از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

تهران-ایرنا- رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان، توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا، جهش ۷۰ درصدی مراودات تجاری انگلیس و ایران، برگزاری روز نکبت در سازمان ملل و توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای هماهنگی دراجرای تحریم‌ها مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**دهن کجی سفیر آمریکا به پارلمان عراق: منطقه را ترک نخواهیم کرد
«الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در بغداد با دهن کجی به مصوبه مجلس عراق برای خروج نظامیان خارجی از این کشور با بیان اینکه عراق برای واشنگتن بسیار اهمیت استراتژیک دارد، افزود: آمریکا منطقه را ترک نخواهد کرد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

سفیر آمریکا در بغداد به اسکای نیوز عربی گفت: حدود یک سال پیش و دقیقا در جولای گذشته (تیر/ مرداد)، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان رفت و با رهبران منطقه دیدار کرد.

سفیر ایالات متحده افزود: رئیس جمهور بایدن به روشنی توضیح داد که آمریکا از منطقه خارج نخواهد شد، زیرا منطقه را دارای اهمیت راهبردی می‌داند و روابط دیرینه و طولانی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی با آن دارد.

رومانوسکی ادعا کرد: مدت‌هاست با متحدانمان برای مقابله با برخی چالش‌ها بویژه پایان دادن به بحران‌های مختلف منطقه تلاش کردیم. بنابراین بدیهی است که آمریکا در منطقه باقی خواهد ماند و شراکت خود با کشورهای منطقه بویژه عراق را تعمیق خواهد بخشید.

وی با دخالت در امور داخلی عراق مدعی شد: زمانی که بیرون می روم و با عراقی‌ها سخن می گویم، برایم روشن شده است که آنها دولتی که در کنترل شبه‌نظامیان باشد، نمی‌خواهند، بلکه خواهان خلع سلاح شبه نظامیان و بازگرداندن سلاح به دولت هستند.

سفیر آمریکا در عراق به دخالت‌های کشورش در امور داخلی بغداد ادامه داد و اظهار کرد: ماهیت رابطه نخست‌وزیر عراق با گروه‌های مسلح هرچه که می‌خواهد باشد، اما هدف باید تأمین ثبات و امنیت بوده که تحقق این مهم به شخص نخست وزیر واگذار شده است.

وی بدون اشاره به این که یکی از مهم‌ترین علل بی ثباتی عراق حضور نظامیان خارجی از جمله نظامیان آمریکا در آن کشور است، مدعی شد: ایالات متحده و جامعه بین‌المللی از ثبات عراق ذینفع خواهد بود، چرا که اگر عراق ثبات و امنیتی نداشته باشد، ما نمی توانیم در سطح گسترده تری فعالیت کنیم.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد، با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.
https://irna.ir/xjMt۵w
**ورود فرد ناشناس به خانه مشاور امنیت ملی آمریکا
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد که «سرویس مخفی آمریکا» در حال بررسی ورود یک فرد ناشناس به خانه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشنگتن است.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

آسوشیتدپرس سه‌شنبه به وقت محلی آمریکا اعلام کرد که این حادثه ساعت سه صبح یکی از روزهای ماه آوریل رخ داد.

به گفته یک منبع آگاه، سرویس مخفی آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا این فرد عمدا وارد خانه سالیوان شد یا ورود او به نوعی اتفاقی بوده است.

بر اساس این گزارش، سالیوان تمام وقت تحت حفاظت امنیتی است و نیروهای حفاظت تا زمانی که مرد ناشناس از خانه خارج نشد، از ورود وی مطلع نشده بودند.

هیچ شواهدی در مورد اینکه این فرد قصد آسیب رساندن به سالیوان را داشته و حتی او را می‌شناخته است، وجود ندارد.

در پی این حادثه، تدابیر امنیتی بیشتری در اطراف خانه سالیوان اجرا شده است.

سرویس مخفی آمریکا که مسئولیت حفاظت از مقام‌های دولت را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای با اعلام اینکه آسیبی به سالیوان نرسیده است، گفت که تحقیقات در این باره آغاز شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، مسائل امنیتی همواره نگرانی اصلی مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا بوده است اما این موضوع در سال‌های اخیر به نگرانی برای قانونگزاران آمریکایی نیز تبدیل شده است.

برای نمونه، همسر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اکتبر مورد حمله یک ضارب قرار گرفت.
https://irna.ir/xjMt۵H
**استعفای ملا حسن آخوند نخست وزیر حکومت طالبان و معرفی جانشین وی
یک مقام افغان سه‌شنبه شب از استعفای ملا حسن آخوند نخست وزیر حکومت طالبان و تعیین جانشین او خبر داده است.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

این مقام افغان که به نامش اشاره نشده، به شبکه الجزیره قطر گفت که" مولوی عبدالکبیر» به فرمان ملا هیبت‌الله آخوندزاده، بعنوان نخست‌وزیر مؤقت طالبان انتخاب شد.

با روی کار آمدن حکومت طالبان، مولوی عبدالکبیر بعنوان معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان مشغول به کار شده بود.

این مقام طالبان افزود: ملا محمد حسن آخوند، به‌دلیل بیماری از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد.

محمد حسن آخوند که ۷۲ سال سن دارد، ۱۶ شهریورماه ماه ۱۴۰۰ و تنها ۲۴ روز پس از ورود نظامیان طالبان به کابل، به عنوان نخست‌وزیر این گروه معرفی شد.

وی در حکومت قبلی طالبان، در دهه ۹۰ میلادی، سمت وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ تا پیش از آن که نخست وزیر شود، رئیس شورای رهبری گروه طالبان بود.

نخست وزیر پیشین طالبان تحصیلات رسمی نداشته و فقط در مدارس دینی در پاکستان تحصیل کرده است.

وی از چهره‌های نزدیک به ملا محمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان بود و گفته می‌شود که اکنون نیز به ملا هبت‌الله رهبر فعلی نزدیک است.

ملا محمد حسن از ژانویه سال ۲۰۰۱ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. در این فهرست از او به عنوان مشاور و دستیار نزدیک رهبر طالبان یاد شد.
https://irna.ir/xjMt۵Q
**چین: برای در هم شکستن هرگونه اقدام در جهت جدایی تایوان آماده هستیم
وزارت دفاع چین هشدار داد که این کشور آماده است تا «قاطعانه هر گونه اقدام استقلال تایوان را در هم بشکند.»

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

«تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین سه‌شنبه با هشدار درباره افزایش همکاری‌های آمریکا و تایوان گفت که این «اقدامی بسیار خطرناک و اشتباه است.»

وی در بیانیه ای تاکید کرد که ارتش آزادیبخش خلق چین «به تقویت آموزش‌های نظامی و آمادگی‌های خود ادامه می‌دهد و قاطعانه هر گونه استقلال و جدایی تایوان و دخالت خارجی را در هم می‌شکند و با قاطعیت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و اعلام کرده که در صورت لزوم آماده است با استفاده از زور این جزیره را تحت کنترل خود درآورد.

این در حالی است که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در کنگره این کشور گفت که واشنگتن بزودی کمک‌های نظامی جدیدی به تایوان ارائه خواهد کرد.

برخی گزارش ها حاکی است که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد ۵۰۰ میلیون دلار سلاح به تایوان بفروشد و بیش از یکصد پرسنل نظامی برای ارزیابی روش‌های آموزش نظامی و کمک به بهبود تدابیر دفاعی تایوان به این جزیره اعزام کند.

«چین گانگ» وزیر خارجه چین چهارشنبه گفت: آمریکا با حمایت از فعالیت‌های جدایی‌طلبان تایوان، باعث تضعیف نظم بین‌المللی شده و به حاکمیت و تمامیت ارضی چین آسیب وارد کرده است.

وی تاکید کرد: ما باید از تاریخ درس بگیریم و در حفظ نظم بین‌المللی پس از جنگ کوشا باشیم، انصاف و عدالت بین‌المللی را رعایت کنیم و از درگیر شدن در فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوان، که باعث به چالش کشیده شدن عدالت و نظم بین‌المللی می‌شود، بپرهیزیم. همچنین باید اتحاد ملی چین محقق شود.
https://irna.ir/xjMt۵N
**توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا چهارشنبه امضا می‌شود
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: توافقنامه همکاری مشترک تهران – مسکو در زمینه ساخت راه آهن رشت – آستارا چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و ارتباط ویدیوکنفرانس رئیس جمهوری روسیه امضا می شود.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

کاظم جلالی بامداد چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به حضور الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در ایران افزود: این توافقنامه را وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه در تهران امضا می کنند.
سفیر ایران در روسیه یادآور شد: مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می شود.

وی اظهار داشت: پیگیری زیادی برای فعال سازی همه ظرفیت های کریدور شمال – جنوب در دولت سیزدهم صورت گرفته و در گفت و گوهای روسای جمهور دو کشور نیز بر این موضوع تأکید شده است و در این راستا وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه نیز پیگیری هایی را داشته اند.
جلالی اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز بر پیگیری احداث این خط ریلی تأکید کرده اند و به همین منظور، وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل روسیه در تهران، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه برای نهایی کردن توافقنامه همکاری مشترک دو کشور در ساخت این مسیر ریلی گفت و گو خواهند کرد.
به گفته سفیر ایران، در سفر نواک به عنوان رئیس طرف روس کمیسیون همکاری های دوجانبه تهران - مسکو، برخی مسئولان روسیه از جمله وزیر حمل و نقل، معاون بانک مرکزی و رئیس کل گمرک این کشور، وی را همراهی می کنند.
جلالی در ادامه با اشاره به همراهی معاون بانک مرکزی فدراسیون روسیه در سفر معاون نخست وزیر این کشور به تهران، گفت: حل موانع فراروی همکاری های دو کشور در حوزه پولی و بانکی در این سفر پیگیری خواهد شد.
وی اظهار داشت: بعد از این سفر، رئیس کل بانک مرکزی روسیه نیز هفته بعد به ایران می آید که سفر مهمی در راستای تکمیل همکاری های بانکی است.
سفیر ایران در روسیه گفت: اتصال پیام رسان های بانکی و ارتباط میر روسیه به شتاب ایران و همچنین انجام معاملات بر اساس روبل و ریال در دستور کار مذاکرات آتی رئیس کل بانک مرکزی روسیه در سفر به تهران خواهد بود.
جلالی همچنین با بیان اینکه رئیس کل گمرک روسیه، معاون نخست وزیر این کشور را در سفر به تهران همراهی می کند، گفت: با توجه به اعلام آمادگی گمرک ایران، امید است که با توجه به تقاضای فزاینده مراودات تجاری، مشکلات گمرکی را حل کنیم.
جلالی در ادامه با یادآوری اینکه نواک پیش از این سابقه تصدی وزارت انرژی روسیه را در کارنامه دارد، گفت: در طرف ایرانی نیز آقای جواد اوجی وزیر نفت، رئیس کمیسیون عالی همکاری های مشترک دو کشور است که طرفین در تهران درباره تقویت همکاری ها درحوزه انرژی نیز گفت و گو خواهند کرد.

الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه و هیات همراه عصر سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه با استقبال جواد اوجی وزیر نفت ایران وارد تهران شد.
https://irna.ir/xjMt۵T
**اردوغان: اگر در دور بعد پیروز شوم، به همه وعده‌هایم عمل می‌کنم
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کنونی ترکیه سه‌شنبه شب گفت که در صورتی که بار دیگر بعنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شود، به تمام وعده‌های انتخابی‌اش عمل خواهد کرد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

از خبرگزاری «آناتولی» اردوغان که در یک برنامه تلویزیونی که از یکی از شبکه‌های داخلی ترکیه پخش می‌شد و به سوالات خبرنگاران در مورد انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه این کشور پاسخ می‌داد، حضور یافته بود، افزود: در صورتی که پس از ۲۸ می (هفتم خرداد) بتوانم تفویض اختیار از سوی مردم را به دست آورم، به خواست خداوند، وعده‌ها را یکی پس از دیگری عملی خواهم کرد.

وی بار دیگر از شهروندان ترکیه به خاطر آنچه وی اراده ملی خود را در صندوق‌های رأی و با مشارکت بی سابقه خود نشان دادند، تشکر و قدردانی کرد.

اردوغان گفت که برخی در این مدت به بسیاری از زلزله زدگان اهانت کردند و توهین به آنان پس از اعلام نتایج انتخابات یک رفتار بسیار زشت و ناپسند است.

وی اضافه کرد: برخی از شخصیت‌های اپوزیسیون دهن گشوده و عبارت‌هایی همچون این که بار دیگر از شما حمایت و پشتیبانی نمی‌کنیم بر زبان آوردند، چرا که آنها نتوانستند به میزان رأیی که انتظار آن را داشتند، دست یابند.

اردوغان همچنین گفت که وی پایان هفته جاری به مناطق زلزله زده ترکیه در جنوب این کشور خواهد رفت.

شورای عالی انتخابات ترکیه دیروز دوشنبه اعلام کرد: با پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافتند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۷ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پایان یافته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح روز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت ماه) تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره پارلمان ترکیه نیز پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMt۶۲
**نخست وزیر سابق انگلیس برغم هشدار چین به تایوان رفت
لیز تراس نخست وزیر سابق انگلیس برغم هشدار شدید چین سفر پنج روزه خود را به تایوان آغاز کرد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

تراس که سه‌شنبه وارد تایوان شد، شناخته‌شده‌ترین سیاستمدار انگلیسی است که ۲۷ سال پس از سفر مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین انگلیس از این جزیره دیدار می‌کند.

یک سخنگوی سفارت چین در لندن با انتقاد از سفر تراس به تایوان، آن را «یک نمایش سیاسی خطرناک خواند که چیزی جز ضرر برای انگلیس ندارد.»

بر اساس گزارش رویترز، تراس نماینده تندروترین جناح حزب محافظه‌کار انگلیس است و سفر وی مغایر رویکرد دولت لندن در قبال چین است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس ماه گذشته در تشریح سیاست دولت این کشور در قبال چین گفت که منزوی کردن پکن یک اشتباه خواهد بود و لازم است در حوزه‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی با آن کشور تعامل شود.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز تلاش کرده است تا پاریس را از هر گونه مناقشه بر سر تایوان دور نگه دارد.

اما تراس قصد دارد در سخنانی در تایوان اعلام کند که «کاملا غیرمسئولانه است» که برخی کشورهای اروپایی استدلال کنند که این جزیره بسیار دور بوده و اهمیتی ندارد.

تراس در سخنان خود بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شده است، خواهد گفت: ما باید از دموکراسی‌های آزاد مانند تایوان در مقابل تهاجم رژیم چین که سوابقش برای همه دنیا آشکار است، حمایت کنیم.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و پیشتر سفر قانونگزاران انگلیس به این جزیره را محکوم و دخالت در امور داخلی چین خوانده بود.
https://irna.ir/xjMt۶۸
**بلینکن احتمال معرفی روسیه بعنوان حامی تروریسم را رد نکرد
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا احتمال گنجاندن روسیه در فهرست حامیان مالی تروریسم را رد نکرد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

بلینکن سه‌شنبه به وقت محلی در جلسه استماعی در سنا در پاسخ به این پرسش لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه که آیا دولت بایدن قصد دارد روسیه را در فهرست حامیان مالی تروریسم قرار دهد، گفت: هرگز نگویید هرگز.

گراهام گفت که قرار دادن روسیه در فهرست حامیان مالی تروریسم می‌تواند مانع از ارائه احتمالی کمک‌های مرگبار چین به روسیه و استفاده آنها در جنگ اوکراین شود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که قرار گرفتن یک کشور در فهرست حامیان مالی تروریسم موجب وضع تحریم‌های سختگیرانه از جمله محدودیت ارائه کمک‌های خارجی، ممنوعیت فروش تسلیحات و محدودیت‌های مالی مختلف می‌شود.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید مرداد ماه گذشته اعلام کرد دولت آمریکا در حال بررسی امکان معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم و همچنین اتخاذ تدابیر دیگری برای تحمیل هزینه‌های اضافی بر مسکو است.

پیش از آن، سنای آمریکا به اتفاق آرا قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد که در آن از بلینکن خواسته شد تا روسیه را به واسطه اقداماتش در چچن، گرجستان، سوریه و اوکراین که منجر به «کشته شدن تعداد بی‌شماری مردان، زنان و بی‌گناه» شد، به‌عنوان حامی تروریسم معرفی کند.
https://irna.ir/xjMt۶b
**توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای هماهنگی در اجرای تحریم‌ها
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا توافق کردند تا فعالیت‌های خود را در زمینه اجرای بهتر تحریم‌ها هماهنگ کنند.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اداره کنترل دارایی‌های خارجی» آمریکا (OFAC) و «سرویس اقدام خارجی اروپا» (EEAS) و دبیرخانه کل ثبات مالی، سرویس مالی و اتحادیه بازارهای سرمایه‌ای اتحادیه اروپا (DG FISMA) راه‌های هماهنگی در اجرای تحریم‌ها، تقویت پایبندی به تحریم‌ها، تقویت اجرا و بررسی چالش‌های مشترک پیش روی سیاست خارجی را شناسایی کردند.

این بیانیه چند هفته پس از آن صادر شد که نمایندگان آمریکا و اروپا برای بحث و تبادل نظر درباره تحریم‌ها و تقویت بیشتر روابط کاری خود در بروکسل دیدار کردند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که نمایندگان دو طرف راه‌های جلوگیری از تاثیر تحریم‌های فعلی بر کمک‌های تجاری و بشردوستانه و حفظ آزادی اینترنت در مناطق تحریم‌شده را بررسی کردند.

آمریکا و متحدانش تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه، چین، ایران، سوریه، کوبا، ونزوئلا، کره شمالی و برخی کشورهای دیگر وضع کرده‌اند که باعث اخلال در ارائه کمک‌های بشردوستانه و تاثیر منفی بر مردمان این کشورها شده است.
https://irna.ir/xjMt۶c
**درگیری در مرکز نیجریه ۳۰ کشته برجای گذاشت
یک مقام محلی در نیجریه سه‌شنبه شب گفت که در درگیری در مرکز این کشور ۳۰ تن کشته شدند.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

این درگیری‌ها در استان «بلاتو» در مرکز نیجریه رخ داده است.

همزمان با اعلام کشته شدن این افراد، پلیس نیجریه سه شنبه شب اعلام کرد که حمله مسلحانه به یک کاروان آمریکایی در جنوب شرق نیجریه که بعد از ظهر روز سه شنبه رخ داد، ۴ کشته برجای گذاشت که هیچ یک آمریکایی نبودند.

«ایکینگا توچوکوو» سخنگوی پلیس نیجریه در این باره افزود که افراد مسلح دو عضو پلیس به همراه دو تن از افراد کنسولگری را کشتند و پس از آن خودروی شخصی آنان را به آتش کشیدند.

حمله ساعت ۱۵.۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز سه‌شنبه در استان «اوگبارو» رخ داده است.

سخنگوی پلیس نیجریه در این باره افزود: یگان‌های امنیتی مشترک در محل حادثه مستقر شدند اما افراد مسلح موفق شدند که دو عضو پلیس و یک راننده را نیز بربایند.

وی افزود که عملیات جستجو و نجات افرادی که ربوده شدند، به دنبال این ربایش آغاز شد.

از سوی دیگر «جان کربی» سخنگوی روشا امنیت ملی آمریکا با تأیید حمله به کاروان آمریکایی در نیجریه، گفت که در جریان این حمله یک آمریکایی زخمی شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکایی نیز افزود که اعضای هیأت دیپلماتیک آمریکا در نیجریه در تحقیقات با دستگاه امنیتی نیجریه مشارکت دارند.
https://irna.ir/xjMt۶f
**رسانه صهیونیست: اسرائیل، مصر را برای جلوگیری از برقراری روابط با ایران زیر فشار گذاشته است
یک رسانه صهیونیست بامداد چهارشنبه فاش کرد که درحالی که تهران بصورت علنی خواستار احیای روابط با مصر است، اما همزمان اسرائیل دولت قاهره را زیر فشار قرار داده تا مانع از این همگرایی و نزدیکی روابط با شود.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

«سمدار بری» تحلیلگر معروف و کارشناس جهان عرب در روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: درست زمانی که مقامات ایرانی در تلاش هستند تا فضا را برای بازگشت روابط با مصر آماده کنند، فرستاده های اسرائیلی محرمانه به مصر می روند تا درخصوص لزوم توقف این اقدام [احیای روابط قاهره با تهران] به دولت عبدالفتاح السیسی توضیح دهند.

ناصر کنعانی دوشنبه شب در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اخبار و اظهارنظرهای اخیر منتشر شده درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر گفت: وزارت امور خارجه مسؤل اجرای سیاست خارجی و تنها مرجع رسمی برای اعلام مواضع و اظهار نظر در خصوص روابط خارجی کشور است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفته که «امیدواریم شاهد گشایش بزرگی در روابط ایران با مصر باشیم. در این زمینه گفت و گو با طرف مصری در حال انجام است و برای ما روابط با مصر اهمیت دارد»»

وی افزود:دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند، لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: البته برخی از کشورها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم. دیدارهای خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در چارچوب نگاه دولت آیت‌الله رئیسی برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه با کشور دوست و برادر مصر هم که در سیاست خارجی برای رابطه با این کشور اولویت قائل هستیم شاهد ایجاد گشایش و برداشته شدن گام‌های جدید و متقابل باشیم.

وی افزود: نباید بر مبنای گمانه زنی عمل کرد اما همان گونه که قبلا نیز بارها اعلام کرده ایم، دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی مصمم است.

از سوی دیگر «فداحسین مالکی» نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که «در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح سفارتخانه‌ها در ایران و مصر خواهیم بود.»

مالکی افزود: «بعد از افتتاح سفارتخانه‌ها نیز دیداری بین ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر تدارک دیده خواهد شد.»

مصر پیشتر اعلام کرد که تصمیم گرفته است مجموعه‌ای از تسهیلات را به گردشگران خارجی از جمله ایرانیان ارائه دهد.

احمد عیسی وزیر گردشگری مصر، پیشتر اعلام کرد که در چارچوب تمایل دولت مصر برای جذب گردشگران بیشتر، ‌ تسهیلات جدیدی برای دریافت ویزای توریستی را به شهروندان کشورهای مختلف از جمله ایران ارائه خواهد داد.
https://irna.ir/xjMt۶k
**آمریکا اولین گام را برای ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه برداشت
یک کمیته فرعی در مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه را تصویب کرد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

این لایحه سه‌شنبه به وقت محلی با ۱۸ رای موافق در مقابل ۱۲ مخالف در کمیته فرعی انرژی، آب و هوا و شبکه امنیتی مجلس نمایندگان تصویب شد.

لایحه مشابهی به کمیته انرژی سنا ارائه شده است. این لوایح باید در هر دو مجلس آمریکا تصویب و به امضای رئیس جمهوری برسد تا به قانون تبدیل شود.

لایحه مجلس نمایندگان معافیت‌هایی درباره واردات اورانیوم با غنای پایین از روسیه در نظر گرفته و مشخص کرده است که اگر وزارت انرژی آمریکا به این نتیجه برسد که جایگزینی برای این اورانیوم وجود ندارد، می‌تواند آن را از روسیه وارد کند.

پس از آغاز جنگ اوکراین، آمریکا واردات نفت از روسیه را ممنوع و در همراهی با سایر کشورهای غربی بر نفت خام و محصولات نفتی روس که از طریق دریا صادر می‌شوند، سقف قیمتی اعمال کرد اما تاکنون واردات اورانیوم روسیه را ممنوع نکرده است.

آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ درصد اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه، ۳۵ درصد از قزاقستان و ۱۵ درصد را از کانادا وارد کرد.
https://irna.ir/xjMt۶n
**مدودف: در شرایط تحریم تجهیزات داخلی در حوزه فناوری جایگزین تجهیزات خارجی شود
"دیمیتری مدودف" رئیس جمهوری پیشین روسیه با اشاره به فشار تحریم‌های غرب، خواستار تلاش بیشتر به منظور خودکفایی و استقلال در حوزه فناوری در روسیه شد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

دمیتری مدودف نایب رئیس شورای امنیت روسیه گفت: این موضوع برای ما خیلی اهمیت دارد که به طور فعالانه نسبت به جایگزینی تجهیزات خارجی با محصولات مشابه داخلی تلاش کنیم.

رئیس‌جمهوری پیشین روسیه گفت که کشورش بیش از حد به فناوری کشورهای غیردوست متکی است، بنابراین باید فعالانه و با هدف استقلال در این حوزه تلاش کرد.

وی افزود: علیرغم نتایج بدست آمده، وابستگی ما به فناوری های کشورهای خارجی همچنان محسوس است و بیشتر این فناوری ها یا از کشورهای غیردوست هستند و یا از میان کشورهای تحریم کننده ما.

مدودف که این اظهارات را خطاب به هیات رئیسه شورای علمی و آموزشی ریاست‌جمهوری بر زبان می آورد، از شرکت‌کنندگان خواست تا بر سر اقدامات بیشتر که می تواند در بخش استقلال فناوری ضروری باشد بحث و گفت‌وگو کنند.

این مقام روس در پایان تاکید کرد: ما باید در شرایط تحریمی به تلاش برای جایگزینی تجهیزات خارجی با مشابه داخلی کیفیت بالا ادامه دهیم. هدف اصلی این است که نیازهای علمی را در بخش های بسیار مهم و در کوتاه ترین زمان ممکن برآورده کنیم.
https://irna.ir/xjMt۸z
**افزایش چشمگیر تهدیدها علیه اعضای کنگره آمریکا
«توماس منگر» (Thomas Manger)، رئیس پلیس کاپیتول(کنگره آمریکا) در جلسه استماع کمیته اداری مجلس گفت که همزمان با افزایش ۵ برابری تهدیدها علیه اعضای کنگره، پلیس ویژه قوه مقننه آمریکا همچنان با روحیه ضعیف ماموران و کمبود نیرو دست به گریبان است.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنان روز گذشته منگر نوشت که از ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و حمله به ساختمان کنگره آمریکا، ۳۵۸ مامور از این نیرو جدا شده اند. وی گفت که بخش مسئول حفاظت از مدیریت مجلس و سنا، تنها با حدود ۷۰ درصد از کارکنان آموزش دیده مشغول فعالیت است.

منگر گفت که مسائل مربوط به کمبود کارکنان و روحیه در حالی رخ می دهد که تهدیدها علیه اعضای کنگره طی ۶ سال گذشته حدود ۵ برابر افزایش یافته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، یک روز پیش از این اظهار نظر، مردی وارد دفتر جری کانولی (Gerry Connolly) نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا شد و با میله ای فلزی به دو نفر از کارمندانش حمله کرد. کارکنان مصدوم روانه بیمارستان شده و پلیس کاپیتول در حال بررسی این حادثه است.

منگر با اشاره به افزایش تهدیدها و سایر حملات مانند حمله اکتبر ۲۰۲۲ به شوهر نانسی پلوسی (رئیس پیشین مجلس)، گفت که این نیرو در حال تغییر ساختار به سازمانی حفاظت محور است.

منگر گفت که "استفاده همگانی از رسانه های اجتماعی" و افزایش شکاف سیاسی در آمریکا ارتباط زیادی با افزایش تهدیدها علیه اعضای کنگره دارد.
https://irna.ir/xjMt۹r
**تجاوز نظامیان اشغالگر به شرق نابلس ۷ زخمی به جا گذاشت
هلال احمر تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: در حملات نظامیان اشغالگر به نابلس در شمال کرانه باختری رود اردن، تاکنون ۷ نفر زخمی و ۳۳ نفر از جمله نیروهای هلال احمر نیز دچار مسمومیت ناشی از استنشاق گاز اشک آور شدند.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

نظامیان صهیونیست بامداد امروز به مناطق مختلف کرانه باختری یورش بردند.

نظامیان ویژه ارتش رژیم صهیونیستی صبح روز چهارشنبه به شهر «طوباس» واقع در کرانه باختری یورش بردند.

در پی این یورش، درگیری های مسلحانه شدیدی میان نیروهای مقاومت فلسطین و نظامیان اشغالگر رخ داد.

اشغالگران صهیونیست همچنین بامداد امروز به شهر «یامون» واقع در غرب جنین یورش بردند.

آن ها پس از درگیری با مبارزان فلسطینی و بازداشت جوانی به نام «محمود الفواز» منطقه را ترک کردند.

صهیونیست ها به طور همزمان به منطقه «البیره» در کرانه باختری هم یورش برده و درگیری هایی با نیروهای مقاومت فلسطینی داشتند.
https://irna.ir/xjMt۹۸
**مراودات تجاری ایران و عمان با ۴۱ درصد رشد رو به توسعه است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با بیان اینکه مراودات تجاری بین ۲ کشور روند رو به رشدی دارد، گفت: حجم مراودات و مبادلات تجاری ایران و عمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۴۱ درصد رشد به یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار رسید.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

جمال رازقی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی، حجم صادرات سال گذشته کشور ایران به عمان نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵۲ درصدی داشته است.

او اظهارکرد: میزان صادرات ایران به عمان در سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی بیش از سه میلیون و ۳۴۰ هزار تن و از نظر ارزشی افزون بر یک میلیارد و ۸۷ میلیون دلار بود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان، با اشاره به رشد ۲۹ درصدی واردات سال ۱۴۰۱ کشورمان از عمان نسبت به سال ۱۴۰۰ بیان کرد: میزان واردات ایران از عمان در سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی معادل ۹۴۲ هزار تن و از نظر ارزشی معادل ۸۰۰ میلیون دلار بود.

رازقی گفت: میزان واردات ایران از عمان در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۱۹ میلیون دلار بود.

وی، با اشاره به سفر هفته گذشته وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، اعضای اتاق بازرگانی و تعدادی از تجار این کشور به ایران افزود: در دیداری که در جریان این سفر با هیات تجاری عمان داشتیم تاکید شد که با توجه به روابط خوب سیاسی دو کشور، حجم مراودات تجاری نیز باید به بیش از ۱۰ برابر میزان فعلی برسد که این مساله نیز دور از انتظار نیست و می تواند محقق شود.

او اظهارکرد: پیش بینی ما این است که امسال نیز میزان مراودات تجاری ایران و عمان نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته باشد.
https://irna.ir/xjMtbp
**طلوع خورشید امید و همکاری از مرزهای صلح و دوستی ایران و پاکستان
پس از احداث دو گذرگاه مرزی طی سال‌های اخیرمیان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، دوهمسایه گام جدیدی را برای گشایش فصلی دیگردرروابط دیرینه وناگسستگی برمی‌دارند و با افتتاح رسمی بازارچه مشترک، مرزهای صلح و دوستی ایران و پاکستان شاهد طلوع خورشید همکاری و یکپارچگی برای کسب منافع متقابل خواهد بود.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

رایزنی‌های ایران و پاکستان برای آغاز رسمی فعالیت بازارچه مرزی «پیشین-مند» تکمیل شده و قرار است این بازارچه رسمی میان دو همسایه فردا (پنجشنبه) با حضور سران دو کشور افتتاح شود.

شبکه‌های خبری پاکستان نیز اعلام کردند که «محمد شهباز شریف» نخست وزیر این کشور فردا با همراه آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی دو کشور دیدار و سپس سران ایران و پاکستان طرح انتقال برق از ایران به پاکستان و فعال سازی رسمی بازارچه مرزی را افتتاح خواهند کرد.

افتتاح بازارچه مرزی پیشین-مند نوید رونق اقتصادی میان دو کشور همسایه و همچنین افزایش رفت و آمد مردمی است که سبب تقویت روابط و ایجاد فرصت‌های بیشتر در مسیر گسترش تعاملات اقتصادی بازرگانی می‌شود. علاوه بر این اجرای طرح انتقال ۱۰۰ مگاوات برق دیگر از ایران به همسایه شرقی، حاصل توافقات وزیران نیرو و انرژی دو کشور در کمتر از یک سال گذشته است که با سرعتی کم‌نظیر و در مدت زمانی کمتر از ۹ ماه عملیات طراحی، مهندسی و اجرای آن به اتمام رسیده و ۸۳ کیلومتر خط ۱۳۲ کیلوولت به‌همراه پست‌ها و تجهیزات جانبی، احداث و آماده بهره‌برداری شده است که بهره‌برداری رسمی از آن فردا با حضور سران دو کشور آغاز می‌شود.

مقامات ایران و پاکستان طی سال‌های اخیر طرح افزایش گذرگاه‌های مرزی را در دستور کار قرار دادند و آخرین تحول آن نیز مربوط به دو سال پیش زمان افتتاح سومین گذرگاه مشترک مرزی دو کشور می‌باشد.

دومین و سومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان، در ریمدان (گبد) و پیشین (مند) با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به ترتیب در ۲۹ آذرماه ۹۹ و اول اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت رسمی افتتاح شد.
براساس این گزارش، حضور سران ایران و پاکستان در مراسم افتتاح بازارچه مرزی، حکایت از عزم راسخ دولتمردان و مسوولان دو کشور برای صیانت از منافع متقابل، حمایت از تجارت دوجانبه، قانون مندسازی فعالیت‌های بازرگانی و عبور از مشکلات در راستای تامین نیازهای یکدیگر می‌باشد.

پیشین نقطه مرزی ایران و مند به عنوان نقطه مرزی ایران به عنوان گذرگاه رسمی دو کشور محسوب می‌شود. این مرز در منطقه ردیگ از توابع شهر مند در ایالت بلوچستان پاکستان واقع شده است. مند در حدود ۱۱۵ کیلومتری شهر تربت است. مقر نیروهای سپاه مرزی (جنوب) نیز در این شهر واقع شده است. فاصله کویته مرکز ایالت بلوچستان تا تربت حدود ۷۸۰ کیلومتر می‌باشد.

رفت و آمد تجار محلی، مردم بومی و همزمان تردد کامیون‌های دو کشور در مرز پیشین بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شود و همگام با این فعالیت‌ها، زیرساخت‌های مرزی در طرف ایران شامل ساختمان پایانه مرزی به نحو احسن احداث شده و عملیات احداث بازارچه‌های مرزی در دو سوی مرز نیز به پایان رسیده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: ایجاد مرز رسمی در پیشین منافع فراوانی برای کشور و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با پاکستان را بهمراه دارد.

مجتبی شجاعی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.

بازارچه پیشین، نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در پیشین این استان با پاکستان است که اوایل اردیبهشت امسال به صورت آزمایشی افتتاح شد و اکنون نگاه‌ها به حضور سران جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در مراسم افتتاح رسمی این طرح بزرگ اقتصادی دوخته شده است.

پاکستان با تاسی از رویکرد جمهوری اسلامی ایران در کمک به توسعه تجارت دوجانبه به ویژه افزایش این مراودات در مرزهای مشترک، ضمن‌ اذعان به اهمیت موضوع "امنیت" برای روابط بهتر و تداوم همکاری‌های اقتصادی، طی سال‌های اخیر همکاری‌های قابل توجهی با همسایه خود ایران در راستای تقویت زیرساخت‌های مرزی داشته است.

اقدامات جمهوری اسلامی ایران نیز طی سال‌های اخیر برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با پاکستان به ویژه توجه به تداوم تجارت در مرزهای مشترک باعث شده تا این همسایه شرقی نیز گام‌های هماهنگ با کشورمان برای تامین امنیت در مرزها بردارد.
رهبران سیاسی و نظامی پاکستان طی دیدار با مسوولان ایرانی مطالبه مشترک و نگاه همسو خود را برای تقویت تجارت میان دو همسایه به ویژه تقویت زیرساخت‌های مرزی و فعال‌سازی سریع بازارچه‌های مرزی اعلام کرده‌اند. تابستان سال گذشته و در جریان برگزاری بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در اسلام‌آباد، هر دو کشور بر تسریع عملیات ساخت بازارچه مرزی توافق کردند.

تفاهم‌نامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک با هدف تقویت مبادلات اقتصادی مرزی توسط وزیران امور خارجه ایران و پاکستان اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در تهران امضا شد.

افتتاح بازارچه مشترک مرزی میان دو همسایه، حکایت از عزم جدی ایران اسلامی برای گسترش همکاری‌های همه‌ جانبه با پاکستان دارد و همزمان رویکرد سازنده همسایه شرقی برای پیشبرد اهداف مشترک در زمینه حمایت از مرزنشینان، تسهیل تجارت در نوار مرزی، تقویت زیرساخت‌ها از جمله احداث بازارچه‌های مرزی نیز نشان می‌دهد که اسلام‌آباد برای امنیت زایی در مرزهای مشترک از طریق توسعه همکاری‌های تجاری مصمم به برداشتن گام‌های هماهنگ با ایران است.

وزیر کشور پاکستان چند ماه پیش از گشایش سومین مرز رسمی با ایران، طی بازدید از دو مرز تفتان و گبد در ایالت بلوچستان گفت: تقویت هرچه بیشتر امنیت در نوار مشترک مرزی با جمهوری اسلامی ایران، توسعه تجارت و احداث بازارچه‌های مرزی برای تحکیم روابط دوستانه میان دو کشور حائز اهمیت است.

اوایل اردیبهشت امسال سخنگوی ارتش پاکستان نیز اعلام کرد: ۸۵ درصد از طرح حصارکشی مرزهای مشترک این کشور با جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده و سایر اقدامات مانند تاسیس برجک‌ها نیز با قوت تمام ادامه دارد.
https://irna.ir/xjMtby
**آمریکای لاتین در آستانه کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی
آخرین گزارش «چشم‌اندازهای اقتصادی» سازمان ملل متحد حکایت از آن داردکه رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) به طور قابل توجهی کاهش یافته و به ۱.۴ درصد خواهد رسید.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

سازمان ملل پیش‌بینی کرد: رشد تولید ناخالص داخلی منطقه به طور قابل توجهی کاهش یابد؛ از ۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ و سپس بهبود متوسط ۲.۴ درصدی در سال ۲۰۲۴.

در این گزارش آمده است: پس از رشد چشمگیر در سال ۲۰۲۲، چشم انداز اقتصادی آمریکای لاتین و منطقه کارائیب به شدت بدتر می‌شود.

طبق اعلام سازمان ملل، رشد ضعیف جهانی، تورمِ همچنان بالا و آسیب‌پذیری‌های ساختاری بر آوردهای اقتصادی از منطقه تاثیر منفی می‌گذارند.

سازمان ملل همچنین بر افزایش هزینه‌های استقراض بر هزینه مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ اگر چه به صورت گسترده در همه کشورها مشاهده خواهد شد اما به ویژه آرژانتین، برزیل، شیلی و کلمبیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس از رشد ۲.۹ درصدی در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود که رشد تولید ناخالص داخلی برزیل در سال ۲۰۲۳، تنها یک درصد رشد کند.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که میانگین تورم منطقه‌ای از ۹.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد؛ هر چند آمار ارائه شده به بیان اختلاف‌های قابل توجه میان کشورها نپرداخته است.

طبق اطلاعات ارائه شده، تورم در برزیل، کاستاریکا و اروگوئه بیش از سایر کشورها به‌طور مشهودی در حال کاهش است. در نتیجه، بانک‌های مرکزی که نرخ‌های بهره را زودهنگام و تهاجمی افزایش دادند، ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ مواضع پولی خود را تغییر دهند و به تنظیم مجدد آن بپردازند. با این حال، فشار قیمت در کشورهای دیگر همچنان بالاست.

طبق گزارش چشم‌انداز اقتصادی سازمان ملل، اینکه شرایط اجتماعی-اقتصادی در منطقه در کوتاه‌مدت بهبود یابد، بعید به نظر می‌رسد.

صندوق بین‌المللی پول پیشتر در پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی در سطح جهان، از رشد اقتصادی ۱.۷ درصدی منطقه آمریکای لاتین و کارائیب خبر داده بود.
https://irna.ir/xjMtcn
**برگزاری روز نکبت در سازمان ملل
مراسم یادبود هفتادو پنجمین سالروز پاکسازی قومی مردم مظلوم فلسطین به رغم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در سازمان ملل برگزار شد تا این روز را که "روز نکبت " (روز مصیبت تأسیس رژیم صهیونیستی) نامگذاری شده است، به رسمیت بشناسد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل


https://irna.ir/xjMtgn
**جان بولتون: سران کشورهای خارجی، ترامپ را یک دلقک می‌بینند
مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، درباره ادعای وی مبنی بر توانایی پایان دادن به جنگ اوکراین در ۲۴ ساعت، گفت: سران کشورهای خارجی از جمله رییس‌جمهوری روسیه ترامپ را یک دلقک می‌دانند.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

جان بولتون در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره اظهارات اخیر رییس‌جمهوری سابق آمریکا درباره پایان جنگ اوکراین در یک شبانه‌روز و اینکه اگر او در کاخ سفید حضور داشت حمله مسکو به اوکراین انجام نمی‌شد، گفت: ترامپ تصور می‌کند که سران کشورهای خارجی به ویژه رقبای آمریکا از جمله ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ سران روسیه و چین برای او احترام قائلند و با وی ارتباط خوبی دارند اما در واقع عکس این مساله صادق است.

مشاور امنیت ملی ترامپ از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ (فروردین ۹۷ تا شهریور ۹۸) با اشاره به زمان حضور خود در کاخ سفید افزود: من هنگامی که ترامپ با سران این کشورها دیدار می‌کرد حضور داشتم و معتقدم آن‌ها وی را یک دلقک (احمق در حال خنده/ Laughing Fool) می‌دانند.

بولتون در ادامه تاکید بر نادرست بودن ادعای ترامپ، با فرض پیروزی وی در انتخابات گذشته و ریاست جمهوری دوباره‌ او، مطرح کرد: ترامپ احتمالا قصد داشت از ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود و پوتین حتما پیش از حمله به اوکراین برای اجرای این تصمیم صبر می‌کرد زیرا یک ناتوی ضعیف پیروزی را برای روس‌ها تسهیل می‌کرد.

وی با بیان اینکه اظهارات اخیر ترامپ نشان می‌دهد که چرا او برای مسند ریاست جمهوری آمریکا صلاحیت ندارد، خاطر نشان کرد: هیچ فرد عاقلی تصور نمی‌کند که بتوان مسکو و کی‌یف را در ۲۴ ساعت به اتمام جنگ متقاعد کرد.

این سیاست‌مدار آمریکایی با اشاره به بخشی از صحبت‌های اخیر ترامپ درباره مطرح نبودن پیروزی و شکست در جنگ اوکراین، تصریح کرد: این اظهارات نشان می‌دهد که او تا چه اندازه نسبت به دلایل اصلی این درگیری ناآگاه است.

بولتون ماه گذشته نیز در بحبوحه بررسی پرونده پرداخت حق‌السکوت ترامپ به یک بازگر فیلم‌های غیر اخلاقی، وی را سرطان حزب جمهوریخواه نامیده و هشدار داد بود که اعلام جرم علیه رئیس جمهوری سابق آمریکا ممکن است که از لحاظ سیاسی به نفع وی تمام شود.

روابط دونالد ترامپ و جان بولتون پس از آن که ترامپ وی را اخراج کرد، تیره شد. این اقدام رئیس جمهوری سابق آمریکا، خشم او را بشدت برانگیخت و بارها از مواضع و سیاست های رئیس سابق خود انتقاد کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا یک روز پس از متهم شدن در پرونده فساد اخلاقی، برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ دوباره در شبکه تلویزیونی سی ان ان وابسته به دموکرات ها ظاهر شد و یک مصاحبه جنجالی با برنامه موسوم به ‌ «سی‌ان‌ان‌ هال» انجام داد.

زمانی که مجری برنامه از او پرسید که آیا می‌خواهد اوکراین در جنگ علیه روسیه پیروز شود؟ ترامپ پاسخ داد: «من به برد و باخت فکر نمی‌کنم. من به حل و فصل آن و توقف کشتن همه این افراد فکر می کنم» و هنگامی که از وی پرسیده شد که آیا ولادیمیر پوتین یک جنایتکار جنگی است یا خیر، او اخم کرد و گفت: این موضوعی است که در آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ترامپ همچنین ادعا کرد در صورتی که در کاخ سفید حضور داشت، می توانست جنگ در اوکراین را ظرف ۲۴ ساعت حل کند.

کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی که در سال ۲۰۱۶ از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود، در توییتی نوشت: ترامپ مدعی است می‌تواند جنگ اوکراین را در ۲۴ ساعت پایان دهد. صرف نظر از اینکه این اظهارات چقدر مضحک است، من گمان می‌کنم که او سعی خواهد کرد این کار را با تحویل خاک اوکراین به روسیه انجام دهد.
https://irna.ir/xjMtfr
**دادگاه استیناف محکومیت رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه را تائید کرد
دادگاه استیناف پاریس امروز حکم بدوی محکومیت «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهوری اسبق این کشور را تائید کرد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

نیکولا سارکوزی در سال ۲۰۲۱ به جرم فساد و اعمال نفوذ به ۳ سال زندان محکوم شده بود که ۲ سال آن تعلیقی و مابقی آن به صورت بستن دستبند الکترونیکی بدل از حبس است.

سارکوزی پیشتر گفته بود که در صورت اجرای رای بدوی در دادگاه استیناف به دیوان عالی شکایت خواهد کرد.

این سیاستمدار ۶۸ ساله راستگرا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ به مدت یک دوره ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده داشت.

وی در مارس ۲۰۲۱ به اتهام فساد مالی و اعمال نفوذ از طریق یک خط تلفن مخفی که از طریق شنود کشف شده بود، به سه سال زندان محکوم شد.

رای دادگاه نشان می دهد که سارکوزی و وکیل سابقش، تیری هرتزوگ، با قاضی، ژیلبر آزیبر، همدست شده بودند تا اطلاعات مربوط به یک فقره تحقیقات قانونی را به دست آورده و در اختیار یکدیگر قرار دهند.

بازرسان پس از شنود دو خط تلفن رسمی سارکوزی دریافتند که او خط سومی را در سال ۲۰۱۴ و به نام "پل بیسموت" خریداری کرده و از طریق آن با هرتزوگ ارتباط برقرار می کرد.
https://irna.ir/xjMthh
**همراهی سفیر واشنگتن با رژیم صهیونیستی علیه ایران
سفیر آمریکا در تل آویو در همراهی با تل آویو و بدون اشاره به جنایات همیشگی صهیونیست ها علیه مردم فلسطین، ادعا کرد که رژیم صهیونیستی حق دارد در برابر ایران از خود دفاع کند.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

«تام نایدز» سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی در گفت وگو با شبکه «آی ۲۴ نیوز» ادعا کرد که تل آویو حق دارد برای دفاع از خود در مقابل ایران هر اقدامی اتخاذ کند.

سفیر آمریکا در ادامه گفت: هیچ کس نمی پذیرد که به سمت اسراییل راکت شلیک شود؛ بنابراین ما در کنار اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هستیم، اما موضع ما عدم آسیب رساندن به غیرنظامیان دو طرف و لزوم توقف خشونت ها است.

وی همچنین با اشاره به برقراری دوباره روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان خاطرنشان کرد: نزدیک شدن روابط تهران - ریاض به ضرر عادی سازی روابط عربستان با اسراییل (رژیم صهیونیستی) نیست.

نایدز مدعی شد که واشنگتن در کنار مصر و قطر در روند ایجاد آتش بس میان اسراییل (رژیم صهیونیستی) و جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه وساطت کرد.

سفیر واشنگتن در تل آویو همچنین با اشاره به ادامه دلالی واشنگتن در گسترش توافق ابراهیم گفت: روزی نبود مگر اینکه ما برای گسترش این توافق تلاش نکرده باشیم، زیرا این مساله به سود آمریکا و منطقه است.

وی در خصوص عدم دعوت واشنگتن از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به آمریکا نیز گفت: کاخ سفید باید دعوت کند و این مساله به وزارت خارجه مربوط نمی شود. نتانیاهو و بایدن چندین سال است که باهم روابط نزدیک دارند و بی شک در نهایت از نتانیاهو دعوت خواهد شد و ما منتظر این امر هستیم.
https://irna.ir/xjMtgt
**مغرب از اعضای گروه دوستی پارلمانی خود با رژیم صهیونیستی رونمایی کرد
کشور مغرب با انتشار چند نام، از اعضای گروه دوستی پارلمانی خود با رژیم صهیونیستی رونمایی کرد.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

پایگاه خبری مجلس نمایندگان مغرب، نام تعدادی از اعضای خود را به عنوان گروه دوستی پارلمانی با رژیم اسرائیل منتشر کرد.

رباط روز سه شنبه از تشکیل چنین گروهی خبر داده بود.

در این گروه، نمایندگانی از فراکسیون های مختلف مجلس به جز فراکسیون تجمع ملی آزادگان، رئیس ائتلاف دولتی و تشکل موسوم به عدالت و توسعه حضور دارند.

این گروه به ریاست «نورالدین الهروشی» یکی از نمایندگان عضو فراکسیون حزب اتحاد قانون اساسی از احزاب حامی اکثریت در پارلمان مغرب، فعالیت خواهد کرد.

روسیا الیوم به نام دیگر نمایندگان عضو این گروه اشاره نکرده است.

مجلس نمایندگان مغرب، ۲۱ نوامبر گذشته، اولین توافقنامه امضا شده با رژیم صهیونیستی را در ارتباط با خدمات بین المللی تصویب کرد.

۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ نیز، دولت مغرب دو قرارداد در زمینه خدمات هوایی، فرهنگی و ورزشی با رژیم صهیونیستی به امضا رساند.

روابط مغرب با رژیم صهیونیستی در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از یک توقف ۲۰ ساله از سر گرفته شد. علت قطع روابط در سال ۲۰۰۰، وقوع انتفاضه دوم فلسطین عنوان شده بود.

پیشتر مغرب با آمریکا و رژیم اسرائیل قرارداد سه جانبه امضا کرده بود که بر اساس آن، آمریکا صحرای غربی را به عنوان سرزمین مغرب به رسمیت می‌شناسد و مغرب نیز موافقت خود را با از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل اعلام کرد.

شماری از نمایندگان مجلس مغرب چندین بار تاکید کرده‌اند که از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل به منزله چشم پوشی از مبارزات مردم فلسطین و حق آن‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نخواهد بود.

مردم مغرب نیز تاکنون بارها با آمدن به خیابان و برگزاری تجمع و به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با عادی سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی ابراز و خواهان پایان آن شده اند.
https://irna.ir/xjMth۳
**جهش ۷۰ درصدی مراودات تجاری انگلیس و ایران
آمار رسمی وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس نشان می‌دهد که مراودات تجاری این کشور با ایران (واردات و صادرات) طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) ۷۱.۹ درصد نسبت به سال قبل از آن (۲۰۲۱) افزایش یافته است.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

بر اساس گزاره‌برگ (فکت شیت) منتشر شده از سوی این وزارتخانه مراودات تجاری دو طرف در سال گذشته به ۶۹۶ میلیون پوند رسیده است که ۲۹۱ میلیون پوند در قیاس با سال ۲۰۲۱ میلادی رشد نشان می‌دهد.

طبق آمارها صادرات به ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۳۱ میلیون پوند گزارش شده که ۱۰۰.۴ درصد افزایش معادل ۲۶۶ میلیون پوند در قیاس با سال ۲۰۲۱ میلادی را نشان می‌دهد. در بخش واردات از ایران به انگلیس طبق آمارها ۱۶۵ میلیون پوند مراوده در سال ۲۰۲۲ صورت گرفته که ۱۷.۹ درصد معادل ۲۵ میلیون پوند افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش از کل صادرات انگلیس به ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۶۱ میلیون پوند (۱۱.۵ درصد) کالا و ۴۷۰ میلیون پوند (۸۸.۵ درصد) خدمات بوده است. به طور جزئی‌تر، صادرات کالاهای انگلیسی به ایران ۱۱.۶ درصد یا ۸ میلیون پوند کاهش، اما صادرات خدمات به ایران ۱۳۹.۸ درصد معادل ۲۷۴ میلیون پوند افزایش یافته است.

از کل واردات انگلیس از ایران نیز، ۱۷ میلیون پوند (۱۰.۳ درصد) کالا و ۱۴۸ میلیون پوند (۸۹.۷ درصد) خدمات بوده است. در همین دوره، واردات کالاهای انگلیس از ایران ۱۳.۳ درصد یا ۲ میلیون پوند به نسبت سال ۲۰۲۱ افزایش نشان می‌دهد.

این آمارها بر اساس گزارش وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس نشان‌دهنده ۳۶۶ میلیون پوند تراز مثبت تجاری با ایران است که نسبت به سال قبل از آن ۲۴۱ میلیون پوند افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران نود و هشتمین شریک تجاری انگلیس در سال ۲۰۲۲ بوده است. در واقع ایران رتبه ۸۱ در حوزه صادرات و ۱۱۴ را در حوزه تامین نیازهای وارداتی انگلیس به خود اختصاص داده است.

مقامات کشورمان همواره از توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف، فارغ از گرایش به شرق یا غرب استقبال و توصیه می‌کنند که کشورهای غربی به واسطه برخی سیاست‌های نسنجیده خود را از بازار بکر و پرمنفعت ایران محروم نکنند.
https://irna.ir/xjMtjq
**مستشار دادگاه تجدید نظر درعا سوریه به ضرب گلوله افراد ناشناس به شهادت رسید
مستشار دادگاه تجدیدنظر و قاضی دادگاه منطقه الحراک در استان درعا در جنوب سوریه، به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس را به شهادت رسید.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

یک منبع در فرماندهی پلیس استان درعا روز چهارشنبه به خبرنگاران سوری گفت: افراد مسلح ناشناس به طور مستقیم به منذر عثمان السلامات، مشاور دادگاه تجدیدنظر در درعا و قاضی دادگاه منطقه الحراک در مقابل خانه اش در شهر ازرع در حومه درعا شلیک کردند و در نتیجه او بلافاصله به شهادت رسید.

پیش از این منابع سوری از کشف مقادیر زیادی سلاح و مهمات به جامانده از گروه تروریستی داعش در چندین منطقه در حومه درعا خبر دادند.
یک منبع سوری در این باره گفت: در جریان عملیات پاکسازی مناطق و مزارع حومه درعا و با همکاری اهالی، مقادیر قابل توجهی اسلحه سبک و متوسط و مهمات به جا مانده از تروریست‌های داعش کشف و ضبط شد.

این منبع تاکید کرد که مقامات ذی صلاح به کار خود برای تعقیب تروریست‌ها و پاکسازی مناطق آزاد شده از تروریسم برای از بین بردن تله‌های انفجاری و تسلیحات دیگر ادامه می‌دهند تا از جان غیر نظامیان محافظت شود.

استان درعا در جنوب سوریه از آغاز بحران این کشور، صحنه نبردهای شدید میان ارتش سوریه و عناصر تروریست بوده است.

ارتش و نیروهای مسلح سوریه اوایل مرداد ۱۳۹۷ با شکست داعش و تروریست‌ها به طور کامل بر استان درعا در جنوب این کشور مسلط شدند.
https://irna.ir/xjMtk۴
**سوریه کانون توجه سیاستمداران در اجلاس جده
سیاستمداران عرب با اشاره به اینکه بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب نشان از تقویت همگرایی و همبستگی میان کشورهای عضو دارد اعلام کردند: در اجلاس جده همه نگاه ها به سوریه است.

از رشد ۴۱ درصدی مراودات تجاری ایران و عمان تا برگزاری روز نکبت در سازمان ملل

از زمان تصمیم گیری برای حضور مجدد سوریه در نشست های اتحادیه عرب، توجه به شرکت این کشور مهم و تاثیر گذار در سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی که ۱۹ ماه جاری در جده عربستان سعودی برگزار می شود، جلب شده است.

ناظران و سیاستمداران عرب همچنان بر اهمیت مشارکت سوریه تاکید کردند.

آرمان فلسطین برجسته‌ترین موضوع اعراب

خالد باطرفی، تحلیلگر سیاسی و دانشگاهی از عربستان سعودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دولتی سوریه“سانا” تاکید کرد که عرب ها منتظر حضور سوریه در نشست سران کشورهای عربی در سال جاری هستند.

وی افزود : سوریه امروز در جایگاه طبیعی خود در صفوف عربی شانه به شانه برادران خود با کشورهای عربی است که با بحران‌ها و مسائل مزمن متعددی از جمله که برجسته‌ترین آنها آرمان فلسطین است روبرو هستند.

عربستان سعودی امروز مسیر جدیدی را به سوی آشتی با کشورهای عربی و همسایه پیش می برد

خالد الخضری، مشاور رسانه ای و نویسنده روزنامه سعودی الریاض خاطر نشان کرد: سوریه دارای وزن و اهمیت ژئوپلیتیکی است، زیرا کشوری درگیر حضور و مشارکت عرب هاست، بنابراین سوریه امروز در نشست آتی سران کشورهای عربی در شهر جده عربستان توجهات را به خود جلب می کند.

الخضری همچنین اعلام کرد که عربستان سعودی امروز مسیر جدیدی را به سوی آشتی با کشورهای عربی و همسایه پیش می برد.

سوریه یکی از کشورهای عربی اصلی و تأثیرگذار در منطقه است

احمد الجبوری، نویسنده و آکادمیک عراقی اظهار داشت: منطقه عربی در حال حاضر شاهد چالش های امنیتی، اقتصادی و سیاسی بسیاری است که نیازمند تلاش ها و همکاری مشترک میان همه کشورهای آن است، و بنابراین از سرگیری مشارکت سوریه در نشست های شورای اتحادیه عرب و شرکت آن در نشست آتی سران عرب در جده از اهمیت بالایی برخوردار است.

الجبوری گفت: سوریه یکی از کشورهای عربی اصلی و تأثیرگذار در منطقه است و به همین دلیل عدم حضور آن در اتحادیه عرب و اجلاس سران کشورهای عربی بر تحقق مؤثر اهداف و وظایف اتحادیه تأثیرگذار است.

الجبوری از بعد اقتصادی خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورهای عربی وابستگی زیادی به اقتصاد سوریه دارند و بنابراین حضور سوریه در جهان عرب به تقویت همکاری های اقتصادی بین کشورهای عربی کمک خواهد کرد.

سوریه دارای انرژی عظیم انسانی و ثروت فراوان است

احمد ابراهیم، نویسنده اماراتی گفت: سوریه که به تازگی از فاجعه زلزله بیرون آمده و در برابر جنگ تروریستی ایستادگی کرده، در حال بازگشت به وضعیت عادی خود و حضور مجدد در نشست های اتحادیه عرب است.

ابراهیم بر اهمیت و ضرورت حمایت کامل اقتصادی عرب ها برای احیای سوریه تاکید کرد تا مردم آن بتوانند پس از سال ها جنگ و محاصره از رفاه و ثبات برخوردار شوند.

وی تصریح کرد که سوریه دارای انرژی عظیم انسانی و ثروت فراوان است و چیزی جز ثبات و پشتیبانی برای بازسازی آنچه ماشین جنگی لعنتی ویران کرد، ندارد.

سوریه در کانون توجه علاقه مندان به امور سیاسی عربی و منطقه ای قرار گرفته است

صالح بدروشی، یکی از اعضای فهرست ملی گرایان عرب از تونس اظهار داشت که سوریه در کانون توجه علاقه مندان به امور سیاسی عربی و منطقه ای قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان سیاستمداران و ملی گرایان عرب، مشتاقانه منتظر بهبود وضعیت سوریه و توانایی آن برای ایفای نقش رهبری در عرصه عربی برای پیشبرد پروژه ملی عربی هستیم.

بدروشی در پایان گفت: سوریه هرگز در مسیر اتحادیه عرب غایب نبوده است، بلکه ملت‌های عرب که همواره خواستار بازگشت آن هستند.

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است امروز چهارشنبه در عربستان برگزار شود و در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه کشورهای عربی به تصویب می رسد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب تحت تاثیر جریان غربی - عبری در خاورمیانه، در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.
https://irna.ir/xjMtkX

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha