رئیس جمهوری تاتارستان روسیه: همه راه ها امروز به ایران ختم می شود + فیلم

مسکو- ایرنا- رئیس جمهوری تاتارستان روسیه با ابراز خرسندی از امضای تفاهم نامه خط ریلی رشت – آستارا با سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: امروز در شرایط تحریم، همه راه ها به ایران ختم می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رستم مینیخانوف جمعه در دیدار با علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران که در چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام (کازان فروم ۲۰۲۳)، ریاست هیات ایرانی در بخش دولتی را برعهده دارد، افزود: در مبادلات بین المللی، امروز آنچه بیش از هر زمان دیگری برجسته است، این است که کوتاه ترین راه برای تبادلات تجاری روسیه با اقیانوس هند و مناطق همجوار، از راه ایران است، چه از طریق جمهوری آذربایجان و چه از مسیر ترکمنستان.

وی اظهار داشت: اجرای طرح ساخت ۱۶۲ کیلومتر راه آهن رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده مسیر ریلی غربی کریدور شمال – جنوب، نه تنها پیامدهای اقتصادی مثبتی برای دو کشور خواهد داشت، بلکه باعث نزدیکی دو کشور در سایر عرصه ها می شود.
به گزارش ایرنا، این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی ویدیوکنفرانس«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه در تهران به امضا رسید.

امکان تبادل دانشجو فراهم شود
رئیس جمهوری تاتارستان در بخش دیگری از سخنان خود از ایران به عنوان کشوری منحصر به فرد با پشتوانه تاریخی و تمدنی بزرگ یاد کرد و بر تقویت همکاری های این منطقه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها تأکید کرد.
مینیخانوف با اشاره به تحصیل یک هزار و ۳۷۱ دانشجوی ایرانی در دانشگاه های تاتارستان گفت: موضوع آموزش، می تواند یکی از سرفصل های همکاری دو کشور باشد و اینکه باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم تبادلات دانشجو داشته باشیم و اینکه چه در چه تخصص هایی، جوانان تاتارستان می توانند در ایران تحصیل کنند.
رئیس جمهوری تاتارستان در ادامه این دیدار از حضور فعالانه ایران در کازان فروم ۲۰۲۳ قدردانی کرد و گفت: امروز ما، دشمن مشترک داریم و باید به کمک یکدیگر بیاییم.

رئیس جمهوری تاتارستان روسیه: همه راه ها امروز به ایران ختم می شود + فیلم

ایران مرکز تجاری در کازان دایر می کند
رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام نیز در این دیدار با اشاره به سیر صعودی مراودات تجاری ایران و روسیه در یک سال گذشته گفت: ایران به دنبال ایجاد مرکز تجاری در کازان مرکز جمهوری تاتارستان است تا زمینه شکل گیری و تقویت ارتباطات بازرگانان دو کشور را فراهم کند.
علیرضا پیمان پاک در ادامه با بیان اینکه بانک های ایران و روسیه در شرایط تحریم، ارتباطات خوبی با یکدیگر برقرار کرده اند، تقویت همکاری های دوجانبه برای تولید محصولات مشترک را یکی از برنامه ها در این راستا برشمرد و گفت: یک خط تولید لوازم خانگی با مشارکت ایران و روسیه در نزدیکی مسکو آغاز به کار خواهد کرد.
رئیس کل سازمان تجارت ایران گفت: تفاهمات خوبی در بخش های تجهیزات پزشکی و دارویی، پوشاک، مصالح ساختمانی و صنایع نفت، ساختمان و خودروسازی بین دو کشور شکل گرفته است که نویدبخش ارتقای مناسبات دوجانبه است.
پیمان پاک در این نشست پیشنهاد داد که نمایشگاه اختصاصی توانمندی های ایران در شهر کازان برپا شود و متقابلا ظرفیت های تاتارستان در نمایشگاهی در تهران در معرض دید قرار گیرد که این پیشنهاد با استقبال رئیس جمهوری تاتارستان همراه شد.

رئیس جمهوری تاتارستان روسیه: همه راه ها امروز به ایران ختم می شود + فیلم

در این دیدار که با حضور معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، سرکنسول ایران در کازان و مسئولانی از وزارت جهاد کشاورزی کشورمان انجام شد، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به راه اندازی پرواز مستقیم تهران – کازان و برگشت، از مسئولان جمهوری تاتارستان خواست که ظرفیت های گردشگری ایران برای مردم این منطقه اطلاع رسانی شود.

رئیس جمهوری تاتارستان روسیه: همه راه ها امروز به ایران ختم می شود + فیلم

رئیس جمهوری تاتارستان روسیه: همه راه ها امروز به ایران ختم می شود + فیلم

هیات ایرانی در سفر به کازان همچنین با روسای جمهوری باشقیرستان و چوواش از توابع فدراسیون روسیه دیدار و راهکارهای توسعه مناسبات دوجانبه را مورد بحث و گفت و گو قرار داد.

رئیس جمهوری تاتارستان روسیه: همه راه ها امروز به ایران ختم می شود + فیلم

چهاردهمین دوره اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد. این اجلاس، عصر جمعه به فعالیت رسمی خود پایان می دهد. دو هیات از بخش های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس دو روزه شرکت کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha