۱ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۶
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85116407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مزایای تبدیل کهگیلویه و بویراحمد به عنوان الگوی بومگردی عشایر چیست؟

یاسوج - ایرنا - تبدیل کهگیلویه و بویراحمد به عنوان الگوی بومگردی می تواند زندگی عشایر این استان را از طریق فروش بدون واسطه محصولات آنان، امکان عرضه غذاهای محلی و فروش سوغات به گردشگران متحول کند.

به گزارش ایرنا،بومگردی عشایری یا همان اقامتگاه سیار گردشگری افزون بر کمک به وضعیت معیشتی عشایرنشینان با باز کردن پای ایرانگردان و جهانگردان همچنین می تواند به ماندگاری جمعیت کوچ نشین در سکونتگاه هایشان کمک کند.

رونق بومگردی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیم چهار فصل این استان می تواند برای سرمایه گذاران هم ثروت آفرین باشد زیرا در این سبک گردشگری کارآفرینان بر خلاف سایر شاخه ها که معمولا در برخی زمان های سال به علت شرایط آب و هوایی بازارشان کساد می شود اینجا سیاه چادرها با تغییر آب و هوا ییلاق و قشلاق می کنند.

البته این همه مزایای رونق بومگردی عشایر در کهگیلویه و بویراحمد نیست بلکه تجربه سفری ارزان قیمت به سرزمین مردمی که دارای سنتی ترین سبک زندگی ایرانی هستند و در طبیعتی بکر و با جاذبه های متنوع از دیگر ارمغان های تحقق این امر مهم است.

طرح الگوی بومگردی در مرحله مقدماتی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس پیشنهادی که مسئولان که استان به وزیر میراث فرهنگی داده اند و قرار است در هیات وزیران و نشست شورای گردشگری مطرح شود ظرفیت های تبدیل این استان به الگوی بومگردی عشایر بررسی می شود.

مزایای تبدیل کهگیلویه و بویراحمد به عنوان الگوی بومگردی عشایر چیست؟

فرشید کرمی افزود: عزت الله ضرغامی در سفر ۲ روزه خود به کهگیلویه و بویراحمد پس از بررسی میدانی ظرفیت های مناطق عشایری و مشاهده توانمندی های عشایر در جشنواره ملی عشایر ایران زمین با اذعان به قابلیت های استان برای تبدیل به الگوی بومگردی عشایر برای تحقق این مهم قول مساعد داد.

جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین چند روز اخیر تاکنون با حضور مهمانانی از پانزده استان کرمانشاه، خراسان جنوبی، بوشهر، فارس، هرمزگان، گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، یزد، همدان، زنجان و لرستان در حال برگزاری است.

وی بیان کرد:این استان با داشتن بیش از ۷۰هزار نفر جمعیت عشایری ظرفیت های خفته زیادی به منظور درآمدزایی در این مناطق از طریق صنعت گردشگری دارد اما تاکنون سرمایه گذاری در این خصوص انجام نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سرزمین چهار فصل استان گردشگران شانس همراه‌ شدن با ایل‌های لر و قشقایی به عنوان میراث داران یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های سبک زندگی ایرانی را دارند تصریح کرد: در صورت تحقق این امر مسافران می توانند دوره ای چند روزه ضمن زندگی در طبیعت بکر با آداب و رسوم عشایر این مناطق آشنا شوند.

گردشگری عشایری چیست؟

گردشگری عشایری یا Nomad Tourism یکی از سبک‌های نسبتا جدید سفر است که در آن گردشگران می‌توانند در دوره زمانی معین، با امکانات و شرایط مشخصی با گروه‌های کوچ‌نشین همراه شوند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:گردشگری عشایر یعنی مشاهده از نزدیک سنتی ترین سبک زندگی بشر و فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و چگونگی نگهداری از گله،آرامش با نوای نوای نی چوپان، صدای دلنشین لالایی مادران با گویش های لری وترکی، بوی خوش پخت نان،غذاهای محلی و ده ها تجربه دیگر است.

مزایای تبدیل کهگیلویه و بویراحمد به عنوان الگوی بومگردی عشایر چیست؟

فرشید کرمی عنوان کرد:پوشیدن لباس های سنتی رنگارنگ، اقامت در سیاه چادرهایی که از زیرانداز تا وسایل تزیینی همه به شکل سنتی تولید شده با سرپنجه هنرمند بانوان عشایری ، خوردن آبی که به جای یخچال یا آب سرد کن در مشک سرد و گوارا شده،شنیدن موسیقی های نوای محلی لری و ترکی از دیگر تجربه هایی است که در سایه گردشگری عشایری البته نه با صرف هزینه های گزاف امکان پذیر است که می توان با برنامه ریزی بهتر در مناطق مستعد مانند کهگیلویه و بویراحمد به آن دست یافت.

ظرفیت ها و مزایای گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:مناطق عشایری استان به دلیل زنده بودن سنت های کهن ایرانی، لباس محلی زنان و مردان، موسیقی های سنتی و غذاهای محلی از جذابیت های زیادی برای مسافران برخوردار است.

کرمی می گوید: در گردشگری عشایری ضمن فراهم شدن بستر بازار فروش صنایع دستی و محصولات دامی عشایر، مسافران با رسوم این مردمان کوچرو آشنا شده و به این ترتیب امکان به فراموشی سپردن خرده فرهنگ ها کاهش می یابد.

وی تاکید می کند که خرید بدون واسطه محصولاتی چون روغن،کشک،ماست،دوغ،شیر،نان محلی، دست بافت های عشایر که جلوی چشمان گردشگران تولید می شود از دیگر مزایای این شاخه از گردشگری است معامله سودمند است که از سویی منجر به خریدکالایی ارزان تر از بازار برای مسافران و از سوی دیگر باعث می شود عشایر نیاز به متحمل شدن هزینه حمل و نقل برای فروش محصولات تولیدی خود را نداشته باشد.

مزایای تبدیل کهگیلویه و بویراحمد به عنوان الگوی بومگردی عشایر چیست؟

کرمی بیان کرد:تجربه زندگی چادرنشینی در قالب تورهای گردشگری چیزی است که بسیاری از ایرانگردان و حتی جهانگردان پسامدرن دوست دارند و در حقیقت این تجربه یک حس نوستالژیک قوی را برای گردشگران تداعی می کند اما این شاخه از گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده و امکانات چندانی به منظور پذیرایی از علاقه مندان فراهم نشده است .

وی اعتقاد دارند که در محیط طبیعی مناطق عشایرنشین فروش غذاهای محلی مانند دمپخت گوشتی، آش کارده،آش ماست، دنگو،آب گوشت و برنامه ریزی برای یک عروسی محلی در حضور ایرانگردان می تواند بر جذابیت های گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد بیافزاید.

کهگیلویه و بویراحمد مستعد گردشگری عشایری

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰درصد از مناطق عشایری استان ظرفیت اجرای طرح های گردشگری عشایر را دارند.

مهدی عباسیان افزود:تهیه نقشه ایل راه‌های عشایر(اطلس)، چاپ کارت پستال و ساخت فیلم های مستند کوتاه و بلند از زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از نیازهایی است که می تواند زمینه رونق گردشگری عشایری در این خطه را فراهم کند.

بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha