مجارستان اتحادیه اروپا را تهدید کرد / تحریم‌های جدید علیه روسیه را همراهی نمی‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر خارجه مجارستان پس از اینکه اوکراین یک بانک مجارستانی را در لیست سیاه قرار داد، با تهدید اتحادیه اروپا گفت: تا زمانیکه کی‌یف بانک او.تی.پی را از این لیست حذف نکند ما هیچ کدام از حمایت‌های اتحادیه اروپا از اوکراین که مستلزم اتفاق آرا باشد از جمله تحریم‌های جدید علیه روسیه را همراهی نمی‌کنیم.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از سی ان ان، پتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان اقدام آژانس ملی پیشگیری از فساد اوکراین (NAZK) برای گنجاندن بانک «او.تی.پی» (OTP) مجارستان در فهرست «حامیان بین‌المللی جنگ» را ظالمانه توصیف کرد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که او.تی.پی در این فهرست بماند، حتی وارد شدن به مذاکره درباره بسته تحریمی یازدهم برای ما بسیار دشوار است، افزود: بنابراین مذاکره درباره محدودیت‌های اقتصادی افزون‌تر از گذشته که نیاز به فداکاری‌های بیشتری دارد، برای ما بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود.

آژانس ملی پیشگیری از فساد اوکراین در بیانیه‌ای در اوایل ماه جاری اعلام کرد که تصمیم برای طبقه‌بندی بانک او.تی.پی به عنوان حامی بین‌المللی جنگ به دلیل موضع مدیریت این بانک برای ادامه فعالیت در روسیه و همچنین به رسمیت شناختن جمهوری‌های به اصطلاح مردمی دونتسک و لوهانسک توسط این بانک صورت گرفته است.

وزیر خارجه مجارستان با رد ادعاهای کی‌یف، گفت: به عنوان بزرگ‌ترین بانک مجارستان، او.تی.پی هیچ قانون بین‌المللی را نقض نکرده است و عملیات آن به طور کامل با انواع انتظارات و قوانین مطابقت دارد.

سیجارتو تاکید کرد: قرار دادن این بانک در فهرست حامیان بین‌المللی جنگ غیرقابل قبول و یک رسوایی است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه در بروکسل به خبرنگاران، گفت: اولویت اتحادیه اروپا این است که اطمینان حاصل شود که می‌توانیم از اوکراین حمایت کنیم تا آنها بتوانند پیروز شوند و در این مورد به‌خصوص ما هم با اوکراینی‌ها و هم با کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله مجارستان هم گفت وگو خواهیم کرد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا افزود: این وظیفه اتحادیه اروپا نیست که در مورد اینکه بانک‌های خصوصی چه کاری انجام می‌دهند، تصمیم بگیرد اما با این وجود، یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی این اتحادیه، حمایت از اوکراین است و این موضوع بر تصمیمات این اتحادیه تاثیر قاطعانه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید به این موضوع رسیدگی کنیم و می‌توانم به شما بگویم که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال رسیدگی به آن است.

این مقام همچنین گفت: وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (هفته آینده) در نشستی برنامه‌ریزی شده در بروکسل درباره این موضوع بحث خواهند کرد و دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha