۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85112752
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرصت های جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین دریاسوج

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۸
کد خبر: 85112752
فرصت های جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین دریاسوج

یاسوج - ایرنا - جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین که برپایی آن روزهای پایانی اردیبهشت ماه در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده فرصت های مختلفی برای بهبود وضعیت معیشتی عشایر، احیای آیین های سنتی قدیمی ترین سبک زندگی ایرانی، ترویج استفاده از غذاهای محلی و سالم را ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا، شاید در نگاه نخست تصور شود که جشنواره ملی عشایر ایران زمین فقط برای معرفی فرهنگ زندگی کوچ نشینی تدارک دیده شده که البته این محور هم موضوعی بسیار مهم است اما این تنها مزایای برپایی جشنواره نیست تا جایی که نگاهی به برنامه های پیش بینی شده در این آیین چهار روزه اهداف متنوعی را ترسیم کرده است.

برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش های مختلف از جمله برای مردمان کوچ نشین از سویی و شهروندان ساکن شهرها از سوی دیگر پیامدهای مثبت زیاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در پی دارد.

از آنجا که عشایر کهگیلویه و بویراحمد متشکل از ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۷۲ هزار نفر در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) هستند امید می رود این جشنواره بتواند گامی گره گشا برای معرفی ظرفیت های این مناطق به کارآفرینان، اجرای طرح های اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی این قشر زحمت کش باشد.

کارشناسان امکان توسعه گردشگری عشایری با استفاده از ظرفیت های تبلیغی این جشنواره که خود می تواند سبب افزایش درآمد کوچ نشینان شود و فروش بدون واسطه محصولات آنان برای شهرنشینان را از حداقل مزایای اقتصادی برپایی جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین می دانند.

این صاحب نظران احیای آداب و رسوم سنتی،ترویج مصرف و درآمدزایی از طریق غذاهای محلی، نشاط بخشی به جامعه شهری را از دیگر مزایایی برپایی این جشنواره مطرح می کنند.

مزایای جشنواره برای بهبود وضعیت معیشتی و سلامت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه در جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین ۶۰ غرفه به منظور عرضه و فروش محصولات تولیدی این قشر پیش بینی شده جشنواره یاد شده فرصت عرضه مستقیم تولیدات آنان را فراهم می کند.

فرصت های جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین دریاسوج

سعید طالبی پور تاکید کرد: عرضه محصولات تولیدی عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این جشنواره بستر خریداری بدون واسطه غذاها و محصولات خام سالم برای شهروندان ساکن شهر را فراهم می کند که این امر هم صرفه اقتصادی برای جامعه شهرنشین را موجب می شود و هم به ترویج مصرف غذاهای سالم و محلی به جای فست فودها کمک می کند.

وی با اشاره به اثرات مخرب فست فودی و غذاهای آماده بر سلامتی مردم ابراز کرد: فراهم کردن زمینه مصرف غذاهای سالم از دیگر مزایای برپایی این جشنواره است.

طالبی پور خاطرنشان کرد: همچنین عرضه تولیدات مردمان سختکوش عشایر نشین در کنار معرفی ظرفیت های اقتصادی این مناطق می تواند منجر به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی شود که همین امر زمینه را برای فروش محصولات عشایرنشینان به صورت مستقیم و بدون تحمیل هزینه حمل و نقل با افزایش ورود گردشگران را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مهمانانی از ۱۰ استان کشور برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند خاطرنشان کرد: تبیین فرصت های سرمایه گذاری در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد می تواند به شکوفایی ظرفیت های خفته گردشگری عشایر در استان کمک کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد:۲۰ سیاه‌چادر عشایری به منظور پذیرایی از مهمانان سراسر کشور در هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌زمین (کوچ) در شهر یاسوج مرکز این استان برپا شده است.

برنامه های فرهنگی جشنواره

طالبی پور تاکید کرد: همایش نقش زنان در زندگی عشایر، نشست های شاهنامه خوانی،آیین تبیین نقش عشایر در تحقق اقتصاد مقاومتی و اهمیت سکونتگاه های عشایرنشینان در جذب ایرانگردان و جهانگردان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین است.

فرصت های جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین دریاسوج

وی عنوان کرد:این جشنواره در معرفی و احیای آداب و سنن، سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و بالندگی عشایرنشینان کهگیلویه و بویراحمد بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین سال گذشته در پارک ولایت شهر یاسوج برگزار شد، اما امسال در پارک جنگلی این شهر برگزار می‌شود.

طالبی‌پور افزود: زندگی عشایری در استان یکی از جاذبه‌های مهم در جذب گردشگر است که به‌خوبی باید در این جشنواره ملی معرفی شود.

او با بیان اینکه این جشنواره همچنین فرصتی برای معرفی صنایع‌دستی و ارزش‌های فرهنگی، بومی و دینی است،ابراز امیدواری کرد که جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در یاسوج بتواند پیش زمینه احیای این سبک از زندگی ایرانی باشد.

۶۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان معادل هشت هزار تن توسط عشایر سختکوش کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود،همچنین ۲۷ درصد از محصولات تولیدی استان، ۳۰ درصد صنایع دستی، ۱۷ درصد باغ های استان به عشایرنشینان اختصاص دارد.

براساس این گزارش جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با عنوان "کوچ "به میزبانی یاسوج امشب با حضور وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گشایش می یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha