بیش از ۱۴ هزار راس دام سنگین در مهاباد علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی شدند

مهاباد - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: ۱۴ هزار۷۰۳ راس دام سنگین در این شهرستان به صورت رایگان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) مایه‌کوبی شدند.

عباس آغاز روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح به صورت رایگان و با مشارکت چهار مرکز مایه‌کوبی و یک گروه نظارتی در این شهرستان از اوایل فروردین شروع شده بود و در تمام روستاها و واحدهای پرورش دام سنگین انجام شد.

وی با اشاره به اینکه دام‌هایی با آبستن سنگین در این طرح مایه کوبی نشدند، اضافه کرد: این مایه‌کوبی، دام‌ را به صورت مادام‌العمر از بیماری بروسلوز (تب‌مالت) مصون نگه می‌دارد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: در این طرح هر واحد دامداری باید با یک سرسوزن انجام و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سرسوزن پس از مایه‌کوبی عوض می‌شد.

هدف از اجرای این طرح را ایجاد ایمنی در دامهای حساس شهرستان جهت پیشگیری از رخداد بیماری بروسلوز و کاهش خسارت ها، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بروز این بیماری استآغاز هدف از اجرای این طرح را ایجاد ایمنی در دام‌های حساس شهرستان جهت پیشگیری از رخداد بیماری بروسلوز و کاهش خسارت‌ها، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بروز این بیماری عنوان کرد.

وی از همکاری خوب دامداران با تیم‌های دامپزشکی قدردانی کرد و ادامه داد: دامداران درصورت هرگونه سوالی در مورد اجرای این طرح و بروز احتمال بیماری در جمعیت دامی خود می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، بیماری بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha