روسیه اظهارات مکرون را محکوم کرد / پاریس آشفته و سردرگم از تقویت روابط مسکو با پکن

تهران- ایرنا- مقام‌های روسیه اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه مسکو در حال تبدیل شدن به تابعه‌ای از پکن است را محکوم کردند و گفتند کشورهای غربی باید به جهانی که زیربنای روابط نزدیک روسیه با چین است، عادت کنند.

به گزارش سه‌شنبه ایرنا از رویترز، انتقاد روسیه بر مصاحبه‌ای متمرکز است که مکرون با روزنامه پاریسی (l'Opinion) انجام داد و گفت حمله روسیه به اوکراین در بیش از ۱۴ ماه پیش، منجر به انزوای کرملین شده است.

مکرون به این روزنامه گفت: روسیه عملاً نوعی رابطه ارباب رعیتی را با چین آغاز کرده و دسترسی به بالتیک را که برایش حیاتی بود، از دست داده است زیرا عملا تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو را تسریع کرد.

وی افزود: این اتفاقات دو سال پیش غیرقابل تصور بود.

به نظر می‌رسد صحبت‌های تنش برانگیز مکرون بر روی نشست‌های مسکو در ماه گذشته میان ولادیمیر پوتین رهبر کرملین و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین تمرکز دارد.

در این نشست روسای جمهور دو کشور تاکید کردند با ورود به عصر جدیدی از روابط، مشارکت استراتژیک خود را تعمیق می‌بخشند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در همین رابطه تاکید کرد که روابط روسیه با چین روابط دو شریک استراتژیک است و هیچ ارتباطی با وابستگی ندارد.

همچنین الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که تقویت روابط مسکو با پکن و تغییراتی که بر نظم جهانی دلالت دارد، پاریس را آشفته و سردرگم کرده است.

گروشکو در بیانیه‌ای در وب‌سایت این وزارتخانه نوشت: غرب عموماً از شکل‌گیری یک نظام واقعاً چندجانبه روابط بین‌الملل در برابر چشمان خود می ترسد؛ سیستمی که شامل چندین کانون مستقل جداگانه به‌ویژه روسیه و چین باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha