۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۳۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85116365
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

گیلان از نظر جوانی جمعیت وضعیت خوبی ندارد

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با بیان اینکه شرایط این استان در جوانی جمعیت خوب نیست، اظهار کرد: گیلان از نظر میانگین سنی جمعیت جزو استان‌های آخر کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز شنبه پس از خاتمه مراسم جایزه ملی جمعیت که با حضور معاون اول رئیس جمهور در تالار وحدت تهران و به صورت ارتباط تصویری با استانداران سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: قرار گرفتن گیلان به لحاظ میانگین سنی جوانی جمعیت در جدول به عنوان استان‌های آخر کشور از نظر چشم انداز و افق آینده مخاطراتی را در بر دارد.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های گیلان همگام با سراسر کشور برای جوانی جمعیت اضافه کرد: طی برگزاری جلسات و برنامه‌هایی که در دولت سیزدهم آغاز کرده‌ایم، گام‌های خوبی در ارتباط با جوانی جمعیت در استان برداشته شده و در این زمینه ۱۸ محور به عنوان تکالیف قانونی دستگاه های مرتبط دسته‌بندی شده‌است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطر نشان کرد: بر اساس این تکالیف قانونی و مباحث شرعی، فرهنگی و اجتماعی باید برنامه‌ها و اقداماتی در حوزه جوانی جمعیت انجام شود.

وی با بیان اینکه همه دانشگاه‌ها برای ورود به حوزه جوانی جمعیت فراخوان شده اند، اظهار کرد: به سازمان‌ها در گیلان نیز اعلام شده که یک درصد بودجه پژوهشی را در بخش جوانی جمعیت و فرهنگ‌سازی آن بکار گیرند.

عباسی ادامه داد: این مهم یعنی راهکارها و راهبردهایی که باید در استان اجرایی شود تا در آینده گیلان جزو استان‌های پیشرو در جوانی جمعیت، مولد، نخبه، با استعداد و فعال در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد، باید به طور جدی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با جوانی جمعیت در گیلان افق ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر این در کوتاه مدت نیز گام‌هایی برداشته شده و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مواردی از جمله ناباروری، درمان و بیمه برنامه‌هایی را اجرایی کرده ضمن اینکه مشوق‌هایی در بخش اشتغال و مسکن بدین منظور در نظر گرفته شده‌است.

استاندار گیلان با اشاره به در نظر گرفتن تمهیداتی برای مادران شاغل دارای فرزند بیشتر در ادارات و کارخانجات اظهار کرد: برای این مادران در بخش مشاغل خانگی نیز تشویق‌هایی شامل اعتبارات کم‌بهره در نظر گرفته شده‌است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط گیلان در بخش جوانی جمعیت، تمامی امکانات و ظرفیت‌ها را برای زندگی خوب و عالی و نیز گرم کردن کانون خانواده به کار خواهیم گرفت، اضافه کرد: نباید گیلان به عنوان استان آخر در مساله جوانی جمعیت باشد و این روند باید تغییر یابد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اظهار کرد: بر اساس تعهدات شرعی و اعتقادی و نیز بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا گیلان از این نظر به جایگاه شایسته و مناسبی دست یابد.

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت نیز وضعیت فرزندآوری در استان را نگران کننده دانست و گفت: تداوم این شرایط در استان موجب می شود تا ۲ دهه دیگر جمعیت جوانی نداشته باشیم در حالی‌که برای پویایی و حرکت در عرصه‌های مختلف به نیروی جوان نیاز داریم. نماینده ولی فقیه در گیلان: وضعیت فرزندآوری در گیلان نگران کننده است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha