۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 2583
کد خبر: 85112979
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رتبه دانشگاه‌های چین از انگلیس سبقت گرفت/ افت دانشگاه‌های اروپا و آمریکا

لندن – ایرنا – نتایج تازه‌ترین گزارش منتشر شده، نشان می‌دهد که دانشگاه‌های چین از حیث رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان، گوی سبقت را از مراکز آموزش عالی انگلیس ربوده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، داده‌های آماری مرکز رتبه بندی دانشگاه‌های جهان نشان می‌دهد که جایگاه نزدیک به ۶۰ درصد از دانشگاه‌های انگلیس سقوط کرده، به عبارتی جز شش دانشگاه انگلیس که جایگاه خود را در رده‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان حفظ کرده‌اند، رتبه ده‌ها دانشگاه دیگر این کشور به دلیل افزایش آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان و کاهش سطح کیفیت تحقیقات افت کرده است.

بر اساس گزارش مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، مراکز آموزش عالی انگلیس به دلیل رقابت فزاینده علمی در سراسر جهان عقب مانده است. این در حالیست که چین سرمایه گذاری گسترده‌ای در حوزه آموزش عالی انجام داده و جایگاه ۹۶ درصد از دانشگاه های این کشور در رتبه بندی جدید افزایش یافته است.

«ندیم مهاسن» رئیس مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در این باره گفت: هرچند بریتانیا از نظام آموزش عالی برجسته‌ای برخوردار است، اما نتایج جدید نگران کننده و رتبه نزدیک به ۶۰ درصد از دانشگاه‌های این کشور به دلیل تشدید رقابت جهانی، سقوط کرده است.

در مجموع ۲۰ هزار و ۵۳۱ دانشگاه رتبه بندی و فهرست ۲۰۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۵ کشور انتخاب شد.

«تایمز» چاپ لندن در گزارشی نوشت که جایگاه دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به طور کلی در رده‌بندی امسال افت کرده و چین عملکرد بهتری را در حوزه آموزش عالی ثبت کرده است.

اصلی ترین عاملی که تایمز در گزارش خود به عنوان سقوط اعتبار دانشگاه‌های انگلیس به آن پرداخته، کاهش بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها در نتیجه مشکلات اقتصادی این کشور است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی، دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده و انگلیس تنها کشور در حوزه اروپای غربی است که تورم دو رقمی را تجربه می‌کند.

مقامات دولت انگلیس وعده‌هایی را برای کاهش نرخ تورم و مهار اوضاع اقتصادی مطرح کرده‌اند، اما «ریشی سوناک» نخست وزیر این کشور به صراحت اعلام کرده که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد؛ ضمن آنکه چالش‌های اقتصادی نیز امسال از بین نخواهد رفت.

برچسب‌ها

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha