سلاجقه: سایت بین‌المللی تکثیر یوزپلنگ در استان سمنان ایجاد می‌شود

سمنان- ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سایت بین‌المللی تکثیر یوزپلنگ در منطقه حفاظت‌شده توران با توجه به ظرفیت استان سمنان پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه روز پنجشنبه در دیدار با سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان در استانداری افزود: ایجاد سایت تکثیر بین‌المللی اقدامی مهم و ارزشمند است که استان‌های مختلف به دنبال ایجاد این مرکز بین‌المللی هستد.

رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: سایت تکثیر بین‌المللی به عنوان محور زیست و تردد یوزپلنگ و گورخر دارای اهمیت است و این ظرفیت در استان سمنان وجود دارد.

وی ادامه داد: استان سمنان از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت است و این استان تنوع اقلیمی خوبی از کویر تا جنگل‌های هیرکانی برخوردار است.

سلاجقه تصریح کرد: سمنان از لحاظ تنوع زیستی استانی مهم محسوب می‌شود و استانی است که با توجه به گستردگی، هنوز آلایندگی صنعتی در آن آسیب‌زننده نیست.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست بیان کرد: جانمایی صنعت در استان سمنان مناسب است.

استاندار سمنان نیز در این نشست با اشاره به تنوع زیستی و گیاهی استان، افزود: تامین آب دغدغه مهم مردم است.

سیدمحمدرضا هاشمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مشارکت‌ اجتماعی و حضور مردم در بحث حفاظت از محیط زیست به عنوان رویکرد استان سمنان، ابراز داشت: در حوزه‌ بهره‌برداری و فرآوری معادن نیز در استان، اولویت کاری حفظ محیط زیست است.

تنوع زیست محیطی استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری، مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل‌ گونه‌های ارزشمند حیات وحش است. مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha