۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۳
کد خبر: 85112994
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای نخست وزیر سابق انگلیس درباره شراکت روسیه و چین در جنگ اوکراین

تهران- ایرنا - لیز تراس نخست وزیر سابق انگلیس در مصاحبه با مجله نیوزویک مدعی شد چین در حال تسهیل راه هایی برای کمک به روسیه در جنگ اوکراین است و کشورهای غربی نباید به رئیس جمهوری چین اجازه دهند پایان این مناقشه بدست وی رقم بخورد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از نیوزویک، براساس ادعای لیز تراس، جنگ اوکراین، اتحاد میان مسکو و پکن تقویت می کند که به گفته برخی ناظران به رغم اختلافات دو کشور در بسیاری حوزه ها آغاز مرحله ای برای اتحاد کامل اژدها-خرس (نمادهای قدرت دو کشور) است.

این مقام دیپلماتیک انگلیس در ادامه افزود: «من معتقدم شی جینپینگ رئیس جمهوری چین بود که دوستی با روسیه بدون حد و مرز و محدودیت توصیف کرد و کاملا واضح است که اکنون روسیه شریک چین است و از نظر من چین بزرگترین تهدیدی است که جهان با آن رو به روست. »

لیز تراس همچنین خاطرنشان کرد روسیه تعداد کمی پشتیبان درباره حمله به اوکراین دارد. حمله اخیر به اوکراین در واقع آخرین مرحله مناقشه نظامی است که مسکو با تصرف کریمه و بخش هایی از دونباس در سال ۲۰۱۴ آغاز کرده است. در این میان چین خود را به عنوان کشوری بیطرف نشان داد که پتانسیل میانجیگری برای پایان دادن به این جنگ را دارد اما لفاظی های پکن همواره همدردی با اقدامات مسکو بوده است. پرهیز طولانی مدت پکن از گفت و گو با کی‌یف درحالی که همزمان ارتباطی نزدیک را با کرملین حفظ کرده بود تاکید بر آن چیزی است که برخی به عنوان بیطرفی به نفع روسیه توصیف می کنند.

در بحبوحه انزوای اقتصادی روسیه از سوی غرب، چین به گسترش و افزایش واردات انرژی از روسیه و صادرات تکنولوژی با پتانسیل استفاده دوگانه (هم نظامی و هم غیرنظامی) دست زده است که برای ماشین های نظامی و ارتشی مسکو حیاتی است و اکنون از منابع غربی برای روسیه در دسترس نیست.

نخست وزیر سابق انگلیس همچنین به گزارش هایی که نشان دهنده جلسات متعدد پشت درهای بسته طی سفر اخیر رئیس جمهوری چین به مسکو و پس از آن اشاره کرد.

وی در پایان گفت: «اگر پوتین در جنگ اوکراین پیروز شود، که از نظر من بعید به نظر می رسد، کمکی برای تلاش های شی جینپینگ درباره تایوان خواهد بود. به علاوه اگر چین در جاه طلبی هایش موفق باشد کمکی برای روسیه است. این مسائل جدانشدنی هستند. من همچنین به اینکه چین، کشوری است که به بازسازی آزادی و دموکراسی در اوکراین کمک کند شک دارم، چرا که همه ما آنچه در هنگ کنگ و پس از توافقنامه ۱۹۸۴ روی داد را به یاد داریم. به همین دلیل لازم است خیلی محتاط باشیم. گرچه تصمیم نهایی برعهده ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و برای مردم این کشور خواهد بود. »

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha