۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۵۰
کد خبر: 85115045
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اختصاص سهمیه مازاد آرد به مراغه در پی مطالبه‌گری رسانه‌ها

مراغه- ایرنا- تشکیل صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های مراغه اخیرا با مطالبه اصحاب رسانه مبنی بر رسیدگی به وضع لواش‌پزهای شهرستان مواجه شد؛ مطالبه‌ای که واکنش نماینده عالی دولت در شهرستان را در پی داشت و به اختصاص ۵۰ تن سهمیه مازاد در روز جاری منتهی شد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا افزایش تقاضا برای نان لواش در مراغه به دلایل مختلفی چون فرارسیدن فصل کاری کشاورزان و گاهی سودجویی برخی از نانوایی‌ها در چند برهه از سال گذشته نیز موجب تشکیل صف‌های طولانی شد و مسئولان مربوطه را به چاره‌جویی واداشت.

تا جایی که با تشکیل قرارگاه تنظیم بازار نان در مهر سال گذشته، تعداد بازرسان مردمی از ۲ نفر به ۳۰ نفر افزایش یافت و ۸۰ تن سهمیه مازاد به نانوایی‌ها تزریق شد؛ همچنین فعالیت ۱۰ نانوایی در نوبت بعدازظهر رقم خورد و کنترل مبادی خروجی شهر برای جلوگیری از قاچاق آرد در دستور کار قرار گرفت.

در روزهای گذشته نیز با آغاز فصل کاری مردم در بخش کشاورزی که گفته می‌شود معیشت ۶۰ درصد از ساکنان شهرستان به این بخش گره خورده است، بار دیگر تعامل عرضه و تقاضا در لواش‌پزها به هم خورد.

البته مسئولان می‌گویند که کیفیت نان لواش مراغه در مقایسه با سایر شهرستان‌های منطقه بالاست و تمایل ساکنان آنها برای خرید نان لواش مراغه نیز در تشکیل صف‌های طولانی در مقابل لواش‌پزها بی‌تاثیر نیست.

فرماندار مراغه با اشاره به اختصاص ۵۰ تن سهمیه مازاد به نانوایی‌های شهرستان، می‌گوید: دولت در این شهرستان ۳۷ میلیارد تومان یارانه آرد پرداخت می‌کند تا مردم بتوانند این ماده غذایی ارزشمند را با قیمتی مناسب تهیه کنند اما هر از چندگاهی مشکل عرضه نان در شهرستان تکرار می‌شود.

«داود اسدیان» افزود: پس از مطالبه‌گری اصحاب رسانه از راه انتشار محتوا و تماس تلفنی، نه تنها نظارت‌ها بر لواش‌پزها افزایش یافت بلکه اختصاص سهمیه بیشتر با توجه به افزایش تقاضا نیز در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی با اتخاذ تمهیدات لازم و افزایش نظارت بر عرضه نان، به زودی از میزان ازدحام در مقابل نانوایی‌ها کاسته می‌شود و شاهد بهبود وضعیت عرضه نان در روزهای آینده خواهیم بود.

فرماندار مراغه: عرضه و تقاضای نان به زودی متعادل می‌شود

وی این را هم بیان کرد که از سال گذشته کلیه جرایم مربوط به تخلف نانوایی‌ها پنج برابر شده و متخلف به پرداخت جریمه نقدی محکوم، نانوایی پلمب و بنر معرفی متخلف صنفی تا ۱۰ روز در مقابل آن نصب می‌شود.

دستگاه‌های متولی با نانوایان متخلف در مراغه قاطعانه برخورد کنند

فرماندار مراغه معتقد است که دستگاه‌های نظارتی و متولی امر از جمله تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی باید به صورت مستمر و با قاطعیت با نانوایی‌های متخلف این شهرستان برخورد کنند.

«اسدیان» با بیان اینکه در زمینه تامین نان به عنوان قوت غالب مردم نباید مماشات شود، ادامه داد: حقوق شهروندان در بخش آرد و نان از نظر کیفیت محصول و نیز نحوه توزیع آن باید به صورت جدی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

به گفته وی برای تامین نیاز ساکنان به نان لواش در مواردی که تقاضا افزایش پیدا می‌کند، نانوایی‌های آزادپز هم باید فعالیت خود را در کنار سایر نانوایی‌ها افزایش دهند.

توزیع ۵۰ تن آرد مازاد از شنبه آغاز می‌شود

دبیر شورای آرد و نان مراغه با بیان اینکه اختصاص آرد مازاد بر سهمیه شهرستان از فروردین و در برخی از برهه‌ها تکرار شده، بیان کرد: توزیع آخرین مورد به میزان ۵۰ تن از شنبه پیش‌رو آغاز می‌شود.

جمال اکبری افزود: در دهه دوم اردیبهشت ماه جاری با دستور فرماندار، سه مورد سهمیه مازاد شامل ۲۸ تن، ۶.۴ تن و ۸.۶ تن آرد از طریق سامانه به نانوایی‌های شهرستان اختصاص یافته و توزیع شده است.

به گفته وی پیش از آن نیز ۱۶ تن آرد نوع ۲ در یک مرحله از محل کشفیات و ۱۳ تن نیز از نوع یک و ۲ بین نانوایی‌های شهرستان توزیع شده بود.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته همراه با نمایندگان غله، صمت، بسیج و بازرسی جهاد کشاورزی از نانوایی‌های شهرستان بازرسی شده که گزارش جمع‌بندی آن در جلسه پیش‌روی شورای آرد و نان شهرستان جمع‌بندی و ارایه می‌شود.

۲ پرونده تخلف در روز جاری تشکیل شد

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز با بیان اینکه نماینده این اداره از نوروز امسال تاکنون ۳۲۰ مورد از نانوایی‌های شهرستان بازرسی به عمل آورده است، بیان کرد: طی این مدت ۲ پرونده تخلف تشکیل شده بود و ۲ پرونده دیگر نیز به دلیل کم‌فروشی در روز جاری تشکیل شد.

به گفته «سعید خیراندیش» امسال ۳۰ مورد تذکر به نانوایی‌های شهرستان صادر شده و به بیش از ۴۰ مورد از شکایت‌های مردمی که در سامانه ۱۲۴ ثبت شده بودند، رسیدگی شده است.

به گزارش ایرنا ۲۴۰ نانوایی لواش‌پز در مراغه فعال است اما هرازچندگاهی عرضه نان در این شهرستان ۲۶۰ هزار نفری محدود می‌شود که به عقیده کارشناسان نشتی آرد به دلیل اختلاف قیمت و افزایش مقطعی تقاضا از عوامل اصلی این محدودیت به شمار می‌رود.

اختلاف قیمت هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد دولتی و آزاد در زمان حاضر به ۶۲۰ تا ۶۳۰ هزار تومان می‌رسد و تداوم کشفیات آرد قاچاق نشان می‌دهد که نشتی همچنان وجود دارد.

تا جایی که در روزهای گذشته فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی از کشف ۱۰ تن آرد قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در مراغه خبر داد؛ محموله‌ای که بر اساس اعلام سردار «علی محمدی» بدون هرگونه مدارک مثبته بود و توسط ماموران انتظامی از یک دستگاه کامیون کشف، و خودرو مربوطه نیز توقیف شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha