استاندار خراسان رضوی: زمینه رفع مشکلات صنایع محور غرب مشهد فراهم شد

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: زمینه رفع مشکلات صنایع محور غرب مشهد با حضور و نظر مساعد "محمد جعفر منتظری" دادستان کل کشور طی هفته گذشته در مشهد فراهم شده است و به زودی این مشکلات برطرف می شود.

یعقوبعلی نظری روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: دستورالعمل های مربوط به محور غرب مشهد تهیه و شهرداری نیز اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، محور غرب مشهد به صنایع مستقر در ۲ طرف جاده مشهد - چناران گفته می شود که محل استقرار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی، چندین شهرک صنعتی و به ویژه شرکتهای دانش بنیان و نوپایی است که بخشی از آنها روی آبخوانها قرار گرفته اند. از سوی دیگر شهرکهای صنعتی مستقر در این محور اشباع شده و برای توسعه نیاز به اراضی جدید دارند اما مشکلات زیست محیطی ناشی از استقرار آنها نگرانی هایی را به وجود آورده که شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان طی چند سال گذشته چندین مصوبه برای رفع مشکلات این محور داشته است.

وی با بیان این که عمده مشکلات، مربوط به معارضین اراضی شهرک صنعتی شماره پنج مشهد رفع شده است گفت: بهره برداری از این شهرک صنعتی به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خراسان رضوی در خرداد ماه آغاز می شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین برای هیات رییسه جدید اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی به ویژه "محمد رضا توکلی زاده" رییس جدید اتاق بازرگانی استان آرزوی موفقیت کرد و تعامل بیش از پیش فعالان این اتاق با دولتمردان را خواستار شد.

بخشنامه بانک مرکزی و مشکلات ناشی از آن برای قطعه سازان

به گزارش ایرنا همچنین در این نشست موانع و مشکلات قطعه سازان خودرویی استان ناشی از اجرای بخشنامه بانک مرکزی با موضوع "الزام به مسدودسازی معادل ریالی درصدی از مبلغ ارزی در زمان ایجاد یا تمدید گواهی ثبت آماری در رابطه با فرآیند تخصیص ارز به واردکنندگان مواد اولیه" به بحث و بررسی گذاشته شد.

علی اکبر لبافی، رییس دبیرخانه شورای گفت گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره گفت: این بخشنامه مشکلاتی را از جمله افزایش زمان تخصیص و تمدید ارز، کاهش توان بازرگان و تولیدکنندگان، عدم تامین و ترخیص کالا از گمرکات و مسدودسازی بدون تامین ارز و اخذ تعهد به وجود آورده است.

شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این نشست مقرر کرد ضمن طرح این موضوع در نشست شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، طی نامه ای با امضای استاندار خطاب به رییس کل بانک مرکزی تبعات، موانع و مشکلات ایجاد شده ناشی از بخشنامه مزبور و الزام به مسدودسازی معادل ریالی درصدی از مبلغ ارزی در زمان ایجاد با تمدید گواهی ثبت آماری، مدت زمان تخصیص و تمدید ارز و تغییر گروه های کالایی در سامانه ثبت سفارش منعکس و درخواست شود بخشنامه مورد نظر ابطال و فرآیند به روال قبل از ابلاغ این بخشنامه بازگردد.

در نشست امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، پیشنهادهای ۱۴ بندی دبیرخانه شورا برای چالشهای حوزه آب مطرح شد که استاندار خراسان رضوی ضمن پذیرش این پیشنهادها، مطرح کردن آن را به نشست تخصصی دیگری با در نظر گرفتن موضوعات مربوط به بخش مصرف آب اختصاص داد.

ابهام در صدور مجوز فعالیت کارگاه های فخاری

موضوع دیگر مطرح شده در نشست امروز شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص رفع مشکلات کارگاه های فخاری (آجرگری) ناشی از ابهامات دستگاه های اجرایی ذیربط و بخش خصوصی و اجرای نادرست قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی بود که حداکثر پنج نفر کارگر دارند.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره گفت: در مبحث فعالیت کارگاه های تولید آجر سنتی فرآیند صدور مجوز نشان می دهد کارگاه های صنف فخاری و از جمله آجرگری هیچ گونه فعالیت صنعتی یا ماشینی ندارند و همه فرآیندهای انجام کار به صورت سنتی و دستی انجام می شود، از این رو مجوز فعالیت را صنف صادر می کند و برای برداشت خاک می بایست از اداره کل صنعت، معدن و تجارت مجوز برداشت بگیرند لذا عملا هیچ فعالیت فرآوری معدنی انجام نمی شود.

لبافی افزود: اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برای مجوز برداشت خاک و ارائه سوخت مجوز فعالیت و بهره برداری صادر می کند که در استعلامات تامین اجتماعی این فعالیتهای سنتی و غیرماشینی به فعالیتهای صنعتی، معدنی و کارخانه تبدیل شده و اداره کل تامین اجتماعی براساس گواهی صادره از سوی اداره کل صمت اقدام به لغو معافیت کارگاه های فخاری (آجرگری) سنتی کرده است.

در این نشست مصوب شد که اداره کل تامین اجتماعی استان به منظور بهره مندی معافیت بیمه کارگاه های پنج نفره و کمتر برای آن دسته از واحدهای آجرگری که دارای مجوز فعالیت از اتحادیه مربوطه هستند و نیز مجوز برداشت خاک از اداره کل صمت استان را دارند بدون هیچ گونه محدودیتی ظرف مدت یک ماه اقدامات لازم را انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha