داشتن سواد روابط عمومی برای برقراری ارتباطات مؤثر و تاثیرگذار با دیگران مورد نیاز همه است و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، توجه به نیازها و انتظارات آنها، توانایی ارائه ایدهها و ارتباطات موثر، توانایی حل مسائل و مذاکره و توانایی استفاده از روشهای مختلف ارتباطی برای تمامی شغل ها و انسانها در هر پست و سمتی که باشند، ضروری است.
امروزه ارتباطات نوعی از قدرت نرم است و کسانی که توانایی برقراری ارتباط ندارند، قدرت و نفوذ کمتری دارند، نکته اول در بحث روابط عمومی انتخاب درست افرادی است که در این بخش فعالیت می کنند، در این زمینه انتخابی سنجیده انجام شود، بستر اولیه برای شکل گیری روابط عمومی اثربخش فراهم شده است.
معیارهایی که در انتخاب کارکنان روابط عمومی باید مد نظر قرار گیرد تخصص و تحصیلات مرتبط، تجربه و توانمندی های لازم برای برقراری ارتباط موثر میان سازمان و مخاطبان آن است، اگر یک مدیر روابط عمومی دارای این معیار ها باشد باعث رشد و توسعه سازمان می شود.
در انتخاب عوامل اجرایی روابط عمومی پرهیز از بکارگیری افراد فاقد تخصص سفارش شده بسیار مهم است زیرا اینگونه افراد با ناتوانی خود در این حوزه تخصصی می توانند بزرگترین ضربه ها را به یک سازمان وارد کنند، مدیران و سازمان های موفق در جهان همواره از ارتباطات و روابط عمومی های پیشرو و موفق بهره می برند.
نکته مهم دیگری که روابط عمومی ها باید رعایت کنند آینده نگری و خلاقیت در ارتباط با تصمیمات و برنامههای سازمان است، یک مدیر روابط عمومی لازم است خلاق و برنامه محور باشد و در مدیریت ارتباطات توجه به نیازهای مردم ، ذینفعان و منابع انسانی سازمان داشته باشد ، روابط عمومی ها برای پیشرفت لازم است مدیریت و مهندسی ارتباطات را هوشمندانه برای اقناع افکار عمومی بکارگیرند و ارتباطات انسانی خود را در قالب مهارتهای کلامی و غیرکلامی توسعه دهند تا با گسترش شبکه ارتباطی، اعتماد و نفوذ آنها باعث افزایش سرمایه های اجتماعی در سازمان شود.
یک روابط عمومی موفق باید از روزمرگی و رویکردهای سنتی که تنها بر ارتباط با رسانهها و تبلیغات تمرکز دارد، عبور کند و بر اساس اصول و روشهای پیشرفته و مدلهای مدیریتی توسعه یافته با اولویت بندی برنامه ها ، شناخت مسائل مهم و مشکلات سازمان ، استراتژی سازی و گرفتن تصمیمات مناسب برای به دست آوردن نتایج درست در سازمان تلاش کند.
روابط عمومی باید از مسائل کمی اخبار به سمت و سوی مشکلات ارتباطی سازمان و دغدغه های سازمان هدایت و به شاخص ها ومعیارهای جهانی روابط عمومی نزدیک تر شود تا مسائل ارتباطی سازمان را هوشمندانه مدیریت نماید.
*مدرس علوم ارتباطات اجتماعی
نظر شما