۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85113508
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

به مناسبت گرامی‌داشت روز و هفته ارتباطات و روابط عمومی؛

روابط عمومی بزرگترین سرمایه / روزی برای روابط عمومی‌ها

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴
کد خبر: 85113508
محمد صائبی | معاون اسبق روابط عمومی شهرداری تهران
روابط عمومی بزرگترین سرمایه / روزی برای روابط عمومی‌ها

تهران- ایرنا- نامگذاری روز ارتباطات و روابط عمومی، فرصتی مغتنم است تا به این حرفه مدرن و مهم که محصول توسعه تکنولوژی، ارتباطات و گسترش روزافزون جوامع، سازمان‍‌ها و نهادهای عمومی است توجه شود.

بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی صرفا یک نام در یک برگ از تقویم نیست، بلکه سر فصلی از اخلاق، علم و هنرو زیبایی است. روابط عمومی چشم و چراغ هر مجموعه است چرا که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. نامگذاری روز ارتباطات و روابط عمومی، همچنین فرصتی مغتنم است تا به این حرفه مدرن و مهم که محصول توسعه تکنولوژی، ارتباطات و گسترش روزافزون جوامع، سازمان‍‌ها و نهادهای عمومی است توجه شود.

روابط عمومی شغل اداری نیست، بلکه یک شوق اداری است

دنیای امروز دنیای ارتباطات است و روابط عمومی هوشمند و به روز، این فرصت را می‌دهد تا ضمن دریافت مطالبات جامعه هدف و مخاطبان خود از یک سو، خدمت و وظایف سازمان خود را به‌درستی به مردم اطلاع‌رسانی کرده و از توان، ظرفیت و جایگاه رسانه‌ها برای آگاهی بخشی عمومی بیشتر بهره ببرد. روابط عمومی در دنیای ارتباطات امروز قلب تپنده هر مجموعه وسازمان است. معتقدم اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ، معرفی ظرفیت‌های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در این صورت می‌توانیم از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کنیم یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه‌های اجرایی باشیم، به‌ همین‌ سبب روابط عمومی را هنر مردمداری و مجموعه‌ای از مهارت‌های متنوع از جمله تعهد، تخصص، علم، و خلاقیت می‌دانم، که به عنوان شاخه‌ای مهم و موثر در مقوله ارتباطات، بیش از آنکه یک حرفه و مسئولیت باشد، رویکردی علمی، اخلاقی، انسانی و اجتماعی در بدنه هر تشکل و سازمان است، به همین سبب قاطعانه باید گفت «روابط عمومی شغل اداری نیست، بلکه یک شوق اداری است» و فعالان این حوزه با تلاش شبانه روزی، عشق و ایده‌های نو، گام برمی‌دارند و سبک زندگی شان با سکون و ایستایی میانه‌ای ندارد.

کارشان کار دل است و دغدغه‌ای همیشگی شان اجرای بهترین رویدادها ،اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مخاطبان است.

روابط عمومی بزرگترین سرمایه / روزی برای روابط عمومی‌ها

کارکرد اصلی روابط عمومی اعتمادسازی و تفاهم با مخاطب است

نامگذاری ۲۷ اردیبهشت ماه به نام روز ارتباطات و روابط عمومی که به مثابه آینه تمام نمای انتظارت و مطالبات مردم از سازمان ها و نهادها عمل می‌کنند، بیانگر اهمیت روز افزون شبکه های ارتباطی در دنیای پیچیده امروز است.

روابط عمومی حلقه واسط بین مدیریت کلان دستگاه با اجزای درون و برون‌سازمانی و به عنوان حلقه ارتباطی میان شهرداری‌ها و افکار عمومی نیز محسوب می‌شود

اما شهرداری‌ها جزو نهادهایی هستند که بیشترین سطوح تماس با خیل عظیم مخاطبان را دارند که این گروه‌های کثیر هر کدام نوع خاصی از انتظار را دارند و متقابلا هم شهرداری مشارکت‌های متنوعی را در جهت اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌هایش از آنها طلب می‌کند. در واقع حلقه واسط بین مدیریت کلان دستگاه با اجزای درون و برون‌سازمانی و به عنوان حلقه ارتباطی میان شهرداری‌ها و افکار عمومی نیز محسوب می‌شود. ضمن اینکه کارکرد اصلی روابط عمومی را علاوه بر اطلاع‌رسانی رویدادها و برنامه‌های سازمان‌ها در اعتمادسازی و تفاهم با مخاطب نیز باید در نظرگرفت که بدین ترتیب اهمیت جایگاه عملکرد مناسب روابط عمومی شهرداری‌ها و انجام برنامه‌های مدون و علمی برای ارتباط با افکار عمومی جامعه و پاسخ به انتظارات آن در حوزه مدیریت شهری بیش از پیش پررنگ می‌شود.

همچنین در ابَــر سـازمان بـزرگ و پـر وظیفـه‌ای همچـون شـهرداری تهـران، واحـد روابـط عمومـی به عنـوان اصلی‌ترین حلقـه ارتبـاط میـان مدیـران، کارکنـان و شـهروندان، مسـئولیت خطیـری در فرآینـد مدیریـت افـکار عمومـی، معرفـی خدمـات و فعالیـت‌هـای شـهرداری بـه شـهروندان و همچنیـن بازتاب و انعکاس نظـرات و نیازـای شـهروندان بـه بدنـه مدیریـت و برنامه‌ریزی شـهری بـر عهده دارد که می‌توانـد به صـورت نظام‌منـد، برنامه‌ریزی شـده و سنجیده در جهت ایجاد، حفــظ و گســترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان و شـهروندان و ارتقـاء کمی و کیفی برنامه‌هـا و خدمات سـازمانی، ایفای نقش کنند. در ایـن زمینه؛ معاونـت روابـط عمومـی بـا رویکـرد ایجاد وحدت رویـه، هماهنگی و انسجام در تدویـن و اجرای اهـداف کلان مرکـز و مأموریت‌ها محوله معاونـت و روابـط عمومی‌هـای واحدهای تابعه شهرداری تهـران، اقدامات را سیاسـت‌گذاری، برنامه‌ریـزی،هماهنگی، اجـرا، نظـارت و ارزیابـی کرده است تا از طریق آن‌ به بخشی از مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهر و شهروندان پایتخت نشین پاسخ گفته باشیم. امیدوارم با شناسایی نقاط قابل بهبود و کاستی‌ها، بهترین رضایتمندی، پاسخگویی را در کارنامه خود ماندگار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha