۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۳
کد خبر: 85113881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱ دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز در مشهد کشف شد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۳
کد خبر: 85113881
۱۱ دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز در مشهد کشف شد

مشهد-ایرنا- معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۱ دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز از سه مزرعه در مشهد کشف و ضبط شد.

بخشعلی بیاتی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال رسیدگی به اخبار دریافتی از شهروندان و در قالب گشت مشترک کارشناسان بازرسی و نظارت اداره کل صمت به همراه نمایندگان اداره نظارت بر اماکن عمومی مشهد و حراست توزیع برق مشهد در بازرسی از سه واحد صنفی شامل واحد صنفی الکتریکی، واحد صنفی جگرکی و از دفتر یک شرکت بازرگانی در مجموع تعداد ۱۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال(ماینر) شناسایی و کشف شد.

وی بیان کرد: ارزش تقریبی ۱۱ دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز مزبور ۳.۵ میلیارد ریال برآورد شده است، دستگاه‌های کشف شده به اداره کل جمع آوری وفروش اموال تملیکی استان منتقل و پرونده تخلف برای مالکین آنها تنظیم و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: در آستانه نزدیک شدن به فصل گرم سال و ایام اوج مصرف برق و به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق در فصول گرم پیش رو، موضوع تشدید مبارزه با قاچاق دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

به گفته وی، ضرورت کنترل و رصد مراکز و دستگاه‌های استخراج رمز ارز، اجرای ضوابط اختصاصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای این گروه کالایی در سراسر استان مورد تاکید است.

بیاتی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده و اطلاع از مراکز استخراج رمز ارز و یا هر نوع تخلف اقتصادی، موارد را از طریق سامانه پاسخگویی ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع‌رسانی کرده تا بازرسان در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.

رمزارز با نام انگلیسی "Cryptocurrency" ابزار مجازی مبادلات مالی با سابقه‌ای کمتر از نیم قرن است که فقط به صورت دیجیتالی بر روی رایانه‌ وجود دارد.

بر این اساس هیچ نوع معادل فیزیکی در قالب سکه یا اسکناس برای رمز ارز وجود ندارد، زیرا با استفاده از الگوریتمهای ریاضی و فنون رمزنگاری با بکارگیری رایانه و همچنین دستگاهی به نام "ماینر" طی روندی طولانی و وقتگیر تولید و منتقل می‌شود. این روال که اغلب با استفاده از تعداد بسیاری ماینر و رایانه طی می‌شود نیازمند مصرف مقدار فراوانی انرژی برق است.

همزمان با گسترش تولید و کاربرد رمزارزها، حجم مصرف برق برای استخراج آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که میزان برق مصرف شده برای این منظور ظرف یک سال در ایسلند بیشتر از حجم برق مصارف خانگی آن کشور بوده است. به همین خاطر برخی کشورها از جمله ایران اقدام به تعیین تعرفه‌های مالیاتی ویژه مصرف برق در این خصوص و کسب مجوزهای لازم برای استخراج رمزارز کرده‌اند.

همچنین رمزارزها به صورت نامتمرکز تولید، اداره و منتقل می‌شوند لذا از سوی هیچ نظام متمرکز بانکی قابل کنترل و ردگیری نیستند. همین ویژگی باعث شده برخی از منتقدان آن را زمینه و روشی برای پولشویی تلقی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha