۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85116052
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یادداشت تفاهم ساخت راه آهن چین- قرقیزستان - ازبکستان امضا شد

تهران - ایرنا - یادداشت تفاهم تسریع در ساخت راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان بین نمایندگان این سه کشور در شیان چین امضا شد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت حمل و نقل و ارتباطات جمهوری قرقیزستان، چین به همراه نمایندگان قرقیزستان و ازبکستان یادداشتی را در مورد پروژه ساخت راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان امضا کردند که گام های بعدی پروژه ساخت راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان را ارائه می دهد.

این یادداشت بین کمیته دولتی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین، وزارت حمل و نقل و ارتباطات جمهوری قرقیزستان و وزارت حمل و نقل جمهوری ازبکستان امضا شد. تفاهم نامه امضا شده اجرای پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان را سرعت می بخشد.


یادداشت تفاهم ساخت راه آهن چین- قرقیزستان - ازبکستان امضا شد

این پروژه به تقویت روابط بین منطقه ای، تحقق اهداف کشورهای آسیای مرکزی برای تنوع بخشیدن به مسیرهای حمل و نقل و افزایش رقابت پذیری منطقه به عنوان یک مرکز حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی کمک خواهد کرد.

راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان(CKU)، در اواسط دهه ۱۹۹۰ طراحی شد، انتظار می رود این مسیر حدود ۵۲۳ کیلومتر طول داشته باشد که ۲۱۳ کیلومتر آن در چین، ۲۶۰ کیلومتر در قرقیزستان و ۵۰ کیلومتر در ازبکستان است.

بخش قرقیزستان که تا حد زیادی پیچیده ترین بخش پروژه است، شامل حدود ۹۰ تونل و فراز و فرودهای شیب دار کوهستانی، از جمله بر فراز گذرگاه توروگارت (۳۷۵۰ متر) خواهد بود. پس از تکمیل، این راه آهن، پایانه راه آهن کاشغر در سین کیانگ را به شبکه ریلی ازبکستان در اندیجان متصل می کند.

دلایل اصلی از سرگیری این پروژه، نیاز عملی به ایجاد اتصال در اوراسیا، بهبود گسترده روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و جمهوری قرقیزستان، آغاز انجام تعهدات از سوی بیشکک و فشار مصمم دولت های منطقه برای تهیه بودجه و اعزام کارشناسان برای تکمیل پروژه است.
علاوه بر این، بحران اوکراین و اختلال در زنجیره تامین از طریق روسیه به این پروژه سرعت بیشتری بخشیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha