جاری تمام همکاری های لازم انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ نوع درخواست مجوزی در این رابطه به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ارسال نشده است، ادامه داد: شعار و وظایف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه است.

مسئول روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: آفرود سواری در مراتع و جنگل‌ها بی شک تخریب به دنبال دارد و این اداره کل در راستای وظایف سازمانی و قانونی خود اقدامات مد نظر را انجام خواهد داد.

فتاحی بیان کرد: در صورتی که پیشنهاد انجام ورزش آفرود دارای طرح بهره‌برداری در قالب برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح باشد می توانیم در چارچوب تایید این طرح و با نظارت مستمر و کمترین میزان تخریب شاهد اجرای آن باشیم.

وی یادآور شد: برخی از ورزشکاران آفرود سوار در زمان آتش سوزی در اقدامات بسیار تحسین برانگیزی برای اطفاء حریق به کمک جنگلبانان و مردم محلی آمدند.

گردشگری دومین صنعت پردرآمد در دنیا است و برخی از کارشناسان هم معتقدند از طریق گردشگری محیط زیست می توان به بدون آسیب و تخریب درآمد ایجاد کرد.

یکی از راه های کسب درآمد در کشورهایی درحال توسعه ای هم چون ایران می تواند گردشگری طبیعت و محیط زیست باشد البته رشد و توسعه این مهم نیز مستلزم ایجاد زیرساخت ها و نظارت های لازم است تا به تهدیدی برای محیط زیست تبدیل نشود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha