بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

یزد- ایرنا- یکی از مهمترین موضوعاتی که در سال‌های اخیر با توجه به تاکید رهبر انقلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، جوانی جمعیت و فرزندآوری است، تحقق اهداف کشور در زمینه جمعیت نیازمند حمایت دولت و همکاری بخش‌های مختلف همراه با فرهنگ سازی است تا این موضوع به گفتمانی عمومی در جامعه تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، در خصوص تحقق اهداف نظام در خصوص جوانی جمعیت و فرزندآوری اقدامات اجرایی و فرهنگی از سوی دستگاه های مختلف در حال پیگیری است که یکی از این موارد ایجاد قرارگاه خانواده یا سامان خانواده به همت دولت با عضویت دستگاه‌ های مختلف اجرایی و تشکل‌های مردمی است تا از این طریق با فعالیت‌های فرهنگی، رفاهی و رسانه‌ای موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری به عنوان یک گفتمان غالب در جامعه نهادینه شود و همه بخش ها متناسب با ماموریت هایی که در این زمینه دارند، وارد عمل شوند.

بحران کاهش جمعیت

جمعی از کارشناسان و فعالان فرهنگی و اجتماعی، جوانان و مسئولان اجرایی استان یزد با بیان دیدگاه‌های خود در خصوص جوانی جمعیت و فرزندآوری، بهره گیری از همه ظرفیت ها برای رفع مشکلات و هموارسازی بستر تشکیل خانواده و فرزندآوری را راهکار خروج از بحران جمعیت عنوان کردند .

یک مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی در استان یزد گفت: برای تحقق ازدواج آسان و رسیدن به اهداف جوانی جمعیت طی سال‌های گذشته از سوی مجلس شاهد وضع قوانین مختلفی بوده‌ایم که اگر همین مقررات با همکاری بخش‌های مختلف پیگیری و محقق شود شاهد یک تحول در این موضوع مهم خواهیم بود.

دکتر سیدعباس طباطبایی با بیان اینکه یکی از مهمترین و ریشه‌ای‌ترین موضوعات در کشور همانطوریکه بارها رهبر انقلاب بر آن تاکید کرده‌اند موضوع ازدواج و جوانی جمعیت است و باید همه بخش ها در دولت و مجلس و ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات و موانع در این زمینه به کار گرفته شود.

وی اظهار کرد: اگر در مناطق مختلف خانه‌هایی مناسب برای زوج‌های جوان آماده و با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد، بخش عمده‌ای از مشکلات پیش روی زوج‌های جوان و خانواده‌ها رفع می شود و افزایش ازداوج را شاهد خواهیم بود.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری موضوع دیگری است که در کنار امور سخت افزاری باید به آن توجه شود یعنی در شرایط کنونی به دلیل تغییر سبک زندگی موضوع ازدواج در بین جوانان مقداری کمرنگ شده و این مسئله در جامعه اسلامی پذیرفته نیست.

همچنین یک فعال اجتماعی و فرهنگی یزد نیز اعتقاد دارد که برای افزایش موالید و جوانی جمعیت در کنار اقدامات دولت و مجلس باید با یک بسیج همگانی و عزم عمومی برای مشارکت خیران و شهروندان در این زمینه فراهم شود تا این ماموریت اخلاقی و انسانی در جامعه بهتر از گذشته انجام گیرد.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

سیدحسین حسینی بیان کرد: تاکنون توسط دولت و مجلس برای جوانی جمعیت کارهایی صورت گرفته و تسهیلات نیز پیش بینی شده است ولی باید در این خصوص عمل به قوانین و مصوبات اهمیت زیادی دارد تا باعث ایجاد امید در زوج‌های جوان شود.

وی اظهار کرد: مشارکت بیشتر خیران در بسترسازی برای ازدواج جوانان در کنار طرح‌های دولت، نقش مهمی در افزایش ازدواج‌ها و جوانی جمعیت دارد و باید از این ظرفیت بزرگ که در بخش های مختلف به جامعه کمک کرده است، بیش از این در زمینه ازدواج جوانان استفاده شود.

رضا کمالی جوان ۲۳ ساله یزدی نیز با بیان اینکه ازدواج یک سنت و دستور دینی است و انجام آن موجب آرامش و آسایش زندگی می شود، گفت: هم اکنون به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی بسیاری از جوانان توان ازدواج و تشکیل خانواده را ندارند و از آن گریزان هستند.

وی اظهار کرد: هرچند مشکلات موجود در مسیر ازدواج صد درصد اقتصادی نیست ولی مسائل اقتصادی در این زمینه نقش تعییین کننده‌ای دارد و در این خصوص باید تعهداتی که دولت و مجلس برای افزایش موالید و جوانی جمعیت دارند در عمل اجرایی شود.

کمالی ادامه داد: تامین مسکن مناسب و برخورداری از شغل مناسب برای یک جوان دم بخت حیاتی است و تا این شرایط در حد متعارف تامین نشود ، امکان ازدواج فراهم نمی شود، اگرچه در سال های اخیر برخی چشم و هم چشمی‌ها و هزینه‌های غیرضروری نیز بر مشکلات می افزاید.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

فاطمه قانعی بانوی جوان یزدی نیز هزینه تامین جهیزیه را برای خانواده‌های طبقه متوسط و ضعیف بسیار بالا عنوان کرد و گفت: اگر دولت در کنار همکاری خیران و برخی تشکل‌های مرتبط در این موضوع ورود کنند و وسایل اولیه زندگی زوج های جوان را با قیمت مناسب تهیه کند، بخش قابل توجهی از مشکلات مقابل روی ازدواج جوانان رفع می شود.

وی علت بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را تاخیر در ازدواج جوانان دانست و تصریح کرد: عقب افتادن ازدواج جوانان به دلیل مسادل مختلف اقتصادی و اجتماعی در شان یک جامعه اسلامی نیست و هرچه در این موضوع کار فرهنگی و اقتصادی شود کم است و همه در قبال این موضوع باید احساس مسئولیت کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در این خصوص با بیان اینکه حیاتی‌ترین مسئله برای تداوم حیات هر جامعه حفظ جمعیت و فرزندآوری است، گفت: فرزندآوری در کشور رو به کاهش و در حال تبدبل شدن به یک بحران است که مسئله خواست دشمنان ایران است .

آیت‌الله محمدرضا ناصری افزود: اگر وضعیت فرزندآوری و جمعیت به همین روال در کشور ادامه یابد تا چند سال آینده ایران را پیر و ناتوان می‌کند و برای حل این معضل لازم است مسوولان به ویژه نمایندگان نسبت به این موضوع برنامه‌ریزی دقیقی تری داشته باشند و به لحاظ فرهنگی نیز باید برنامه‌های متعددی اجرا شود.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

وی در خصوص موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت یادآور شد: در کنار مسائل اقتصادی نباید نسبت به امور اجتماعی و فرهنگی غفلت کرد، زیرا سبک فرهنگی و برنامه‌ریزی گذشته الان نمی‌تواند راهگشای مسائل باشد ، امروز همه فهمیدند که کشورهایی که بر پایه فرهنگ غربی زندگی را استوار کرده اند با بحران زیادی روبرو هستند و چاره این چالش ها که بخشی از آن در کاهش فرزندآوری نمایان شده است بازگشت به سیره اهل بیت (ع) و آموزه های اسلام است.

همچنین استاندار یزد با بیان اینکه بحران جمعیت و مشکلاتی که اکنون با آن دست به گریبان هستیم به دلیل سیاست‌های اشتباهی است که در گذشته اعمال شده و جامعه را با سرعت به سمت سالمندی سوق می‌دهد، گفت: استان یزد از سه ثروت خدادادی برخوردار است که منابع طبیعی و معادن، فرهنگ، هویت و آثار تاریخی بی بدیل و ثروت منابع انسانی که مهمتر از دو سرمایه دیگر است، مهمترین ثروت استان هستند.

مهران فاطمی ادامه داد: بزرگترین دارایی استان جوانان، فرزندان و نسل ما است اما با سیاست‌های اشتباهی که اجرا شده به سمت پیری جمعیت حرکت می کنیم و اگر این روال ادامه پیدا کند با مشکل تامین منابع انسانی برای فعالیت های اقتصادی روبرو می شویم و اکثر این واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل خواهند شد چون دیگر نیروی انسانی نیست که در آنها فعالیت کند.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

امروز جوانی جمعیت و فرزندآوری از مواردی است که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد و تثبیت قدرت و استحکام داخلی ما نیاز به جمعیت دارد این مسئول گفت: اگر کشور به چاله جمعیتی گرفتار شود، حداقل یکصد سال طول خواهد کشید تا دوباره وارد جوانی جمعیت شویم، در بسیاری از کشورهای غربی چالش جمعیت اتفاق افتاده اما این کاهش جمعیت در طول ۹۰ سال رخ داد و این در حالی است که چالش کاهش شدید جمعیت در ایران طی ۱۰ سال به دلیل سیاست های اشتباه اتفاق افتاد.

فاطمی اظهار داشت: سیاست‌های حمایت از جمعیت در دولت سیزدهم تدوین شده که در قالب پرداخت تسهیلات و کمک های معیشتی است و در استان یزد بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر که شرایط قانون جوانی جمعیت را دارند، زمین رایگان دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند ارائه تسهیلات ازدواج با مشکلاتی مواجه شده اما یک هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ تسهیلات ازدواج و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است و امسال افزایش این تسهیلات پیگیری خواهد شد.

نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مزایایی در قانون جوانی جمعیت مشخص شده که هنوز بخشی از آن اجرایی نشده است و مجلس در این زمینه برنامه هایی را در قانون بودجه ۱۴۰۲ آورده که در برنامه های هفتم نیز ادامه خواهد یافت.

محمدصالح جوکار افزود: امروز جوانی جمعیت و فرزندآوری از مواردی است که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد و قدرت و استحکام داخلی ما نیاز به جمعیت دارد و اگر ایران اسلامی بخواهد تمدن اسلامی را رقم بزند نیاز به جوان هایی دارد که پیشران این برنامه باشند.

وی اظهار کرد: مدیران و مسئولانی که به این موضوع اعتقاد داشته باشند، بدون شک تمرکز خود را برای رفع چالش‌ها و مسائل آن خواهند گذاشت اما اگر مورد قبول شخص نباشد و یا به آن اعتقاد قلبی وجود نداشته باشد شاهد اقدام اثربخشی در این زمینه نخواهیم بود.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

پیری جمعیت مهمترین چالشی است که کشور را تهدید می کند و مقام معظم رهبری نیز فرزندآوری و جوانی جمعیت را با عنوان فریضه نام بردند و اگر تمام دنیا ۴۴ سال مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی ابیستاده و دشمنان موفق نشده اند بدلیل نسل غالب جوان ما بوده استاین نماینده مجلس گفت: تا زمانی که مسئولان و مدیران کشوری به مسئله فرزندآوری اعتقاد نداشته باشند، بر روی چالش‌ها و رفع موانع آن نیز تمرکز دقیق نخواهند داشت.

به گفته جوکار، در گذشته خانواده‌ها اهمیت بسیار زیادی برای مسئله فرزندآوری قائل می‌شدند و به نوعی آن را یک افتخار می‌دانستند به‌طوری‌که هر خانواده‌ای که فرزند بیشتری داشت احساس غرور بیشتری نسبت به سایرین داشت اما امروزه دیگر شاهد این مهم نیستیم.

نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط کنونی دیدگاه خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری کاملاً تغییر کرده و هر زوج به یک تا دو فرزند اکتفا می‌کنند که این موضوع موجب پیری و کاهش جمعیت در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد شد.

جوکار خاطرنشان کرد: امروز خانواده‌ها تمام تمرکز خود در مسئله تربیت و اقتصاد را برای یک یا دو فرزند کافی می‌دانند در صورتی‌ که گذشتگان اعتقادشان این بود که فرزند بیشتر، اقتصاد و روابط افراد خانواده را به اشکال بهتری تغییر خواهد داد.

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: پیری جمعیت مهمترین چالشی است که کشور ما را تهدید می کند و مقام معظم رهبری نیز فرزندآوری و جوانی جمعیت را با عنوان فریضه عنوان کردند و اگر تمام دنیا ۴۴ سال مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاد و موفق نشدند، به دلیل وجود نسل جوان بوده است.

علی اکبر عزیزی افزود: انقلاب و جنگ تحمیلی را جوان‌ها به پیروزی رساندند و متوسط سنی دانشمندان هسته‌ای ما نیز زیر چهل سال است و پیری جمعیت در ۳۰ سال آینده چالش بزرگی است و باید از الان برنامه ریزی شود و هر کدام از مدیران بر اساس مسوولیتی که دارند به وظیفه خود عمل کنند.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

وی اظهار داشت: در میزان موالید برخی از شهرستان‌های صنعتی و مهاجرپذیر استان ضریب بالاتری از کشور داشتند و نمی‌توانستند از تسهیلات فرزندآوری استفاده کنند که در حال حاضر نماینده مردم میبد با پیگیری که انجام داد و دستوری که از مقامات کشوری گرفت، مشکل این شهرستان حل شد و برای شهرستان‌های اردکان و بافق نیز از نمایندگان این شهرستان‌ها درخواست داریم در این رابطه پیگیری و مساعدت کنند.

همچنین نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون جوانی جمعیت گفت: در این زمینه مسئله اصلی، اجرایی شدن این قوانین است و احساس می‌شود گام اول به خوبی پیش رفته و اگر به همین صورت ادامه پیدا کند، شاهد اتفاقات موثری در این زمینه خواهیم بود.

محمدرضا صباغیان افزود: در مجلس در خصوص جوانی جمعیت قانون جامعی تصویب شده که شامل تسهیلات و یک سری امکانات دیگر برای تسهیل فرزندآوری است و در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت نیز باید مسائلی مانند علل کاهش جمعیت و ریشه یابی این معضل مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی با اشاره به این که واگذاری زمین و خودرو و ارائه انواعی از تسهیلات جزو مواردی است که برای حمایت از فرزندآوری پیش بینی شده گفت: این تسهیلات و امکانات شرایط خاص خود را دارد که فرد در صورت برخوردار بودن می تواند از آن بهره مند شود.

یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین موضوع جامعه اسلامی در فضای کنونی، توجه همگان با انجام امور فرهنگی برای افزایش جمعیت و جوانی آن است همچنین فرمانده سپاه الغدیر یزد طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را از مسایل مهمی دانست که باید در قالب جهاد تبیین برای تحقق آن تلاش شود و گفت: یکی از ابعاد جهاد تبیین این است که موضوع جمعیت و تعالی خانواده توسط نهادها، تشکل‌ها و همه دلسوزان مطرح و پیگیری شود.

سردار حسین زارع کمالی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین مسائل جامعه اسلامی در فضای کنونی، توجه همگان با انجام امور فرهنگی برای افزایش جمعیت و جوانی آن است، ادامه داد: باید با کارهای فرهنگی و جهاد تبیین اهمیت موضوع برای اقشار جامعه بیش از گذشته روشن و یادآوری شود.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

وی بیان کرد: ایجاد تمدن نوین اسلامی جزو اهداف و برنامه‌های مهم انقلاب اسلامی است که خانواده در آن نقش اساسی دارد، این در حالی است که دنیای غرب به دنبال فروپاشی آن است بنابراین باید تمام تلاش خود را با همکاری تمامی بخش‌ها برای ارتقای خانواده و افزایش جمعیت بکار گیریم.

فرمانده سپاه الغدیر بیان کرد: موضوع جهاد در هر برهه‌ای از زمان دارای معنا و مفهومی است و هم‌اکنون یکی از مهمترین مصادیق آن تلاش همگانی برای جوانی جمعیت و افزایش آن است و باید با فعالیت‌های فرهنگی برای تحقق آن در جامعه اسلامی بیش از قبل اقدام شود.

زارع کمالی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم دشمنان این است که از رشد جمعیت در راستای تحقق تمدن اسلامی و اهداف نظام مقدس اسلامی جلوگیری شود و باید همه برای خنثی کردن اهداف آنها ماموریت‌های خود را با همدلی پیگیری کنیم.

سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان یزد گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ زوج جوان در ۱۲ شهرستان استان در نوبت دریافت وام ازدواج هستند که همکاری بانک‌های عامل برای شتاب بخشی این موضوع بیش از گذشته مورد نیاز است.

"آزاده دهقان" افزود: برای پرداخت به موقع وام ازدواج به متقاضیان تاکنون جلسات و پیگیری لازم در مناطق مختلف صورت گرفته که امیدواریم در سال‌جاری برای رسیدگی به مطالبات زوج‌های جوان اقدامات موثرتری انجام شود.

وی اظهار داشت: پارسال بیش ۱۴ هزار نفر در استان متقاضی وام ازدواج بودند که افزون بر ۹۰ درصد آنها در مجموع موفق به دریافت ۱۸ هزار و ۶۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات شدند و طبق قانون به هرکدام از زوج‌های جوان تا ۲ میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت می‌شود که در حل بخشی از مشکلات و تامین نیازهای اولیه متقاضیان دارد.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

برای تحقق این هدف راهبردی باید کمیته‌های جوانی جمعیت به عنوان یک وظیفه و ضرورت که مورد تاکید مقام معظم رهبری با مشارکت اقشار جامعه و نهادهای دولتی و عمومی فعال شوددهقان اظهار کرد: پارسال ۲۷۰ کارگاه آموزشی در راستای ترویج ازدواج با حضور ۱۵ تا ۳۰ نفر در هر کارگاه برگزار شد و همچنین هفت مرکز مشاوره رایگان در این خصوص در سطح استان برای زوج‌های جوان تشکیل شده است و امسال با همکاری مسئولان اجرای این برنامه ها ادامه دارد.

این مسئول بیان کرد: هم‌اکنون یکصد تشکل مردم نهاد در حوزه جوانان در سطح استان یزد وجود دارد که ۷۰ درصد آنها فعال هستند و این تشکل‌ها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری ، ورزشی و هنری اقدام می‌کنند.

همچنین نایب دبیر شورای راهبردی جمعیت و خانواده حوزه‌های علمیه کشور گفت: موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری باید با فرهنگ سازی و هم افزایی همه بخش های دولتی و غیردولتی به اصلی‌ترین محور در برنامه های مرتبط با خانواده تبدیل شود.

حجت‌الاسلام محمدمسلم وافی افزود: برای تحقق این هدف راهبردی باید کمیته‌های جوانی جمعیت به عنوان یک ضرورت که مورد تاکید رهبری انقلاب است، با مشارکت اقشار جامعه و نهادهای دولتی و عمومی فعال شود .

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای جمعیت، جزو اساسی‌ترین مباحث مدیریت هر کشور قلمداد می‌شود به همین دلیل حفظ تعادل و پویایی ساختار جمعیت همواره مورد توجه دولت‌های بوده و اهمیت تغییرات جمعیتی در هر کشور تا حدی است که در سال‌های اخیر پیری جمعیت در حالت کلی و بویژه کاهش باروری نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

این فعال حوزه جمعیت کشور ضمن تبیین ابعاد وظایف بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی به خصوص کمیته بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت اظهار داشت: از مسائلی که هم اکنون در تحقق جوانی جمعیت با آن مواجه هستیم رسوخ باورهای ناصحیح در اذهان مردم است.

در هر شبانه روز ۶.۱ مورد طلاق و در هر سه ساعت یک مورد طلاق در استان به ثبت رسیده استوافی بیان کرد: مطمئنا با شرایط بحرانی که کشور و شهرستان مروست در حوزه جمعیت با آن مواجه است نخستین اقدام تغییر باورهاست و بخش سنگینی از اجرای تحقق قانون جوانی جمعیت بر دوش کارکنان حوزه بهداشت است که باید با هم افزایی برای اجرای این قانون از همه ظرفیت‌ها بهره ببرند.

همچنین مدیرکل ثبت احوال یزد با بیان اینکه در سال گذشته پنج هزار و ۹۶۶ مورد ازدواج و ۲ هزار و ۲۳۲ مورد طلاق در استان به ثبت رسیده گفت: براساس آخرین آمار میانگین سن ازدواج استان برای مردان را ۲۹ سال و در زنان ۲۴.۵ سال است .

محمد علی مکرمی با بیان اینکه در سال گذشته به ازای هر یکهزار نفر پنج واقعه ازدواج در استان ثبت شده است افزود: پارسال در هر سه ساعت ۲ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده است و همچنین به ازای هر یک هزار نفر نیز در استان ۲ واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

این مسئول میانگین سن طلاق استان برای مردان را ۳۷ سال و در زنان ۳۳.۱ سال بیان کرد و گفت: در هر شبانه روز ۶.۱ مورد طلاق و در هر سه ساعت یک مورد طلاق در استان به ثبت رسیده است.

مکرمی بابیان اینکه در سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۵۳ مورد تولد در استان به ثبت رسیده که ۵۱ درصد نوزادان پسر و ۴۹ درصد دختر بودند ادامه داد: بیش از ۹۷ درصد ولادت‌های استان در مهلت قانونی ۱۵ روزه ثبت شده است.

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است و یک هفته ادامه دارد.

در این سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند توجه شده است.

بسترسازی برای ازدواج پیش‌نیاز جوان‌سازی جمعیت

همچنین کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و آموزش‌ مهارت‌های زندگی مورد تاکید است.

از جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری استان حدود ۳۵۰ هزار نفر آنها در رده سنی جوانان بین ۱۵ تا ۳۵ سال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha