۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85116269
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات احداث طرح‌های آبخیزداری در شهرستان بروجن آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- عملیات اجرایی احداث تعدادی طرح و سازه آبخیزداری روز شنبه با حضور جمعی از مسوولان چهارمحال و بختیاری طی آیینی در شهرستان بروجن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: از مجموع ۱۲ طرح آبخیزداری تعریف شده برای این شهرستان، ۱۱ طرح با اعتباری ملی و یک طرح با اعتبارات استانی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، بحران منابع آب و کمبود ذخایر آبخوان‌ها جبران می‌شود.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری را از ضرورت‌های این شهرستان اعلام کرد و گفت: شهرستان بروجن بحرانی منطقه استان به لحاظ منابع آب است و باید فعالیت‌های آبخیزداری را برای مهار سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها تقویت کنیم.

جعفری خاطرنشان کرد: باید یک غفلت چند دهه در حوزه آخیزداری در شهرستان بروجن مواجه هستیم از همین رو برای جبران این کاستی باید طرح‌های قابل توجهی در این حوزه اجرا شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این آیین اظهار داشت: اقدامات و طرح‌های آبخیزداری در راستای جلوگیری از فرسایش خاک و مدیریت هدر رفت روان‌آب‌های سطحی به ویژه برای مهار بارش‌های فصل بهار است.

اصغر احمدی ادامه داد: طرح‌هایی که در حوزه آبخیزداری شهرستان بروجن تعریف شده شامل بندهای خاکی، سازه‌های سنگی و ملاتی و کاشت گونه‌های مرتعی است.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها تا شهریور که پایان سال مالی تعیین شده است باید تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

فرماندار بروجن نیز در این آیین اظهار داشت: به دلیل شرایط کم‌آبی بیش از ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان بروجن از چرخه تولید خارج شده است.

فتاحی کرمی افزود: همچنین آبخوان‌های شهرستان سالانه با ۱.۲ مترمکعب کسری مواجه است از همین رو لزوم توجه به طرح‌های آبخیزداری مهم است و باید گام بیشتری در حفظ آب و استفاده بهینه آن از آن برداریم.

به گزارش ایرنا، از بیش از یک هزار و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری، عملیات آبخیزداری در یک چهارم این مساحت معادل حدود ۴۰۰ هزار هکتار اجرا و تاکنون مطالعات آبخیزداری برای نیمی از عرصه‌های طبیعی استان معادل ۷۰۰ هزار هکتار انجام شده است و با توجه به شیب استان و اهمیت حفظ و نگهداشت منابع خاک می‌طلبد تا با اختصاص اعتبار بیشتر عملیات آبخیزداری در استان بیش از پیش تقویت شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha