۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85111732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده جمهوری‌خواه آمریکا: تداوم بحران بدهی دولت، «هدیه» به چین است

تهران- ایرنا- رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از جدال کاخ سفید و کنگره بر سر افزایش سقف بدهی دولت، گفت: شکست در حصول یک توافق و نکول بدهی دولت، «هدیه» به چین به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای خارجی ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه «واشنگتن تایمز» با اشاره به اظهارات مایکل مک‌کال در برنامه «این هفته» شبکه «ای‌بی‌سی» نوشت: به گفته این نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس، «دشمنان» آمریکا به ویژه چین با دقت شرایط حاضر در این کشور و اختلاف‌ها را زیر نظر دارند.

دولت جو بایدن رییس‌جمهوری دموکرات آمریکا و مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری خواه این کشور برای افزایش سقف بدهی‌ دولت در حال مذاکره هستند. به گفته جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در صورتی که توافقی صورت نگیرد و دولت تا تاریخ یکم ژوئن (۱۱ خرداد) موفق به افزایش سقف بدهی نشود، برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده، دولت آمریکا به دلیل نکول بدهی و ناتوانی در پرداخت دیون ورشکسته خواهد شد.

مجلس جمهوری خواه آمریکا می‌گوید برای اینکه سقف بدهی را افزایش دهد دولت باید بودجه پیشنهادی خود را کاهش داده و برخی موارد را از آن حدف کند که این پیشنهاد با مخالفت بایدن مواجه شده است.

مک کال با اشاره به اظهارات هفته گذشته مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در انتقاد از چین، «سیاست رفتن تا لبه پرتگاه» توسط کنگره را «بازی خطرناک» (Brinkmanship) توصیف و اضافه کرد: من با صحبت‌های رییس ستاد مشترک مبنی بر اینکه دشمنان ما این مساله را زیر نظر دارند و ما باید خیلی مراقب اقدام‌های بعدی باشیم، موافقم.

مارک میلی هفته گذشته خطاب به کنگره آمریکا گفته بود: [مقام‌های] چین در سخنرانی‌های عمومی از آمریکا به عنوان قدرت رو به افول یاد می‌کند و نکول بدهی علاوه بر تقویت این تفکر، چین را جسورتر کرده و خطر را برای ایالات متحده افزایش می‌دهد.

ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی (استقراض) در زمان مقرر شده، نکول یا Default گفته می‌شود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکنون بارها درباره پیامدهای عدم توافق بایدن و کنگره هشدار داده است.

یلن هفته گذشته در ادامه هشدارهای پیاپی خود بار دیگر تاکید کرده بود در صورت شکست کنگره در اقدام برای افزایش سقف بدهی دولت ایالات متحده، این کشور «هیچ گزینه خوبی» برای اجتناب از بروز «فاجعه اقتصادی» در اختیار ندارد.

دفتر بودجه کنگره آمریکا نیز روز جمعه در گزارشی هشدار داد که «خطر قابل توجهی» وجود دارد که با اتمام نقدینگی در دو هفته اول ماه ژوئن (اواسط خرداد)، دولت فدرال با مساله عدم توانایی در پرداخت بدهی‌ها مواجه شود.

همچنین، جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس روز گذشته (یکشنبه) درباره جدال دولت دموکرات و کنگره جمهوری‌خواه آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی دولتی این کشور، گفت:‌ اگر دولت و کنگره در این زمینه توافق نکنند نتیجه آن برای اقتصاد جهانی «کاملا ویرانگر» خواهد بود.

در این میان خبرگزاری رویترز گزارش داده است که وزیر خزانه‌داری آمریکا، شخصاً با مدیران تجاری و مالی این کشور تماس می‌گیرد تا درباره تأثیر «فاجعه‌بار» نکول بدهی این کشور بر اقتصاد آمریکا و جهان هشدار دهد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا و چهار نفر از رهبران ارشد کنگره، از جمله کوین مک کارتی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدا قرار بود روز جمعه برای بحث در مورد سقف بدهی تشکیل جلسه بدهند. جلسه رو در روی اولیه آنها در روز سه‌شنبه هفته گذشته هیچ توافقی نداشت. اکنون انتظار می رود که دومین نشست قبل از سفر بایدن به ژاپن برای شرکت در نشست رهبران گروه ۷ برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha