عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:فیلم سازی در غرب سیاسی و ایدئولوژیک است

مشهد-ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حالی که فیلم سازی در غرب سیاسی و ایدئولوژیک است وقتی نوبت به ما می رسد از ما می خواهند فیلم ایدئولوژیک نسازیم و می گویند نباید هنر را با ایدئولوژی و اخلاق در هم آمیخت و تنها باید به مقولات فنی سینما پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن رحیم پور ازغدی در نشست تخصصی "راهبرد های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب فیلم، سریال، مستند و انیمشین " در نخستین جشنواره فیلم ایثار در مشهد افزود: غربی ها که کیفی ترین رسانه های جهان را در اختیار دارند سالانه ده ها فیلم و انیمیشن برای توجیه ستم و جنایت می سازند و هنرشان در خدمت کسانی است که خون شهدا را ریخته اند.

وی اضافه کرد: مثلا عضو سازمان سیا که یک جنایتکار و شکنجه گر است در فیلم قهرمان داستان است و بیننده با این قهرمان همراهی و سمپاتی می یابد و می خواهد او پیروز داستان شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسانی هستند که می گویند مرز هنر و سینما زیبایی است و هنر به ایدئولوژی ارتباطی ندارد، هنرمند کار هنری می کند و به عدالت و ظلم و حق و باطل کاری ندارد اما همان دیدگاهی که اخلاق را از سیاست و ورزش جدا می داند حالا اخلاق را از هنر و رسانه جدا کرده است.

رحیم پور افزود: این صحبت غلط است چرا که این نوع تفکیک اشتباه است از طرفی این نوع تفکیک، دروغ است و این چنین دیدگاهی هرگز در غرب اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: همان هایی که می گویند هنر به حق و باطل کاری ندارد همان ها در قالب فیلم و انیمیشن، ایدئولوژی و دیدگاه های سیاسی و شبه اخلاقی را ترویج می کنند مثلا گنجاندن مطالبی در خصوص منافع صهیونیستها، اهانت به پیامبران الهی، دفاع از حقوق همجنس‌بازان و حمایت از سرمایه داری در فیلم های غربی نمود دارد و یا در حال رواج است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: غربی ها نگویند سینما به اخلاق کاری ندارد بلکه بگویند با بُعد ضداخلاق سینما کار دارد اما از دیدگاه غربی ورود اخلاق در سینما ممنوع است، آنها می گویند اخلاق زمانی در خدمت سینما یا ورزش است که ما از آن استفاده کنیم.

رحیم پور افزود: برخی می گویند سینما پیام ندارد حال آن که اصل زیبایی و زشتی یک اثر هنری در اصل مربوط به محتوای هنر است و بعد مربوط به فرم و قالب اثر سینمایی و هنری است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» دیروز جمعه در مشهد آغاز شد. در این رقابتها ۱۴۸ فیلم، مستند و پویانمایی و ۴۰ فیلمنامه از ۳۰ کشور جهان تا

سوم خرداد در مجموعه سینمایی مهر کوهسنگی اکران شده و به رقابت می پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha