اشعار مختومقلی فراغی پیونددهنده فرهنگ ترکمن‌ها با اقوام دیگر است

گنبدکاووس - ایرنا - نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرهنگ بالای اشعار مختومقلی فراغی و ارادت وی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تصریح کرد: اشعار این شاعر پیوند دهنده‌ فرهنگ ترکمن‌ها با اقوام دیگر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله عبدالهادی حسینی شاهرودی عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی با حضور مهمانان خارجی و مقامات کشوری و استاندار گلستان در محل آرامگاه این شاعر افزود: ترکمن ها علاقمند بسیار زیادی به اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند و این علاقه سبب شده تا آنان اولاد خلیفه اول را شیخ، اولاد خلیفه دوم را مختوم، اولاد خلیفه سوم را "آتا" و اولاد خلیفه چهارم یعنی حضرت علی را خوجه بنامند.

آیت‌الله حسینی شاهرودی تصریح کرد: ترکمن ها اصیل‌ترین، مومن‌ترین و علاقه‌مندترین مردم به اسلام و اهل بیت پیامبر (ص) هستند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین به آیین ذکر خنجر در فرهنگ قوم ترکمن اشاره کرد کرد گفت: این مراسم یه رقص معمولی یا بازی نیست بلکه یک مراسم معنوی و مقدس است که باید فلسفه آن برای نسل جوان بیان شود.

نماینده مینودشت، گالیکش،کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: مختومقلی فراغی از مردان نیک دوران بود که نه تنها در زمان حیات بلکه بعد از مرگ هم منشأ خیر و برکت برای مردم و منطقه خود شد.

رضا آریانپور افزود: در دیوان اشعار مختومقلی فراغی و ترجمه فارسی آن مفاهیم عرفانی، اخلاقی و حماسی وجود دارد.

به گفته‌ وی، شهرستان دورافتاده و محروم مراوه‌تپه به سبب مزار مختومقلی فراغی درحال رشد و آبادانی است و در آینده به مقصد گردشگری گلستان تبدیل خواهد شد.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از یک کتاب با موضوع مختومقلی از دو تن از مختومقلی پژوهان گلستان تجلیل‌ شد.

اهدای لباس سنتی ترکمن به برخی مسوولان و سرکنسول قزاقستان و قرائت شعر از دیگر برنامه‌های جانبی مراسم نکوداشت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی بود.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدر بزرگوار وی «دولت‌محمد آزادی» در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به «داشلی برون» گنبدکاووس و در روستای «آق توقای» واقع است و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر که یک مجموعه گردشگری با امکانات زیربنایی مانند جاده آسفالت، آب و برق، سکوهای اتراق و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی است، حضور می‌یابند.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلندآوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

تبدیل هویت قومی به ملی، ویژگی منحصر به‌فرد مختومقلی فراغی است

دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به مفاخر اقوام دارد

سفیر ترکمنستان: مختومقلی شاعر شهیر ایرانی در واقع پدر ادبیات معاصر ترکمن است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha