۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 1013
کد خبر: 85113580
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال البرز فشارخون دارند

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 85113580
۲۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال البرز  فشارخون دارند

کرج - ایرنا- مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: نتایج یک مطالعه علمی پژوهشی نشان می‌دهد که ۲۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال این استان با بیماری فشار خون بالا مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی البرز روز چهارشنبه و به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی فشار خون اعلام کرد: براساس گزارش مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (استپس) ۱۴۰۰ ، درصد فشارخون بالا در افراد بالای ۱۸ سال در کشور و استان البرز به ترتیب ۳۲ درصد و ۲۹ درصد است.

استان البرز دارای بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است .

طبق این گزارش ۵۷ درصد بیماران استان البرزی از بیماری خود مطلع هستند که نیمی از آنان تحت درمان قرار دارند و ۴۸ درصد بیماران درمان موثر دریافت می کنند.

فشارخون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است. اما فشارخون بالا بیشتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است. فشارخون بر اساس عوامل ایجاد کننده آن به ۲ نوع فشارخون بالای اولیه و ثانویه تقسیم می شود. فشارخون اولیه شایع تر است گرچه علت آن ناشناخته است که به عنوان فشارخون بالای اساسی هم نامیده می شود. بیشتر افراد بزرگسال دارای فشارخون بالا در این گروه قرار می گیرند.

این گزارش می افزاید : فشار خون اولیه به نظر می رسد ترکیبی از عوامل ژنتیک، رژیم غذایی، شیوه زندگی و سن در بروز این بیماری نقش داشته باشند. عوامل سبک زندگی شامل مصرف دخانیات، مصرف الکل، استرس، اضافه وزن، مصرف زیاد نمک و کم تحرکی است.

فشارخون ثانویه نیز چند دلیل اختصاصی دارد و عارضه یک مشکل دیگر است. اگر فشارخون بالا به علت سایر شرایط یا بیماری ایجاد شود به آن نوع ثانویه می گویند. علت فشارخون ثانویه آسیب های کلیوی، دیابت، اختلال غدد فوق کلیه، اختلال غدد تیروئید، وقفه تنفسی در خواب، تومور ها، داروهای تفننی، کوارکتاسیون آئورت، شرایط مربوط به بارداری، افزایش بیش از حد لازم یا مصرف غلط دارو، مصرف الکل، مصرف غذاهای ناسالم و امثال آنها هستند.

فشارخون بالا به طور معمول هیچ علامتی ندارد. اگر فشارخون بالا بدون درمان باقی بماند یا کنترل نشود، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات را به وجود می آورد. فشارخون بالا اثر زیادی بر هزینه مراقبت های بهداشتی و میزان مرگ در دنیا دارد.

فشارخون می تواند به سادگی در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه گیری و به موقع شناسایی شود.

اطلاع از میزان فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد. افرادی که تشخیص بیماری فشارخون بالا برای آن ها توسط پزشک گذاشته می شود باید برای کنترل بیماری به طور منظم به پزشک مراجعه کنند، تحت نظر پزشک درمان شوند، داروی خود را به صورت مداوم و منظم مصرف کنند و به هیچ عنوان بدون نظر پزشک داروی خود را قطع نکنند یا تغییر ندهند.

در مراکز خدمات جامع سلامت در سطح استان البرز مراقبان سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان کلیه خدمات مشاوره ای پیشگیری از جمله اصلاح سبک زندگی، شناسایی و درمان فشارخون بالا را به کلیه گروه های سنی ارائه می کنند.

خدمات پیشگیری در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه به صورت رایگان ارائه می شود.

مردم استان البرز در تمام گروه های سنی می توانند با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود از خدمات رایگان مشاوره ای و غربالگری این مراکز در پیشگیری از انواع بیماری های غیرواگیر به ویژه فشارخون بالا بهره مند شوند.

توصیه های دانشگاه علوم پزشکی البرز

عموم افراد بخصوص جوانان برای حفظ وزن طبیعی، سطح کلسترول خون طبیعی، فشارخون طبیعی، شیوه زندگی سالم، مصرف غذای سالم، فعالیت بدنی منظم و غیره اقدام نمایند.

افراد عادات و رفتارهای بد مانند نوشیدن الکل، بی تحرکی و تنبلی، رژیم غذایی چرب، رژیم غذایی شور و غذاهای سرخ کرده و مصرف دخانیات را ترک نموده و در صورت داشتن اضافه وزن و چاقی به پزشکان مراکز بهداشت مراجعه کنند.

افراد حداقل سالی یک بار فشارخون خود را اندازه گیری کنند. افراد می توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود در سراسر استان از امکانات اندازه گیری فشارخون در قالب برنامه های خطرسنجی و گروه های سنی بهره‌مند شوند.

تمام پزشکان در هر مراجعه بیماران با رعایت کلیه نکات مربوط به اندازه گیری دقیق و صحیح فشارخون، فشارخون بیماران را اندازه گیری کنند و ارائه خدمات درمانی مناسب و پیگیری و مراقبت منظم بیماران خود را مد نظر قرار دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha