از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

تهران-ایرنا- مشارکت ایران و روسیه با امارات و عمان در کریدور حمل غلات، تدارک ایران و روسیه برای تبادل فناوری معادن، بازتاب پروژه‌های مرزی ایران و پاکستان در رسانه‌ها، برگزاری نشست اجلاس سران عرب با حضور بشار اسد و حمایت این اجلاس از توافق تهران - ریاض مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**معاون وزیر صمت: ایران و روسیه، جبهه اقتصادی ضد تحریم تشکیل دهند
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به بیش از چهار دهه تجربه ایران در شرایط تحریم و شرایط روسیه در مقطع کنونی، دو کشور می‌توانند با همگرایی خود و دیگر کشورها، جبهه‌ای اقتصادی برای مقابله با تحریم ها شکل دهند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

علیرضا پیمان پاک جمعه در نشست "شکستن تحریم‌ها: اقتصاد روسیه در شرایط تحریم‌ها" در حاشیه چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام که در سالن اختصاصی اسبربانک، بانک دولتی روسیه برگزار شد، افزود: تصور بیشتر فعالان اقتصادی روسیه قبل از تحریم های این کشور و قبل از حضور در ایران، این بود که کشور ما یک کشور کشاورزی است اما وقتی فعالان روس،‌ پیشرفت های ایران را دیدند، متوجه شدند که در شرایط تحریم نیز می‌توان رشد کرد و به جلو گام برداشت.
وی اظهار داشت:‌ تحریم ها، وابستگی ها را به ما یادآوری می کند و اینکه باید نقاط ضعف را برطرف کنیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ایران و روسیه در شرایط تحریم،‌ می توانند با تقویت و تکمیل ظرفیت های یکدیگر در حوزه فناوری، تولید و خدمات و مشارکت در طرح های مشترک ، تهران و مسکو را در برابر خطرات ناشی از وابستگی ها به خارج کشور بیمه کنند.
وی اظهار داشت:‌ ایران ظرفیت های خوبی در تولید دارو و دیگر بخش ها دارد که می تواند با کمک ظرفیت تجاری سازی و تأمین مالی روسیه، رو به جلو گام بردارد.
پیمان پاک در ادامه تهاتر مالی در شرایط کنونی بین ایران و روسیه و همچنین طرف های قرارداد دو کشور که دارای ناترازی در قبال هر یک از طرفین هستند را از دیگر پیشنهادهای خود برای گره گشایی از مسائل تبادلات مالی فراروی دو کشور یاد کرد.

چهاردهمین دوره اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد و عصر جمعه به فعالیت رسمی خود پایان می دهد. دو هیات از بخش های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس دو روزه شرکت کرده اند.
https://irna.ir/xjMv6V
**سخنگوی وزارت امور خارجه چین: مخالف ابتکار تجاری آمریکا و تایوان هستیم
«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت) خود گفت: چین نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با اقدام آمریکا برای دستیابی به توافق «ابتکار تجاری قرن بیست و یکم» با جزیره تایوان اعلام کرده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

وانگ ونبین اظهار داشت: چین قاطعانه با هر گونه تعامل رسمی بین کشورهایی که روابط دیپلماتیک با چین و جزیره تایوان دارند، از جمله مذاکره و امضای هر گونه توافقنامه‌ای که ماهیت مستقل و رسمی داشته باشد، مخالف است.

وی افزود: اقدام آمریکا درباره «ابتکار تجاری قرن بیست‌ویکم» به شدت اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک پکن و واشنگتن و همچنین تعهد این کشور به حفظ روابط غیر رسمی با جزیره تایوان را به شدت نقض کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: آمریکا نباید با جزیره تایوان مذاکره و هیچ توافقی را امضا کند که پیامدهای حاکمیتی و ماهیت رسمی داشته باشد و نباید هیچ سیگنال اشتباهی را به نام تجارت و تجارت به نیروهای «استقلال تایوان» ارسال کند.

وانگ ونبین همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی مبنی بر میزبانی هند از نشست گروه ۲۰ در کشمیر گفت: چین قاطعانه با برگزاری نشست‌های گروه ۲۰ به هر شکلی در مناطق مورد مناقشه مخالف است و در چنین جلساتی شرکت نخواهد کرد.
https://irna.ir/xjMv6p

**سران اتحادیه عرب از توافق ایران و عربستان استقبال کردند

سران کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز جمعه در بیانیه پایانی سی و دومین نشست خود در شهر جده از توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان در زمینه روابط دوجانبه استقبال کردند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

سران عرب در این نشست از توافق عربستان و ایران و فعالسازی تفاهمنامه همکاری های امنیتی و اقتصادی میان دو کشور استقبال کردند.

شرکت کنندگان در این نشست بر افزایش تلاش ها برای حل و فصل عادلانه موضوع فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام تاکید کردند.

سران کشورهای عربی خواستار توقف دخالت های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی شدند.

تاکید بر احترام به ارزش ها و فرهنگ دیگران و احترام به حاکمیت و استقلال کشورهای اسلامی و مخالفت با آنچه آن را تلاش برای تشکیل گروه های مسلح خارج از چارچوب نهادهای رسمی دانستند، از دیگر مفاد بیانیه پایانی سران عرب در جده بود.

حمایت از تلاش های بین المللی و منطقه ای به منظور یافتن راه حل فراگیر بحران یمن و افزایش تلاش های عربی برای کمک به دمشق به منظور برون رفت از بحران این کشور و تامین شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب بود.

شرکت کنندگان همچنین بر نقش عربستان در فراهم کردن شرایط مناسب برای تحقق رشد اقتصادی در منطقه تاکید کردند.

https://irna.ir/xjMv7S

**السیسی: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به بازیابی نقش این اتحادیه کمک می‌کند
رئیس جمهوری مصر گفت: منطقه درحال عبور از شرایط دشواری است که حل و فصل آن نیازمند همکاری کشورهای عربی است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

«عبدالفتاح السیسی» روز جمعه در جلسه افتتاحیه نشست اتحادیه عرب در جده عربستان تصریح کرد: منطقه درحال عبور از شرایط دشواری است که حل و فصل آن نیازمند همکاری کشورهای عربی است.

رئیس جمهوری مصر گفت: اتکا بر توانایی های کشورهای عربی برای حل و فصل مسائل مهم، بسیار ضروری است.

وی افزود: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گامی در راستای بازیابی نقش این اتحادیه است.

السیسی گفت: ادامه درگیری های نظامی میان فلسطینی ها و اسرائیل به انفجار اوضاع منجر خواهد شد اما مصر به تلاش های خود برای حفظ آرامش در غزه ادامه می دهد.

وی بیان کرد: بحران سودان اگر حل نشود بر همه منطقه تاثیر منفی می گذارد و اگر توسط کشورهای عربی این بحران پایان نیابد، طولانی خواهد شد.
https://irna.ir/xjMv6t
**نخست وزیر عراق: نزدیکی روابط ایران و عربستان به ثبات منطقه کمک می کند
نخست وزیر عراق گفت: از نزدیکی روابط ایران و عربستان استقبال می کنیم و این امر به برقراری امنیت و ثبات در منطقه کمک می کند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

محمد شیاع السودانی روز جمعه در جلسه افتتاحیه نشست اتحادیه عرب در جده عربستان افزود: از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز استقبال می کنیم و این گامی است که از ابتدا از آن حمایت کرده ایم.

وی بر تلاش های مشترک عربی برای حل و فصل اختلافات تاکید کرد.

السودانی تصریح کرد: بر حق ملت فلسطین در سرزمین و داشتن کشور مستقبل به پایتختی قدس شریف تاکید می کنیم.

وی گفت: امیدواریم که تلاش ها برای توقف درگیری در سودان به نتیجه برسد و اوضاع لیبی، یمن و لبنان نیز سامان یابد.

نخست وزیر عراق خواستار برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در سال ۲۰۲۵ در بغداد شد.
https://irna.ir/xjMv78
**تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل فقط ادعای پیروزی می‌کند
تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: نگرانی و ترس شدید اسرائیل از شلیک موشک های گروه های فلسطینی با ادعای تل آویو مبنی بر پیروزی در نبرد اخیر با نوار غزه تناقض دارد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

«عاموس هرئیل» روز جمعه افزود: آماده باش امنیتی و نظامی شدید کنونی با اظهارات مقامات اسرائیلی درباره پیروزی در نبرد اخیر با گروه های فلسطینی مستقر در نوار غزه بسیار در تناقض است.

وی اضافه کرد: نگرانی شدید اسرائیل همزمان با برگزاری مراسم (موسوم به) «راهپیمایی پرچم» (صهیونیستها) گواه این حقیقت است که تل آویو از پیروزی خود در نبرد اخیر با غزه مطمئن نیست.

هرئیل اظهار کرد: برغم سخنان و اظهاراتی که از سوی کابینه نتانیاهو درباره بازگشت توان بازدارندگی این رژیم پس از این نبرد شنیده می شود اما اسرائیل دیروز (پنجشنبه) از ترس شلیک موشک از غزه و برهم خوردن «راهپیمایی پرچم» آرام و قرار نداشت.

روز پنجشنبه صدها صهیونیست اشغالگر از جمله چندین عضو کنست رژیم صهیونیستی در قالب گروه های مختلف برای برگزاری مراسم موسوم به «راهپیمایی پرچم» به مسجدالاقصی یورش بردند.

راهپیمایی موسوم به پرچم همه ساله مصادف با ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت ماه) به ‌مناسبت سالروز اشغال بخش قدیمی قدس اشغالی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۶۷ برگزار می‌شود.

این راهپیمایی از باب العامود و محله‌های قدیمی قدس عبور کرده و به صحن‌های مسجدالاقصی می‌رسد و سپس در آنجا برنامه‌ای موسوم به «رقص پرچم‌ها» اجرا می‌شود و شهرک‌نشینان صهیونیست با این اقدام تحریک‌آمیز، خواستار بیرون راندن فلسطینی‌ها از قدس می‌شوند.

روز گذشته و همزمان با ابرگزاری این مراسم همه با هدف تأمین امنیت حاضران در راهپیمایی پرچم، رژیم صهیونیستی شهر اشغالی قدس را تبدیل به پادگان نظامی کرد، به طوری که بیش از ۳ هزار نظامی خود را در مناطق مختلف این شهر مستقر کرد.

همه نهادهای نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز از ترس واکنش گروه های مقاومت و ملت فلسطین در سراسر سرزمین های اشغالی به حالت آماده باش کامل درآمده بودند و مردم فلسطینی در مناطق مختلف با شیوه های مختلف به مقابله با این مراسم صهیونیسته پرداختند.
https://irna.ir/xjMv6x

**بشار اسد: آشتی‌های منطقه‌ای امیدها را افزایش می دهد
«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بر لزوم حل و فصل ریشه‌ای مشکلات و بحران‌های منطقه تاکید کرد و گفت که روند آشتی های منطقه‌ای امیدها را افزایش می دهد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

رئیس جمهور سوریه در سخنان خود در سی و دومین اجلاس سران عرب در جده در سخنانی اظهار داشت: صلح ها و گفت وگوهایی سازنده که میان کشورهای عرب انجام شده یک فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد امور فیمابین کشورهای عربی بدون دخالت خارجی است.

وی افزود: در سایه آشتی های بین کشورهای عربی و آشتی های عربی - منطقه ای و بین المللی امیدها افزایش می یابد که این امر در اجلاس کنونی سران عرب تجلی یافته است.

بشار اسد گفت: ما خواهان تدوین و بازنگری منشور اتحادیه عرب و مقررات داخلی آن هستم تا مطابق با مقتضیات زمان باشد.

وی افزود: ما امروز با فرصتی تاریخی برای بازسازی کشورهای عرب با کمترین مداخله خارجی روبرو هستیم.

رئیس‌جمهور سوریه گفت : صلح ها و گفت وگوهایی سازنده که میان کشورهای عرب انجام شده یک فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد امور فیمابین اعراب بدون دخالت خارجی است.

وی افزود: اقدام مشترک اعراب نیازمند دیدگاه ها، استراتژی ها و اهداف مشترک است.

بشار اسد تصریح کرد : امیدوارم این اجلاس سرآغاز مرحله جدیدی از اقدام اعراب برای همبستگی میان ما برای دستیابی به صلح در منطقه، توسعه و رفاه به جای جنگ و ویرانی باشد.

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: من از سران هیأت هایی که از حضور ما در نشست و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کردند، عمیقاً تشکر می کنم.

بشار اسد گفت: از خادم حرمین شریفین و ولیعهد عربستان به خاطر نقش بزرگ این کشور و تلاش های مستمر برای پیشبرد صلح و آشتی در منطقه و موفقیت این اجلاس تشکر می کنم.
https://irna.ir/xjMv6C

**سازمان ملل: کمک‌رسانی به افغان‌ها مستلزم ۷۱۷ میلیون دلار است
دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های انسان‌دوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد: شهروندان افغانستان در بهار سال جاری با سطوح بی‌سابقه‌ی ناامنی غذایی، سوءتغذیه، کم‌بود آب و شرایطی شبیه خشکسالی روبه‌رو هستند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

اوچا در تویتی گفت: بهار در افغانستان با سیلاب‌های ناگهانی، زمین‌لرزه و افزایش بیماری‌ها به هم‌راه بوده است.

اوچا می‌افزاید که برای رساندن کمک‌های اولیه به شهروندان افغانستان تا ماه ژوئن سال پیش رو به ۷۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلارنیاز است. به گفته‌ی اوچا، این پول برای ارائه‌ی مواد خوراکی، آب، کمک‌های اضطراری، درمان و آموزش هزینه خواهد شد.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های انسان‌دوستانه‌ سازمان ملل، چندی پیش نیز خواستار بودجه‌ی کافی و به ‌موقع برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه در افغانستان شده بود.

اوچا گفته بود: «با بودجه‌ی کافی، اعضای بشردوستانه می‌توانند گرسنگی در مقیاس بزرگ را کاهش دهند، از شیوع بیماری جلوگیری کنند و احتمال مرگ زنان را در هنگام زایمان، کاهش دهند.»

بر اساس آمار اوچا، ۲۸ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند که برای فراهم‌سازی نیاز این شمار از شهروندان، به چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نیاز است.
https://irna.ir/xjMv6b
**شاه اردن: تلاش برای دفاع از قدس را افزایش می‌دهیم/بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گام مهمی است
شاه اردن از تلاش کشورش برای دفاع از شهر قدس و مقدسات آن سخن گفت و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را یک گام مهم برای حل و فصل اوضاع این کشور توصیف کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

عبدالله دوم روز جمعه در نشست سران اتحادیه عرب در جده عربستان افزود:

گفت: با ادامه شهرک سازی ها و کوچاندن فلسطینی ها، برقراری صلح در خاورمیانه غیر ممکن است.

تلاش های خود را برای دفاع از قدس و مقدسات افزایش می دهیم و بر هم افزایی اقدامات و تلاش های عربی در این زمینه تاکید می کنیم.

وی اضافه کرد: فلسطین مسئله اصلی و مرکزی ما است و برای دست یافتن ملت فلسطین به کشور مستقل خود براساس یک صلح عادلانه تلاش می کنیم.

عبدالله دوم از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد و گفت: این یک گام مهم برای حل و فصل سیاسی بحران این کشور است.

وی اظهار داشت: از عراق حمایت می و از تلاش های کشورهای عربی برای حفظ امنیت و ثبات این کشور پشتیبانی می کنیم.
https://irna.ir/xjMv6d

**اجلاس جده با هدف رفع بحران های منطقه در کنار توافق ایران و عربستان اهمیت زیادی دارد
روزنامه عرب زبان الجزیره نوشت : اجلاس جده باتوجه به توافق میان عربستان با جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دو کشور و تلاش‌های موجود و همچنین دارا بودن ابتکاراتی برای یافتن راه حل سیاسی جامع برای بحران های سودان، سوریه و یمن اهمیت زیادی دارد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

روزنامه های عرب زبان به سی و دومین نشست اجلاس سران عرب که امروز جمعه در شهر جده عربستان با حضور حدود ۱۵ تن از رهبران، رؤسای جمهور، پادشاهان و شاهزادگان کشورهای عربی آغاز و در حال برگزاری است، توجه زیادی کردند.

روزنامه عکاظ در مقاله امروز خود نوشت: همه انتظارات نشان می‌دهد که نشست جده یکی از موفق‌ترین اجلاس‌های عربی خواهد بود، زیرا مشخصه آن وجود اراده سیاسی واقعی است که می‌توان برای حل بحران‌ها در کشورهای عربی بر آن بنا نهاد.

این روزنامه افزود: آنچه که به ویژه قابل توجه است، مشارکت سوریه با حضور بشار اسد رئیس جمهور این کشور در کار اجلاس سران پس از بازگشت به موقعیت طبیعی خود در قلب عرب است، جایی که انتظار می رود بخش بزرگی از قلب عربها را اشغال کند.

فلسطین باید در راس باشد

این روزنامه خاطرنشان کرد: به هیچ وجه موضوع فلسطین، تحولات آن و آنچه که مقامات اشغالگر رژیم اسرائیل انجام می دهند، باید در راس تصمیماتی باشد که از نشست جده انتظار می رود، از جمله تایید حمایت از آرمان فلسطین که بایستی از سوی اعضا در اولویت قرار بگیرد. قطعا انتظار می رود اجلاس عرب بر پایبندی کمک به مردم فلسطین در ایجاد کشوری مستقل با پایتختی قدس شریف، بر اساس یکی از مفاد طرح صلح عربی و گزینه راهبردی اعراب می باشد ،پافشاری کند.

روزنامه عکاظ در مطلبی دیگر با عنوان (جده، قطب نمای عرب ها و اجلاس متفاوت ) نوشت : تفاوت این اجلاس را بازگشت سوریه به کشورهای عربی و پایان جدایی دانست که بیش از ۱۲ سال از آن می گذرد.

این روزنامه بر این باور است که حوادث اخیر (سرزمین سوریه و مردم آن) پس از زلزله فوریه گذشته، نیاز به تجدید نظر، قطع دست بیگانگان و بازگشت سوریه به جایگاه طبیعی خود در (کالبد عرب) دارد.

توافقنامه امضا شده توسط عربستان با جمهوری اسلامی ایران

روزنامه الجزیره نیز در سرمقاله خود نوشت: اهمیت نشست جده در این است که با توجه به تحولات رخ داده در منطقه و جهان و با توجه به حمایت عربستان از تلاش‌ها برای دستیابی به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در منطقه، از جمله توافقنامه امضا شده توسط عربستان با جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط بین دو کشور و تلاش‌های موجود، ابتکاراتی برای یافتن راه حل سیاسی جامع برای بحران های سودان، سوریه و یمن وجود دارد.

روزنامه البلاد نیز در مقاله ای با عنوان (اجلاس جده، آرزوهای بزرگ برای عصر جدید صلح و رفاه اعراب) اشاره کرد:این اجلاس در میان امیدها و آرزوهای بزرگ برای عصر جدیدی از صلح، ثبات و صلح در حال برگزاری است.

با توجه به شرایط استثنایی که منطقه و جهان از آن رنج می‌برند، رفاه برای همه کشورها و ملت‌های عربی، بحران‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاب می‌کند که کشورهای عربی مکانیسم‌هایی برای رویارویی با چالش‌های مشترک، ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ای و دستیابی به رفاه پیدا کنند.

این روزنامه معتقد است که عربستان سعودی مایل است نقشی محوری در حمایت از تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه ایفا کند که به همه پیامدهای آن پایان دهد، وحدت، امنیت و ثبات آن را حفظ کند و آن را به کشورهای عربی بازگرداند.

راه حل سیاسی تنها راه حل بحران در سوریه

البلاد خاطرنشان کرد : این بر اساس اعتقاد عربستان است که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران در سوریه است و بر اساس پیوندهای برادرانه است که مردم عربستان و جمهوری عربی سوریه را متحد می کند و به دلیل تمایل به همین مشارکت است.

به همین منظور و برای ایجاد توسعه اقدامات مشترک عربی و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و در تعامل با تصمیم اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عربی در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، عربستان تصمیم گرفت کار نمایندگی دیپلماتیک خود در جمهوری عربی سوریه را از سر بگیرد.

روزنامه الشرق الاوسط نیز مقاله ای با عنوان اجلاس جده.. نقش امید و تجدید، منتشر کرد که در آن نوشت: آنچه اجلاس جده را به رویدادی محوری تبدیل می کند این است که در زمانی ممتاز برگزار می شود. پس از یک دهه ناآرامی ناشی از امواج بهار عربی از یک سو، سپس همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ از سوی دیگر و سپس جنگ اوکراین، تأثیر آشکاری بر این نشست اعراب برجای گذاشت.

روزنامه الیوم خاطرنشان کرد: اجلاس سران عرب در جده با هدف تقویت رایزنی و هماهنگی بین کشورهای برادر عربی در خصوص تلاش برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه و ارتقای منافع اعراب به ویژه با توجه به تغییرات پی در پی و تشدید بحران ها در سطح بین المللی برگزار می شود.
https://irna.ir/xjMv5C
**استقبال نخست وزیر الجزایر از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
نخست وزیر الجزایر از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد و گفت: شعار اتحاد و یکپارچگی با این بازگشت تبلور یافت.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

«أیمن بن عبدالرحمن» روز جمعه در جلسه افتتاحیه نشست اتحادیه عرب در جده عربستان افزود: جامعه جهانی باید از ملت فلسطین و مقدسات آن حمایت به شهرک سازی های سازماندهی و برنامه ریزی شده رژیم صهیونیستی در فلسطین پایان دهد.

وی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در بمباران نوار غزه را محکوم کرد.

بن عبدالرحمن از طرف های درگیر در سودان خواست با درپیش گرفتن گفت و گو به حل و فصل اختلافات بپردازند.

وی با استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: ما از اینکه سوریه کرسی خود در اتحادیه عرب را بازپس گرفت، استقبال می کنیم و شعار اتحاد و یکپارچگی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تبلور یافت.

نخست وزیر الجزایر از کشورهای عربی برخوردار خواست برای به کمک کشورهای عربی نیازمند بشتابند.

«ایمن بن عبدالرحمن» نخست وزیر الجزاری که به نیابت از «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری این کشور، ریاست نشست دوره ای سران اتحادیه عرب را به عربستان واگذار کرد.

سی و دومین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران ساعاتی پیش در جده عربستان آغاز شد.
https://irna.ir/xjMv5X
**رهبر جماعت اسلامی پاکستان از انفجار بمب جان سالم بدر برد
«سراج الحق» رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان از انفجار بمب هنگام عبور کاروان وی در ایالت بلوچستان این کشور جان سالم بدرد برد و در این حادثه چهار نفر کشته و زخمی شدند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

شبکه‌های خبری پاکستان لحظاتی پیش به نقل از پلیس ایالت بلوچستان این کشور اعلام کردند که سراج الحق در منطقه «ژوب» واقع در ایالت بلوچستان حضور داشت و همراه کاروان هواداران خود در جاده هدف انفجار بمب قرار گرفت.

پلیس اعلام کرد که رهبر حزب جماعت اسلامی از این انفجار جان سالم بدرد برد اما در این حادثه یک نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

مسوولان بیمارستانی اعلام کردند که حال برخی از زخمی‌ها وخیم است و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت انفجار امروز در بلوچستان پاکستان را برعهده نگرفته است.
https://irna.ir/xjMv69

**نشست افتتاحیه اجلاس سران عرب با حضور رئیس جمهور سوریه در جده آغاز شد
با حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه جلسه افتتاحیه سی و دومین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران در جده عربستان سعودی آغاز شد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

ایمن بن عبدالرحمن نخست وزیر الجزایر در افتتاحیه سی و دومین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران در جده گفت : شعار اتحاد مجدد مظهر احیای جایگاه طبیعی سوریه در میان برادرانش در اتحادیه عرب است و ما از این حضور سوریه بسیار استقبال می کنیم.

در ادامه نشست شورای اتحادیه کشورهای عربی در سطح اجلاس سران در سی و دومین نشست خود آغاز می شود و رهبران عرب سخنرانی های خود را برای هر سخنرانی بیش از ۵ دقیقه ایراد خواهند کرد.

رؤسای جمهور، پادشاهان و رهبران عرب برای گرفتن عکس دسته جمعی قبل از نشست سران کشورهای عربی گرد هم آمدند.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بعد از ظهر چهارشنبه با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی امروز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شد.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود، روز پنجشنبه وارد جده شد و مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت.
https://irna.ir/xjMv5c
**بن سلمان: حضور رئیس جمهور سوریه مایه خرسندی است/نمی گذاریم منطقه به میدان درگیری تبدیل شود
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان گفت: اجازه نمی دهیم منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود و سال ها درگیری که ملت های ما از آن رنج بردند، کافی است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

محمد بن سلمان در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست سران اتحادیه عرب در شهر جده افزود: موضوع فلسطین، مسئله اصلی و محوری جهان اسلام و عرب است و در اولویت برنامه های عربستان قرار دارد و به منظور یافتن راه حلی برای ان تلاش می کنیم.

وی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تبریک گفت و اضافه کرد: حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این نشست موجب خرسندی است.

بن سلمان گفت: امیدواریم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به پایان بحران و بازگشت امنیت به این کشور کمک کند.

وی گفت: تلاش های خود را برای کمک به طرف های یمنی به منظور یافتن راه حلی برای بحران این کشور افزایش می دهیم.

ولیعهد عربستان اظهار داشت: از تلاش های بین المللی برای حل بحران اوکراین حمایت و برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین اعلام آمادگی می کنیم.

بن سلمان از امضای بیانیه جده میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان استقبال کرد و افزود: امیدواریم که این توافق به برقراری آتش بس دائم منجر شود.

سی و دومین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران ساعاتی پیش در جده عربستان آغاز و ریاست این اتحادیه از الجزایر به عربستان واگذار شد.
https://irna.ir/xjMv5F
**دست دادن امیر قطر و رئیس جمهوری سوریه در جده
خبرگزاری دولتی سوریه از دست دادن امیر قطر و رئیس جمهور سوریه در چارچوب اجلاس سران عرب در شهر جده عربستان خبر داد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

خبرنگار خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) در خبری فوری از جده اعلام کرد: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر پیش از ورود به سالن برگزاری اجلاس سران عرب با یکدیگر دست داده و گفتگویی بین آنها صورت گرفت.

جزئیات بیشتری در این باره تاکنون منتشر نشده است.

این اقدام درحالی صورت گرفت که پیش از این «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر گفته بود که حتی اگر دوحه با اجماع کشورهای عربی برای حل روابط خود با سوریه موافق باشد، امکان بهبود روابط دوجانبه دوحه و دمشق وجود ندارد.

وی افزوده بود: ما موضع خود را در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب روشن بیان کردیم، ما به دنبال خروج از اجماع کشورهای عربی در خصوص بازگشت سوریه به این اتحادیه نیستیم.

عبدالرحمن آل ثانی در عین حال ابراز عقیده کرده بود: مشکل حکومت سوریه با مردم خود و نه با کشورهای عربی است.

وی به گفته خود تنها راه‌حل عادی سازی روابط با دولت سوریه را یافتن راه‌حل جامع و عادلانه برای مسأله سوریه دانسته بود.

وی افزود: اقدام مشترک کشورهای عربی که موافق آن هستیم و هدف از آن بازگشت امن آوارگان و یافتن راه‌حل سیاسی براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

اجلاس سران عرب عصر امروز با حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در شهر جده آغاز بکار کرد.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود و در جده مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت.
https://irna.ir/xjMv5L

**توافق تهران-ریاض نقشه دشمنان را خنثی کرد/ اسرائیل اهرم چپاول ثروتهای منطقه
وزیر فرهنگ لبنان در پاسخ به ایرنا، رژیم صهیونیستی را اهرم قدرت های استکباری و استعماری برای چپاول ثروت های منطقه دانست و گفت که توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان نقشه این قدرتها و اهرم های آنها برای درگیر کردن کشورهای منطقه با یکدیگر را خنثی کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

«محمد وسام عدنان المرتضی» وزیر فرهنگ لبنان در قالب سلسله جلسات «نخستین هم اندیشی تحولات غرب آسیا» در بیروت، در پاسخ به سوال خبرنگار بین الملل ایرنا درباره تاثیر توافق ایران و عربستان بر معادلات منطقه، نگاهی تاریخی به تحولات منطقه و ایجاد رژیم جعلی صهیونیستی و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) داشت و گفت: سوال اساسی این است که علت واقعی ایجاد رژیم موسوم به "اسرائیل" در این منطقه چیست و کشورهای استکباری و استعماری با کاشتن این رژیم در منطقه توقع داشتند که این رژیم چه نقشی برای آنها ایفا کند.

وزیر فرهنگ لبنان نبرد کنونی در منطقه را نبرد بین نیروهای خیر و نیروهای شر توصیف و تاکید کرد که به یاری خداوند ما به پیروزی نهایی خواهیم رسید.

وی افزود: من با اعتقاد و یقین کامل می گویم که رژیم موسوم به "اسرائیل" به طور مصنوعی و عمدی کاشته شد تا مهمترین ابزار کشورهای استکباری برای تسلط بر منطقه باشند تا اینکه ثروت ها و منابع این کشورها را به یغما ببرند.

المرتضی گفت: اگر بخواهیم ببنیم که رژیم اسرائیل از بدو ایجاد خود تاکنون چه نقش هایی ایفا کرده است، با من اتفاق نظر خواهید داشت که این رژیم ایجاد شد تا ابزار کشورهای استعماری و استکباری برای سلطه بر منطقه جهت چپاول منابع آن باشد.
وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی افزود: امام خمینی (ره) با اخلاص و دیدگاه روشن و مخلصانه خویش درک کردند که نقش ایشان این است که یک جمهوری را بنیان بگذارند که از همه مولفه ای عزت، استقلال و ثبات برخوردار باشد.

به گفته وزیر فرهنگ لبنان، امام خمینی (رض) همچنین درک کردند که کشوری به نام ایران با این توانمندیها، امکانات، جغرافیا و تاریخ را قدرت های سلطه گر برنمی تابند و به حال خود رها نمی کنند تا آنطور که می خواهد در مسیر استقلال و ثبات خویش گام بردارد و آنها در این مسیر سنگ اندازی خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ما به عنوان کشورها و ملت های این منطقه باید درک کنیم که باید با ثروت ها، امکانات و توانمندیهای خود در میسر آزادی و آزادگی گام برداریم و برای بهره برداری از این ثروت ها و تعیین سرنوشت خویش آزاده و آزادانه عمل کنیم و بدنبال رشد و توسعه واقعی در کشورهای خود و برای ملت های خود باشیم.

المرتضی افزود: این مسئله را هم باید درک کنیم که به محض برنامه ریزی و گام برداشتن در این مسیر، قدرت های سلطه گرِ ریشه دوانده در منطقه و اهرم آنها یعنی اسرائیل ما را به حال خود رها نکرده و تلاش خواهند کرد که اجازه ندهند که ما از زیر سلطه آنها خارج شویم؛ بدون اینکه تاوان استقلال طلبی خود را ندهیم.

وی تصریح کرد: لذا هدف نخست امام خمینی (ره) شکل دهی به یک هویت جمعی در جامعه ایران و ایجاد انسجام و وحدت در درون آن بود؛ درحالی که قدرتهای شرور و اهرم های آنها بدنبال ایجاد تفرقه افکنی بودند.
وزیر فرهنگ لبنان افزود: امام خمینی (ره) آمدند که وحدت، استقلال، ثبات و رهایی ایران از زیر سلطه بیگانگان و کشورهای استعمار را تحقق بخشند.

وی با اشاره به مانع تراشی و سنگ اندازی کشورهای استکباری و استعماری در مسیر حرکتی ایران گفت: چون ایران به دنبال وحدت، توسعه و استقلال است و در این مسیر گام برمی دارد، پس حتما (استعمارگران) با این کشور مقابله می کنند و اسرائیل به عنوان ابزار دست استعمار گران می خواهد با ایران مقابله کند.

المرتضی در اشاره به کشورهای استکباری و رژیم صهیونیستی گفت: وقتی خوب بفهمیم که اسرائیل و حامیان پشت پرده اش از ما چه چیزی می خواهند، پس باید عکس آن را عمل کنیم.

وی با طرح پرسشی گفت: اسرائیل از من به عنوان یک ایرانی یا یک عربستانی چه می خواهد؟ حتما خیر و خوبی ما را نمی خواهد. این رژیم می خواهد که عربستانی و ایرانی در کشمکش و درگیری بی نهایت، یکدیگر را دچار فرسایش کنند.
وزیر فرهنگ لبنان در اشاره به توافق ایران و عربستان و از سرگیری روابط بین دو طرف گفت: درست است که این مسئله مدتی دیر اتفاق افتاده است اما هر دو طرف به این نتیجه رسیده اند که نقاط اشتراک و مشترکات آنها بسیار بیشتر از نقاط افتراق و اختلافات آنها است.

وی گفت: قدرت های استکباری و اهرام های آنها می خواهند که هریک از ما توان دیگری را دچار فرسایش کنیم. ما می توانیم به تفاهم برسیم و در هر آنچه خیر و خوبی برای مردم ایران و عربستان و همه منطقه است، همکاری کنیم و به تکامل برسیم.
https://irna.ir/xjMv3m
**بشار اسد: کشورهای عربی برای پیشرفت مناسبات کارهای زیادی پیش رو دارند
بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار همتای تونسی خود گفت: مقامات و سفرای کشورهای عربی برای تنظیم برنامه های مشترک برای حرکت در عرصه های عربی و بین المللی کار زیادی در پیش دارند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

بشار اسد رئیس جمهور سوریه ، روز جمعه با قیس بن سعید رئیس جمهور تونس در حاشیه شرکت در اجلاس سران کشورهای عربی که کار خود را در شهر جده عربستان آغاز می کند، دیدار کرد.

روسای جمهور دو کشور در خصوص روابط دوجانبه و همکاری های دو کشور برادر در زمینه های مختلف گفتگو کردند.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار ضمن استقبال از بازگشت روابط عادی و تاریخی میان سوریه و تونس، بر ضرورت گسترش این روابط نه تنها در سطوح سیاسی و اقتصادی، بلکه در سطوح فرهنگی، فکری و مردمی تاکید کرد.

اسد خاطرنشان کرد که مقامات و سفرای دو کشور برای تنظیم برنامه مشترک برای حرکت در عرصه های عربی و بین المللی کار زیادی در پیش دارند.

رئیس جمهورسوریه تأکید کرد که سوریه و تونس در برابر نگاه به آینده کنار هم ایستاده‌اند، زیرا آنها در شعور سیاسی و تعلقات مشترکی دارند که هدف آنهاست.

وی تأکید کرد که اعراب فرزندان یک ملت هستند و به هم مرتبط هستند.
رئیس جمهور تونس در این دیدار گفت: شما برادران ما هستید و آنچه که شما را آزار می دهد ما را آزار می دهد، سوریه کشور ماست و در دوران استعمار فرانسه تعداد زیادی از تونسی ها به سوریه پناه بردند و روابط سوریه با کشورها را مورد تاکید قرار داد.

قیس بن سعید با ابراز خرسندی فراوان کشورش از دستاوردهای سوریه در جنگ با تروریسم و جلوگیری از مداخلات خارجی در این کشور، گفت: هدف این بود که سوریه را به واحدهایی تقسیم کند، اما مردم سوریه هرگز مداخله در امور خود را نپذیرفتند و نشان دادند که زمانی که نوبت به تصمیم گیری آنها می شود، حاکمیت دارند.
همچنین بشار اسد با شیخ منصور بن زاید آل نهیان، معاون رئیس جمهور امارات متحده عربی و رئیس هیئت اماراتی شرکت کننده در سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی در جده دیدار کرد.

اسد با شیخ منصور بن زاید در مورد روابط نزدیک دوجانبه بین سوریه و امارات و راه های تقویت اقدامات مشترک عربی گفتگو کرد.

شیخ منصور نیز به رئیس جمهور اسد سلام محمد بن زاید آل نهیان رئیس جمهور امارات ابلاغ کرد.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بعد از ظهر چهارشنبه با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی امروز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود، روز پنجشنبه وارد جده شد و مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت.
https://irna.ir/xjMv4K
**مسیری که به تسلط سیاسی و اقتصادی آمریکا بر اروپا ختم شد
پایان جنگ جهانی دوم جهان را باید به سه بخش اساسی تقسیم کرد. گروهی که در بلوک آمریکا قرار داشتند؛ گروهی که متحد شوروی محسوب می‌شدند و گروه سوم، کشورهای غیرمتعهد که تلاش می‌کردند سیاست به نسبت مستقلی دنبال کنند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

در بخش نخست این گزارش درباره چگونگی تشکیل ایالات متحده امروزی، به حضور اتباع قدرت‌های اروپایی در این قاره اشاره کردیم که چگونه تقریبا در همه این سرزمین پراکنده شدند.
در بخش دوم به روند استقلال آمریکا از مستعمره‌های (سیزده‌گانه) بریتانیا اشاره شد؛ مهاجرانی که عمده آنها از انگلیس آمده بودند اما به طور رسمی آمریکایی شدند.
در بخش سوم به روند نزاع‌ها، جدایی‌طلبی‌ها و کشورگشایی ایالات متحده پرداختیم و در بخش چهارم روند کشورگشایی آمریکا و چگونگی تبدیل‌شدن آن به یک قدرت استعماری در جهان را واکاوی کردیم.

اینک در بخش پایانی، مهمترین تحولات تاریخ ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم که سرآغاز دوران جنگ سرد است را بررسی کردیم. در واقع تاریخ آمریکا، از پایان جنگ جهانی دوم تا فروپاشی شوروی، همه از جنگ سرد و تحولات آن متاثر است.
دکترین ترومن و وابستگی اقتصادی و نظامی اروپا به آمریکا

با پایان جنگ جهانی اول امپراتوری عثمانی تجزیه و کشور جدید ترکیه تأسیس شده بود. ترکیه، کنترل دو تنگه مهم بسفر و داردانل را در اختیار داشت که تسلط بر آن دو برای روسیه در طول تاریخ و حالا برای شوروی با اهمیت بود. در نتیجه شوروی تلاش می‌کرد با فشار بر ترکیه به توافقی در این رابطه دست یابد. یونان هم با این‌که که در توافق میان انگلیس و شوروی، سهم غربی‌ها محسوب می‌شد، با درگیری سلطنت‌طلب‌ها و کمونیست‌ها به صحنه نبرد شرق و غرب تبدیل شده بود.

واکنش آمریکا به تحولات این دو کشور، یعنی ترکیه و یونان دکترین ترومن بود. ترومن با یک سخنرانی مقابل کنگره آمریکا و با اعلام اینکه «سیاست خارجی آمریکا باید در راستای حمایت از ملل آزاد باشد» از نمایندگان درخواست کرد با کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به ترکیه و یونان موافقت کند. این طرح که به دکترین ترومن معروف شد ترکیه و یونان را برای همیشه وارد بلوک غرب کرد.

کمی پس از دکترین ترومن این‌گونه روشن شد که کمک‌ برای احیای قوای نظامی برای مقابله با شوروی کافی نیست. با گسترش مشکلات اقتصادی در اروپا و پیروزی احزاب چپ در کشورهای اروپای غربی، تلاش آمریکا برای ایجاد چتر حمایت اقتصادی بر سر اروپا شروع شد. آمریکایی‌ها هراس داشتند مشکلات اقتصادی بتواند افکار کمونیستی شوروی در اروپا را گسترش دهد.
مارشال وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده حاضر است به کشورهای اروپایی برای بازسازی اقتصاد آن‌ها کمک کند. با شروع اجرای این طرح، نفوذ اقتصادی و سیاسی آمریکا در اروپای غربی به طرز چشم‌گیری افزایش یافت.

این نفوذ با کنفرانس «برتون وودز» تاسیس صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و تسلط دلار به عنوان ارز مبادله‌ای بین‌المللی شروع شده بود.

آغاز سلطه فرهنگی بر اروپا

علاوه بر تسلط اقتصادی آمریکا، از طریق توافق‌نامه‌هایی همچون «بلوم-بیرنز» که فرانسه را مجبور به خرید فیلم‌های فرهنگی کرده بود، سلطه فرهنگی آمریکا بر اروپا هم ممکن شد. با این‌حال، چیزی که وابستگی اروپا به آمریکا را غیرقابل برگشت کرد، تاسیس ناتو بود.

با انعقاد پیمان واشنگتن (معروف به پیمان آتلانتیک شمالی) ناتو به عنوان مهمترین سازمان نظامی تاریخ جهان تشکیل شد. با تشکیل این سازمان کشورهای اروپایی در عمل به کشورهای تحت حمایت نظامی آمریکا تبدیل شدند؛ همین مساله استقلال اروپایی‌ها را تا امروز محدود کرده است.
همزمان با این رویدادها «جوزف مک‌کارتی» سناتور معروف آمریکایی مجموعه فعالیت‌هایی را در دهه ۵۰ میلادی آغاز کرد که به فضای «مک کارتیسم» مشهور است. با اقدامات او موجی از سانسور، تفتیش عقاید، محدودیت رسانه‌ای و اتهام‌پراکنی نسبت به افراد در آمریکا آغاز شد.

مک کارتی معتقد بود جاسوسان و سمپات‌های شوروی در دولت آمریکا حضور دارند. این موج به هالیوود هم رسید و بسیاری از هنرمندان به همکاری با شوروی متهم شدند. چارلی چاپلین هم از بازیگرانی بود که به همکاری با کمونیسم متهم شد و از امریکا اخراج شد.
بحران موشکی کوبا و احتمال جنگ اتمی

از سال ۱۹۵۵ «فیدل کاسترو و ارنستو چه‌گوارا» قهرمانان ملی کوبا تلاش برای سرنگونی حکومت وابسته به آمریکا را شروع کردند. در سال ۱۹۵۹ با فرار «باتیستا»، دولت غربگرای کوبا سقوط کرد و دولت جدید کوبا به رهبری کاسترو تشکیل شد.

سال پیش از آن، ایالات متحده سازمان ناسا را در واکنش به پیشرفت‌های فضایی شوروی تاسیس کرده بود. سقوط دولت نزدیک به غرب،‌ بعد از مشاهده توسعه فضایی شوروی که آمریکا را از روس‌ها عقب‌افتاده نشان می‌داد برای آمریکایی‌ها قابل تحمل نبود.

با شروع فعالیت دولت کاسترو اصلاحات سوسیالیستی در کوبا آغاز شد و این روند به بسیاری از شرکت‌های آمریکایی هم سرایت کرد. آمریکایی‌ها از دهه‌های گذشته با تأکید بر دکترین مونروئه مقابل نفوذ کشورهای اروپایی در قاره آمریکا مقاومت می‌کردند. به‌ویژه در مورد کوبا که فقط ۱۵۰ کیلومتر با فلوریدا فاصله داشت و این کشور را منطقه نفوذ خود محسوب می‌کردند.

بنابراین تشکیل یک دولت نزدیک به شوروی در کوبا برای آمریکایی‌ها به عبور از خط قرمزها تعبیر می‌شد. در نتیجه تلاش‌ها برای سرنگونی دولت تازه تاسیس کاسترو آغاز شد. نخستین واکنش آمریکایی‌ها تحریم نیشکر کوبا بود. شوروی با قرارداد خریداری نیشکر کوبا به این تحریم پاسخ داد.
بعد از این قرارداد، سازمان سیا با طراحی یک عملیات درصدد دسترسی ضد انقلابیون به کوبا بود که عملیات با شکست مواجه شد. در این عملیات قرار بود با فرود حدود ۱۵۰۰ ضدانقلاب در سواحل کوبا، از آن‌ها استقبال شود اما همه آن‌ها توسط نیروهای دولتی دستگیر شدند. تلاش برای سرنگونی دولت کاسترو پیوند شوروی و کوبا را مستحکم‌تر کرد. شوروی هشدار داد تهاجم به خاک کوبا می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

چندی بعد هواپیماهای جاسوسی آمریکا از استقرار سکوهای پرتاب موشک‌های شوروی در خاک کوبا خبر دادند. با توجه به نزدیکی کوبا به ایالات متحده،‌ بعد استقرار موشک‌های شوروی در کوبا، خاک آمریکا می‌توانست در سریع‌ترین زمان با موشک‌های کوتاه برد شوروی تحت حمله مستقیم قرار بگیرد. همچنین مشخص شد کشتی‌های روسی در حال انتقال موشک و بمب‌افکن به کوبا هستند.

این مسأله وضعیت روابط بین آمریکا و شوروی را به حدی وخیم کرد که جهان در آستانه جنگ اتمی میان این دو ابر قدرت قرار گرفت. « کندی» رئیس‌جمهوری آمریکا با قاطعیت پاسخ داد. آمریکا کوبا را محاصره کرد و قرار شد اجازه ورود کشتی‌های روسی به کوبا داده نشود. همچنین دولت ایالات متحده پایگاه «گوانتانامو» در خاک کوبا را برای تدارک نظامی تقویت کرد. نیروی دریایی ایالات متحده برای تهاجم به کوبا آماده شد.

اگرچه شوروی در ابتدای کار با مانورهای دیپلماتیک سعی در وادار کردن آمریکا به عقب‌نشینی داشت در نهایت تسلیم شد. « خروشچف» اعلام کرد کشتی‌های روسی تغییر مسیر دهند؛ به شرطی که آمریکا از تلاش برای سرنگونی دولت کوبا دست بردارد. این بحران اگرچه به ظاهر با پیروزی آمریکا تمام شد اما شوروی را در قامت یک ابر قدرت که می‌تواند برای ایالات متحده بحران‌ساز باشد تعریف کرد.

پس از این بحران برای دوره کوتاهی تنش‌زدایی در روابط بین آمریکا و شوروی دنبال شد. چندی بعد ایالات متحده موشک‌های خود را از خاک ترکیه جمع‌آوری کرد؛ موشک‌هایی که تهدید مستقیم خاک شوروی محسوب می‌شوند.

شناسایی سکوهای پرتاب موشک شوروی در خاک کوبا توسط هواپیمای یو-۲ جاسوسی آمریکا انجام شده بود. در سال ۱۹۶۰ یک هواپیمای یو-۲ دیگر بر فراز آسمان شوروی در حال عکس‌برداری از اطلاعات نظامی روس‌ها بود که هدف شلیک موشک‌های شوروی قرار گرفت. خلبان هواپیما دستگیر و به جرم جاسوسی زندانی شد. این مساله یک بحران دیگر در روابط ایالات متحده و شوروی ایجاد کرد که به از بین رفتن هرگونه احتمال سازش میان دو ابر قدرت منجر شد.

جنگ‌ کره و جنگ ویتنام

با پایان جنگ جهانی، کره که تحت اشغال ژاپنی‌ها بود در اختیار شوروی و ایالات متحده قرار گرفت. مشابه آلمان، کره هم به دو بخش کمونیستی و لیبرال تقسیم شد. با حمایت ایالات متحده دولتی ضد کمونیستی در بخش جنوبی کره ایجاد شد و در ۱۹۴۸ تقسیم دو کره رسمیت یافت. این کار خلاف رویه تلاش پیشین کره‌ای‌ها برای وحدت دو کره بود.

در واکنش به این رویداد کره‌شمالی با عبور از مدار ۳۸ (مرز دو کره) به کره‌جنوبی حمله کرد. در این جنگ ایالات متحده نه بطور نیابتی، بلکه به شکل مستقیم و در قالب رهبری نیروهای سازمان ملل مشارکت داشت. این جنگ در پایان با توقف کره‌شمالی در مدار ۳۸ درجه و در واقع با پیروزی آمریکا در عقب نگه داشتن شوروی به پایان رسید.
در مورد ویتنام نیز اتفاق مشابهی روی‌ داد. در هر دو مورد، هم در کره و هم در ویتنام، تلاش کمونیست‌های شمالی برای وحدت کشورشان از سوی آمریکا سرکوب شد. رهبران ایالات متحده معتقد بودند کمونیستی‌شدن کشورها در آسیا دومینو وار به کشورهای همسایه هم سرایت خواهد کرد و در نهایت به منافع ایالات متحده ضربه می‌زند. در نتیجه نباید اجازه داد کمونیسم در کشورهای آسیایی گسترش یابد.

مداخله آمریکا در جنگ با ویتنام شمالی با همین استدلال بود. ماجرا از جایی شروع شد که با کاهش توان مداخله‌ فرانسه که ویتنام را پیشتر تحت استعمار داشت، در بخش شمالی یک کمونیست به قدرت رسید.

کمونیست‌های شمالی به دنبال آن بودند که با در اختیار گرفتن جنوب کشور مشابه شمال، استعمارگران خارجی را به طور کامل بیرون کنند.
با وجود پیروزی « مائو» و کمونیست‌ها در چین که به پایان نفوذ غرب در چین منجر شده بود، این الگو در کشورهای دیگر آسیای شرقی هم مانند ویتنام دنبال می‌شد. مساله‌ای که به دلیل تلاش آمریکا برای جلوگیری از گسترش نفوذ کمونیسم در شرق آسیا، به مداخله مستقیم نظامی آمریکا منجر شد.

در طول سال‌های جنگ ۷ میلیون تن بمب در کشورهای لائوس، ویتنام و کامبوج فرو ریخت؛ این رقم بیش از میزان بمب‌هایی بود که در طول جنگ جهانی دوم ریخته شد.

نزدیک به ۵۸ هزار آمریکایی و بیش از سه میلیون ویتنامی در جنگ کشته شدند. مخارج نظامی آمریکا در جنگ ویتنام نزدیک به ۱۴۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که با احتساب تورم، برابر با یک تریلیون دلار برآورد شده است.
در طول جنگ تجمع‌های گسترده‌ ضد جنگ در شهرهای آمریکا روی داد. رویکرد ضد کمونیستی آمریکا موجب بسیاری از بحران‌های بعدی در جهان هم شد. از جمله به قدرت رسیدن مجاهدین در افغانستان که حاصل همکاری آمریکا با آن‌ها در مقابل حمله شوروی به افغانستان بود.
https://irna.ir/xjMtFM

**بحران پرستاری در انگلیس
تازه‌ترین آمارهای منتشر شده در انگلیس پرده دیگری از عمق بحران در نظام درمان این کشور را نشان می‌دهد و از کمبود جدی پرستار وابستگی قابل‌توجه مراکز درمانی به نیروی کار خارجی حکایت دارد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

داده‌های جدید سازمان ملی خدمات درمان انگلیس نشان می‌دهد که استخدام پرستاران خارجی در این کشور از سال ۲۰۱۹ به این سو به میزان دو سوم افزایش یافته است. دولت انگلیس همان سال وعده داده بود که تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی پیش از برگزاری انتخابات سراسری، ۵۰ هزار پرستار دیگر استخدام کند. آمارها نشان می‌دهد که احتمال تحقق این وعده بعید نیست اما طبق تحقیقات موسسه نوفیلد، بخش چشمگیری از این افراد، از خارج استخدام شده‌اند.

به طور کلی داده‌های آماری نشان می‌دهد که یک پنجم از نیروی کار پرستاری، مامایی و کمک پرستاران انگلیس، خارج از کشور آموزش دیده‌اند. فیلیپین به‌طور سنتی یکی از منابع کلیدی تامین نیروی کار نظام درمان انگلیس بشمار می‌رود اما گزارش‌ها حاکیست که این کشور به طور فزاینده‌ای هدف نظام درمانی آلمان و کانادا قرار گرفته است.

مسئولین ارشد سازمان ملی خدمات درمانی انگلیس نگران هستند که اگر رقابت برای جذب نیروی کار خارجی افزایش یابد و پرستاران مجبور به انتخاب مقصد کار شوند، خدمات درمانی انگلیس به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی رقابت نخواهد داشت.
نشریه تایمز لندن روز جمعه در گزارشی نوشت: تعداد نیروهای خارجی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. در سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، ۵۰ درصد از کسانی که به جامعه پرستاری و مامایی انگلیس اضافه شدند، در خارج آموزش دیده‌اند. این میزان چهار سال قبل تنها ۱۹ درصد بود.
«میریام دیکین» مدیر بخش سیاست و استراتژی سازمان ملی خدمات درمانی انگلیس در این باره گفت: کمبود مزمن کارکنان به این معناست که خدمات بهداشتی به طور فزاینده ای بیش از حد به پرستاران و کارکنان بهداشتی از سراسر جهان برای ارائه مراقبت به بیماران وابسته شده است.
وی افزود: کمکی که این افراد صورت می دهند بسیار ارزشمند است، اما اتکای بیش از حد به استخدام بین المللی پایدار نیست. ما باید به طور قابل توجهی در افزایش تعداد کارکنان آموزش دیده در بریتانیا در کنار جذب مداوم همکاران از خارج سرمایه گذاری کنیم.
از سویی «بیلی پالمر» کارشناس ارشد موسسه نوفیلد گفت: «خدمات بهداشتی ما متکی به پرستاران خارج از کشور است که به‌طور متوسط بیشتر از همتایان خود که در بریتانیا آموزش دیده‌اند، در سازمان بهداشت می‌مانند. اما ما می دانیم که استخدام نیروی کار خارجی نمی تواند پاسخ مطمئنی، برای ادامه خدمات درمانی باشد. »
وی با اشاره به اینکه «سازمان ملی خدمات درمانی، سرگرم رقابت با سایر کشورها برای جذب نیروی کار خارجی است» افزود: این درحالیست که در برخی موارد شرایط کاری، حقوق و چشم انداز شغلی ما نامطلوب به نظر می رسد.
در همین حال «لیلا مک‌کی» مدیر سیاست‌گذاری کنفدراسیون بخش درمان انگلیس گفت: «هیچ راه‌حل ساده و کوتاه‌مدتی برای رفع کمبود پرستار وجود ندارد. . . ما باید شاهد بودجه و حمایت بیشتر برای آموزش داخلی و توسعه حرفه‌ای کارکنان باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که نیروی کار پرستاری پایدار در دراز مدت داریم.»
این گزارش درحالی منتشر می‌شود که پرستاران انگلیس تاکنون طی چندین نوبت در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری، دستمزدهای پایین و کار زیاد دست از کار کشیده‌اند. آن‌ها در پی دو رقمی شدن نرخ تورم، افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و مشکلات معیشتی خواهان افزایش معنادار دستمزدهای خود هستند.
نخست وزیر انگلیس دو ماه پیش جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزرای دارایی، بهداشت و اتحادیه های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت؛ در واقع این جلسه منجر به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها شد که بیماران در مواقع برگزاری اعتصاب کارکنان این بخش، بین مراکز درمانی توزیع شوند.
طبق گزارش رسانه‌های انگلیسی پرستاران معترض قصد دارند تا پایان امسال به تحرکات اعتراضی و اعتصاب‌های خود ادامه دهند. این درحالیست که طبق تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده کارکنان این بخش ناراضی هستند.
یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و ۸۰ درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.
خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان‌اچ‌اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد.

این سازمان در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.
بودجه ان‌اچ‌اس در سال راه‌اندازی‌اش حدود ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بود اما این رقم اکنون به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده و فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.
دولت انگلیس در بحبوحه رکود اقتصادی، مشکلات مالی و اعتراض گسترده مشاغل عمومی توان غلبه بر وضع موجود را ندارد.
https://irna.ir/xjMv3b
**وعده کشورهای گروه هفت برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه
رهبران گروه هفت کشور صنعتی دنیا روز جمعه اعلام کردند که تحریم‌های اقتصادی بیشتری را علیه روسیه برای از بین بردن ظرفیت این کشور در «جنگ غیرقانونی علیه اوکراین» اعمال خواهند کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

تعهد جدید کشورهای گروه هفت برای فشار بر روسیه در حالی در هیروشیما مطرح می‌شود که نگرانی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای علیه اوکراین شدت یافته است.

براساس بیانیه منتشر شده، رهبران این کشورها در اولین روز از نشست سه روزه خود در ژاپن توافق کردند که دست در دست هم داده و مانع از دور زدن اقدامات تنبیهی‌شان توسط روسیه از طریق کشورهای ثالث شوند.

در این بیانیه از روسیه خواسته شده تا «بدون پیش شرط و فورا» از خاک کشور همسایه خود عقب‌نشینی کند تا صلح پایدار در اوکراین حاصل شود.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین نیز که قرار بود به طور برخط در جمع رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا سخنرانی کند، اعلام کرد که با حضور در هیروشیما در این نشست حضور خواهد یافت.

در بیانیه صادر شده از سوی وزارت امور خارجه ژاپن آمده که اعضا بر تعهد خود برای عاری سازی جهان از تسلیحات هسته‌ای تاکید دارند و بر موضع خود پافشاری می کنند که هرگونه تهدید یا استفاده از سلاح هسته‌ای توسط روسیه «غیرقابل قبول» است. این در حالی است که از جمع کشورهای گروه هفت، آمریکا، انگلیس و فرانسه دارای تسلیحات هسته‌ای هستند.

از ابتدای جنگ اوکراین در پنجم اسفندماه سال ۱۴۰۰ تاکنون، آمریکا و متحدانش در اروپا و آسیا، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.
https://irna.ir/xjMv3d
**انگلیس درصدد تصاحب کرسی ریاست ناتو
وزیر دفاع انگلیس برای تصاحب کرسی ریاست سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پائیز امسال، که دوره ینس استولتنبرگ به پایان می‌رسد اعلام آمادگی کرده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

بن والاس که از سال ۲۰۱۹ به این سو، طی سه دوره تغییر نخست وزیر در انگلیس سکان وزارت دفاع این کشور را برعهده داشته است، در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمانی دی پی آ (DPA) از تمایلش برای تصاحب کرسی ریاست ناتو پرده برداشت. وی این سمت را جایگاهی "فوق العاده" توصیف کرد و گفت: من همواره گفته‌ام که این شغل مناسبی است و دوست دارم.
به نوشته گاردین کسانی که برای تصاحب کرسی ناتو رقابت می‌کنند عموما سیاستمداران ارشد کشورهای عضو مانند نخست وزیر یا رئیس جمهوری پیشین هستند اما والاس به دلیل نقشی که او در حمایت نظامی از اوکراین ایفا می‌کند، خود را یکی از گزینه‌های مطرح برای تصاحب این سمت می‌بیند.
از سویی «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به ژاپن سفر کرده، در تلاش است تا نظر سران کشورهای شرکت کننده را نسبت به والاس جلب کند. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی انگلیس رسما از نامزدی والاس حمایت نکرد اما گفت که او «به‌دلیل نقشی که در حمایت از اوکراین ایفا کرده، مورد احترام سایر کشورها است».
«ینس استولتنبرگ» نروژی طی یک دهه گذشته ریاست ناتو را برعهده داشت و دیگر مایل نیست که در انتخابات دور بعد شرکت کند. گفتنی است که انتخاب رئیس جدید، معمولاً پشت پرده تصمیم گیری می شود.
ایالات متحده هنوز نامزد مورد نظر خود را مشخص نکرده است، اما گزارش ها حاکیست که فرانسه، ترجیح می‌دهد که دبیرکل ناتو از اتحادیه اروپا باشد. برخی از رقبای احتمالی دیگر والاس عبارتند از مارک روته، نخست وزیر هلند، کریستیا فریلند، معاون نخست وزیر کانادا، و کاجا کالاس، نخست وزیر استونی.
برخی کارشناسان معتقدند که حمایت‌های نظامی انگلیس از اوکراین و کمک‌های مالی دولت لندن به ناتو، شانس والاس را برای تصاحب کرسی ریاست ناتو افزایش است. انگلیس بعد از ایالات متحده آمریکا دومین کشوری است که با ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین، از جبهه کی‌یف حمایت می‌کند.
گفتنی است که اگر والاس سکان ناتو را به دست بگیرد ناگزیر از وزارت دفاع و نمایندگی مجلس انگلیس استعفا خواهد داد و به این ترتیب انتخابات میان دوره‌ای در حوزه انتخابیه وایر و پرستون نورث برگزار می‌شود؛ رویدادی که می‌تواند برای حزب حاکم (محافظه‌کار) که با افول محبوبیت در افکار عمومی مواجه است، دردسرساز شود.
https://irna.ir/xjMv3k
**وزیر دفاع پاکستان: بر بحران سیاسی غلبه خواهیم کرد
وزیر دفاع پاکستان با اذعان به تشدید بحران سیاسی در این کشور و انتقاد نسبت به آنچه رویکرد خشونت طلبانه جناح مخالف، خواند افزود که اوضاع پاکستان آرام است و انتخابات عمومی در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

رسانه‌های پاکستانی این اظهارات را به نقل از «خواجه محمد آصف» طی مصاحبه وی با شبکه الجزیره قطر عنوان کردند. وی افزود که انتخابات آتی پاکستان در ماه اکتبر امسال (مهر) برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت که منکر بحران سیاسی در پاکستان نیستیم اما دولت متعهد به تلاش برای کنترل اوضاع و استقرار ثبات در کشور است. اختلافات سیاسی میان احزاب در پاکستان هرگز به معنای خشونت و حمله به نهادهای ملی، اماکن مهم و تاسیسات نظامی نیست.

وزیر دفاع پاکستان با انتقاد از رویکرد جناح مخالف، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان را به دست داشتن در اغتشاشات اخیر و حمله به اماکن نظامی متهم کرد. این اتهام از سوی حزب عمران خان رد شده و آنان مدعی هستند که برخی از نهادهای امنیتی یا اطلاعاتی در منحرف کردن اعتراضات مسالمت آمیز هواداران حزب تحریک انصاف نقش داشته‌اند.

خواجه آصف گفت که تمامی افرادی که در حمله به تاسیسات نظامی و درگیری با نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند طبق قانون اساسی کشور از سوی دادگاه‌های نظامی پاکستان محاکمه خواهند شد در عین حال دولت اقدام برای تشکیل دادگاه‌های جدیدی نمی‌کند زیرا قوانین کشور از قبل روش محاکمه و مجازات اینگونه عناصر را تعریف کرده است.

وی افزود که تا چند روز آینده اوضاع در پاکستان آرام شده و انتخابات عمومی نیز در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

درپی اعتراضات خشونت آمیز هفته گذشته پس از بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان در اسلام‌آباد، شهرهای مختلف این کشور از جمله کراچی، لاهور و لاهور شاهد درگیری معترضان با پلیس و یورش آنان به اماکن دولتی و نظامی بود.

دولت ایالت پنجاب اعلام کرد که هواداران عمران‌خان متهم و مقصر اصلی حمله به اقامتگاه مقامات نظامی و اماکن تاریخی و دولتی هستند. این اتهام از جانب حزب تحریک انصاف پاکستان رد شد و این حزب خواستار تشکیل یک کمیسیون حقیقت یاب مستقل از جانب دیوان عالی پاکستان شد تا جوانب موضوع را به طور شفاف و آزاد بررسی کند.
https://irna.ir/xjMv3z
**پیشنهاد مشارکت ایران و روسیه با امارات و عمان در کریدور حمل غلات
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به گام های ایران و روسیه برای بهره گیری کامل از ظرفیت کریدور شمال_جنوب گفت: در این راستا، پیشنهاد مشارکت سه جانبه ایران، روسیه، امارات و همچنین مشارکت سه جانبه ایران، روسیه و عمان با هدف شکل گیری کریدور بزرگ غلات را در اجلاس کازان پیگیری کردیم.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

علیرضا پیمان پاک جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان جمهوری تاتارستان روسیه افزود: در نشست های این اجلاس که با حضور معاون نخست وزیر روسیه، دستیار ویژه رئیس جمهور این کشور، رئیس جمهور تاتارستان، وزیرتجارت امارات و وزیر حمل و نقل عمان برگزار شد، ایده شکل گیری کریدور بزرگ غلات را مطرح کردیم که با استقبال همراه شد.
وی گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده و در حال اجرا در راستای تقویت زیرساخت های کریدور شمال – جنوب در مسیرهای ریلی، دریایی و زمینی، در نگاه بلندمدت می توان فعال سازی مسیر دریایی کریدور به سمت امارات و عمان را فعال کرد.
معاون وزیر صمت گفت: در این راستا نیازمند حداقل ۱۰۰ فروند کشتی باربری هستیم که تاکنون ساخت ۱۰ کشتی باربری با همکاری میربیزینس بانک و بانک ملی ایران تأمین مالی شده است و در این راستا، نیاز است که طرف روس نیز مشارکت فعالی با افزایش ناوگان و تقویت بنادر خود در دریای خزر و ولگا داشته باشد.
پیمان پاک گفت: در نشست های کازان فروم ۲۰۲۳ از این طرح ایران استقبال شد و با توجه به ظرفیت ها و وضعیت کنونی مناسبات تهران – مسکو می توان با تشکیل کارگروه ویژه ای در دولت سیزدهم، شکل گیری کریدور غلات را دنبال کرد.
پیمان پاک خاطرنشان کرد: در حاشیه چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام همچنین نشست های خوبی با هدف توسعه همکاری ها در زمینه معرفی صنایع غذایی حلال ایران به روسیه و دیگر کشورهای منطقه اوراسیا و استفاده از ابزارهای الکترونیک برای پرداخت مالی برگزار شد که در آینده به انعقاد تفاهم نامه هایی منجر خواهد شد.
https://irna.ir/xjMv3x
**تدارک ایران و روسیه برای تبادل فناوری و هوشمندسازی معادن
معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: به دنبال گفت وگوهای صورت گرفته در حاشیه اجلاس کازان، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه تبادل فناوری و هوشمندسازی معادن همکاری های جدیدی طرح ریزی خواهند کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

سید محمد موسوی جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در حاشیه چهاردهمین اجلاس همکاری های اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه افزود: در بازدیدی که با همراهی آقای علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت از منطقه توسعه فناوری و نوآوری اینوپلیس جمهوری تاتارستان داشتیم، مقرر شد ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم های اخیر علیه روسیه به یاری این منطقه بیاید.
وی اظهار داشت: در این بازدید، با اشاره به ظرفیت های شرکت های خصوصی جمهوری اسلامی ایران در صنایع نرم افزاری، مقرر شد که نقشه راه همکاری های دوجانبه در این زمینه ترسیم شود.
معاون وزیر صمت گفت: شرکت های ایرانی با وجود تحریم های ظالمانه در حوزه های مختلف به فناوری های پیشرفته دست یافته اند و افزون بر 2 هزار شرکت ایرانی توانمند در عرصه ساخت اکثر تجهیزات ثابت و دوار و برخی تجهیزات فرایندی فعال هستند.
موسوی خاظرنشان کرد: در دیدار با مسئولان منطقه توسعه فناوری و نوآوری اینوپلیس تاتارستان، مقرر شد که ظرفیت شرکت های ایرانی به یاری این منطقه نفت خیز روسیه در زمینه ساخت تجهیزات بیاید.
معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت همچنین با اشاره به مذاکرات هیات ایرانی با پتروف اوگینو رئیس آژانس فدرال صنایع منابع معدنی روسیه گفت: با توجه به توانمندی طرف روس در عرصه معادن، در این مذاکرات مقرر شد که از دانش فنی روسیه در راستای هوشمندسازی معادن و ماشین آلات حفاری استفاده کنیم.
موسوی ادامه داد: این مذاکرات در آینده نزدیک به تفاهم نامه همکاری دوجانبه منجر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که معادن و ماشین آلات معدنی از مزیت های اصلی کشور ایران است، این همکاری، در سطح راهبردی تلقی می شود.
https://irna.ir/xjMv42
**تهران-اسلام‌آباد بر مدار تحکیم روابط/زرداری به ایران سفر می‌کند
یک روز پس از دیدار سران جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای افتتاح طرح‌های مرزی، کابینه دولت پاکستان به ریاست نخست وزیر تشکیل جلسه داد و اعلام شد که وزیر خارجه این کشور در راس یک هیات بلندپایه برای تسریع اجرای توافقات دوجانبه، به تهران سفر می‌کند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

جلسه رسمی کابینه دولت پاکستان امروز به ریاست «محمد شهباز شریف» در اسلام‌آباد برگزار و مقامات پاکستانی آخرین تحولات مرتبط با روابط خارجی، اوضاع داخلی کشور به ویژه دیدار روز گذشته سران ایران و پاکستان در نقطه مشترک مرزی را بررسی کردند.

دفتر نخست وزیری پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شهباز شریف، اعضای کابینه را از دیدار و گفت وگوهای مهم خود با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران مطلع کرد و گفت که پیگیری‌ها و عزم راسخ سران دو کشور پروژه انتقال برق پولان-گبد در کم‌ترین زمان تکمیل و بهره برداری رسید.
در این بیانیه آمده است: خط انتقال برق از ایران نیاز ایالت بلوچستان به ویژه گوادر به انرژی را تامین می‌کند و علاوه بر این درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های کشاورزی، علوم فناوری و انرژی خورشیدی نیز با رئیس جمهوری ایران گفت وگو شد.

شهباز شریف اعلام کرد که یک هیات بلندپایه پاکستان به ریاست «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه برای پیگیری توافقات سران و تسریع در اجرای آن به ایران سفر خواهد کرد.

وی اظهار داشت که ایران و پاکستان بر تلاش‌های مشترک برای حفظ امنیت پایدار در مرزهای دو کشور و مقابله با تروریسم تاکید و آمادگی یکدیگر را برای تقویت سازوکار امنیتی در مرزهای مشترک اعلام کردند.

نخست وزیر پاکستان به اطلاع اعضای کابینه دولت رساند که وی از رئیس جمهوری ایران برای سفر رسمی به پاکستان دعوت کرد که با استقبال آیت الله رئیسی همراه بود.

«شهباز شریف» علاوه بر این امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دیدار بسیار سازنده و پرباری با جناب دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران داشتم و ما توافق کردیم که تلاش‌های جمعی خود را برای گشایش کامل توانمندی‌های متقابل در روابط دوجانبه را دو برابر کنیم.

وی افزود: ما زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات، کشاورزی و انرژی را برای نقشه راه همکاری‌های آینده در اولویت قرار داده‌ایم و برای این منظور تسریع در روند کار قرارداد تجارت آزاد در اولویت قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان روز گذشته (پنجشنبه) توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.

«بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان نیز طی پیامی در توییتر با ابراز خرسندی از بهره‌برداری رسمی بازارچه مرزی و خط انتقال برق ایران به پاکستان، گفت که فصل جدیدی در روابط برادرانه تهران و اسلام‌آباد آغاز شده است.
https://irna.ir/xjMv48

**سفر رییس جمهور کره‌جنوبی به هیروشیما برای حضور در نشست گروه هفت
یون سوک یئول رییس جمهور کره‌جنوبی امروز (جمعه) به منظور شرکت در نشست گروه هفت کشور صنعتی و دیدار با نخست وزیر ژاپن و رییس جمهور آمریکا وارد هیروشیما شد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

یون سوک یئول قرار است در جزیان سفر سه روزه خود به ژاپن، علاوه بر حضور در نشست‌های جانبی رهبران هفت کشور صنعتی، دیدارهای جداگانه‌ای را با رهبران حاضر و همچنین فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رییس جمهور آمریکا داشته باشد.

وی در تلاش است تا روابط سئول را با توکیو و واشنگتن بهبود بخشیده و به کشورهای غربی نزدیک‌تر شود.

کره‌جنوبی از جمله اعضای کشورهای گروه هفت نیست اما مانند هفت کشور استرالیا، برزیل، جزایر قمر، جزایر کوک، هند، اندونزی و ویتنام به این نشست دعوت شده است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین نیز دیگر در راه هیروشیماست.

یون قرار است در این نشست درباره امنیت غذایی، بهداشت، تغییرات آب‌وهوایی و انرژی سخنرانی کند. گفت‌وگو درباره نظم بین‌المللی قانون محور و تعامل با کشورهای در حال توسعه از دیگر محورهای دیدارهای وی در ژاپن خواهد بود.

کشورهای آمریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا اعضای گروه هفت را تشکیل می‌دهند.
https://irna.ir/xjMv2N
**یونیسف: با وجود ممنوعیت‌ها، کارمندان زن در افغانستان امدادرسانی می‌کنند
نماینده یونیسف در افغانستان می‌گوید که با وجود فرامین حکومت طالبان مبنی بر منع کار زنان، کارمندان زن در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان به کارشان در این کشور ادامه داده‌اند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

فران ایکویزا، در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «می‌خواهم بگویم که تمام کارمندان زن ملل متحد در افغانستان مشغول کارند و کارمندان زن این نهاد به کار خود از خانه و دفتر ادامه خواهند داد.»

او گفت که در تمامی ادارات متحد ملل متحد در افغانستان زنان مشغول کار هستند.

این در حالی است که ماه گذشته سازمان ملل متحد گفته بود که اگر این سازمان نتواند حکومت طالبان را ترغیب کند تا به زنان اجازه کار در این نهاد را بدهد، آماده است در ماه می تصمیم خروج از افغانستان را اتخاذ کند.

اچیم ستاینر، مدیر برنامه توسعه ملل متحد، گفته است که مقامات ملل متحد با حکومت طالبان سرگرم مذاکره اند و امیدوار اند که برای کار زنان در این سازمان استثنا قایل شوند.

حکومت طالبان در اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی زنان را از کار در ادارات ملل متحد منع کرد. پس از آن، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد این اقدام را «غیر قابل پذیرش» و «غیر قابل تصور"» خواند.

گوترش در توئیتی نوشته بود: '' حضور کارمندان زن در سازمان ملل متحد برای انجام کار ما از جمله فراهم‌آوری کمک‌های حیاتی ضروری است. "

پیش از آنکه حکومت طالبان کار زنان را در ادارت ملل متحد منع کند، مجموعاََ ۶۰۰ کارمند زن در ادارات متحد ملل متحد در افغانستان فعال بودند.
https://irna.ir/xjMtZQ
**نخست وزیر روسیه به پکن سفر می‌کند
میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه قرار است در روزهای ۲۳ و ۲۴ ماه می (اول و دوم خردادماه) به پکن سفر کرده و با شی جین پینگ رییس جمهور چین دیدار کند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا به دعوت لی گیانگ نخست وزیر این کشور قرار است میخاییل میشوستین قرار است طی روزهای ۲۳ و ۲۴ ماه می به طور رسمی از پکن بازدید کند.

کرملین نیز در تایید این خبر اعلام کرد که همکاری‌های روسی-چینی در زمینه تجارت و مسائل اقتصادی، هدف اصلی این سفر هستند.

براین اساس، حوزه‌های انرژی، صنعت، حمل‌ونقل و زیرساخت و همچنین کشاورزی مهمترین محورهای مذاکرات دو کشور هستند و قرار است تعدادی توافقنامه همکاری نیز در جریان آن به امضای نخست وزیران روسیه و چین برسد.

براساس بیانیه‌ای که کرملین منتشر کرده، میشوستین قرار است با سفر به شانگهای، در اجلاس روابط تجاری روسیه و چین هم سخنرانی کند.

روسیه و چین دارای روابط نزدیکی هستند و شی جین پینگ رییس جمهور چین در جریان سفر فروردین ماه خود به مسکو تاکید کرده بود که روابط دوجانبه وارد «دوره جدیدی» شده است.

چین در جریان جنگ اوکراین موضع بی‌طرفانه‌ای اتخاذ کرده که این موضوع باعث انتقاد کشورهای غربی از پکن شده است.
https://irna.ir/xjMv2m
**تبادل‌نظر رسانه‌های روسیه و جهان اسلام در تاتارستان
رسانه‌های روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حاشیه مجمع اقتصادی کازان در تاتارستان روسیه، درباره زمینه‌های گسترش همکاری، تبادل نظر کردند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

نشست رسانه‌ای روسیه و جهان اسلام با حضور مدیران و نمایندگان شماری از رسانه‌های روسی و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، عصر پنجشنبه در دو پنل اصلی برگزار شد.

در نخستین پنل که با عنوان «رسانه به مثابه نیروی پیشران برای توسعه پایدار و همکاری‌های اقتصادی میان کشورها» برگزار شد، شرکت‌کنندگان درباره راه‌های تقویت نقش رسانه‌های کشورهای اسلامی در عرصه بین‌المللی و تبادل تجربیات حرفه‌ای به سخنرانی پرداختند.

در پنل دوم نیز که با نام «روسیه و جهان اسلام از دریچه همکاری‌های رسانه‌ای» برگزا شد، سخنرانان پیشنهادهایی را برای توسعه همکاری میان دو طرف مطرح کردند.

نماینده خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که به عنوان یکی از سخنرانان اصلی به صورت آنلاین در این همایش حضور داشت، ضمن بیان تجربیات مثبت ایرنا در همکاری با رسانه‌های روسیه، پیشنهاد کرد این تجربیات به صورت سه‌جانبه و چندجانبه نیز دنبال شود.

مدیران عامل خبرگزاری‌های عراق و تونس و سردبیر بخش زبان‌های خارجی خبرگزاری آناتولی ترکیه، از جمله دیگر سخنرانان این نشست بودند.

رئیس گروه رسانه‌ای تات‌مدیا، مدیرعامل خبرگزاری تصویری راپتلی، رئیس بخش عربی راشیاتودی، مدیر روابط بین‌الملل خبرگزاری اسپوتنیک و... نیز از طرف روسیه در این همایش سخنرانی کردند.

این نشست، در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین‌المللی روسیه و جهان در کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد. هدف از این همایش که نخستین بار در سال ۲۰۰۹ گشایش یافت، تقویت روابط بازرگانی، اقتصادی، علمی، فنی، اجتماعی و فرهنگی میان روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بیان شده است.

مجمع اقتصادی کازان با مشارکت دولت فدرال روسیه و دولت محلی تاتارستان در حال برگزاری است.
https://irna.ir/xjMv2r

**ایران و روسیه همکاری‌های گردشگری را گسترش می‌دهند
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روز جمعه برای تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

این تفاهم‌نامه را علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دیمیتری باخروکف معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه امضا کردند.
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روز جمعه برای تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه را علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دیمیتری باخروکف معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه امضا کردند.
این آیین در حاشیه چهاردهمین‌ اجلاس اقتصادی روسیه - جهان اسلام در کازان روسیه امضا شد.

بنا بر این تفاهم‌نامه، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه اجرای مفاد موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در مورد لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مورخ ۸ فروردین‌ماه ۱۳۶۹ همکاری خواهند کرد.

معرفی و تقویت گردشگری به عنوان مقصد مهم و جذاب برای همکاری، مساعدت و پشتیبانی از افزایش تعداد گردشگران در دو کشور، توسعه منابع انسانی در بخش سفر و گردشگری دو کشور و کمک به تهیه و فرآورده‌های گردشگری نوآورانه، به ویژه از طریق معرفی جاذبه‌ها، میراث فرهنگی، طبیعی و رشد گردشگری تفریحی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

ایران و روسیه در این موافقتنامه بر تبادل کارشناسان در بخش گردشگری، تبادل تجارب، اطلاعات مربوط به گسترش، مدیریت و توسعه انواع گردشگری از جمله گردشگری تاریخی و فرهنگی، طبیعت گردی و ایجاد راههای گردشگری دریایی جدید تاکید کردند.
تسهیل و تشویق مشارکت نمایندگان بخش گردشگری در رویدادهای گردشگری بین‌المللی در کشورهای خود، تشویق همکاری بخش خصوصی دو کشور در زمینه های سرمایه‌گذاری و تجارت وابسته به گردشگری و ترغیب همکاریها جهت برگزاری تورهای آشناسازی برای تورگردانها ، دفاتر خدمات مسافرتی، روزنامه نگاران و مقامات دولتی دو کشور به منظور معرفی جاذبه ها و قابلیت های گردشگری از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.
شالبافیان در این مراسم گفت: روسیه می تواند به یکی از بازارهای اولویت دار گردشگری ایران تبدیل شود. قبل از همه‌گیری، ظرفیت گردشگری روسیه بیش از 10 میلیون نفر بود که حدود 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود و از امروز گردشگران روسی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانند در فرودگاه ویزا دریافت کنند. مسافران گروهی نیازی به ویزا ندارند. علاوه بر این، سرمایه گذاران روسی به سرمایه گذاری در بخش گردشگری ایران علاقه نشان داده اند. این موضوع در یک نشست ویژه در ماه نوامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

واخروکف نیز گفت: انتظار داریم در تابستان امسال سفرهای بدون ویزا برای گردشگران از ایران به روسیه راه اندازی شود. علاوه بر این، از تیرماه، شهروندان ایرانی نیز می توانند برای سفر به فدراسیون روسیه ویزای الکترونیکی دریافت کنند.


پیش از این آیین، در جلسه‌ای با حضور هیات‌های ایرانی و روس راهکارهای تقویت گردشگری دو کشور بررسی و بر تداوم تماس‌ها برای تسهیل صدور روادید گروهی برای شهروندان دو کشور از طریق دفاتر مسافرتی معرفی شده از سوی دو کشور، تاکید شد.
در این جلسه، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دیمیتری باخروکف معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه حضور داشتند.
https://irna.ir/xjMtZL

**انگلیس بدنبال تضمین معاملات پرسود تسلیحاتی از جنگ اوکراین
نخست وزیر انگلیس در راستای تلاش این کشور برای تداوم جنگ اوکراین و تضمین سود کلانی که این نبرد برای شرکت های نظامی انگلیسی در پی داشته است، گفت که دولت لندن در حمایت بلندمدت از جبهه کی‌یف ثابت‌قدم خواهد بود.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

ریشی سوناک که برای شرکت در نشست گروه هفت به ژاپن سفر کرده است روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: به‌نظرم مهمترین موضوعی که باید درباره آن گفت‌وگو کنیم حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه است و اینکه اطمینان حاصل کنیم که روسیه بهای این جنگ را پرداخت می‌کند.
وی با اشاره به بسته تحریمی جدیدی که امروز دولت لندن علیه روسیه وضع کرد افزود: ما در حال گفت‌وگو با شرکا و متحدان‌مان هستیم و انتظار داریم که آن‌ها همین مسیر را دنبال کنند. چون تحریم‌ها اگر بصورت جمعی وضع شوند تاثیر بیشتری خواهند داشت.

نخست وزیر انگلیس در پاسخ به این سووال که آیا جنگ اوکراین سال آینده تمام می‌شود و پیام او به رئیس جمهوری روسیه چیست افزود: پیام من به پوتین روشن است، ما ناپدید نمی‌شویم. روسیه با حمله به اوکراین، یک جنگ غیرقانونی به راه انداخته و باید بداند که ما و سایر کشورها در عزم خود برای حمایت از اوکراین، نه فقط امروز و در اینجا، بلکه در بلندمدت نیز ثابت قدم هستیم.

وی یکی از محورهایی را که در جلسه گروه هفت مطرح خواهد کرد، توافقاتی نامید که حمایت بلندمدت از اوکراین و جلوگیری از حمله مجدد روسیه نامید و گفت که مسکو باید درک کند که نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند.

نشست سه روزه رهبران ۷ قدرت اقتصادی جهان، امروز در شهر هیروشیما ژاپن آغاز شد. جنگ در اوکراین یکی از محورهای اصلی این نشست عنوان شده و انگلیس نیز به عنوان دومین کشور تامین کننده تسلیحات نظامی جبهه کی‌یف، ساعاتی پیش تحریم‌ها جدیدی را علیه مسکو وضع کرد.

در تحریم‌های جدید نام ۸۶ شهروند و نهاد روسی به بهانه تامین مالی و حمایت از جنگ اوکراین، به فهرست سیاه انگلیس اضافه شده است. در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است که تحریم‌های امروز «افراد و سازمان‌های مرتبط با بخش‌های انرژی، فلزات، دفاع، حمل‌ونقل و مالی روسیه را هدف قرار می‌دهند تا فشار بر درآمد باقی‌مانده ولادیمیر پوتین و تلاش او برای استفاده از این بخش‌ها به‌منظور حمایت از ماشین جنگی وی افزایش یابد.»

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌و درگیری‌ها دامن زده است. گزارش‌ها حاکیست که شرکت تسلیحاتی بی‌ای‌ئی‌سیستمز انگلیس افزون بر ۳۰ میلیارد پوند به واسطه جنگ اوکراین سود کرده است.

این جنگ که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

نخست وزیر انگلیس چهار روز پیش در جریان دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که طی برنامه‌ای از پیش اعلام نشده به لندن سفر کرده بود، همگام با سیاست‌های جنگ‌طلبانه و ماجراجویانه این کشور وعده داد که صدها موشک دفاعی و سامانه های هوایی بدون سرنشین از جمله صدها پهپاد جدید تهاجمی دوربرد با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر را به جبهه اوکراین ارسال می‌کند.

سوناک هفته پیش نیز ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به «استورم شدو» را تائید کرد. به گزارش دفتر نخست وزیر انگلیس، «این نخستین موشک کروز دوربرد در زرادخانه اوکراین و برای کمک به دفاع این کشور در برابر بمباران بی‌امان زیرساخت‌های حیاتی ملی آن است.»

بر اساس گزارش‌ها، موشک‌هایی که انگلیس در اختیار اوکراین قرار داده، از قابلیت رادارگریزی برخوردار است. این موشک‌ها ساخت مشترک انگلیس و فرانسه است و برد آن به بیش از ۲۵۰ کیلومتر (۱۵۵ مایل) می‌رسد.

در همین پیوند سفیر روسیه در لندن، اقدامات اخیر انگلیس را تنش‌زا توصیف و تصریح کرده است: ما کاملاً درک می کنیم که این کار عمداً انجام شده است تا کی‌یف بتواند به شهرها و روستاهای روسیه از جمله کریمه حمله کند.

اندره کلین هشدار داد که دولت انگلیس در طولانی شدن مناقشه اوکراین و خونبارتر کردن آن نقش پیشرو دارد و مسئولیت تشدید بیشتر تنش‌ها به طور کامل بر عهده این کشور است.
https://irna.ir/xjMtZs
**زلنسکی در راه جده برای حضور در اجلاس اتحادیه عرب
ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین برای حضور در اجلاس اتحادیه عرب عازم جده عربستان سعودی شده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

منابع آگاه اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در راه جده عربستان سعودی است تا در اجلاس اتحادیه عرب به میزبانی عربستان سعودی شرکت کند.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که پیشتر اخباری مبنی بر حضور وی در این اجلاس منتشر نشده بود.

در اجلاس سران اتحادیه عرب قرار است بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز شرکت کند.

زلنسکی قرار است همچنین در اجلاس سران گروه هفت که در هیروشیمای ژاپن در حال برگزاری است، به طور حضوری شرکت کند. پیشتر قرار بود وی در اجلاس سران گروه هفت به طور برخط سخنرانی کند.
https://irna.ir/xjMtZ8
**آرژانتین بدنبال همکاری با روسیه در زمینه صنایع هسته‌ای و هوانوردی
سفیر آرژانتین در روسیه گفت که کشورش بدنبال استفاده از فناوری‌های روسی و توسعه همکاری‌های دوجانبه سومند در زمینه هسته‌ای، ساخت کشتی و هوانوردی است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

آنتونیو زوان در حاشیه برگزاری روز آمریکای لاتین در دانشگاه دولتی سن‌پطرزبورگ در گفت‌وگو با اسپوتنیک با بیان این مطلب افزود: ما بدنبال بهره‌گیری از فناوری روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای هستیم. ما همچنین خواهان همکاری با مسکو در زمینه ساخت کشتی و صنایع هوایی هستیم.

وی با بیان اینکه آرژانتین به روسیه به عنوان شریکی بزرگ و ملتی دوست نگاه می‌کند، تصریح کرد: کشورهای ما توافقنامه‌ای برای توسعه استراتژیک امضا کرده‌اند. روسیه دارای فناوری‌های بالایی است.

این دیپلمات خاطرنشان کرد: روسیه در زمینه‌ها و ابعاد مختلف در حال پیشرفت است و این آمادگی را دارد که فناوری‌های خود را با کشوری دیگر به اشتراک بگذارد.

زوان ادامه داد: آرژانتین یکی از بزرگترین اقتصادهای آمریکای لاتین بوده که دارای منابع طبیعی و انرژی فراوانی است. ما همچنین در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و دامی هم یکی از کشورهای مهم در منطقه محسوب می‌شویم.
https://irna.ir/xjMtYR

**تحریم‌های جدید ضدروسی انگلیس/۸۶ شهروند و نهاد روس به فهرست سیاه اضافه شدند
وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از وضع بسته جدید تحریم‌های این کشور علیه روسیه خبر داد که براساس آن نام ۸۶ شهروند و نهاد روسی به بهانه تامین مالی و حمایت از جنگ در اوکراین، به فهرست سیاه انگلیس اضافه شده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است که تحریم‌های جدید «افراد و سازمان‌های مرتبط با بخش‌های انرژی، فلزات، دفاع، حمل‌ونقل و مالی روسیه را هدف قرار می‌دهند تا فشار بر درآمد باقی‌مانده ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) و تلاش او برای استفاده از این بخش‌ها به‌منظور حمایت از ماشین جنگی وی افزایش یابد.»

در تحریم‌های جدید انگلیس نام پنج موسسه مالی روسیه از جمله بانک سرمایه گذاری متالورژیک دیده می‌شود که طبق بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، از صادرات صنعتی روسیه حمایت می کنند. همچنین ۲۰ مقام و شرکت نظامی روسی و ۲۴ تبعه و موسسه مرتبط با خدمات ترابری این کشور به فهرست تحریم‌های انگلیس اضافه شده است.

این درحالیست که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز ساعاتی پیش در آستانه برگزاری نشست گروه هفت در ژاپن، از وضع تحریم‌های جدیدی این کشور علیه واردات الماس و فلزات روسیه خبر داد.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس امروز اعلام کرد که دارایی‌های روسیه در قلمرو انگلیس مسدود خواهد ماند تا مسکو با پرداخت خسارتی که به اوکراین وارد کرده، موافقت کند. وی ادعا کرد: پوتین و حامیانش باید - و خواهند - تاوان تهاجم غیرقانونی خود به اوکراین را بپردازند.

کلورلی افزود: به همین دلیل است که از طریق تحریم‌های جدید امروز، فشار اقتصادی بر پوتین را افزایش می‌دهیم تا تداوم جنگی غیرقانونی که او به راه انداخته و رنج بی‌شماری را که بر اوکراینی‌های بی‌گناه تحمیل کرده سخت‌تر شود.

وی افزود که دولت لندن به اعمال تحریم‌ها تا زمانی که اوکراین پیروز شود ادامه می‌شود. «حمایت ما از اوکراین تا هر زمان طول بکشد قاطعانه است و خواهد ماند.»

به گزارش ایرنا، انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است. دولت لندن همچنین تحریم‌هایی را به بهانه مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین وضع کرده است.

جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داده و آنرا عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده، اما کشورهای عضو ناتو با نادیده گرفتن این هشدارها به تجهیز اوکراین و تحریک روسیه ادامه می‌دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهوری دیگری در روسیه به قدرت برسد.
https://irna.ir/xjMtYw

**اعضای گروه هفت، عضو «پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای» شوند
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و صلیب سرخ ژاپن از اعضای گروه هفت کشور بزرگ صنعتی دنیا خواستند تا «پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای» را امضا کنند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی امروز در بنای یادبود کشته‌شدگان بمب اتمی آمریکا در هیروشیما حضور یافته و به جان باختگان ادای احترام کردند.

در بیانیه مشترکی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و صلیب سرخ ژاپن صادر کردند از رهبران این کشورها درخواست شده تا آنها پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیده، امضا کنند.

پیمان ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای (TPNW) یا معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، اولین توافقنامه بین‌المللی الزام‌آور و قانونی است که به طور جامع سلاح‌های هسته‌ای را با هدف نهایی حذف کامل آنها، ممنوع می‌کند.

در بیانیه مشترک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و صلیب سرخ ژاپن درباره امضای این پیمان توسط کشورهای گروه هفت آمده است: به خاطر بقای بشریت، ما باید جهان را عاری از سلاح‌هایی که پیامدهای انسانی فاجعه‌بار و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را باعث می‌شود، کنیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این بخش تاریک گذشته‌مان تکرار شود. ما به بازماندگان - هیباکوشا - مدیونیم که مطمئن شویم وحشت هایی که آنها متحمل شدند هرگز تکرار نمی شوند.

در سراسر جهان حدود ۶۸ کشور این معاهده را تصویب کرده اند و ۲۷ کشور دیگر آن را امضا کرده اند. با این حال هیچ یک از اعضای گروه هفت و کشورهای عضو ناتو به جز هلند این پیمان را امضا نکرده‌اند.

کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا اعضای گروه هفت کشور صنعتی هستند.
https://irna.ir/xjMtYh
**بازتاب گسترده پروژه‌های مرزی ایران و پاکستان در رسانه‌های پاکستانی
مطبوعات و خبرگزاری های پاکستان با بازتاب گسترده مراسم افتتاح بازارچه مرزی و انتقال خط برق جمهوری اسلامی ایران به پاکستان نوشتند: بهره برداری از این طرح‌ها کمک بزرگی در راستای نابودی تروریسم، ایجاد رفاه و امنیت برای مردم و غلبه بر فقر در منطقه است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

تصاویر صفحه اول و تیتر یک اکثر روزنامه‌های امروز اردو و انگلیسی زبان در اسلام‌آباد و دیگر شهرها پاکستان به رویداد تاریخی در نقطه مشترک مرزی ایران و پاکستان و حضور سران دو کشور در آیین باشکوه افتتاح بازاچه مرزی پیشین-مند و پروژه برق پولان-گبد اختصاص یافت.

جراید پاکستان گزارش دادند که ۱۰ سال پیش نیز مرزهای دو کشور شاهد حضور سران ایران و پاکستان برای آغاز عملیات احداث خط لوله گاز ایران بود و با گذشته یک دهه از این رویداد، ایران و پاکستان بار دیگر روزنه‌ای جدید در روابط برادرانه خود گشودند. شبکه ملی پاکستان (پی تی وی)، رادیو دولتی، خبرگزاری رسمی این کشور و سایت اطلاع رسانی دولت پاکستان با بازتاب مصاحبه اختصاصی ایرنا با «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان، به نقل از اظهارات وی نوشتند: هر دو دولت در ایران و پاکستان در حال همکاری نزدیک برای بهبود و ارتقای اجتماعی-اقتصادی مردم یکدیگر هستندو در این راستا بازارچه مرزی پیشین-مند و پروژه برق پلان-گبد جلوه‌های ملموس این عزم مشترک است.

شبکه خبری «دنیا نیوز» نیز با بازتاب مصاحبه اختصاصی ایرنا با نخست وزیر پاکستان، گزارش داد: شهباز شریف در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسمی ایران گفت که بازارچه‌های مرزی از جمله پیشین-مند نه تنها شرایط اقتصادی-اجتماعی مناطق مرزی دو کشور را بهبود می‌بخشد، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه ایجاد می‌کند. این بازارچه‌ها همچنین به عنوان پله‌ای برای همکاری بیشتر بین دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی خواهند بود.
روزنامه انگلیسی زبان 'نیشن' چاپ اسلام‌آباد صفحه اول خود را به نشست مشترک سران ایران و پاکستان پس از افتتاح خط انتقال برق از چابهار به گوادر پاکستان اختصاص داد و نوشت: بهره برداری از بازارچه مرزی و پروژه چرق اقدامی حرکتی بزرگ در منطقه و آغاز فصلی جدید در روابط دو کشور است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان روز گذشته با حضور در منطقه صفر مرزی ایران در مراسم باشکوهی، آغاز عملیات خط انتقال برق پولان-گبد و فعال‌سازی بازارچه مرزی پیشین-مند را افتتاح کردند.

رسانه‌های پاکستان به نقل از اظهارات نخست وزیر این کشور نوشتند که شهباز، قول نهایی کردن قرار داد تجارت آزاد با ایران را داد و متعهد شد که اسلام‌آباد مراقب امنیت مرزهای مشترک خود با ایران است و سازوکار مدیریت مرزها را تقویت می‌کند.

تحلیلگران امور اقتصادی در پاکستان معتقدند: بهره برداری بازارچه‌های مرزی گامی مهم از سوی مقامات دو کشور، بهترین و باصرفه‌ترین روش برای توسعه تجارت دوجانبه، کمک به بهبود وضعیت زندگی مرزنشینان و هموار کردن مسیر برای معاملات بزرگ اقتصادی می‌باشد.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» امروز با چاپ عکس دیدار و خوش و بش سران ایران و پاکستان در نقطه مشترک مرزی نوشت: شهباز و رئیسی روابط دوجانبه را با چاشنی برق و تجارت محکم‌تر کردند.

این روزنامه افزود: عرضه برق بیشتر ایران به پاکستان، یک مزیت بزرگ برای این کشور در رونق بخشیدن به زندگی مردم و فعالیت‌های تجاری کمک می‌کند.
روزنامه اردو زبان «دنیا» چاپ اسلام‌آباد نوشت: فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی میان ایران و پاکستان آرزوی دیرینه مردم دو کشور به ویژه ساکنان ایالت بلوچستان بود و اکنون با بهره برداری از این طرح، رفاه و فرصت‌های شغلی برای مرزنشینان تامین می‌شود.

در گزارش‌های خبری مطبوعات پاکستان آمده است؛ تهران و اسلام‌آباد گام‌های بیشتری برای توسعه مرزهای مشترک برمی دارند و با توجه به مواضع نخست وزیر پاکستان، پیمان تجارت آزاد با ایران نیز به زودی نهایی خواهد شد.

روزنامه انگلیسی زبان 'نیوز' نوشت: رویای بازارچه مرزی پس از اقدام تاریخی سران دو کشور برای بهره برداری از طرح‌های مرزی، به حقیقت پیوست. این پروژه، بدون تردید در راستای منافع ملی دو کشور قرار دارد.

روزنامه اردو زبان 'جناح' نیز گزارش داد: آغاز پروژه انتقال برق ایران به پاکستان و بهره برداری از بازارچه مرزی در برهه کنونی و در عرصه سیاسی و اقتصادی پاکستان بسیار حرکت ارزشمندی است و این طرح بهترین گزینه برای رفع مشکلات کمبود انرژی و تقویت تجارت مرزی می‌باشد.

تقریبا تمام خبرگزاری‌ها اعم از دولتی (ای پی پی)، خصوصی و روزنامه‌های اردو زبان پاکستان 'جنگ، اکسپرس، نوای وقت، جناح، اساس، اوصاف، خبرین، پاکستان، آجکل، دنیا، امت' که از مهم‌ترین نشریات مکتوب و سایبری در این کشور می‌باشند در گزارش‌های متعددی مراسم افتتاح بازارچه پیشین-مند را پوشش داده و اقدام و عزم سران دو کشور برای تقویت تجارت مشترک را ستودند.

تصاویر و فیلم‌های مختلفی نیز از لحظات به یاد ماندنی مراسم روز گذشته که با حضور مقامات ارشد دو کشور از جمله وزرای پاکستانی همراه بود در روزنامه‌ها، شبکه‌های خبری و سایت‌های انگلیسی و اردو زبان این کشور منتشر شده است.

این مراسم باشکوه به صورت زنده از شبکه ملی پاکستان (PTV) و ده‌های شبکه خبری دیگر این کشور پخش شد. جمعی از مقامهای ارشد ایران و پاکستان از جمله وزیران امور خارجه دو کشور در آیین افتتاح بازارچه مرزی و خط انتقال برق پولان-گبد حضور داشتند.

دفتر نخست وزیری پاکستان روز گذشته گفت که فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی ساکنان مرزی و توسعه استان‌های همجوار شده و به غلبه بر پدیده قاچاق کمک بزرگی می‌کند.

دولت پاکستان اعلام کرد که این کشور در حال کار بر روی ۵ بازارچه دیگر نیز است که به زودی گشایش خواهد یافت. همچنین پروژه انتقال برق ایران نیز گامی موثر برای غلبه بر کمبود انرژی در بلوچستان پاکستان است و سطح برق دریافتی از کشور همسایه با افتتاح این پروژه به ۲۰۳ مگاوات افزایش می‌یابد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شامگاه پنجشنبه در گزارشی توئیتری از افتتاح‌های مرزی امروز ایران و پاکستان نوشت: با حضور جناب شهبازشریف نخست وزیر پاکستان و آقای دکتر رییسی و جمعی از مقامات‌عالی دوکشور، بازارچه مشترک مرزی پیشین-مند و خط تبادل برق‌رسانی افتتاح شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: توسعه هر چه بیشتر سیستان‌وبلوچستان و مناطق همجوار در پاکستان، به نفع دو ملت است. امیر عبداللهیان این نوید را داد که پروژه‌های مرزی مشترک بیشتر در دستور کار است.
https://irna.ir/xjMtXQ
**زلنسکی در نشست رهبران هفت کشور صنعتی حضور پیدا می‌کند
منابعی در دولت‌های ژاپن و آمریکا روز جمعه اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین به طور شخصی در نشست رهبران هفت کشور صنعتی در هیروشیما شرکت خواهد کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

سفر ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین به ژاپن، اولین سفر وی به یک کشور آسیایی از زمان حمله روسیه به این کشور است.

پیشتر دولت ژاپن اعلام کرده بود که زلنسکی به طور برخط در جمع رهبران کشورهای هفت کشور صنعتی سخنرانی خواهد کرد.

وی در هفته‌های اخیر به کشورهای اروپایی ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان سفر کرده بود که رهبران آنها نیز در نشست هفت کشور صنعتی نیز حضور دارند.

همزمان با سفر فومیو کیشیدا به کی‌یف در تاریخ ۲۱ ماه می، رییس جمهور و نخست وزیر اوکراین وعده داده بودند که به طور برخط در نشست سه روزه رهبران هفت کشور صنعتی در هیروشیما شرکت کنند.
https://irna.ir/xjMtXL
**اعزام تیم ۲۱ نفره کره‌جنوبی برای بازرسی از آزادسازی آب‌های رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما
تیمی ۲۱ نفره از متخصصان کره‌جنوبی قرار است در سفری ۶ روزه به ژاپن از نزدیک در جریان روند آزادسازی آب رادیواکتیو نگهداری شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس قرار بگیرند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

براساس بیانیه صادر شده از سوی دفتر هماهنگی سیاست‌های کره‌جنوبی، این تیم ۲۱ نفره که ریاست آن برعهده رییس کمیسیون ایمنی هسته‌ای این کشور است قرار است در جریان روند کامل آزادسازی آب‌های رادیو اکتیو نگهداری شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما و ظرفیت‌های توکیو برای ارزیابی مواد رادیواکتیو آن قرار بگیرد.

حضور این تیم در جریان سفر فومو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به توکیو در ماه جاری به توافق رهبران دو کشور رسید.

سئول نگران مسائل بهداشتی و زیست محیطی آزادسازی آب‌های رادیو اکتیو نیروگاه فوکوشیماست.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که هر روز بیش از صد تن آب به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی در ژاپن وارد می‌شود تا بتواند پس از فاجعه هولناک سونامی سال ۲۰۱۱، قلب این رآکتور را خنک نگاه دارد. همزمان آب بسیار پرتوزا به صدها مخزن سفید و آبی پمپ می‌شود.

دولت ژاپن با بیان اینکه هیچ جایگزین عملی برای این رهاسازی وجود ندارد، متعهد شده که رهاسازی را با توجه دقیق به استانداردهای ایمنی هسته‌ای انجام دهد. این طرح توسط ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین تایید شده است.

اما این موضوع به طور فزاینده‌ای باعث نگرانی همسایگان ژاپن شده است. کشورهایی که به ویژه در جنوب اقیانوس آرام هستند و دهه‌ها از نتیجه آزمایش هسته‌ای آمریکا در جزایر مارشال رنج برده‌اند، نسبت به وعده‌های ایمنی هسته‌ای بدبین هستند. ماه گذشته، گروهی به نمایندگی از بیش از دوازده کشور در اقیانوس آرام، از جمله استرالیا و جزایر مارشال، از توکیو خواستند تا رهاسازی این فاضلاب را به تعویق بیندازد.
https://irna.ir/xjMtXV
**نخست وزیر پاکستان: پیمان تجارت آزاد با ایران در اولویت قرار دارد
نخست وزیر پاکستان مراسم افتتاح بازارچه مشترک مرزی و خط انتقال برق از جمهوری اسلامی ایران را یک رویداد به خاطره انگیز دانست و افزود: ملاقات سازنده‌ای با جناب رئیسی انجام شد و اکنون تسریع در نهایی‌سازی پیمان تجارت آزاد میان دو کشور در اولویت خواهد بود.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

«شهباز شریف» امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دیدار بسیار سازنده و پرباری با جناب دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران داشتم و ما توافق کردیم که تلاش‌های جمعی خود را برای گشایش کامل توانمندی‌های متقابل در روابط دوجانبه را دو برابر کنیم.

وی افزود: ما زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات، کشاورزی و انرژی را برای نقشه راه همکاری‌های آینده در اولویت قرار داده‌ایم و برای این منظور تسریع در روند کار قرارداد تجارت آزاد در اولویت قرار می‌گیرد.

نخست وزیر پاکستان مراسم روز گذشته در نقطه مشترک مرزی برای افتتاح طرح‌های بازارچه و خط انتقال برق را برای مردم بلوچستان روز خاطره انگیزی دانست و نوشت: افتتاح مشترک بازارچه مرزی پیشین-مند و خط انتقال پلان-گبد با گشودن فرصت‌های جدید توسعه اجتماعی-اقتصادی، سطح زندگی مردم را ارتقاء می‌بخشد.

وی گفت: بازارچه‌های مرزی پتانسیل بسیار زیادی وجود دارد که از آن‌ها استفاده نشده است لذا ما قصد داریم در زمان مناسب آن را بگشاییم. پیشین-مند یکی از شش بازارچه‌هایی است که در نقطه مرزی دو کشور احداث شد.

نخست وزیر پاکستان افزود: از تمامی عواملی که در تکمیل پروژه خط انتقال برق از ایران طی چهار ماه نقش آفرینی کردند، قدردانی می‌کنم.

«بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان نیز روز گذشته طی پیامی در توییتر با ابراز خرسندی از بهره‌برداری رسمی بازارچه مرزی و خط انتقال برق ایران به پاکستان، گفت که فصل جدیدی در روابط برادرانه تهران و اسلام‌آباد آغاز شده است.

براساس این گزارش، نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان روز گذشته (پنجشنبه) توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.
https://irna.ir/xjMtY4

**گالوپ: ۶۱ درصد مردم آمریکا به دلیل تورم در تنگنای مالی قرار دارند
نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد که تورم در آمریکا ۶۱ درصد مردم این کشور را در تنگنای مالی قرار داده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

نتایج این نظرسنجی که پنجشنبه منتشر شد، حاکی است که ۶۱ درصد از مردم آمریکا به دلیل افزایش قیمت‌های کالا و خدمات با مشکلات مالی مواجه شده‌اند که در مقایسه با نظرسنجی نوامبر ۲۰۲۲ افزایش ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

گالوپ اعلام کرد که این نتایج بالاترین رقم را در میان نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده است، نشان می‌دهد. اولین باری که گالوپ نظرسنجی مشابهی انجام داد به نوامبر ۲۰۲۱ برمی‌گردد که در آن هنگام ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که با دشواری مالی مواجه هستند.

همچنین ۱۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که افزایش قیمت‌ها بشدت بر استانداردهای زندگی آنها تاثیر گذاشته است.

هر چند نرخ تورم در مقایسه با ۲ سال گذشته چندان بالا نبوده اما به نظر می‌رسد که بالا رفتن قیمت‌ها در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ باعث شده است که قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کند.

همچنین بیش از سه چهارم از آمریکایی‌هایی که سالانه کمتر از ۴۰ هزار دلار درآمد دارند، از مواجهه با مشکلات متوسط مالی خبر دارند.

علاوه بر این، ۲۹ درصد از این افراد نیز گفتند که بشدت تحت تاثیر تورم قرار گرفته‌اند.

گالوپ اعلام کرد که کاهش تورم تاثیر کافی برای بهبود شرایط مالی مردم آمریکا ندارد و لازم است که قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند تا اوضاع مالی بهتر شود.
https://irna.ir/xjMtWc
**سناتورهای جمهوریخواه با ارایه لایحه ای خواستار خروج آمریکا از پیمان نیواستارت شدند
گروهی از سناتورهای جمهوری خواه پنجشنبه شب لایحه ای را ارائه کردند که در آن از دولت آمریکا خواستند از معاهده کنترل تسلیحات نیواستارت خارج شود و نیروهای هسته ای خود را تقویت کند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در اعلامیه ای اعلام کرد: (سناتورها) امروز قانون نه به معاهده استارت را معرفی کردند، قانونی که بطور رسمی روسیه را به نقض معاهده کنترل تسلیحات استارت جدید متهم می کند و اعلام می کند آمریکا باید خارج شود.

براساس اعلامیه کمیته روابط خارجی سنا، این لایحه همچنین قصد دارد نیروهای هسته ای آمریکا را تقویت کند و در عین حال محدودیت هایی را برای مذاکرات آتی کنترل تسلیحات ایجاد کند.

پیش از این "ودانت پاتل" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که ایالات متحده معتقد است که روسیه محدودیت‌های معاهده نیواستارت را رعایت می کند و انتظار دارد که این محدودیت ها ادامه یابد.

، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در فوریه سال جاری اعلام کرد که مسکو حضور در پیمان نیو استارت را به صورت یک جانبه تعلیق می کند اما از آن خارج نمی شود.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که مسکو پیش از ازسرگیری گفت و گوها درباره این معاهده باید مشخص کند که چگونه تسلیحات دیگر کشورهای عضو ناتو که دارای سلاح های هسته ای هستند یعنی انگلیس و فرانسه، با ظرفیت ها و توانایی های آمریکا در نظر گرفته می شود.
https://irna.ir/xjMtW8
**اردوغان: تأیید دور نخست انتخابات، ضمانت پیروزی دور دوم است
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کنونی ترکیه و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: حمایت مردمی وسیعی که در دور نخست به دست آوردیم، ضمانت دور دوم انتخابات در ۲۸ می (۷ خرداد) است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

وی بصورت آن لاین در نشست منطقه‌ای و مشورتی که روز پنجشنبه در استان «قیصری» در مرکز ترکیه برگزار شد، سخن می‌گفت، همچنین بر اهمیت دستیابی ائتلاف مردم به رهبری حزب عدالت و توسعه برای به دست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان تأکید کرد.

وی گفت: اکثریت پارلمان را به دست آوردیم و اکنون زمان این است که برای پیروزی در دور دوم انتخابات در ۲۸ می (۷ خرداد) تلاش کنیم.

اردوغان مدعی شد: تلاش های اپوزیسیون برای کم کردن فاصله رأی‌ها کارساز نخواهد بود.

شورای عالی انتخابات ترکیه دوشنبه (۲۵ اردیبهشت) اعلام کرد: با پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافتند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت) با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۷ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پایان یافته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح روز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت ماه) تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره پارلمان ترکیه نیز پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMtW7
**ارمنستان با پیشنهاد روسیه برای مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان موافقت کرد
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که با پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای مذاکرات صلح با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در مسکو موافقت کرده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

پاشینیان پنجشنبه شب در جلسه دولت گفت: "پیشنهادی از طرف روسیه برای برگزاری یک نشست سه جانبه با میانجیگری ولادیمیر پوتین در ۲۵ مه (۴ خرداد) دریافت کردیم، و آن را پذیرفتیم. "

پیش از این روسیه آتش بسی را برای توقف درگیری شش هفته ای بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ میانجی کرد اما این توافق به صلح پایدار منجر نشد.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تلاش هایی را برای تشویق هر دو طرف به توافق برای یک راه حل پایدار انجام داده اند.

مسکو یک نیروی حافظ صلح در قره باغ کوهستانی دارد که در سطح بین المللی بعنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، اما عمدتاً ارمنی های قومی ساکن هستند.
https://irna.ir/xjMtWr
**چین هرگونه ارسال سلاح به طرفین جنگ اوکراین را رد کرد
«گنگ شوانگ» معاون سفیر چین در سازمان ملل تاکید کرد که پکن به هیچ یک از طرف‌های درگیر در اوکراین سلاح نداده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

گنگ شوانگ پنجشنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: چین همواره از صلح و گفت‌وگو درباره مساله اوکراین حمایت کرده و بر انجام گفت‌وگوهای صلح تاکید کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: ما در این مناقشه شرکت نکرده و یکی از طرف‌های آن نیستیم، چه برسد به اینکه به طرف‌های این مناقشه در اوکراین سلاح منتقل کنیم.

معاون سفیر چین در سازمان ملل فوریه گذشته گفت که یک سال پس از جنگ اوکراین «حقایق صریح نشان می‌دهند که ارسال تسلیحات صلح را به ارمغان نمی‌آورد.»

چندی پیش کین گانگ وزیر خارجه چین نیز گفت که این کشور به طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین سلاح نم‌ی‌فروشد و بین صادرات نظامی و غیرنظامی خود تمایز قائل خواهد شد.

گانگ در پاسخ به انتشار شایعات مبنی بر اینکه چین در حال بررسی کمک‌های نظامی به روسیه است، گفت که پکن به لحاظ سیاسی از روسیه حمایت می‌کند ولی همچنان بی‌طرفی خود را در این درگیری اعلام می‌کند.

وی گفت: درخصوص صادرات اقلام نظامی، دولت چین همواره جانب احتیاط را نگه داشته و در این زمینه به مسئولیت بین‌المللی خود پایبند است.

وی تاکید کرد که کشورش دوباره موضع خود را برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح اوکراین اعلام کرده و از طرف‌های مناقشه درخواست می‌کند برای پایان جنگ راه‌حلی مسالمت آمیز انتخاب کنند.
https://irna.ir/xjMtWx
**ایران و روسیه در تدارک امضای موافقت نامه آزاد تجاری
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تدارک امضای مواففت نامه آزاد تجاری هستند که به ایجاد جذابیت و ارتقای مراودات تجاری دوجانبه منجر خواهد شد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

علیرضا پیمان پاک شامگاه پنجشنبه در نشست "گفت وگوی اقتصادی روسیه – ایران" که با حضور فعالان بخش های دولتی و خصوصی دو کشور در حاشیه چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان برگزار شد، افزود: موافقت نامه های آزاد تجاری دو کشور در حال تدوین به منظور ارسال برای دولت ها است که انتظار می رود در چند ماه آینده نهایی، توسط دولت ها امضا و در مجالس دو کشور بررسی شوند.
وی در این باره توضیح داد: در چارچوب این موافقت نامه، زمینه بهره مندی حدود ۸۰ درصد از کالاهای تولید ایران و روسیه و همچنین دیگر کشورهای حوزه اوراسیا از معافیت های کامل مالیاتی و گمرکی فراهم خواهد شد.
گسترش کریدور سبز گمرکی ایران – روسیه
رئیس کل سازمان تجارت ایران همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری گمرکات ایران و روسیه گفت: کریدور سبز گمرکی دو کشور که پیش از این به صورت آزمایشی بین چند شرکت ایجاد شده بود، گسترش خواهد یافت و تعداد بیشتری از شرکت های طرفین برای مبادلات، از تسهیلات گمرکی بهره مند خواهند شد.

ایجاد مراکز تجاری ایران در شهرهای بزرگ روسیه
پیمان پاک در ادامه از برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد مراکز تجاری در شهرهای بزرگ روسیه به عنوان پایگاه و محور برقراری ارتباط دو کشور و بهره مندی از زیرساخت ها سخن گفت.

لزوم حذف واسطه ها در مراودات تجاری
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: باید از فضای گذشته در مراودات تجاری گذشته و اینکه خریدهای دو کشور با چند واسطه صورت می گرفت، گذر کنیم و تولیدکنندگان ایران و روسیه بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم به مراکز فروش طرف دیگر عرضه کنند.
پیمان پاک خاطرنشان کرد: ایران طی یکسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار واردات گندم، ذرت و جو، دانه های روغنی و نهاده هایی را دارد که روسیه ظرفیت تامین آنها را دارد اما به دلیل وجود واسطه ها شاهد قیمت بالا یا عدم امکان پرداخت مالی هستیم که این موانع را برطرف می کنیم تا شرکت های بزرگ روسی در ایران حضور پیدا کنند.

تحریم ها نمی تواند مانع دستیابی به پیشرفت های بین المللی شود
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به سفر هیات های روسی به سرپرستی استانداران و روسای جمهوری های فدراسیون روسیه به ایران، گفت: این بازدیدها زمینه آشنایی فعالان روسی را با بنگاه های تولیدی ایران به وجود آورد و تجار و فعالان اقتصادی روس با مشاهده خطوط تولید و فناوری ایران از نزدیک علاوه بر اینکه با توانمندی شرکت ها آشنا شدند، به این نتیجه رسیدند که تحریم ها نمی تواند مانع دستیابی به پیشرفت های خوب و در سطح بین المللی شود.
وی اظهار داشت: ایجاد شورای همکاری تجاری ایران و روسیه در یکسال گذشته، ظرفیت بسیار خوبی برای تعامل تجار ایرانی و روسی فراهم کرده است.
پیمان پاک خاطرنشان کرد: شکل گیری شورای تجاری ایران و روسیه با مشارکت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه و پلتفرم های مشترک با بیزینس راشا و تدوین نقشه راه صنعتی با وزارت صنعت روسیه از جمله اقداماتی بود که طی یک سال گذشته زمینه ها را برای شناخت بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرد.
وی در ادامه به تلاش ها برای ایجاد خطوط اعتباری برای آسان کردن مراودات تجاری دوجانبه تهران – مسکو اشاره کرد و گفت: با تقویت همکاری های دوجانبه، بیش از یکصد میلیون دلار مبادلات تجاری ایرانی و روسی توسط طرفین، بیمه و مورد تضمین قرار گرفته است.

چهاردهمین دوره اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام در حالی روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد که دو هیات از بخش های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس دو روزه شرکت کرده اند.
https://irna.ir/xjMtWw
**وزیر کشور آنکارا: آمریکا به دنبال استقرار دمکراسی در ترکیه نیست
«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه پنجشنبه شب با حمله به ایالات متحده، واشنگتن را به دخالت در کشورش متهم کرد و گفت که آمریکا نمی خواهد دمکراسی در ترکیه برقرار شود.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

سویلو در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر، افزود: اتحادیه اروپا به دنبال اثرگذاری در افکار عمومی ترکیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری است.

وی که هم اکنون در کابینه اردوغان حضور دارد، با حمایت از رئیس جمهوری کنونی ترکیه، مدعی شد: اردوغان در دور دوم انتخابات پیروز میدان خواهد شد و شاهد برپایی جشن دموکراسی در ۲۸ می (دور دوم انتخابات ریاست جمهوری) خواهیم بود.

وزیر کشور اردوغان درباره موضوع بازگردانده شدن پناهجویان سوری در کشورش نیز گفت که ترکیه هرگز آنان را به زور و اجبار به کشورشان نمی‌فرستد، بلکه آنکارا به بازگشت داوطلبانه برای کسانی که شرایط مناسب برای بازگشت فراهم شده اعتقاد دارد.

وی همچنین خبر داد که ۹۸ درصد سوری‌های مقیم ترکیه بصورت رسمی شناسایی و ثبت شده‌اند.

سویلو در بخش دیگر از سخنانش تأکید کرد که سخنان اغراق آمیز اپوزیسیون درباره آمار مهاجران سوری در ترکیه مبنی بر حضور ۱۰ میلیون پناهنده سوری در ترکیه نادرست است.

وی "محرم اینجه" نامزد کنار کشیده از انتخابات ریاست جمهور را متهم کرد که وی در پشت پرده انتشار این آمارها قرار دارد.

سویلو در پایان گفت: در صورت شکست اردوغان در انتخابات، ترکیه زیر بیرق کشورهای غربی قرار خواهد گرفت و برخلاف رویه ی کنونی ، سیاست خارجی متعادلی نخواهیم داشت.

شورای عالی انتخابات ترکیه دوشنبه (۲۵ اردیبهشت) اعلام کرد: با پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافتند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت) با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۷ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پایان یافته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح روز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت ماه) تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره پارلمان ترکیه نیز پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMtWC
**دنیس راس : ایران از ما هراسی ندارد
دنیس راس دیپلمات باسابقه آمریکایی که مشاور ارشد سه رئیس جمهوری آمریکا بوده است، گفت: ایران آنگونه که باید از ما نمی‌ترسد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

راس در مصاحبه‌ای با نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» که چهارشنبه منتشر شد، اظهار کرد: ایران آنگونه که باید از ما بترسد، نمی‌ترسد. آنها در مسیر غنی‌سازی ۶۰ درصدی هستند. آنها آشکارا آزمایشی انجام دادند که امکان می‌دهد برخی موارد را تا سطح ۸۳.۷ درصدی غنی‌سازی کنند.

وی مدعی شد: من مایلم سیاست اعلامی ما تغییر کند و بسیار روشن‌تر شود. بجای آن که بگوییم همه گزینه‌ها روی میز است باید بگویم که دموکراسی را ترجیح می‌دهیم و ترجیح ما این است که دیپلماسی راهی برای حل این مساله باشد.

راس افزود: ایران باید بداند که آنها ۴۰ سال در زمینه زیرساخت‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تمام این سرمایه‌گذاری را در معرض خطر قرار داده‌اند.

راس که در دولت‌های بیل کلینتون، جورج دبیلو بوش و باراک اوباما فعالیت می‌کرد، گفت : این واقعیت که آنها تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده و ۱۶ آبشار از سانتریفیوژهای جدید، سانتریفیوژهای پیشرفته آی.آر۶ دارند ... یعنی اینکه در مسیری هستند که هر چند تصمیم به ساخت بمب اتمی نگرفته‌اند، اما خودشان را در وضعیتی قرار داده‌اند که گزینه داشتن یک سلاح هسته‌ای را دارند.

وی مدعی شد: آنها قصد دارند به مرحله‌ای برسند که نه تنها این گزینه را داشته باشند بلکه معکوس کردن آن هم دشوار باشد. آنها ترسی ندارند و این گونه نمی‌بینند که این مساله آنها را در معرض خطر قرار دهد.

راس افزود: بنابراین، ما باید ارتباط برقرار کرده و با آنها به گونه‌ای گفت‌وگو کنیم که هم در کلام و هم در عمل دلیلی داشته باشند که ببینند اوضاع فرق کرده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.
https://irna.ir/xjMtWK
**رئیس جمهوری تونس: فلسطین اصلی ترین موضوع کشورهای عربی است
«قیس سعید» که برای شرکت در نشست رهبران اتحادیه عرب راهی عربستان شده است، پنجشنبه شب گفت که آرمان ملت فلسطین به عنوان اصلی ترین موضوع کشورهای عربی باقی خواهد ماند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

سعید این سخنان را در دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جده عربستان گفته است.

رئیس جمهوری تونس همچنین افزود که هیچ شهروند عرب آزادی خواهی هرگز آرمان فلسطین را از یاد نخواهد برد.

سعید افزود: زمان آن رسیده است که بشریت بداند که این تاریکی (اسرائیل) که بر ملت فلسطین سلطه یافته است، باید پایان یابد و این که حق فلسطین با مرور زمان از بین نخواهد رفت.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بعد از ظهر چهارشنبه با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی امروز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود، روز پنجشنبه وارد جده شد و مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت.
https://irna.ir/xjMtWF
**انگلیس واردات الماس و سه فلز را از روسیه ممنوع کرد
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس با وضع تحریم‌های جدید علیه مسکو واردات الماس، آلومینیوم، مس و نیکل از روسیه را ممنوع کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

سوناک همزمان با عزیمت به ژاپن برای شرکت در اجلاس سه روزه سران گروه هفت در هیروشیما، این تحریم‌ها را اعلام کرد و انتظار می‌رود که سایر کشورهای گروه هفت نیز رویه مشابهی در پیش بگیرند.

سوناک همچنین ۸۶ فرد و شرکت مرتبط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را تحریم کرد و فهرست کامل نهاد و اشخاص تحریمی روسیه را به بیش از یک هزار و ۵۰۰ رساند.

سوناک در بیانیه‌ای مدعی شد که اشخاص و شرکت‌های تحریم‌شده از «مجموعه صنعتی نظامی» پوتین بوده و برخی دیگر در بخش‌های کلیدی اقتصادی از جمله انرژی، فلزات و کشتیرانی فعالیت می‌کنند.

به نوشته گاردین، یکی از برنامه‌های اصلی سوناک در ژاپن اعمال فشار بر رهبران سایر کشورهایی است که مواضع بی‌طرفانه‌ای در قبال حمله روسیه به اوکراین در پیش گرفته‌اند.

سوناک پیش از ورود به هیروشما گفت که امیدوار است در دیدار با سایر رهبران کشورهای غیر عضو گروه هفت از جمله نارندرا مودی نخست وزیر هند و لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا بر گستردگی جنایات جنگی روسیه در اوکراین تاکید کند.

وی با بیان اینکه در این باره با سران هند و برزیل گفت‌وگو خواهد کرد، افزود: یکی از سه چیزی که با کشورهای دنیا مطرح می‌کنم این است که متوجه شوند چه چیزی در حال وقوع است، جنایت‌هایی که روسیه در اوکراین مرتکب می‌شود و اینکه چرا باید همه از رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز در این مناقشه حمایت کنند.
https://irna.ir/xjMtWT
**پنتاگون از تعمیر سامانه پاتریوت در اوکراین خبر داد
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، سامانه پاتریوت آسیب دیده در حمله موشکی روسیه در نزدیکی کی یف در اوایل هفته جاری تعمیر و اکنون عملیاتی شده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

"سابرینا سینگ" معاون سخنگوی پنتاگون پنجشنبه شب در نشست خبری گفت: یک سیستم پاتریوت آسیب دیده بود اما اکنون تعمیر شده و به طور کامل به حالت عملیاتی برگشته و فعال است.

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله بسیار دقیق سامانه موشکی مافوق صورت کینژال در شهر کی‌یف به سامانه پاتریوت ساخت آمریکا اصابت کرد.

به گزارش سی. ان. ان، در حال حاضر دو سامانه پاتریوت در اوکراین وجود دارد. یکی از آنها توسط آمریکا اهدا شده و دیگری مشترکا توسط آلمان و هلند به کی‌یف داده شد است.

هنوز مشخص نیست که کدام یک از این سامانه‌ها در حمله روسیه آسیب دیده است. اما در هر حال، آسیب دیدن این سامانه‌ها قابلیت اوکراین در دفاع از کی‌یف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
https://irna.ir/xjMtWg
**نبنزیا: غرب در مناقشه اوکراین یکی از طرف‌های درگیر با روسیه است
واسیلی نبنزیا سفیر دائم روسیه در سازمان ملل گفت که غرب در مناقشه اوکراین به یکی از طرف‌های درگیر با روسیه و شریک جرم در جنایات جنگی تبدیل شده است زیرا همچنان تسلیحات بیشتر و مرگبارتر در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

نبنزیا پنجشنبه به وقت محلی نیویورک در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: ارسال سامانه‌های تسلیحاتی بیشتر و قوی‌تر به اوکراین برای حمله [علیه روسیه] و آموزش نیروهای مسلح اوکراینی در خاک کشورهای غربی بدان معنی است که این کشورها نه تنها یکی از طرف‌های جنگ شده‌اند بلکه همدست ارتش اوکراین در ارتکاب جرایم جنگی شده‌اند.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که نیات کشورهای غربی دور از شرافت بوده و مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی نیست و از اوکراین بعنوان سایتی برای آزمایش سلاح‌های خود استفاده می‌کنند.

وی افزود، اوکراین توسط شرکای غربی‌اش به مناقشه‌ای طولانی کشانده شد تا شکستی راهبردی به روسیه تحمیل کند.

نبنزیا اظهار کرد که غرب برای رسیدن به مقاصد راهبردی خود قوانین خویش را به همگان تحمیل کرده و با استفاده از میلیاردها دلار پول مالیات‌دهندگان سلاح به کی‌یف می‌فرستند.

به نوشته اسپوتنیک، اظهارت اخیر بن والاس وزیر دفاع انگلیس مبنی بر اینکه لندن ارسال سلاح به اوکراین را تسریع می‌بخشد، نشان می‌دهد انگلیس می‌خواهد سایر کشورهای غربی را از وادار کردن اوکراین به مصالحه دلسرد کند. این مساله حاکی از آ« است که ناتو علاقه‌ای به پایان یافتن مناقشه در اوکراین ندارد.
https://irna.ir/xjMtWP
**تیراندازی و بازداشت فردی که با خودرو بدون مجوز وارد واتیکان شد
مردی که بدون مجوز با خودرو وارد واتیکان شده و خود را به محوطه «کاخ حواری» رساند، بازداشت شد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

واتیکان پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد فردی حدودا ۴۰ ساله که وضع ذهنی ثابتی نداشت از دروازه واتیکان عبور کرد و پلیس با شلیک به خودرو، وی را متوقف و بازداشت کرد.

این بیانیه افزود که این فرد نتوانست خود را به مهمانسرای آن سوی دیگر شهر واتیکان که محل زندگی پاپ فرانسیس است، برساند.

واتیکان اعلام کرد که این حادثه ساعت هشت شب رخ داد و فرد مذکور ابتدا سعی کرد که از دروازه عبور کند اما ماموران امنیتی سوئیسی مانع وی شدند. او سپس با خودرو از دروازه عبور کرد.

پس از آن پلیس به لاستیک خودروی وی شلیک کرد اما همچنان به حرکت خود ادامه داد و خود را به حیاط «سن داماسو» که بخشی از محوطه کاخ حواری است، رساند.

پاپ‌های قبلی در کاخ حواری زندگی می‌کردند و پاپ فرانسیس نیز هنوز دیدارهای رسمی خود را در آنجا برگزار می‌کند.

فرد مذکور بازداشت و در یکی از سلول‌های زندان کوچک واتیکان نگهداری شده و تحت معاینات پزشکی قرار گرفت.

اطلاعات بیشتری درباره هدف وی از ورود به واتیکان منتشر نشده است.
https://irna.ir/xjMtWW
**مصر: امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به حل بحران این کشور کمک کند
احمد ابوزید سخنگوی ریاست جمهوری مصر پنجشنبه شب گفت: پیش بینی ما این است که بازگشت دولت دمشق به اتحادیه عرب به پیشبرد راه حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه کمک کند.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

ابوزید همچنین گفت که موضوع فلسطین از مهمترین محورهای سخنرانی «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در نشست سران اتحادیه عرب در جده عربستان خواهد بود.

وی افزود که سودان نیز از دیگر مسائلی است که در اولویت مصر در نشست اتحادیه عرب در جده قرار دارد.

پس از ۱۲ سال، این نخستین نشست اتحادیه عرب آن هم در عربستان است که سوریه در رأس یک هیأت بلندپایه به ریاست بشار اسد رئیس جمهوری این کشور حضور می یابد.

رییس جمهوری سوریه که از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود، روز پنجشنبه وارد جده شد و مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بعد از ظهر چهارشنبه با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی امروز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.
https://irna.ir/xjMtWH
**وزیران تندرو کابینه نتانیاهو به جان هم افتادند
یک رسانه صهیونیست پنجشنبه شب گزارش داد به دنبال تنظیم بودجه جدید در کنست رژیم صهیونیستی، بحران عمیقی میان «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی صهیونیست‌ها به وجود آمده است.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» چاپ سرزمین‌های اشغالی در این باره نوشت: پس از درخواست حزب یهودت هتوراه برای بودجه اضافی به میزان ۵۰۰ میلیون شکل، حریدی‌ها نیز خواستار دریافت بودجه اضافی شدند و همین امر اختلاف میان این دو وزیر تندرو را تشدید کرده است.

در همین راستا، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی تندرو رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را تهدید کرد که از مقام خود استعفا خواهد کرد.

سازمان پخش رژیم صهیونیستی (کان) در این باره گزارش داد که اسموتریچ به نتانیاهو گفته که اگر وی درخواست اعضای کنست برای موافقت با اعطای بودجه اضافه به زیر مجموعه اتحاد یهودیت توراتی به مبلغ نیم میلیارد شِکل (واحد پول سرزمین‌های اشغالی) را برآورده کند، استعفا خواهد کرد.

حزب سنت‌گرای یهودی آگودات اسرائیل به همراه حزب «دگل تورات» دو حزب هستند که در چارچوب اتحاد یهودیت توراتی (یَهدوت هَتوراه) به ریاست یعقوب لیتزمن در کنست فعالیت دارند.

درخواست استعفای اسموتریچ چند روز پس از آن رخ می‌دهد که «یاریو لیوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و معمار طرح جنجالی اصلاح نظام قضایی و چهره‌ای که ساکنان سرزمین‌ های اشغالی از وی به عنوان سکاندار اصلی کابینه اصلی نتانیاهو و ترسیم کننده خطوط سیاست ها برای نخست وزیر یاد می‌کنند، روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه تهدید به استعفا کرد.

ریولین گفته بود که اگر اصلاحات مربوط به نظام قضایی تصویب نشود، از سمت خود کنار خواهد رفت.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نتیجه فشار افکار عمومی و فشارهای آمریکا مجبور شد که طرح اصلاح نظام قضایی این رژیم را به صورت موقت تعلیق کند.

نتانیاهو هفتم فروردین ماه در یک نطق تلویزیونی گفت: تصمیم گرفتم برای حصول یک توافق گسترده و جلوگیری از چند دستگی بین «اسرائیلی‌ها»، رای کنست درباره لایحه تغییرات قضایی را به حالت تعلیق درآورم.

وی تاکید کرد لایحه تغییرات قضایی را به تعویق می‌اندازیم اما هرگز از آن دست نمی‌کشیم.

در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به لایحه تغییرات قضایی، از اختیارات دستگاه قضا کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه پیشتر در جلسه کنست در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید.
https://irna.ir/xjMtXf
**چین بر تمامیت ارضی، استقلال و امنیت کشورهای آسیای مرکزی تاکید کرد
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین روز جمعه بر حفظ امنیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای آسیای مرکزی تاکید کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

شی در سخنانی در اجلاس سران چین-آسیای مرکزی در شهر «شیان» چین گفت که دنیا به «آسیای مرکزی باثبات، شکوفا و هماهنگی که بخوبی با هم مرتبط است، نیاز دارد.»

وی که میزبان سران قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان است، روابط چین با این کشورها را مستحکم و پویا توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، شی با تاکید بر لزوم حمایت متقابل چین و کشورهای آسیای مرکزی گفت که پکن و این کشورها باید اعتماد راهبردی متقابل را تقویت کرده و در زمینه هایی همچون استقلال، حاکمیت، منزلت ملی و توسعه طولانی‌مدت متقابلا از یکدیگر حمایت کنند.

وی همچنین از این کشورها درخواست کرد که به همکاری در پروژه «کمربند و جاده» ادامه داده و اجرای «ابتکار توسعه جهانی» را اشاعه دهند.

رئیس جمهوری چین افزود که پکن و کشورهای آسیای مرکزی باید با دخالت خارجی در امور داخلی خود و تلاش برای ایجاد انقلاب‌های رنگی قاطعانه مخالفت کرده و با سه عامل تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی مقابله کنند.
https://irna.ir/xjMtXg
**نژادپرستی صهیونیست‌ها صدای آمریکا را نیز درآورد
شعارهای نژادپرستانه صهیونیست‌ها در مراسم راهپیمایی پرچم در سرزمین‌های اشغالی داد آمریکا را نیز درآورد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

وزارت امورخارجه آمریکا این اقدام را به خشونت غیر قابل قبول و رفتار نژاد پرستانه شهرک نشینان اسرائیلی در قدس اشغالی تعبیر و آن را محکوم کرد.

«متیو میلر» یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن قاطعانه با هرگونه به کار بردن زبان نژادپرستانه مخالف است و ما بشدت شعارهای کینه توزانه مثل «مرگ بر عرب» را در جریان راهپیمایی پرچم در قدس محکوم می‌کنیم.

وزارت امورخارجه آمریکا بدون اشاره به هتک حرمت اماکن مقدس توسط صهیونیست‌ها از همه طرف‌ها خواست که خویشتن‌داری کرده و از رفتار و سخنان تحریک آمیز که موجب تشدید تنش‌ها خواهد شد، خودداری کنند.

راهپیمایی موسوم به پرچم همه ساله مصادف با ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت ماه) به ‌مناسبت سالروز اشغال بخش قدیمی قدس اشغالی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۶۷ برگزار می‌شود.

این راهپیمایی از باب العامود و محله‌های قدیمی قدس عبور کرده و به صحن‌های مسجدالاقصی می‌رسد و سپس در آنجا برنامه‌ای موسوم به «رقص پرچم‌ها» اجرا می‌شود و شهرک‌نشینان صهیونیست با این اقدام تحریک‌آمیز، خواستار بیرون راندن فلسطینی‌ها از قدس می‌شوند.

با هدف تأمین امنیت حاضران در راهپیمایی پرچم، رژیم صهیونیستی شهر اشغالی قدس را تبدیل به پادگان نظامی کرده، به طوری که بیش از ۳ هزار نظامی خود را در مناطق مختلف این شهر مستقر کرده است.

بنابر گزارش رسانه های محلی فلسطین، صهیونیست‌ها، دیروز پنجشنبه در این راهپیمایی تحریک‌آمیز شعارهایی نژادپرستانه علیه قومیت عربی نظیر «مرگ بر عرب‌ها» و «روستاهایتان بسوزد» سر داده شد.

صهیونیست ها همچنین با پشتیبانی نیروهای پلیس به جوانان فلسطینی تعرض کردند.

شهرک‌نشینان همچنین به شماری از خبرنگاران که در حال تهیه گزارش از این راهپیمایی بودند، با سنگ و بطری‌های شیشه‌ای حمله کردند. در پی این حمله، شماری از خبرنگاران مجروح شدند.

وزرا و اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی بخصوص «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و یکی از وزیران افراطی کابینه رژیم صهیونیستی نیز در این راهپیمایی تحریک‌آمیز شرکت داشتند.

در مقابل، صدها فلسطینی در حمایت از کشورشان با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین به خیابان‌ها آمدند تا با صهیونیست‌ها مقابله کنند.
https://irna.ir/xjMtXj
**کره شمالی، واشنگتن و سئول را به باج‌خواهی هسته‌ای متهم کرد
کره شمالی در واکنش به رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی این دو کشور را به «باج‌خواهی هسته‌ای» متهم و بر اتخاذ اقدامات لازم در مقابل جنون «جنگ‌سالاران» تاکید کرد.

از مشارکت ایران در کریدور حمل غلات تا حمایت سران عرب از توافق تهران - ریاض

خبرگزاری رسمی کره شمالی بامداد جمعه نوشت: نقشه آنها برای در هم کوبیدن ما از لحاظ نظامی، نشانه آشکار دیگری از این است که جنون جنگ‌سالاران به نقطه‌ای رسیده‌اند که نمی‌توان آن نادیده گرفت.

خبرگزاری کره شمالی افزود: هیاهوی دیوانه‌وار جنگ هسته‌ای در میان آمریکا و سردمداران دست‌نشانده و جنگ‌طلب باعث می‌شود که پاسخ‌های متناسبی به آنها داده شود.

این خبرگزاری با تاکید بر ادامه توسعه برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی اعلام کرد که پیونگ یانگ «حق مشروع یک کشور مستقل را دارد که از ابزارهای قدرتمندتر برای دفاع از خود و جلوگیری از ایجاد وضعیت‌های جدی و تهدیدهای آتی برخوردار شود.»

آمریکا و کره جنوبی از ماه مارس تاکنون مجموعه‌ای از رزمایش‌های سالانه را با شدت بیشتری پیگیری کرده‌اند. در این رزمایش‌های دریایی و هوایی از یک ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های آمریکایی استفاده می‌شود.

کره شمالی واکنش خشم‌آلودی به این رزمایش‌ها داشته و آنها را تمرینی برای تهاجم خوانده است.

این کشور همچنین در ماه‌های اخیر فعالیت‌های نظامی را افزاش داده و از کلاهک‌های هسته‌ای کوچک‌تر رونمایی کرده و موشک بالستیک قاره‌پیمایی آزمایش کرده که قادر است به آمریکا اصابت کند.
https://irna.ir/xjMtXk

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha