سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر نیازمند پیوست عملیاتی است

بوشهر - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر گفت: سند دانش‌بنیان استان بوشهر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سندی راهبردی که نیازمند تدوین و هدف‌گذاری سند عملیاتی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی باستین روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری اظهار کرد: این سند نقشه راه فعالیت‌های دانش‌بنیان استان بوشهر است اما در برخی شاخص‌های آرمانی بحث شده که باید از سوی دستگاه‌های مرتبط به ویژه در حوزه‌های مزیتی اقتصاد دریا و انرژی عملیاتی‌تر شود.

وی از پارک علم و فناوری خلیج فارس خواست: بر برنامه هفتم توسعه، سند عملیاتی و کمی و پنج‌ساله برای برنامه راهبردی توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر تدوین و به صورت سالانه هدف‌گذاری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر با اشاره به سیاست‌گذاری، مصوبه‌ها و ابلاغیه‌های‌ دولت سیزدهم در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: پارک علم و فناوری استان بوشهر باید با برگزاری منظم قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه عملیاتی تصویب‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های هیات وزیران را به ویژه در حوزه‌های مزیتی استان بوشهر تدوین کند.

باستین تصریح کرد: سال گذشته بر اساس ارزیابی ستاد اقتصاد دانش‌بنیان وزارت کشور، استان بوشهر جایگاه مناسبی را کسب نکرد که باید علت این ناکامی بررسی شود و رشد کمی و کیفی شاخص‌های این حوزه مورد توجه مدیریت جدید پارک علم و فناوری خلیج فارس قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر گفت: پارک علم و فناوری و دانشگاهیان استان بوشهر باید در تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید نقش راهبری داشته باشند و بویژه با افزایش ضریب نفوذ فناوری و ارتقا بهره‌وری در واحدهای تولیدی به رشد تولید کمک کنند تا هدررفت منابع انسانی، مالی و انرژی این استان کاهش یابد.

باستین اضافه کرد: در این راستا لازم است پیشنهادات واحدهای فناور و دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری بخش‌های مختلف تولید کشاورزی، شیلات و صنعتی به صورت مصداقی ارائه شود.

وی تاکید کرد: اکنون واگذاری اراضی استان بوشهر با رویکرد کوچک‌ سازی واحدها و افزایش بهره‌وری از طریق میکانیزاسیون و نفوذ فناوری انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک الگوی جامع و کارآمد تبیین کردند.

باستین توضیح داد: یکی از محورهایی اصلی اقتصاد مقاومتی که در سیاست‌های ابلاغی نیز به آن توجه شده پیشتازی فعالیت‌های دانش‌بنیان در این مدل است.

وی ادامه داد: ایجاد ارزش افزوده بالا از مهمترین مولفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان است که نقش موثری در رشد درون‌زا و استقلال کشور دارد و امروز کشورهایی که نفوذ علم در اقتصاد آنها بالا است به عنوان کشورهای سرآمد اقتصادی جهان مطرح شده‌اند.

سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر نیازمند پیوست عملیاتی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر قول مساعد داد پارک علم و فناوری خلیج فارس به صورت همه جانه در زمینه تامین مالی و تجهیزات از سوی مدیریت استان مورد حمایت قرار گیرد و از رئیس پارک خواست تا برای جذب اعتبارات ملی نیز در راستای تقویت زیرساخت‌های پارک و مرکز زیست فناوری دلوار پیگیری کند.

وی با تاکید بر افزایش تعامل سازنده با وزارت نفت، گفت: مرکز رشد حوزه انرژی باید در دل صنایع عسلویه راه‌اندازی شود تا زمینه رشد شرکت‌های بومی در این حوزه مزیتی فراهم شود و توانمندی انها به صنعت ارائه شود.

باستین با اشاره به تفاهم‌نامه سال گذشته درباره تامین فضای فیزیکی مرکز رشد عسلویه از سوی صنعت، تاکید کرد: به سرانجام رسیدن این تفاهم نامه از سوی پارک علم و فناوری خلیج فارس پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کمک به واحدهای دانش‌بنیان و فناور است که استان بوشهر کمترین استفاده را از آن داشته .لازم است این وضعیت بهبود یابد.

وی همچنین بر جذب حداکثری تسهیلات تکلیفی از سوی پارک علم و فناوری تاکید کرد و یادآور شد: پارک بوشهر سال گذشته رتبه نخست را در جذب تسهیلات اختصاص شده در سطح کشور از ان خود کرد.

در پایان این آیین از تلاش‌های ابوالحسن رزمی‌نیا تقدیر و رحمان دشتی به عنوان رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس معرفی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha