۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
کد خبر: 85111761
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژاپن نگران افزایش همکاری نظامی چین و روسیه

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
کد خبر: 85111761
ژاپن نگران افزایش همکاری نظامی چین و روسیه

تهران- ایرنا - یوشیماسا هایاشی وزیر امورخارجه ژاپن درباره همکاری نظامی روسیه و چین در آسیا هشدار داد و گفت شرایط امنیتی در اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین جدا از منطقه هند-اقیانوسیه نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از آساهی شیمبون، در دیدار وزیران امورخارجه اروپا و هند-اقیانوسیه در سوئد، وزیر امورخارجه ژاپن گفت جنگ اوکراین پایه های نظم جهانی را بهم ریخته است و باید واکنشی یکپارچه و متحد از سوی جامعه بین الملل در این باره صورت بگیرد.

یوشیماسا هایاشی در ادامه سخنانش گفت در غیر این صورت چالش های مشابهی در دیگر مناطق جهان بوجود خواهد آمد و نظم موجود که زیربنای صلح و رفاه ماست ممکن است اساسا درهم بریزد.

ژاپن قاطعانه در حمله روسیه به اوکراین از اوکراین حمایت کرده است اما چین گفته در این موضوع بیطرف می ماند درحالی که روابط " بدون محدودیتی " با مسکو دارد و آمریکا و ناتو را به خاطر تحریک کردن اوکراین سرزنش می کند. فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن همزمان با سفر شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به مسکو در ماه مارس به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرد.

وزیر امورخارجه ژاپن پکن را متهم به " ادامه دادن و افزایش تلاش های یکطرفه " برای تغییر وضعیت موجود در دریاهای چین جنوبی و شرقی و افزایش فعالیت های نظامی در اطراف تایوان کرد.

این مقام سیاسی ژاپن همچنین افزود روسیه و چین در حال تقویت همکاری نظامی از جمله پروازهای مشترک بمب افکن ها و رزمایش های دریایی مشترک در مجاورت ژاپن بایکدیگرند.

چین که ادعای مالکیت بیشتر بخش های دریای چین جنوب در کنار جزایر ژاپنی در دریای چین شرقی را دارد همواره حق دفاع از تمامیت ارضی در این مناطق را برای خود قائل است.

وزیر امورخارجه ژاپن در پایان درباره افزایش اقدامات تحریک آمیز کره شمالی در منطقه با پرتاب بی سابقه موشک های بالستیک نیز هشدار داد. به علاوه خاطرنشان کرد از زمان حمله روسیه به اوکراین شرایط امنیتی در منطقه اقیانوسیه از اروپا جدا نیست.

یوشیماسا هایاشی به همراه ده ها وزیر امور خارجه از اتحادیه اروپا و منطقه هند-اقیانوسیه برای شرکت در جلسه ای که چین به آن دعوت نشده بود به پایتخت سوئد سفر کرد.

برخی کشورهای هند-اقیانوسیه از جمله پاکستان و هند خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین شدند اما از محکوم کردن مسکو نیز طفره رفتند. بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا با تامین کمک های نظامی و اعمال تحریم علیه مسکو از اوکراین پشتیبانی کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha