۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۲
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85113900
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز برداشت هسته‌های بذری گندم پرورشی در مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول

دزفول-ایرنا- رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: برداشت هسته‌های بذری گندم پرورشی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول آغاز شد.

سیدمحمود طبیب غفاری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تولید خوب کشت گندم را نیازمند نهاده‌های مناسب دانست و افزود: یکی از بهترین نهاده‌ها برای افزایش تولید در سال رشد تولید و مهار تورم، نهاده بذری اصلاح شده است.

وی ادامه داد: تولید این بذر مراحلی دارد بعد از معرفی یک رقم زراعی به کشاورزان، باید مراحل آن نیز در مراکز تحقیقاتی طی شود.

طبیب غفاری بیان کرد: تولید بذر گندم پنج مرحله دارد که ۲ مرحله اساسی آن در مراکز تحقیقاتی مانند مرکز تحقیقات صفی آباد به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید هسته‌های بذری گندم در اقلیم جنوب انجام می‌شود و بعد از آن مرحله پرورش سه، مادری و گواهی شده اجرا می‌شود.

وی افزود: محصول پرورش تولیدی با توجه به تصمیماتی که در کمیته بذر استان گرفته می‌شود در اختیار شرکت‌های تولیدکننده بذر که زیر نظر بخش تحقیقات کنترل و گواهی بذر استان خوزستان مستقر در صفی آباد است، منتقل و پرورش ۲ به این شرکت‌ها واگذار می‌شود و شرکت‌های مربوطه پرورش سه، مادری و گواهی شده را تولید می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول بیان کرد: نیاز بذری استان خوزستان حدود هفت هزار تن است که طبق قانون بذر باید سالانه ۳۰ درصد آن را تولید کنیم.

وی افزود: خوزستان حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد بذر موردنیاز را تولید می‌کند و بقیه آن از محل خودمصرفی کشاورزان تامین می‌شود.

طبیب غفاری با بیان اینکه این بذرها به صورت اساسی تاثیر قابل توجهی در افزایش تولید دارند، گفت: تا امروز بیش از یک و نیم میلیون تن گندم در استان خوزستان خریداری شده که یک رکورد بی‌سابقه در تاریخ خوزستان و کشور است.

وی پیش بینی کرد تا پایان زمان برداشت، حدود ۱۵۰ تن بذر گندم از این مرکز برداشت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha