جلوه‌های همگرایی بخش تولید با جهاد کشاورزی؛ از تو به یک اشاره، از ما به جان خریدن

تربت‌حیدریه - ایرنا - جمعی از دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی و دامداری منطقه تربت‌حیدریه (تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات) روز دوشنبه در دیدار چهره به چهره با سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، ضمن حمایت از سیاست‌های این وزارتخانه، خواستار گسترش چتر حمایتی از فعالیت‌های خود نیز شدند.

به گزارش ایرنا، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و مرغ گوشتی خراسان رضوی به عنوان نماینده مرغداران منطقه تربت‌حیدریه ضمن تقدیر از وزارت جهاد کشاورزی به دلیل آغاز ساماندهی حوزه‌های مختلف تولید دام ،طیور و کشاورزی گفت: با وجود همه اقدامات اما با توجه به مشکلات پیش آمده در حوزه مرغ، پیشنهاد می‌شود توزیع جوجه یک روزه، به اتحادیه‌های هر استان واگذار شود.
شاهرخ صادقی افزود: اهمیت این درخواست زمانی بیشتر مشخص می‌شود که ببینیم تا سه سال قبل ما صادرات مرغ به خارج کشور داشتیم اما اینک دیگر چنین نیست.
وی گفت: روی دیگر این ادعا آن است که ساختارهای توزیع درست و به تبع آن روند صادرات نیز مهیا بوده، اما اینکه امروز چرا وضعیت به اینجا کشیده شده، باید مشکل را در جای دیگری جست وجو کرد.
صادقی افزود: به طور مثال فروردین امسال هفت میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه وارد خراسان رضوی شد و شایسته بود تعاونی‌های هر شهرستان بر اساس نیاز خود از اتحادیه مرغداران خرید می‌کردند.
وی در ادامه به افزایش قیمت جوجه یک‌روزه اشاره و اظهار کرد: در حالی که قیمت مصوب هر قطعه جوجه ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده‌ بود اما اینک به هر قطعه ۳۰ هزار تومان رسیده‌ است.
این تولید کننده پیشنهاد داد: با توجه به اینکه گردش مالی صنعت مرغ در ایران بعد از صنعت نفت رتبه دوم را دارد لذا در راستای حمایت از این بخش بزرگ، همانطور که افزایش قیمت مرغ زنده گران فروشی و پای تعزیرات به حوزه کاری ما باز می شود، از مقام عالی وزارت انتظار داریم در زمان کاهش قیمت مرغ نیز کم خریدن از ما تخلف تلقی شود.

یک زعفران‌کار نمونه نیز به عنوان نماینده زعفران‌کاران منطقه خطاب به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: زعفران یک گیاه دارویی است و در حالی که در تمام دنیا از دست‌اندرکاران این محصول حمایت می‌شود، اما در ایران فاقد چتر حمایتی لازم هستیم.
منوچهر مالکی همچنین به خشکسالی‌ چند دهه اخیر اشاره و اظهار کرد: انتظار می‌رود قیمت اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار برای زعفران‌کاران ارزانتر از نرخ کنونی محاسبه شود.
وی گفت: اهمیت این درخواست برای مسوولان تصمیم‌ساز در وزارت جهاد کشاورزی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانند اکنون به دلیل همین خشکسالی ها، دامداری منطقه ما در حال از بین رفتن است.

جلوه‌های همگرایی بخش تولید با جهاد کشاورزی؛ از تو به یک اشاره، از ما به جان خریدن

کشاورز دیگری از شهرستان مه‌ولات نسبت به قطعی مکرر برق و زیان حاصله از قطع آب به اراضی کشاورزی در فصل تابستان اشاره کرد.

نماینده نوغانداران منطقه تربت‌حیدریه نیز ضمن انتقاد از کیفیت تخم‌های ایرانی گفت: واریته ‎هایی هم که از کشور چین وارد ایران می‌شوند، درجه سه و در جهان منسوخ شده‌ هستند.
علی‌اکبر مختاری افزود: از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود یک برنامه حمایتی برای جبران خسارت نوغانداران ارائه کند.

نماینده دامداران تربت‌حیدریه نیز با بیان اینکه بیشتر دامداری‌های کوچک منطقه تعطیل شده‌اند، گفت: دامداری‌های صنعتی نیز شرایط بهتری ندارند.
محمد قاضی‌زاده در بیان پیشنهاد خود برای جبران خسارت تولیدکنندگان اظهار کرد: شایسته است زمانی که میزان تولید گوشت مرغ و دام زیاد می‌شود، دست ما را برای صادرات باز بگذارید تا جبران دوران رکود شود.
وی گفت: همچنین در زمان رکود تولید، دولت لبنیات و گوشت را با ارز آزاد وارد و با قیمت آزاد به مصرف کننده عرضه کند تا ما دچار زیان نشویم ضمن اینکه تسهیلات مورد نیاز نیز با نرخ سود کم پرداخت شود.

جلوه‌های همگرایی بخش تولید با جهاد کشاورزی؛ از تو به یک اشاره، از ما به جان خریدن

در پاسخ به این اظهارات، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: وظیفه ما سیاست‌گذاری و نظارت است و بر این اساس از اتحادیه‌ها خواستیم به ما برنامه بدهند.
سیدمحمد آقامیری با بیان اینکه نگرانی ما سفره مردم است، افزود: بر این اساس اجازه حضور و ظهور مافیا را در هیچ بخش وزارت جهاد کشاورزی نمی‌دهیم.
وی درباره مشکلات مرغداران نیز گفت: پیشتر از مرغداران درخواست شد جوجه را از انجمن بخرند زیرا بر اساس یک قیمت واحد با هم به تفاهم رسیده‌ بودند.
آقامیری در ادامه به موضوع بیمه محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: برای حمایت نیاز به بودجه داریم بر این اساس به مجلس پیشنهاد ۱۱ همت (هر همت هزار میلیارد تومان) را دادیم که شوربختانه مجلس تنها با ۶ همت موافقت کرد و اگر با رقم درخواستی موافقت می‌شد، دست ما بازتر بود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در زمینه حمایت از ماشین آلات کشاورزی نیز گفت: پارسال ۲ همت تصویب، توزیع و امسال نیز پنج همت تصویب شد که مسوولان جهاد در استان‌ها باید تلاش کنند که حق زیرمجموعه خود را تحصیل کنند.
آقامیری در خصوص افزایش قیمت کود نیز گفت: ۹۰ درصد کودی که به کشاورزان می‌دهیم با احتساب یارانه ۱۵۰ تومان است و اگر مرکز خدمات کشاورزی کود را گران فروخته، لازم است پول کشاورزان را بازگرداند.
وی در ادامه گفت: البته در گذشته تنها به پنج محصول یارانه الگوی کشت تعلق می‌گرفت اما این رقم را به ۱۹ محصول افزایش دادم.
آقامیری در پیوند با مقوله خشکسالی و تبعات ناشی از آن گفت: برخی مشکلات به اقلیم و طبیعت بازمی‌گردد و از حوزه اختیارات شخص خارج هستند، در عین حال به عنوان متولی حمایتی از بخش کشاورزی وظیفه داریم رضایت جمعی را حاصل کنیم و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha