۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85114431
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرخ باروری در استان زنجان باید افزایش یابد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85114431
نرخ باروری در استان زنجان باید افزایش یابد

زنجان - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال استان زنجان گفت: نرخ باروری در این استان هم اکنون ۱.۶ است که این میزان باید برای ثبات جمعیت به سطح ۲.۱ برسد.

مهدی ژاله چیان روز پنجشنبه در جلسه طرح جوانی جمعیت و هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) با شعار امسال "سهم من از جوانی جمعیت ایران" افزود: جمعیت از ارکان قدرت هر کشوری است و رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص تلاش برای افزایش نسل، جوان شدن جمعیت و حمایت از خانواده را از ضروری‌ترین فرایض مسوولان عنوان کردند.

وی افزایش نرخ باروری، اختصاص تسهیلات برای مادران، تحکیم بنیان خانواده، فرهنگ سازی احترام به سالمندان، تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری در کشور و رصد مستمر سیاست های جمعیتی را خلاصه ای از ۱۴ بند سیاست های کلی جمعیتی که در اردیبهشت سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، عنوان کرد و یادآور شد: این ابلاغ راه روشن برای مردم و مسوولان است.

ژاله چیان با بیان اینکه اگر از برنامه ریزی برای افزایش جمعیت غافل شویم در آینده سالمندان زیادی به جامعه تحمیل می شوند، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر جمعیت استان زنجان یک میلیون و ۱۱۴ هزار نفر تخمین زده می شود که ۳۰.۴ درصد از این تعداد در روستاها و ۶۹.۶ درصد در شهرها ساکن هستند.

وی تصریح کرد: ۵۶۱ هزار نفر از جمعیت استان مرد و ۵۵۳ هزار نفر زن هستند و تعداد افراد سالمند بالای ۶۵ سال نیز ۸۴ هزار نفر است که ۷.۵ درصد جمعیت استان را شامل می شود و به این لحاظ زنجان در رتبه دهم کشوری قرار دارد.

ژاله چیان با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جمعیت وظایفی را بر عهده دستگاه ها گذاشته است، اظهار کرد: ثبت احوال نیز مکلف شده است سامانه ای را در اختیار مادران دارای سه فرزند و بیشتر قرار دهد که این سامانه تا ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی میانگین سن ازدواج برای مردان در این استان را ۲۷ سال و برای زنان ۲۲ سال ذکر کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در خصوص جوانی جمعیت، تسهیل ازدواج و فرزندآوری باید شاهد ایرانی جوان و پویا باشیم.

بخش استانی رویداد جایزه ملی جمعیت در زنجان برگزار شد

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان نیز در این جلسه، گفت: در هفته ملی جمعیت، بررسی و ارزیابی دستگاههایی که مرتبط با بحث جمعیت هستند و کسانیکه می توانند در جوانی جمعیت نقش داشته باشند انجام شد و کمیته هایی برای برررسی رویداد جایزه ملی جمعیت در استان تشکیل گردید.

فایزه سادات موسوی افزود: همچنین بررسی های لازم برای شناسایی مجموعه هایی که می توانند در بحث جوانی جمعیت و تحکیم بنیاد خانواده تسهیلگری کنند، انجام شد.

وی با بیان اینکه دستگاههای برتر در این حوزه در برنامه اختتامیه جایزه ملی جمعیت معرفی خواهند شد، خاطرنشان کرد: مجمع فعالان جمعیت نیز راه اندازی خواهد شد تا افراد دغدغه مند در این خصوص با یکدیگر هم افزایی داشته باشند و رویدادهای مطلوبی در حوزه ساماندهی ازدواج جوانان و فرزندآوری اتفاق بیفتد.

ستاد مردمی جمعیت به صورت خودجوش آغاز به کار کرده است

دبیر مجمع ملی جمعیت استان زنجان نیز در این جلسه، گفت: طی هفته ملی جمعیت، علاوه بر فعالیت هایی که دستگاه های دولتی انجام می دهند، ستاد ملی جمعیت در بحث حمایت از قانون جوانی جمعیت با هدف آگاهسازی مردم با بحران جمعیت و ضرورت فرزندآوری پای کار آمده است.

محمدی منفرد با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای این موضوع، اظهار کرد: اولین کاری که این ستاد انجام داده است، ظرفیت یابی، ظرفیت سازی و شناسایی مشاوران، فعالان فرهنگی، مبلغان و افراد دغدغه مند در حوزه جمعیت است که کلاس های آموزشی برای این افراد برگزار شد تا فعالیت های تبلیغی را در سطح استان، شهرستان، روستاها، مدارس و هیات های مذهبی انجام دهند.

وی شناسایی مادران سه، چهار و پنج فرزندی، قدردانی و تجلیل از آنها در برنامه و مناسبت های مختلف و شناسایی خیران حوزه جمعیت را از دیگر فعالیت های این ستاد عنوان کرد و افزود: برای خیرانی که دغدغه ای در خصوص جوانی جمعیت دارند صندوقی تعبیه شده است که ماهانه مبالغی جمع آوری و برای درمان ناباروی و کمک هزینه خانوارهای دارای فرزندان بیشتر هزینه می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha