از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

تهران-ایرنا- راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم انتخابات ترکیه، ایجاد منطقه آزاد تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران، تاکید ایران بر مغایرت تحریم‌ با حقوق بین‌الملل و هراس آمریکا از نزدیکی تهران – ریاض مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**وزیر خارجه مجارستان: اروپا به جنون جنگی مبتلا شده است
وزیر امورخارجه مجارستان با بیان اینکه اروپا دچار جنون جنگی شده است، بر حمایت کشورش از طرح صلح چین تاکید کرد و آن را مبنایی برای حل و فصل مناقشه اوکراین دانست.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

پیتر سیجارتو روز گذشته در راه سفر به چین گفت که اروپا گرفتار جنون جنگ شده است و از همین رو تلاش ها برای حمایت از صلح اهمیت ویژه ای دارد و باید به طور مداوم بیشتر گردد.

وزیر امور خارجه مجارستان امروز دوشنبه نیز در گفت‌وگو با همتای چینی خود در پکن ضمن اعلام حمایت کشورش از طرح صلح چین در مورد اوکراین تاکید کرد که این طرح می تواند مبنایی برای گفت‌وگوهای بیشتر برای حل و فصل جنگ باشد.

سیجارتو افزود: مجارستان طرفدار صلح است و دستیابی به صلح ضرورتی فوری است. اما متاسفانه، درگیری های لفظی خصمانه در سطح بین المللی بالاست و به همین دلیل ما باید صدای حامیان صلح را تقویت کنیم.

وی در ادامه خطاب به وزیر امورخارجه چین خاطرنشان کرد: ما از تلاش های شما برای تحقق صلح حمایت می کنیم و امیدواریم که طرح صلح پکن مبنایی برای گفت‌وگو در مورد چگونگی دستیابی به صلح در منطقه ما باشد.

وزارت امورخارجه چین در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ (۵ اسفند ۱۴۰۱) و همزمان با نخستین سالگرد آغاز جنگ در اوکراین سندی را حاوی پیشنهادهایی برای حل و فصل بحران اوکراین منتشر کرد.

این سند شامل ۱۲ نکته از جمله درخواست برای آتش‌بس و توقف درگیری‌ها، احترام به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها، حل و فصل بحران انسانی در اوکراین، مبادله زندانیان بین مسکو و کی‌یف، و امتناع از اعمال تحریم‌های یکجانبه بدون تصمیم شورای امنیت سازمان ملل است.

چین در این سند گفت‌وگو و مذاکره را تنها راه حل بحران اوکراین دانسته و از همه طرف‌ها خواسته است از مسکو و کی‌یف در همراهی با یکدیگر حمایت کنند و همچنین گفت‌وگوهای مستقیم را در اسرع وقت از سر بگیرند. در این طرح همچنین بر حمایت جامعه جهانی از ایجاد شرایط و بستر برای از سرگیری مذاکرات تاکید شده است.
https://irna.ir/xjMsHB
**دمشق خواستار سرمایه گذاری اعراب در سوریه شد
وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در سخنانی در جریان نشست شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب در شهر جده خواستار استفاده اعراب از فرصت ایجاد شده برای سرمایه گذاری در کشورش شد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

«محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در جریان این نشست اظهار داشت: ما از تلاش‌های الجزایر در دوره ریاست قبلی خود بر اجلاس سران عرب تشکر می‌کنیم و به عربستان سعودی برای میزبانی نشست جاری این اجلاس تبریک می‌گوییم و برای آن آرزوی موفقیت داریم.

الخلیل گفت: با توجه به شرایط استثنایی ناشی از تحولات بین المللی که جهان از جمله کشورهای عربی در حال گذر از آن هستند، موضوع دستیابی به امنیت غذایی به یک نیاز اساسی و فوری تبدیل شده است که مستلزم تقویت اقدامات مشترک عربی در این زمینه است.

وی افزود: ما از کشورهای عربی می‌خواهیم با توجه به وجود فرصت‌های امیدوارکننده و قوانین جدید جذب سرمایه گذاری، در سرمایه گذاری در سوریه مشارکت کنند.

وزیر اقتصاد سوریه در ادامه همچنین تاکید کرد که سوریه آماده است تا راه‌های توسعه مشترک دوجانبه و چندجانبه را به نحوی که به نفع همه اعراب باشد، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

نشست وزارتی شورای اقتصادی - اجتماعی این اتحادیه که در عربستان در جریان است و هیاتی از سوریه به ریاست «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در آن شرکت دارد؛ از جمله نشست‌های مقدماتی نشست آتی سران عرب می باشد.

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است چهارشنبه آینده در عربستان برگزار شود و در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه کشورهای عربی به تصویب می رسد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب تحت تاثیر جریان غربی - عبری در خاورمیانه، در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.
https://irna.ir/xjMsHP
**ماموریت بانوی اول اوکراین در سفر به کره جنوبی
اولنا زلنسکا بانوی همسر رئیس جمهوری اوکراین به سئول سفر کرده است و رسانه های کره جنوبی هدف اصلی این سفر را ترغیب دولت کره جنوبی برای مشارکت در حمایت نظامی و تسلیحات اوکراین در جنگ مقابل روسیه اعلام کرده اند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

سفر بانوی اول اوکراین به سئول می تواند عامل موثر برای ترغیب کره جنوبی به ارسال تجهیزات و سایر پشتیبانی های لازم نظامی به کی‌یف به رغم تهدیدهای مسکو در برابر چنین کمک هایی باشد. به نظر می رسد ناظران دیپلماتیک به این نتیجه رسیدند که سفر وی در راستای درخواست های مکرر اوکراین از سئول برای تامین پشتیبانی نظامی است.

پیش از این ، کره جنوبی بخاطر محدود کردن کمک هایش به اوکراین به کمک های غیرنظامی و عدم مشارکت به حمایت تسلیحاتی از اوکراین زیر تیغ انتقادهای کشورهای حامی اوکراین قرار داشت تا حدی که رئیس جمهوری کره جنوبی قبل از سفر اخیرش به واشنگتن مجبور شد اعلام کند که اگر لازم شود، کره جنوبی تغییراتی را در نوع حمایت های خود از اوکراین انجام خواهد داد.

براساس اطلاعات منابع دیپلماتیک بانوی اول اوکراین امروز وارد سئول شد و قرار است با کارگروهی دیدار کند که توسط روزنامه ای محلی این رویداد را میزبانی خواهد کرد.

پارک وون گن استاد دانشگاه زنان ایواها در مصاحبه با خبرنگاران گفت : « انتظار می رود زلنسکا موضوع امنیت مادران و کودکان اوکراینی را در کنار حمله روسیه به اوکراین برجسته کند. این موضوع هرچند هم که صراحتا گفته نشود، اما گفت و گو را به سوی تامین پشتیبانی نظامی برای اوکراین سوق خواهد داد . »

وی در ادامه سخنانش گفت کشورهای اروپایی و اوکراین از کره جنوبی می خواهند که حمایت های تسلیحاتی خود را نیز در کنار سایر کمک ها به کی یف انجام دهد چرا که این کشور از معدود کشورهایی است که قادر به انجام این کار است. کره جنوبی یکی از معدود کشورهایی است که سلاح ها و تجهیزات جنگی اش برای اوکراین مناسب است.

درحال حاضر کره جنوبی در راستای اصل عدم تامین سلاح های مرگبار به کشورهای خارجی تنها به فراهم کردن کمک های بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین بسنده کرده است. باوجود این یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی نشانه هایی از تغییر جهتی مهم در این اصل طی مصاحبه های مطبوعاتی اخیر خود در ماه گذشته نشان داده است و خاطر نشان کرده ممکن است برای سئول درصورت به وجود آمدن شرایطی که جامعه بین الملل نتواند از آن چشم پوشی کند که شامل حملات بزرگ به شهروندان غیرنظامی، کشتار و یا تخطی جدی از قوانین جنگ می شود، پافشاری بر تامین کمک های بشردوستانه و مالی دشوار شود.

چنین اظهاراتی خشم روسیه را برانگیخت و منجر به انجام واکنش های خصمانه شد. بدین ترتیب دیمتری مدودوف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت : « نمی دانم شهروندان کره جنوبی چه خواهند گفت وقتی ببینند تازه ترین سلاح های روسیه در دست کره شمالی است. »

سئول نه تنها از جانب ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بلکه از سوی کشورهای غربی نیز برای ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف به رغم مجاورت و همسایگی با روسیه و کره شمالی تحت فشار است.
https://irna.ir/xjMsFw
**وزیر خارجه انگلیس: براساس منافع ملی‌مان در مورد سپاه تصمیم‌گیری می‌کنیم
وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی قرار داده، در این رابطه تصریح کرد: لندن براساس منافع ملی این کشور عمل می‌کند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

جیمز کلورلی این مطلب را روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز مطرح کرد و مدعی شد که انگلیس به ارزیابی و تعیین آنچه «موثرترین راه برای محدود کردن فعالیت‌های سپاه و دولت ایران» نامید، ادامه می‌دهد.

وی با بیان این ادعا که انگلیس سیاست‌های خود را به طور مدام مورد بازنگری قرار می‌دهد افزود: «تصمیماتی که در بریتانیا می گیریم همیشه بر اساس تعهد اولیه ما، که حفظ امنیت اتباع بریتانیا و حفظ امنیت مردم در منطقه است، خواهد بود.»

وزیر امور خارجه انگلیس در حالی این مطلب را بیان کرد که بر اساس گزارش رسانه‌ها، وزارت امور خارجه این کشور نگران بسته شدن کانال ارتباطی با ایران است و به همین خاطر از این طرح حمایت نمی‌کند.

او چندی پیش هم در پاسخ به درخواست غیرقانونی شماری از نمایندگان پارلمان این کشور درخصوص افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی، بطور غیر مستقیم اشاره کرد که دولت در این خصوص به اجماع نرسیده است.

کلورلی طی سخنانی در مجلس عوام انگلیس گفت: ما (دولت) درباره قرار گرفتن نام‌های جدید به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت و گمانه‌زنی نمی‌کنیم. اما مایلم یادآوری کنم که سپاه به طور کامل تحریم شده است.

وی عنوان کرد که وزارت امور خارجه با وزارت کشور انگلیس که مسئول تصمیم‌گیری درباره قرار دادن نام‌های جدید در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور است همکاری دارد اما «هرگونه تصمیم در این رابطه ناگزیر نظر مشترک دولت خواهد بود.»

بحث افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس، سال گذشته در مقطعی به سوژه رسانه‌ها در این کشور تبدیل شد. روزنامه تایمز چاپ لندن سرانجام ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت لندن برنامه‌های خود را شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی متوقف کرده است. این نشریه انگلیسی ادعا کرد که هرچند وزیر کشور و معاونش از این تصمیم حمایت می‌کنند اما وزارت خارجه انگلیس نگران تبعات اقدام علیه سپاه است.

روزنامه فایننشال تایمز هم در گزارشی نوشت: «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد».

این گزارش می‌افزاید: «تحلیلگران معتقدند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هر گونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد».

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران هم بارها درباره تبعات اقدام علیه سپاه هشدار داده و به دولت‌های تندرو در اروپا توصیه کرده که «منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند».

ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از مصاحبه با فاکس نیوز به تکرار اتهامات علیه برنامه صلح‌آمیزهسته‌ای ایران پرداخت و گفت: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همچنان یک اولویت مطلق در سیاست خارجی انگلیس است.

وی ادامه داد: ما با اعضای چهارگانه، فرانسه، آلمان و ایالات متحده...در اعمال تحریم‌ها از نزدیک کار کرده‌ایم و بدیهی است که همراه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌دانیم برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای چه می‌کنیم.

کلورلی در تداوم سیاه نمایی نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همواره یک اولویت در سیاست خارجی انگلیس است.
https://irna.ir/xjMsHQ
**تصمیم هند برای بومی سازی تجهیزات دفاعی/ واردات برخی اقلام ممنوع می شود
هند واردات برخی از تجهیزات دفاعی را با هدف حمایت از تولید داخلی ممنوع کرد. این فهرست جدید شامل ۹۲۸ قلم تجهیزات گوناگون است که باعث صرفه جویی ۷.۱۵ میلیارد روپیه ای (تقریباً ۸۶ میلیون دلار) برای این کشور خواهد شد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

از جمله اقلامی که به تدریج واردات آن به هند ممنوع خواهند شد، واحدهای جانمایی، زیرسیستم ها و قطعات یدکی، هواپیماهای جنگنده، هواپیماهای آموزشی، کشتی های جنگی و انواع مهمات هستند.

ممنوعیت واردات از دسامبر ۲۰۲۳ (مهر ماه ۱۴۰۲) شروع خواهد شد و در یک جدول زمانی پلکانی تا دسامبر ۲۰۲۹ همه واردات لغو خواهد شد.

این چهارمین «فهرست مثبت بومی‌سازی» (PIL) است. سه فهرست قبلی که به ترتیب در دسامبر ۲۰۲۱، مارس ۲۰۲۲ و آگوست ۲۰۲۲ منتشر شد، شامل ۲۵۰۰ قلم کالا بود که هند تولید داخلی آنها را آغاز کرده است.

وزارت دفاع گفت که از ۱۲۳۸ قلم دیگر، ۳۱۰ مورد نیز بومی شده اند و مابقی در مهلت تعیین شده انجام خواهد شد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که فهرست جدید شامل ۹۲۸ کالا است و ارزش جایگزینی واردات آن ۷.۱۵ میلیارد روپیه (تقریباً ۸۶ میلیون دلار) است.

وزارت دفاع هند، به منظور ترویج «اتمانیربهارتا» (اتکا به خود) در دفاع و به حداقل رساندن واردات توسط شرکت‌های بخش دولتی دفاعی، چهارمین فهرست بومی‌سازی مثبت (PIL) از ۹۲۸ قلک تجهیزات دفاعی را تصویب کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: این موارد شامل اجزای سازنده، از جمله مواد و قطعات یدکی پیشرفته، با ارزش جایگزینی وارداتی به ارزش ۸۶ میلیارد دلار، خواهد بود.

هدف از فهرست بومی‌سازی نیز به حداقل رساندن واردات توسط شرکت‌های بخش دولتی دفاعی (DPSUs) است.

این شرکت ها به زودی اقدامات تدارکاتی را برای این موارد اعلام شده آغاز خواهند کرد و بومی سازی این اقلام را از طریق مسیرهای مختلف تحت طبقه بندی «ساخت» و توسعه داخلی از طریق قابلیت های شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSME) و صنعت خصوصی هند انجام خواهند داد و در نتیجه انگیزه ای برای رشد اقتصاد و افزایش سرمایه گذاری فراهم می کند.

این سازمان با مشارکت دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی، قابلیت های طراحی صنایع دفاعی داخلی را افزایش می دهد.

هند یکی از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات در جهان است و دولت این کشور مجموعه ای از اقدامات را برای معکوس کردن این روند و تقویت تولیدات دفاعی داخلی انجام داده است.

بر اساس برآوردها، پیش بینی می شود که نیروهای مسلح هند در طی پنج سال آینده حدود ۱۳۰ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات هزینه کنند.
https://irna.ir/xjMsFK
**هند و آمریکا به دنبال تعمیق روابط استراتژیک
هند و آمریکا به دنبال تعمیق روابط استراتژیک و افزایش تجارت فناوری با یکدیگر هستند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

هند و ایالات متحده با گسترش تعاملات خود، اولین نشست گفتگوی تجاری استراتژیک را در تاریخ ۴ تا ۵ ژوئن برگزار خواهند کرد تا نتایج خلاقیت‌ها در زمینه فناوری نوظهور(iCET) را با ساده‌سازی کنترل‌های صادرات، تقویت تجارت با فناوری پیشرفته و تسهیل انتقال فناوری بین دو کشور انجام دهند.

اولین گفتگوی استراتژیک بین مشاوران امنیت ملی دو کشور در ۳۱ ژانویه(بهمن ماه ۱۴۰۱) برگزار شد و تصمیم برای برگزاری نشست تجاری استراتژیک زمانی گرفت شد که «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی ایالات متحده برای از سرگیری گفت وگوهای تجاری دوجانبه در ۱۰ مارس (اسفند ۱۴۰۱) به هند آمد.

«وینی کواترا»، معاون وزیر امور خارجه هند اوایل ماه آینده برای دیدار با «آلن استیوز» معاون وزیر بازرگانی در بخش صنعت و امنیت، برای این گفتگوی استراتژیک تجاری و همچنین آماده کردن مقدمات برای دیدار نخست وزیر هند نارندرا مودی در ۲۲ ژوئن (یک تیر) به آمریکا سفر خواهد کرد.

انتظار می‌رود که مودی در جریان نشست گروه ۷ در ۱۹ و ۲۱ مه (۲۹ و ۳۱ اردیبهشت)، سپس در اجلاس سران کواد در ۲۴ ماه مه (۳ خرداد)، با رییس جمهور آمریکا دیدار کند.

این دیدارها بخشی از تعامل حیاتی کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است و به عنوان بخشی از تعامل هند و ایالات متحده، به ویژه در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، انتظار می رود کواترا اطمینان حاصل کند که تمامی موانع تحت قوانین بین المللی داد و ستد تسلیحات (ITAR) و مقررات صادرات (EAR) برای شرکت های آمریکایی برای مشارکت در تولید سیستم های پیشرفته مانند موتور هواپیما، فن آوری های مهمات و پهپادهای مسلح در هند، هموارتر می شود.

به گفته دیپلمات‌های مستقر در واشنگتن و دهلی نو، انتظار می‌رود که ایالات متحده درخواست جنرال الکتریک را برای تولید مشترک موتورهای جت F-۴۱۴ در هند برای جنگنده های تجاس مارک ۲ (Tejas Mark II) قبل از سفر نخست وزیر مودی به ایالات متحده تایید کند.

شرکت جنرال الکتریک همچنین در حال گفتگو با شرکای فرعی خود در اتحادیه اروپا است تا تولید موتورهای F-۴۱۴ را به هند منتقل کند.

هند همچنین به دنبال فناوری اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) ایالات متحده برای افزایش آگاهی حوزه دریایی در هند و اقیانوس آرام است.

علاوه بر این، دو کشور با توجه به تهدید نظامی چین برای تایوان و صنعت نیمه هادی مستقر در هند، به دنبال راهی برای ایجاد زنجیره های تامین نیمه هادی انعطاف پذیر در هند هستند.
https://irna.ir/xjMsHt
**کرملین: کمک نظامی بریتانیا به اوکراین تاثیری بر عملیات روسیه نخواهد گذاشت
سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه لندن در تلاش است میان کشورهایی که تسلیحات به اوکراین می‌فرستند پیشتاز باشد، گفت: کمک نظامی بریتانیا به اوکراین، تأثیری بر عملیات نظامی ویژه روسیه نمی‌گذارد اما به تخریب بیشتر منجر خواهد شد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین امروز در پاسخ به اظهارات دولت بریتانیا به خبرنگاران گفت: ما این اظهارات را به شدت منفی می‌دانیم، بریتانیا قصد دارد در بین کشورهایی که تسلیحات به اوکراین می‌فرستند، پیشتاز باشد.

پیش از این، دولت بریتانیا اعلام کرد که لندن در ماه‌های آینده موشک‌های دفاعی و سامانه‌های هوایی بدون سرنشین از جمله پهپادهای تهاجمی دوربرد را به اوکراین ارسال می‌کند.

پسکوف در ادامه این مصاحبه درباره انتخابات ترکیه که در حال برگزاری است به خبرنگاران گفت: کرملین از نزدیک انتخابات ترکیه را دنبال می کند و به انتخاب مردمش احترام می‌گذارد.

وی در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره وخامت وضعیت سلامتی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت: هیچ بیانیه‌ای از مینسک در مورد وضعیت سلامتی لوکاشنکو وجود ندارد و لازم است به اظهارات رسمی توجه شود.

دیمیتری پسکوف همچنین اعلام کرد که کرملین به شدت با اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه روسیه در حال وابستگی به چین است، مخالف است.
https://irna.ir/xjMsGm
**اتحادیه اقتصادی اوراسیا منطقه آزاد تجاری با ایران ایجاد می‌کند
وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

آندری اسلپنف در یک جلسه توجیهی تصریح کرد : «ما یک بحث اساسی در مورد تمام مفاد توافق با ایران را تکمیل و اکنون در حال تنظیم دقیق هستیم و امیدواریم در ماه جاری آن را کامل کنیم. قصد داریم در ابتدا نتایج را به نخست وزیران اتحادیه در نشست سوچی گزارش کنیم. پس از آن مراحل رسمی انجام خواهد شد.»

وی درباره آثار ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران خاطرنشان کرد: ایران یک شریک بسیار جدی، یک کشور بزرگ با ظرفیت های تجاری و اقتصادی قابل توجه است.

اسلپنف اظهار داشت: شرایط بی سابقه ای را برای دسترسی به بازار آنها (ایران) فراهم می کنیم که البته باید از آنها استفاده کرد. حتی توافق موقت این ظرفیت و امکان را دارد که تجارت را تقریباً دو برابر افزایش دهد. ما انتظار داریم که پس از امضای توافقنامه جدید، تجارت ما از ۶ میلیارد دلار فعلی در میان مدت ۵ تا ۷ ساله به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
آندری اسلپنف همچنین افزود که در حال حاضر کار برای ایجاد مناطق آزاد تجاری بین اتحادیه اروپا و مصر، امارات، اندونزی و هند در حال انجام است. وی تصریح کرد که روند مذاکرات با مصر می تواند تا پایان سال جاری تکمیل شود.

«آندری اسلپنف»، وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اواخر سال گذشته شمسی اعلام کرده بود که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد.

اسلپنف به خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما و ایران اخیرا مذاکرات بسیار مهمی برای حل و فصل تعدادی از مسائل مهم انجام دادیم. ما اطمینان داریم که این توافقنامه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.»

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
https://irna.ir/xjMsHJ
**اسپوتنیک: برد موشک کروز جدید ایران بیشتر از نمونه آمریکایی است
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی از آخرین دستاوردهای دفاعی ایران نوشت: برد موشک کروز جدید ایران با توان هدف گیری در مسافت دو هزار کیلومتر، از تاماهاوک موشک کروز آمریکایی بیشتر است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

این رسانه روس دوشنبه در گزارشی از قول سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نوشت: چندین ناو نیروی دریایی سپاه موشک‌های کروز جدید قدر-۴۷۴ با برد دو هزار کیلومتر دریافت کرده‌اند.

اسپوتنیک افزوده است: کشتی جنگی اقیانوس پیمای شهید مهدوی و ناوهای جنگی کلاس شهید سلیمانی - نسل جدیدی از ناوهای موشکی به سبک کاتاماران است که سال گذشته توسط ایران رونمایی شدند، به موشک های کروز جدید مجهز شده اند.

در این گزارش از قول فرمانده نیروی دریایی سپاه آمده است: با چنین تجهیزات و نیروهای توانمند، سطح آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال افزایش است.

اسپوتنیک افزوده است: اگر ویژگی‌های برد موشک به طور مستقل تأیید شود، موشک ایرانی از نظر برد نسبت به اکثر انواع تاماهاوک - موشک کروز ضد کشتی و حمله زمینی مادون صوت ایالات متحده که مدت‌ها ستون اصلی نیروی دریایی ایالات متحده بوده است، برتر خواهد بود.

بنا بر این گزارش، برد موشک تاماهاوک بین ۴۶۰ کیلومتر (ضد کشتی) تا یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر (حمله زمینی) است و فقط انواع هسته ای و پرتاب شده از زمین قادر به پرواز مسافت های فراتر از آن تا دو هزار و پانصد کیلومتر هستند.

این رسانه روس در ادامه در مطلبی درباره موشک های کروز دفاع ساحلی ایران موسوم به ابومهدی نوشت: این موشک ۷۵۰ کیلومتر برد دارد و می تواند مسیر خود را در اواسط پرواز تغییر دهد و در صورت اختلال در جنگ الکترونیک، با استفاده از جستجوگر دوم خود به هدف اصابت کند که یک ویژگی جدید محسوب می شود.

اسپوتنیک افزوده است: ایران در سال های اخیر پیشرفت های شگرفی در زمینه های جنگ دریایی و الکترونیک داشته است.

این رسانه روس در این باره به شناسایی یک زیردریایی حامل موشک بالستیک آمریکا در زمان حرکت مخفیانه در تنگه هرمز اشاره کرده و نوشته که زیردریایی کلاس فاتح یک ایران، زیردریایی آمریکایی را مجبور به حرکت در سطح زمین کرده است.

در این گزارش همچنین از تشخیص امضای راداری هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ و آزمایش ابزارهای جدید جنگ الکترونیک علیه دشمن به عنوان بخشی دیگری از دستاوردهای دفاعی ایران یاد شده است.

اسپوتنیک در ادامه نوشت: ایران که با دهه‌ها تحریم و محدودیت واردات تسلیحات مواجه است، یکی از پیشرفته‌ترین پایگاه‌های صنعت دفاعی بومی در جهان را ایجاد کرده است که از موشک‌های بالستیک و کروز گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین و رادارهای دوربرد بومی در آن تولید می شود.

این رسانه روس در ادامه به گزارش اخیر اندیشکده سیاست استراتژیک استرالیا اشاره کرده و نوشته است: بنا بر گزارش این اندیشکده، جمهوری اسلامی ایران در رتبه نهم در میان ۱۰ قدرت برتر علمی و فنی جهان قرار دارد.

بنا بر گزارش این اندیشکده استرالیایی، ایران دارای پنج رتبه برتر در ۶ فناوری از ۴۴ فناوری کلیدی در زمینه‌هایی مانند موتور هواپیما، سوخت‌های زیستی و مواد هوشمند است.
https://irna.ir/xjMsCD
**یک مقام دیپلماتیک چین: رسانه‌های غربی تصویر نادرستی از روابط تهران و پکن ارائه می‌کنند
معاون سرکنسول جمهوری خلق چین در بندرعباس گفت: برخی کشورهای غربی تصویر نادرستی از روابط تهران و پکن به مردم می‌دهند که در این راستا، رسانه‌ها نقش مهمی در بیان حقایق و خنثی کردن جوسازی‌های مسموم دارند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

"لی آنگ" (Li Ang) روز دوشنبه در دیدار با مدیر و خبرنگاران خبرگزاری ایرنا در بندرعباس افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری شین‌هوا به عنوان رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای و رسمی ۲ کشور، می‌توانند در این زمینه نقش موثر و فعالی داشته باشند و مواضع درست را برای افکار عمومی توضیح دهند.

وی ادامه داد: جوسازی برخی رسانه های غربی موجب تحریف مسائل می‌شود و این در حالیست که روابط ایران و چین تضمین کننده منافع مردم ایران و چین است.

این مقام دیپلماتیک با اشاره به آغاز فعالیت سرکنسولگری چین در بندرعباس از اواخر سال گذشته ، یکی از دلایل این اقدام را تقویت همکاری های رسانه ای و فرهنگی ۲جانبه در جنوب ایران اعلام کرد.
معاون سرکنسول چین در بندرعباس اضافه کرد: در همین راستا با هماهنگی وزارت امور خارجه ایران به دنبال برنامه‌ریزی برای سفر خبرنگاران هرمزگان و جنوب ایران به چین و همچنین حضور خبرنگاران چین در جنوب ایران هستیم تا از نزدیک با واقعیت‌ها و فرصت‌های موجود آشنا شوند.

لی آنگ خاطرنشان کرد: دولت‌های ایران و چین و مردم ۲ کشور دارای سابقه ارتباط تاریخی با یکدیگر هستند که این پیوندها در سالیان اخیر تقویت شده و تفاهمنامه‌های ۲جانبه نیز در همین راستا است.

وی استان هرمزگان را یکی از استان های بسیار مهم ایران دانست که فرصت‌های سرمایه‌گذاری گوناگونی دارد که نخستین سرکنسولگری چین در ایران نیز به دلیل همین اهمیت و جایگاه، در بندرعباس افتتاح شده است.

به گفته این مقام چینی، سرکنسولگری چین علاوه بر هرمزگان، تقویت روابط با دیگر مناطق جنوبی ایران را نیز دنبال می‌کند.

وی شیلات ، کشاورزی، بنادر و دریانوردی و صادرات و واردات محصولات مختلف را از حوزه‌های مناسب همکاری و سرمایه‌گذاری با هرمزگان دانست و تاکید کرد: سرکنسولگری چین بر اساس مسئولیت‌های خود، این فرصت‌ها را به سرمایه‌گذاران چینی معرفی کرده و خدمات کنسولی مورد نیاز را به اتباع خود می‌دهد.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز هرمزگان نیز در این دیدار بر آمادگی ایرنا برای همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای با سرکنسولگری چین در بندرعباس تاکید کرد.

کمیل بهشتیان با اشاره به سفر بهمن‌ماه سال گذشته آیت‌الله رئیسی، رییس جمهور ایران به چین گفت: در این سفر ۲ تفاهمنامه رسانه‌ای نیز بین تهران و پکن امضا شد که نشان دهنده اهمیت همکاری رسانه ای ۲ جانبه بر اساس دیپلماسی عمومی است.

وی از قدمت و سابقه خبرگزاری شین‌هوا و ایرنا به عنوان یکی از نقاط اشتراک ۲ رسانه رسمی ایران و چین نام برد که زمینه مناسبی برای همکاری‌های حرفه‌ای است.

بهشتیان با استقبال از رویکرد سرکنسولگری چین برای فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای با محوریت هرمزگان و مناطق جنوبی ایران خاطرنشان کرد: ضمن هماهنگی با مدیریت عالی ایرنا و وزارت امورخارجه، از ظرفیت‌های موجود برای بیان دستاوردهای امیدآفرین در بحث روابط ۲ کشور استفاده خواهیم کرد.
https://irna.ir/xjMsHT
**ایران: تحریم‌ها مغایر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان با ایراد سخنانی در بخش عالیرتبه پنجمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد که تحریم‌ها مغایر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

رضا نجفی روز دوشنبه در جریان این کنفرانس که هم اکنون در مقر سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه در حال برگزاری است ضمن اشاره به اهمیت جهان‌شمولی این کنوانسیون گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه تحریم علیه اعضای مستقل این سازمان توسط برخی از دولت های عضو را مغایر حقوق بین الملل و کنوانسیون سلاح های شیمیایی می‌داند.

وی با تاکید بر غیرقانونی و غیرانسانی بودن ماهیت تحریم ها، خواستار لغو فوری آن ها شد.

دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: تحریم ها باعث محروم شدن جانبازان شیمیایی کشورمان از دسترسی به داروها و اقلام پزشکی مورد نیاز شده و تاسف آور است که این عزیزان دو بار، یک بار به دلیل ارسال مواد و فناوری تولید سلاح های شیمیایی توسط این دولت ها به رژیم صدام در زمان جنگ تحمیلی و بار دیگر به دلیل تحریم این دولت ها و ایجاد مانع در دسترسی جانبازان کشورمان به داروها و تجهیزات مورد نیاز آنها، قربانی اقدامات برخی از دولت های غربی شدند.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به سلاح های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی، این رژیم را عامل اصلی تهدید صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه اعلام و خواستار فشار جامعه بین المللی برای پیوستن این رژیم به کنوانسیون سلاح های شیمیایی بدون هیچگونه پیش شرط و تاخیر شد.

نجفی در ادامه خواستار انهدام سلاح های شیمیایی آمریکا به عنوان تنها دولت عضو دارنده این سلاح در مهلت مقرر شده و هرگونه بهانه‌ای برای تاخیر بیشتر در این امر را مردود اعلام کرد.

وی که در این کنفرانس به عنوان رئیس هیات کشورمان و یکی از سخنرانان ویژه نشست سخنرانی می‌کرد، همچنین انتظارات ایران از این جلسه را برشمرد و تاکید کرد که از این اجلاسیه انتظار جدی می رود، سازمان منع سلاح های شیمیایی را مرکزی برای همکاری بین المللی میان اعضا برای مصارف صلح آمیز شیمی و دستیابی به جهانی عاری از سلاح های شیمیایی تبدیل و از سیاسی شدن موضوعات و استفاده ابزاری از این سازمان بین المللی برای اهداف تنگ نظرانه توسط معدودی از دولت ها جلوگیری کند.

گفتنی است کنفرانس پنجم بازنگری از ۲۵ تا ۲۹ اردیبهشت سال جاری با تمرکز بر تدوین نقشه راه و برنامه های پنج سال آینده سازمان منع سلاح های شیمیایی در شهر لاهه در حال برگزاری است.
https://irna.ir/xjMsKt
**فلسطینی‌ها به چین و روسیه بیشتر از آمریکا اعتماد دارند
براساس یک نظرسنجی جدید، فلسطینی ها ترجیح می‌دهند در هرگونه مذاکره‌ای با رژیم صهیونیستی، روسیه یا چین به جای آمریکا واسطه باشند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

براساس مطالعه ای که توسط موسسه تحقیقاتی و تجزیه و تحلیل داده «یوگو» در لندن و به درخواست رسانه سعودی «عرب نیوز» انجام شده، فلسطینی ها روسیه را در میان قدرت های جهانی، بهترین گزینه برای میانجی‌گیری بین آنها و تل‌آویو اعلام کرده اند.

براساس این نظرسنجی، ۸۰ درصد فلسطینی ها نیز ترجیح می دهند که چین واسطه مذاکرات بین آنها و رژیم صهیونیستی باشد.

در ماه آوریل(رمضان)، بعد از بالا گرفتن تنش بین صهیونیست ها و فلسطینی ها در بیت المقدس، چین پیشنهاد کرده بود تا واسطه مذاکرات بین دو طرف شود.

براساس این نظرسنجی، فلسطینی ها، اتحادیه اروپا را نیز در مرحله سوم به عنوان میانجی گر، به آمریکا ترجیح می دهند.

بر اساس این مطالعه، در شرایطی که ۸۶ درصد پاسخ دهندگان معتقد بودند که واشنگتن نفوذ زیادی روی رژیم صهیونیستی دارد حدود ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند به آمریکا برای میانجیگری اعتماد ندارد.

«کریس دویل» رئیس شورای تفاهم عرب-بریتانیا «کابو» در گفت و گو با «عرب نیوز» درباره نتایج این نظرسنجی گفت: فلسطینی‌ها هرگز آمریکا را یک واسطه منصف یا بی طرف ندیده اند.

وی تصریح کرد: فلسطینی ها به خاطر اینکه آمریکا ابرقدرت بوده و انتخاب دیگری نداشته اند همیشه مجبور به پذیرش آمریکا به عنوان واسطه شده اند.

رئیس موسسه «کابو» افزود: آمریکا به طور آشکار از (رژیم) اسرائیل حمایت و آنرا متحد راهبردی خود معرفی می کند؛ قطعنامه به نفع آن در کنگره این کشور تصویب و قطعنامه های شورای امنیت علیه آن را وتو می کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی امروز به این نتیجه رسیده که جریان سازش با میانجی‌گری آمریکا به نتیجه نمی رسد که مقاومت فلسطین سال‌هاست ناکارآمدی این رویکرد را گوشزد کرده است. بسیاری از کارشناسان عزت امروز فلسطینی های ساکن سرزمین های اشغالی، کرانه باختری، غزه و حتی آوارگان فلسطینی در سایر کشورها را مدیون رویکرد مقاومت می دانند.
https://irna.ir/xjMsKJ
**همه ۱۶عضو کابینه اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه برگزیده شدند
همه ۱۶ عضو کابینه فعلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به درخواست او از شهرهای مختلف این کشور در انتخابات پارلمانی نامزد شده بودند، به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه برگزیده شدند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

در انتخابات روز گذشته فوآد اوکتای معاون اول اردوغان از شهر آنکارا، بکیر بوزداغ وزیر دادگستری از شهر شانلی اورفا، دریا یانیک وزیر خانواده و خدمات اجتماعی از شهر عثمانیه، ودات بیلگین وزیر کار و تامین اجتماعی از شهر آنکارا، مراد کوروم وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی از شهر استانبول، مولود چاووش اوغلو وزیرامور خارجه از شهر آنتالیا و فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی از شهر اسکی شهیر به پارلمان این کشور راه یافتند.

همچنین بنا به اعلام این رسانه، در انتخابات پارلمانی دیروز، محمد محرم کاساپ اوغلو وزیر ورزش و جوانان از شهر ازمیر، نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی از شهر مرسین، سلیمان سویلو وزیر کشور از شهر استانبول، محمود اوزر وزیر آموزش ملی از شهر اردو، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی از شهر کایسری، مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری از شهر بورسا، واحد کیریشچی وزیر کشاورزی و جنگلداری از شهر قهرمان‌ماراش، مهمد موش وزیر تجارت از شهر سامسون، عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت از شهر ترابوزان به مجلس ترکیه راه یافته‌اند.

همچنین بنا به گزارش شبکه خبری ان.تی.وی، عبدالحمید گل وزیر سابق دادگستری از شهر غازی آنتپ و فاروق چلیک وزیر کشاورزی، دامداری و مواد غذایی سابق دولت اردوغان از شهر آرتوین به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه انتخاب شدند.

فعالیت ۶۰۰ نماینده منتخب بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه برابر قانون و آیین نامه داخلی مجلس این کشور، سه روز پس از اعلام قطعی نتایج، آغاز می شود.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۱ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۳ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دیروز از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMsH7
**اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم انتخابات ترکیه راه یافتند
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد: با پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافتند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۷ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پایان یافته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز با کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و به علت نرسیدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهیابی به مجلس ترکیه باز مانده است.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۸ کرسی، چپ سبز با ۶۱ کرسی، حرکت ملی با ۵۱ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMstr
**هفت سناریوی احتمالی شکست کنگره آمریکا در افزایش سقف بدهی
اقتصاددانان هشدار می‌دهند اگر کنگره آمریکا نتواند سقف استقراض فدرال را تا ضرب‌الاجل تعیین شده و به موقع افزایش دهد ایالات متحده با سناریوهای احتمالی مواجه خواهد شد که به آشفتگی مالی و حتی تضعیف وجهه بین‌المللی آمریکا منجر می‌شود.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

روزنامه واشنگتن پست نوشت: رهبران کنگره و کاخ سفید تلاش می کنند به توافقی برای لغو سقف بدهی فدرال دست یابند و این در حالی است که وزارت خزانه داری تنها چند هفته فرصت دارد و ممکن است دیگر نتواند از بروز نکول بدهی (ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی یا استقراض در زمان مقرر شده) بی سابقه جلوگیری کند.

منظور از «سقف بدهی» حداکثر پولی است که دولت آمریکا از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه دولتی، می‌تواند قرض کند.

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است اگر دولت نتواند وام بیشتری بگیرد، وزارت متبوعش ممکن است فقط تا اول ژوئن بتواند فعالیت های خود را پیش از تمام شدن پول خود ادامه دهد. این ضرب الاجل خاص - موسوم به X-date - به درآمد و هزینه های مالیاتی بستگی دارد که می تواند از هفته به هفته به شدت در نوسان باشد.

این گزارش می افزاید: پیش بینی آینده دشوار است اما اثرات نکول بدهی ها احتمالا ترکیبی خواهند بود؛ توقف در پرداخت های فدرال به اقتصاد و بازار سهام آسیب می رساند که در بازار سهام به نوبه خود به اقتصاد زیان وارد می کند.

واشنگتن پست ادامه می دهد: محاسبه ارتباطات بین کاهش ارزش مسکن، افزایش نرخ بهره و بی ثبانی در نظام مالی جهانی دشوار است. برخی تخمین می زنند که این امر باعث از دست رفتن بیش از هشت میلیون شغل می شود و بر اساس برخی پیش بینی ها، نرخ وام مسکن ممکن است بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد و اقتصاد به اندازه رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ منقبض شود.

این گزارش برخی از پیامدهای نگران کننده ادامه بحران در افزایش سقف بدهی ها را شامل موارد زیر طبقه بندی کرده است:

سقوط سهام

به نوشته واشنگتن پست، وال استریت احتمالاً اولین کانون مشکلات خواهد بود.هزینه محافظت در برابر نکول دولت و هزینه اوراق قرضه دولتی به دلیل مهلت سقف بدهی افزایش یافته است که منعکس کننده تردیدها در زمینه بازپرداخت است. اما این لرزش ها برای اکثر خانواده ها قابل توجه نیست.

انتظار می‌رود که هر چه دولت به نکول نزدیک‌تر می‌شود، این وضعیت نیز تغییر می کند. کارشناسان می گویند شوک ناشی از پرداخت نشدن بدهی ها، در نظام مالی، سهام، اوراق قرضه و صندوق های سرمایه گذاری متقابل، بازتاب می یابد؛ قبل از اینکه به اقتصاد در سطحی گسترده تر سرایت کند.

رکود ناگهانی

اگر این بن بست ادامه یابد، تأثیر آن به سرعت از بازارهای مالی به اقتصاد در سطحی گسترده تر سرایت می کند. کاهش دارایی خانوارها در سراسر کشور، باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده می‌شود که به کسب‌وکارها نیز آسیب می‌رساند.

افزایش نرخ بهره، گرفتن وام یا راه اندازی یک کسب و کار کوچک را دشوارتر می کند و همچنین می تواند بازار مسکن را دچار رکود بیشتر کند.

شدیدترین تاثیر ممکن است توقف پرداخت‌های منظم فدرال به ده‌ها میلیون خانواده آمریکایی، از جمله افراد مسن در مراقبت‌های پزشکی و تامین اجتماعی و افرادی باشد که به کوپن‌های غذایی متکی هستند.

پیش‌بینی می‌شود که دولت فدرال امسال حدود ۶ تریلیون دلار هزینه کند که معادل ۱۶ میلیارد دلار در روز است. البته همه این ها به طور مستقیم به خانواده ها نمی رسد، اما مقدار زیادی پول است که یک شبه از اقتصاد ناپدید می شود.

بلاتکلیفی کارگران فدرال

وقتی که کنگره بودجه جدیدی را تصویب نکند، دولت آمریکا فرایندی برای تعطیلی دارد. سازمان هایی که هزینه‌های آنها تصویب نشده است، کارگران را برای مرخصی آماده می‌کنند و به برخی از کارکنان «ضروری» دستور می‌دهند که بدون دستمزد به کار خود ادامه دهند. در دهه گذشته سه تعطیلی وجود داشته است که حداقل یک روز کامل به طول انجامیده است. کارگران به شکل معمول پس از آن بازپرداخت می شوند.

اما کارشناسان می گویند که رسیدن به سقف بدهی ممکن است مشابه چنین شرایطی نباشد. دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید هنوز دستورالعملی را برای تعطیلی مرتبط با بدهی ها منتشر نکرده است. برخی از تحلیلگران بودجه می گویند که این مساله بسیار دشوارتر است زیرا هیچ راهی برای دانستن اینکه دولت قادر به انجام کدام پرداخت ها نیست، وجود ندارد.

این بلاتکلیفی می‌تواند بر پرسنل نظامی آمریکا و همچنین بازرسان ایمنی مواد غذایی، کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی و کارگران سایر مشاغل حیاتی تأثیر بگذارد. بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، دولت فدرال با حدود ۴.۲ میلیون کارمند تمام وقت، بزرگترین کارفرمای کشور است.

لغو پرداخت ها در خدمات تامین اجتماعی و برنامه مدیکر

در آمریکا بیش از ۶۰ میلیون نفر که بیشتر آنها سالمند هستند، ماهانه پرداخت های تأمین اجتماعی دریافت می کنند. تعداد مشابهی برای بیمه درمانی خود به برنامه مدیکر متکی هستند.

برخی از جمهوری‌خواهان ادعا کرده‌اند که دولت فدرال می‌تواند با تغییر مسیر درآمد مالیاتی، به این پرداخت‌ها، حتی بدون استقراض ادامه دهد. اما کارشناسان بودجه شک دارند که وزارت خزانه داری بتواند این مزایا را به موقع به سالمندان ارسال کند، به خصوص اگر این شرایط هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

اگر دولت همچنان بتواند برخی از پرداخت‌ها را با درآمدهای مالیاتی دریافتی انجام دهد، ممکن است دولت مجبور شود بین ارسال چک برای افراد مسن و پرداخت سود بدهی، یکی را انتخاب کند. چشم پوشی از این پرداخت های بهره برای حفظ کارکرد تامین اجتماعی و مدیکر می تواند آنچه را که احتمالاً یک بحران مالی شدید است، تشدید کند.

افزایش هزینه های استقراض آمریکا

دولت فدرال آمریکا می تواند پول نسبتاً ارزانی قرض کند زیرا به عنوان یک ریسک اعتباری بسیار مطمئن تلقی می شود. اقتصاددانان می گویند تخفیفی که ایالات متحده برای دهه ها از وام گرفتن از آن برخوردار بوده است، ممکن است پایان یابد. برآورد موسسه بروکینگز، یک اندیشکده مستقر در دی سی، نشان داد که نقض محدودیت بدهی می تواند هزینه های استقراض فدرال را تا ۷۵۰ میلیارد دلار در دهه آینده افزایش دهد.

گسترش مشکلات اقتصادی آمریکا در سراسر جهان

بسیاری از کشورها با خرید مقادیر زیادی از بدهی های دولت آمریکا که به طور گسترده به عنوان یکی از امن ترین دارایی های جهان شناخته می شود، از منابع مالی خود محافظت می کنند. اما نقض سقف بدهی می تواند ارزش این اوراق را کاهش دهد و به ذخایر بسیاری از کشورها آسیب برساند.

فشار بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای افزایش نرخ بهره در سال گذشته برای مهار تورم، ارزش دارایی اوراق قرضه ایالات متحده را برای بسیاری از کشورها کاهش داده است.

کاهش ارزش دلار و اعتبار آمریکا

به گفته کارشناسان نکول بدهی می تواند با آشکار کردن عمق ناکارآمدی سیاسی داخلی این کشور، به جایگاه ایالات متحده در صحنه جهانی آسیب برساند.

این گزارش با اشاره به تمایل کشورها برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا نوشت: اعتبار دولت ها تا حدی به توانایی آن ها در واکنش به بحران ها گره خورده است. بحران بدهی در آمریکا توانایی دولت فدرال را نه تنها برای پاسخگویی به شرایط اضطراری، بلکه در انجام یکی از ابتدایی ترین وظایف خود یعنی پرداخت صورت حساب ها، زیر سوال می برد. اگر آمریکا نتواند این کار را انجام دهد، شهروندان و رهبران کشورهای این سوال را خواهند پرسید که این کشور چه چیز دیگری را می تواند مدیریت کند؟

دانیل برگسترسر دانشیار امور مالی در دانشکده بازرگانی بین‌المللی دانشگاه برندیس، می‌گوید: این امر باعث از بین رفتن اعتماد جهانی به نظام سیاسی ما می‌شود، زیرا بخشی از جایگاه ما در جهان مبتنی بر اعتماد بین‌المللی به کارامدی نظام سیاسی ما است و این بحران نشان می دهد که این طور نیست.
https://irna.ir/xjMsKV

**بی‌توجهی پنتاگون به سابقه نقض حقوق بشر جنجگویان نیابتی‌
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: پنتاگون پیش از به کارگیری نیروهای نیابتی خارجی در برنامه‌های امنیتی خود با عنوان مقابله با ترورسیم و جنگ‌های نامنظم، سوابق نقض حقوق بشر آن‌ها مانند تجاوز جنسی، شکنجه یا قتل‌های غیرقانونی را بررسی نمی‌کند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

این روزنامه آمریکایی در مطلبی با اشاره به اسناد جدید افشا شده از بخشنامه‌های نیروهای عملیات ویژه آمریکا در رابطه با استفاده از «جنگجویان جایگزین» در «مبارزه با تروریسم» و «جنگ‌ نامنظم» نوشت: سابقه این جنگجویان در موارد نقض قوانین حقوق بشر بررسی نمی‌شود.

بر این اساس، قوانین حاضر، نیروهای عملیات ویژه آمریکا را ملزم نمی‌کند تا سابقه تخلفات حقوق بشری نیروهایی را که برای استفاده نیابتی آموزش داده و مسلح می‌شوند، مورد بررسی قرار دهند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی به نقل از منابع آگاه پیرامون شکاف قانونی در موضوع بررسی سوابق نیروها در برنامه‌های ضد تروریسمی آمریکا مطرح شده بود اما اکنون این اسناد به طور رسمی این مساله را تایید می‌کند.

این گزارش ادامه می‌دهد: طبق این برنامه، کماندوهای آمریکایی نیروهای خارجی شریک را برای اعزام به عملیات‌های «کشتن یا دستگیر کردن» آموزش داده و تجهیز می‌کنند.

نیویورک تایمز می‌گوید این اسناد که از ۲ مجموعه دستورالعمل تشکیل شده و از طریق دادخواست تحت «قانون آزادی اطلاعات» به دست آمده است، یک شکاف قانونی مشابه را در یکی دیگر از برنامه‌های نیروی جایگزین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تحت عنوان «جنگ‌ نامنظم» نشان می‌دهد.

برنامه موسوم به «جنگ‌ نامنظم»، دولت-ملت‌های رقیب را از طریق عملیات و درگیری‌های غیرمسلحانه با اشکالی چون هک، کارزارهای اطلاعاتی نظیر تبلیغات سیاسی یا تلاش مخفیانه برای شکل‌دهی به افکار هدف قرار می‌دهد.

این درحالیست که سال گذشته، اصلاحیه یک لایحه دفاعی که بررسی سوابق حقوق بشری نیروهای جایگزین را الزامی می‌کرد در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا تصویب شد اما مجلس سنا آن را تایید نکرد.

طبق این شیوه‌نامه‌ها، برای برنامه‌ای موسوم به «اکو ۱۲۷» (۱۲۷ Echo) بودجه‌ای تا سقف ۱۰۰ میلیون دلار در سال برای عملیات‌ نیابتی ضد تروریسم و برای برنامه دیگری در بخش ۱۲۰۲، بودجه‌ای تا سقف ۱۵ میلیون دلار در سال برای نیروهای جایگزین جنگ‌های نامنظم، تعیین شده است.

نیویورک‌تامیز در شرح فهرست سوابق مورد بررسی پیش از به کارگیری نیروهای نیابتی ضد تروریسم و «پرداخت دستمزد آن‌ها با مالیات شهروندان آمریکایی» نوشت: تحقیقات از این نیروها، نمونه‌گیری «دی‌ان‌ای» (DNA)، تحلیل مکالمات تلفنی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، سفرها و روابط اجتماعی، بررسی سوابق محلی و ملی در زمینه داده‌های مضر، مصاحبه‌ امنیتی را شامل می‌شود. همچنین در مورد فرماندهانی که ارتباط بیشتری با سربازان آمریکایی خواهند داشت، سلامت رفتاری آن‌ها سنجیده شده و تحت آزمایش‌های دروغ‌سنجی نیز قرار می‌گیرند.

این گزارش تاکید می‌کند در واقع این بررسی، خطرات جاسوسی و تهدیدات احتمالی برای نیروهای آمریکایی را ارزیابی می‌کند و موارد نقض حقوق بشر را - مانند تجاوز جنسی، شکنجه یا قتل‌های غیرقانونی- شامل نمی‌شود.

در مورد بررسی‌ها از نیروها پیش از استفاده در برنامه جنگ نامنظم جزئیات کمتری ارائه شده است اما شیوه‌نامه آن به صراحت می‌گوید: ارائه حمایت زیر عنوان بخش ۱۲۰۲ (شرکت در برنامه جنگ نامنظم) به پشت سر گذاشتن بازرسی موفق حقوق بشری که در چارچوب «قانون‌ لیهی» (The Leahy Law) تعریف شده، مشروط نیست.

بر این اساس، قانون موسوم به لیهی، هرگونه کمک امنیتی به واحدهای نظامیان خارجی یا سایر نیروهای امنیتی که سابقه نقض فاحش حقوق بشر را دارند ممنوع می‌کند.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه نیروهای نیابتی برای سیاست خارجی آمریکا اهمیتی روز افزون دارند، آورد: در دهه گذشته ایالات متحده با فاصله گرفتن از سیاست اعزام مستقیم نیروهای زمینی داخلی به کشورها مانند آنچه در افغانستان و عراق رخ داد، به طور فزاینده‌ای از حمایت و حضور نیروهای محلی جایگزین در مناطقی از جمله سومالی و نیجر استفاده کرده است.

این روزنامه آمریکایی تاکید می‌کند که این رویه شاید به معنای کاهش خطر تلفات برای آمریکایی‌ها و دیدگاه اشغالگرانه نسبت به این کشور باشد اما ارائه آموزش نظامی و مسلح کردن نیروهای محلی [بدون بررسی سوابق مجرمانه آن‌ها در موارد نقض حقوق بشر] خطرات دیگری ایجاد می‌کند.

به وجود تمام موارد اشاره شده، سانتیاگو سانتینی سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز اظهار داشت: وزارت دفاع آمریکا اطمینان دارد که سیستم بررسی برای این دو برنامه‌ مذکور هرگونه نگرانی حقوق بشری در مورد نیروهای نیابتی بالقوه را آشکار خواهد کرد.

گفتنی است که نسخه وزارت دفاع قانون لیهی در ابتدا تنها بخش آموزش نیروهای خارجی را شامل می‌شد اما در سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا آن را به بخش تجهیز و سایر همکاری‌ها نیز گسترش داد.

نیویورک تامیز می‌گوید: با این حال، بنابر یادداشتی به امضای چاک هیگل وزیر دفاع وقت آمریکا در سال ۲۰۱۴، پنتاگون اعلام کرده بود که قانون لیهی در مورد نیروهای جایگزین ضد تروریسم اعمال نمی‌شود.
https://irna.ir/xjMsxd

**شرط "اوغان" برای حمایت از قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ترکیه
"سینان اوغان" یکی از سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که تنها در صورتی از "کمال قلیچداراوغلو" نامزد ائتلاف ملت حمایت خواهد کرد که قول دهد حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها را از سیستم سیاسی ترکیه کنار بگذارد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که تنها ۵.۲ درصد رای مردم این کشور را در انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته ترکیه کسب کرده، اعلام کرد: "در حال حاضر ما نمی گویم که از این یا آن نامزد حمایت خواهم کرد، ولی کسانی که از تروریسم فاصله نمی‌گیرند، برای حمایت نباید به سراغ ما بیایند. "

این سخنان اوغان به صورت تلویحی خطاب به قلیچداراوغلو است که در این انتخابات از سوی حزب دموکراتیک خلق‌ها مورد حمایت قرار گرفته که او این تشکیلات را تروریستی شاخه سیاسی پ. ک. ک می داند.

شرط اوغان برای اعلام حمایت از قلیچداراوغلو در رسانه‌های ترکیه به معنای جواب رد محترمانه به وی ارزیابی شده و بر این اساس، احتمال حمایت اوغان از قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کم است.

اوغان که عضو سابق حزب حرکت ملی و از ملی گرایان سرسخت ترکیه محسوب می‌شود، همواره در تبلیغات انتخاباتی خود حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها را تشکیلات تروریستی عنوان کرده و حتی هنگام تبلیغات انتخاباتی استانی، در مناطق کردنشین از جمله دیاربکر مورد حمله هواداران این حزب قرار گرفت.

با توجه به پایگاه رای بیش از پنج درصدی این نامزد مورد حمایت ائتلاف آتا که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار رای کسب کرده است، به نظر می رسد که ملی‌گرایان و آتاترکیست‌های ترکیه که حامی وی هستند، نقش تعیین‌کننده‌ای در نتایج دور دوم انتخابات ترکیه خواهند داشت.

حزب کُردی دموکراتیک خلق‌های ترکیه که اوغان خواستار حذف و کنار گذاشتن آن از سیستم سیاسی ترکیه شده، ۶۷ نماینده در مجلس این کشور دارد.

این حزب در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی کمال قلیچداراوغلو اعلام حمایت کرد و در انتخابات پارلمانی نیز با بیم انحلال، نامزدهای خود را از فهرست حزب کُردی دیگر یعنی حزب چپ سبز معرفی کرد که در این قالب، دو حزب ۶۱ کرسی مجلس را به صورت مشترک به دست آوردند.

روند شمارش آرای صندوق‌های رای نشان می دهد که در پی کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، احتمال دارد که رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یابند.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، شمارش آرا همچنان ادامه دارد و نتایج رقابت انتخابات ریاست جمهوری دیروز ترکیه هنوز قطعی نیست ولی در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، رای گیری آن دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آراء و قلیچداراوغلو با کسب ۴۴.۹۵ درصد رای مردم را کسب کرده اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دروز از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.
https://irna.ir/xjMsDV
**سال انتخاباتی آرژانتین؛ بیم و امیدهای حزب حاکم
بیم و امیدها در چرخه انتخاباتی سرنوشت‌ساز آرژانتین در سال ۲۰۲۳ را می‌توان در پیش‌بینی‌ها از تضعیف موقعیت نامزدهای احتمالی تحت حمایت دولت در انتخابات ریاست جمهوری و در مقابل، فتح فرمانداری‌ها (از جمله پیروزی در سه استان اخیر) توسط نامزدهای پرونیسم شناسایی کرد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

حزب حاکم پرونیست (از جنبش سیاسی منتسب به خوان پرون، رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین با گرایش‌های ضد سرمایه‌داری و سوسیالیستی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ظهور کرد) موفق شد با انتخاب مجدد فرماندهان خود در سه استان آرژانتین برای چهار سال آینده، جایگاه خود را تثبیت کند.

با شمارش آرای ۱۰۰ درصدی، نزدیک به ۵۰ درصدی و بیش از ۵۰ درصدی، به ترتیب گوستاوو سائِنز (Gustavo Sáenz) در استان سالتا (Salta/ در شمال غربی این کشور)، سرخیو زیلیوتو (Sergio Ziliotto) در استان مرکزی لا پامپا (La Pampa) و گوستاوو مِلِیا (Gustavo Melella) در منطقه تیِرا دل‌فوئِگو (Tierra del Fuego/در جنوب آرژانتین) موفق شدند با شکست رقبای خود به عنوان فرمانداران چهار سال آینده انتخاب شوند.

۲۰۲۳ را باید سال انتخاباتی آرژانتین دانست چرا که این کشور آمریکای جنوبی نه فقط در سطح ملی، بلکه در سطح منطقه‌ای نیز در برهه‌ای از رقابت‌های انتخاباتی قرار دارد. آرژانتینی‌ها علاوه بر رئیس‌جمهوری بعدی که از ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۹ آذر) آغاز به کار خواهد کرد، و همچنین اعضای جدید کنگره ملی، به فرمانداران جدید ۲۱ استان از ۲۳ استان کشور رای خواهند داد.

پیش از این (۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین)، انتخابات فرمانداری در استان‌های نئوکِن (Neuquén/ در مرکز کشور)، ریو نگرو (Río Negro/ شهری حوالی مرکز و جنوب آرژانتین) برگزار شد. هفتم مه (۱۷ اردیبهشت) نیز استان‌های خوخوی (Jujuy/ در شمال غربی)، میسیونِس (Misiones/ در شمال شرقی) و لا ریوخا (La Rioja/شمال غربی) شاهد برگزاری انتخابات فرمانداری بودند.

نتایج انتخابات در این استان‌ها نیز کم‌وبیش به نفع نامزدهای همسو با دولت و حزب حاکم بود و دژهای پرونیسم تحکیم شد.

۲۰۲۳؛ چرخه انتخاباتی سرنوشت‌ساز

سال جاری میلادی، ۴۰ سالگی دموکراسی (بدون وقفه) در آرژانتین است و شهروندان این کشور انتخاب می‌کنند که پس از آلبرتو فرناندز، چه کسی سکان ریاست جمهوری این کشور را عهده‌دار شود. فرناندز اعلام کرده است که برای انتخاب مجدد، نامزد نخواهد شد، با این حال، اتحاد پرونیسم را در این سال انتخاباتی خواستار شده است.
از طرفی، تورم سرسام‌آور سبب شده تا طبق پیش‌بینی‌ نظرسنجی‌ها، رئیس‌جمهوری آینده این کشور آمریکای جنوبی، یک پرونیست نباشد. دولت فعلی، آینده انتخاباتی خود را به تصمیم‌های وزیر اقتصاد برای کنترل تورم گره زده است و چنانچه سرخیو ماسا به نتایج اقتصادی مورد نظر نرسد، کاندیداتوری او در انتخابات سخت خواهد شد.

دولت آرژانتین به تازگی مجموعه اقداماتی را برای مقابله با تورم ۱۰۸.۸ درصدی سالانه در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) اعلام کرد که از جمله آن می‌توان به افزایش جدید نرخ بهره، مداخله در بازار ارز و همچنین ابتکار عمل‌ها برای کنترل مصرف و سطح فعالیت‌ها اشاره کرد.

بر اساس تقویم انتخاباتی آرژانتین، انتخابات مقدماتی موسوم به پاسو (PASO) ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) و انتخابات سراسری ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) برگزار خواهند شد. هدف اصلی انتخابات پاسو، تعیین کردن نامزدهایی است که در انتخابات اکتبر و برای تعیین رئیس‌جمهوری، معاون رئیس‌جمهوری، نمایندگان مجلس و سناتورها با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نامزدهای اصلی برگزیده شده برای ۱۳۰ کرسی از ۲۵۷ کرسی مجلس نمایندگان و ۲۴ کرسی (یک سوم) از ۷۲ کرسی مجلس سنا رقابت می‌کنند.

استان‌ها نیز می‌توانند برای برگزاری انتخابات محلی به تقویم ملی پایبند باشند یا فراخوان انتخابات را طبق تاریخ‌های مورد نظر خود پیش ببرند. در این راستا، ۱۳ استان پیش از این جدایی از انتخابات ملی را انتخاب کرده‌اند.

برخی تحلیلگران با استناد به آمارها و نتایج نظرسنجی‌ها معتقدند که تداوم پرونیسم در ریاست جمهوری آرژانتین با چالش‌های جدی مواجه شده است اما این روند در انتخابات فرمانداری‌ها صادق نیست و حزب حاکم توانسته است تا حدودی موقعیت خود را در این حوزه تثبیت کند؛ موضوعی که به گفته کارشناسان موضوع جدا کردن تاریخ برگزاری انتخابات در برخی استان‌ها را با هدف خنثی‌کردن حمله‌های انتخاباتی به کارزارها را توضیح می‌دهد.

طبق ماده پنج قانون اساسی آرژانتین هر یک از استان‌های خودمختار این کشور در داخل محدوده تحت سلطه خود، از قوه‌های مجریه، قضائیه و مقننه خودمختار برخوردار هستند که چگونگی تشکیل، ساختار قانونی، وظایف، نحوه اجرا و اداره آن‌ها طبق قانون اساسی همان استان تعیین می‌شود.

در حال حاضر آرژانتین متشکل از ۲۳ استان خودمختار و همچنین شهر خودمختار بوئنوس آیرس به عنوان پایتخت کشور است.

در آرژانتین، رای دادن برای افراد بالای ۱۸ سال تا ۷۰ سال اجباری است. شرکت در انتخابات از سن ۱۶ سالگی و بعد از ۷۰ سالگی نیز می‌تواند به صورت اختیاری انجام شود.
https://irna.ir/xjMsB4
**مجلس ترکیه با منتخبان دوره جدید آغاز فعالیت می کند
۶۰۰ نماینده منتخب بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه که در جریان انتخابات پارلمانی روز گذشته (دوشنبه) برگزیده شدند، برابر قانون و آیین نامه داخلی مجلس این کشور، سه روز پس از اعلام قطعی نتایج، فعالیت خود را آغاز می کنند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

مجمع عمومی مجلس ملی ترکیه بدون فراخوان در ساعت ۱۴ سومین روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات توسط شورای عالی انتخابات تشکیل و در ابتدای جلسه آن، مراسم تحلیف و سوگند نمایندگان منتخب برگزار می شود.

این مراسم سوگند در حالی برگزار می شود که یکی از نمایندگان متن قانون اساسی را با صدای بلند از روی تریبون می خواند و نمایندگان منتخب بر اساس حروف الفبای نام خانوادگی به ترتیب سوگند یاد می کنند که پاسدار قانون اساسی کشور ترکیه باشند.

بر اساس قوانین داخلی مجلس ترکیه، نمایندگانی که در مراسم تحلیف حضور ندارند، می توانند در ابتدای اولین جلسه‌ای که شرکت می کنند، سوگند یاد کنند و نمایندگانی که از ادای سوگند امتناع کنند، از حقوق ناشی از نمایندگی محروم می شوند.

براساس قوانین ترکیه، در نخستین جلسه آغاز دوره فعالیت مجلس این کشور، تا زمان انتخاب رئیس، مسن ترین فرد به عنوان رئیس موقت و دومین فرد مسن نیز به عنوان معاون مجلس انتخاب می شود.

برای انتخاب رئیس مجلس ترکیه، دو بار انتخابات برگزار می شود که مدت دوره نخست ۲ سال و مدت دوره دوم تصدی، سه سال تعیین شده است.

نامزدهای ریاست مجلس ملی ترکیه از میان اعضای مجلس ظرف پنج روز از روز تشکیل مجمع و پس از انتخابات عمومی نمایندگان به شورای ریاست معرفی می شوند و مجلس به طور خودکار در روز انتخابات تشکیل جلسه داده و انتخاب رئیس مجلس با رای مخفی انجام می شود.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۱ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۳ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذته (یک شنبه) از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMsGn
**تاثیر شاهنامه فردوسی بر ادبیات و فرهنگ منطقه اوستیا غیر قابل انکار است
استاد انیستیتوی مطالعات علوم انسانی و علوم اجتماعی منطقه اوستیای شمالی در روسیه، گفت: ارزش و اهمیت اثر سترگ فردوسی برای مردمان اوستیا که خود را متعلق به حوزه تمدنی ایران می‌دانند، مایه افتخار و مباهات است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

دیانا سوکایوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شاهنامه و نرت نامه (رزم‌نامه میهنی مردم ایرانی‌تبار اوستیا) به عنوان دو اثر برجسته حماسی-ادبی ایرانیان و مردمان اوستیا، گفت: قهرمان‌ها، سوژه‌ها و درون‌مایه‌های مشابه و یکسانی در تمام این آثار حماسی وجود دارد.

همسر ابوالقاسم لاهوتی؛ بهترین مترجم شاهنامه به زبان روسی

این فولکلورشناس روسی معتقد است ادبیات فولکلور فارسی‌زبان‌ها به بهترین شکل ممکن در شاهنامه گردآوری شده است. شاهنامه یک اثر ادبی برجسته و منحصربه‌فرد با قدمت ده قرن است که اگر چه به زبان فارسی نوشته شده اما به زبان‌های زیادی برگردانده شده است. در حال حاضر کار ترجمه بی‌واسطه شاهنامه از فارسی به زبان آسی ( هندو - اروپایی) نیز شروع شده است و شاعران و نویسندگان اوستیایی تلاش می‌کنند تا ترجمه روان و دقیقی از این شاهکار ادبی فردوسی آماده کنند.

این کارشناس ادبی درخصوص تاثیرات شاهنامه بر ادبیات و فرهنگ منطقه اوستیا گفت: تاثیر شاهنامه بر ادبیات و تاریخ منطقه قفقاز و اوستیا غیر قابل‌ انکار است، چرا که ایران در یک دوره طولانی حضور بسیار قدرتمندی در این ناحیه داشته و ارتباطات زیادی بین مردمان این مناطق شکل گرفته است. شاهنامه همچنین نخستین اثر منظومی فارسی است که در ۶ جلد به روسی ترجمه شده است. بهترین ترجمه شاهنامه به زبان روسی توسط سلسله بانو همسر شاعر ایرانی ابوالقاسم لاهوتی انجام شده است. در باب اهمیت و ارزش فردوسی و شاهنامه باید گفت، ادبیات فارسی مانند مرواریدی در ادبیات جهان می‌درخشد و این برای مردمان اوستیا که خود را متعلق به حوزه تمدنی ایران می‌دانند، مایه افتخار و مباهات است.

به گفته سوکایوا، در بررسی‌ها و پژوهش‌های ادبی اخیر همچنین مشخص شده است که علاوه بر ارزش ادبی و اساطیری، به دلیل وجود بسیاری از حقایق و اسامی تاریخی می‌توان از شاهنامه به عنوان یک منبع تاریخی هم استفاده کرد. در حال حاضر اساتید تاریخ انیستیتوی مطالعات علوم انسانی و علوم اجتماعی اوستیای شمالی بر روی این جنبه از شاهنامه در حال کار و پژوهش هستند.

درون‌مایه‌های شرقی و ایرانی در ادبیات فولکلور منطقه اوستیا

سوکایوا می‌گوید رد پای شاهنامه در حماسه نارت نیز بسیار قابل توجه است و در نام‌گذاری قهرمانان این اثر ادبی مانند تهمتن نیز نشانه‌هایی از این تاثیرگذاری به چشم می‌خورد.

به گفته وی، جدای از این موارد زبانی، الگوهای شرقی و ایرانی زیادی در ادبیات اوستیا وجود دارد. به عنوان مثال مفاهیم تکرارشونده‌ای از ادبیات تغزلی ایران نیز در این میان دیده می‌شود: پسری که با دیدن تصویری از یک دختر دلباخته او می‌شود، تمام عمر خود را در جست و جوی او می‌گذراد و در نهایت به وصالش می‌رسد.

جایگاه سیمرغ ایرانی در آثار فولکلور مردمان اوستیا

به عقیده این استاد دانشگاه، درون‌مایه «سیمرغ» یکی دیگر از نمادهای ادبی و اساطیری در ادبیات ایرانی است که برای مردمان اوستیا نیز بسیار حائز اهمیت است. در ادبیات فولکلور اوستیا این پرنده‌ی عظیم‌الجثه وظیفه دارد قهرمانان را از عالم زیرین بیرون آورده و می‌تواند در بین عوالم سه‌گانه (بالایی، میانی و زیرین) رفت و آمد کند. این در واقع همان سفر مشهور سیمرغ است که در ادبیات فارسی هم درباره آن خوانده‌ایم. این پرنده بزرگ یکی از نمادهای مشترک اساطیری در بین تمام اقوام ایرانی است که در بین فارسی‌زبان‌ها به نام سیمرغ شهرت دارد. حتی این نماد را می‌توان در ادبیات فولکلور مردم گرجستان نیز با نامی دیگر مشاهده کرد.
همکاری مشترک دانشگاه‌های ایران و روسیه در زمینه اسطوره‌شناسی

این استاد دانشگاه همکاری مشترک با همکاران ایرانی خود درخصوص ترجمه و پژوهش آثار اساطیری از جمله شاهنامه را در سال‌های اخیر بسیار خوب توصیف کرد.

سوکایوا گفت، ترجمه فارسی حماسه نارت با عنوان «نارت نامه» به تازگی توسط اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری دانشگاه دولتی اوستیای شمالی در ایران به چاپ رسیده است. حماسه نارت، مهم‌ترین حماسه اسطوره‌آمیز مردم اوستیاست.

یکی دیگر از اساتید زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر مریم شفقی نیز اثر ارزشمند «نارت‌ها: حماسه قهرمانان اوستیا» را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

به گفته وی، کار بر روی شباهت‌های ادبیات فولکلور در بین اقوام بختیاری‌ و کرد ایرانی با مردمان اوستیا یکی دیگر از پروژه‌های مشترک بین اساتید ایرانی و اوستیایی است که در آینده منتشر خواهد شد.

این پژوهشگر عقیده دارد همکاری‌های علمی‌ای که در حال حاضر بین دانشگاه‌ اوستیای شمالی و دانشگاه‌های ایرانی در قالب پروژه‌های ترجمه و پژوهش وجود دارد، منجر به شناخت هر چه بیشتر مردمان ایران و منطقه اوستیا از یکدیگر می‌شود.

وی تاکید کرد در سال‌های گذشته بسیاری از اساتید زبان فارسی در روسیه و علاقه‌مندان به ادبیات فولکلور اوستیا مشتاقانه مشغول همکاری با اساتید و کارشناسان ایرانی شده‌اند و در مجموع روند مثبتی را در این زمینه شاهد هستیم.

شباهت‌های آثار حماسی ایرانی و اوستیایی از نگاه اسطوره‌شناس فرانسوی

سوکایوا با بیان این که مردمان ایران و اوستیا هر دو از شاخه ملل هندو - اروپایی هستند، به دیدگاه ژرژ دومزیل، اسطوره شناس و مورخ فرانسوی اشاره می‌کند. این استاد فرانسوی در مطالعات خود بر روی ایزدان اقوام هند و اروپایی، آنها را بر اساس ساختار سه کنش بنیادین فرمانروایی، جنگاوری و باروری طبقه‌‎بندی کرده است. او این نظام سه کنشی را ناشی از ساختار طبقات اجتماعی سه‌گانه شاهی، سپاهی و کشاورزی می‌داند که پیکره اصلی اقوام باستانی را شکل می‌داده است. این پژوهشگر معتقد است که این ساختار سه‌گانه در تمام متون و ساحت های فکری این اقوام از جمله حماسه ها قابل بررسی است.

به عقیده این فولکلورشناس اوستیایی، استفاده از این متد در بررسی ادبیات فولکلوریک ایران، به خصوص شاهنامه بسیار جالب توجه است. فردوسی ادبیات فولکلور قرون وسطایی و باستانی فارسی را در اثر گران‌سنگ خود گرد آورده است. صرف‌نظر از ارزش‌های والای ادبی و هنری شاهنامه، این اثر نمایانگر حقایق تاریخی مهم و درون‌مایه‌های اساطیری جالبی درخصوص اوستیا است که در آثار فولکلوریک معاصر فارسی به ندرت دیده می‌شوند.

سوکایوا در پایان تاکید کرد: با در کنار هم گذاشتن تمام آثار حماسی منطقه اوستیا و شاهنامه می‌توان چنین نتیجه گرفت که ملل منطقه قفقاز در صلح و دوستی با یکدیگر زندگی می‌کنند و از منظر فرهنگی نقاط اشتراک بسیار زیادی با هم دارند.
https://irna.ir/xjMsGt
**سفیر فلسطین حمایت نظامی غرب از رژیم صهیونیستی را مصداق بارز تروریسم خواند
سفیر فلسطین در انگلیس حمایت نظامی غرب از رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت میلیون‌ها فلسطینی طی هفت دهه گذشته شده است را مصداق بارز تروریسم نامید.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

حسام زملط این مطلب را در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی و در پاسخ به این سوال ادعایی مجری برنامه مطرح کرد که «آیا درک می‌کنید که چرا اسرائیل رهبران سازمانی (جنبش جهاد اسلامی) را که به لحاظ بین‌المللی تروریسم شناخته شده است، هدفی مشروع می‌داند؟»

وی گفت «باید به طور جدی درباره واژه تروریسم که طی نزدیک به ۷۵ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته بحث کنیم» اما مجری سخنان وی را قطع و ادعا کرد که غرب جنبش جهاد اسلامی را یک سازمان تروریستی می‌شناسد.

سفیر فلسطین در همین پیوند تصریح کرد: چون غرب در سرکوب مردم فلسطین همدست است. همانطور که می‌دانید بیانیه بالفور در همین لندن صادر شد و از آن زمان تاکنون مردم فلسطین آواره شده‌اند.

بیانیه بالفور نامه‌ای بود که در سال ۱۹۱۷ توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روچیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد. در این نامه، وزیر امور خارجه انگلیس بر موضع مثبت دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

سفیر فلسطین در ادامه گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: اجازه دهید در باب تروریسم بحث کنیم، وقتی شما جنگنده‌های خود را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهید تا غزه را بمباران کند، ساختمان‌های مسکونی را هدف قرار دهد، زنان و کودکان را به قتل برساند و خانواده‌های فلسطینی را با خاک یکسان کند، این مصداق دقیق تروریسم است.

زملط درحالی که مجری بی‌بی‌سی تلاش می‌کرد تا صحبت‌های او را قطع کند تصریح کرد: ما باید درباره استفاده از لفظ تروریسم دقت کنیم. مردم فلسطین طی ۷۵ سال گذشته هدف تروریسم دولتی بوده‌اند.

در این لحظه مجری برنامه، صدای خود را بالاتر برد و با قطع سخنان زملط این سوال ادعایی را مطرح کرد که چرا فلسطین با وجود درخواست جامعه جهانی، آتش‌بس با (رژیم) اسرائیل را نادیده می‌گیرد؟ سفیر فلسطین پاسخ داد: اتفاقا ما به دنبال جامعه جهانی هستیم تا به این وضع پایان دهد. وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی به واسطه جنایات بی شماری که طی هفت دهه گذشته صورت داده، میلیون‌ها فلسطینی را به شهادت رسانده است.

زملط به رغم تقلای مجری بی‌بی‌سی برای قطع صحیت‌های او خاطر نشان کرد: «این روایت که اسرائیل تابع حاکمیت قانون است و ما فلسطینیان همواره اقدامات فجیع صورت می‌دهیم غلط است و باید پایان یابد. اسرائیل بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل انگلیس و دیده‌بان حقوق بشر آمریکا درحال تحمیل نظام آپارتاید است و مردم فلسطین حق دارند تا مطابق با قوانین بین‌المللی از خود دفاع کنند.»

وی یادآور شد: هنگامی که ما پرونده اسرائیل را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع می‌دهیم تا جنایات این رژیم آشکار شود، این انگلیس است که علیه ما رای می‌دهد و آمریکا هم اقدام ما را وتو می‌کند. بنابراین این غرب است که برای حفاظت از اسرائیل، فراقانونی رفتار می‌کند و تا زمانی که این مصونیت‌ها ادامه دارد متاسفانه شاهد افزایش آمار قربانیان فلسطینی خواهیم بود.

این مصاحبه در پی اظهارات قاطع و صریح سفیر فلسطین در کمتر از سه دقیقه به پایان رسید.

گفتنی است که شنبه گذشته نیز هزاران تن از طرفداران فلسطین به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین (موسوم به روز نکبت) در خیابان‌های لندن تظاهرات کرده و شعار مرگ بر اسرائیل سردادند.
https://irna.ir/xjMsH3

**جلوگیری معترضان از برگزاری کنفرانسی با حضور وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی
معترضان به اصلاحات قضائی در سرزمین‌های اشغالی مانع از برگزاری کنفرانسی با حضور وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی شدند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» امروز (دوشنبه) از حمله معترضان اسرائیلی به کنفرانسی با حضور «نیر برکات» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی خبر داد.

براساس گزارش این رسانه صهیونیست، حمله معترضان به کنفرانسی در «کفار بلوم» در شمال سرزمین های اشغالی، موجب درگیری بین مسئولان برگزاری کنفرانس و معترضان شد و طرفین با میز و صندلی های محل کنفرانس به مقابله با یکدیگر پرداختند.

معترضان اسرائیلی در گفت وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کردند که برگزارکنندگان کنفرانس با کپسول آتش نشانی و میز و صندلی به آنها حمله کرده و آنها را به روی زمین پرت کرده اند.

مسئولان برگزاری کنفرانس مزبور، دلیل مقابله خشونت آمیز با معترضان را کم بودن نیروهای امنیتی برای حفاظت از وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و اصلاحات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بود.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

معترضان می‌گویند که طرح تغییرات قضایی ضربه سختی به دموکراسی (در سرزمین های اشغالی) وارد می‌کند، زیرا تأثیر دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) را بر روند تصویب قوانین پایه محدود می‌کند و به اعضای کنست اجازه می‌دهد مصوبات آن را به تعویق بیندازد.

تصویب این طرح به تازگی توسط نتانیاهو به تعویق افتاد، اما معترضان تأکید بر لغو کامل این طرح دارند.
https://irna.ir/xjMsCM

**محققان سوری کاربردهای هوش مصنوعی در مهندسی پزشکی را بررسی می کنند
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و برق دانشگاه دمشق گفت: در کنفرانس بین المللی مهندسی زیستی، محققان سوری و خارجی نظرات خود را درباره کاربردهای هوش مصنوعی در مهندسی پزشکی، کنترل و رباتیک را در زمینه پزشکی، شنوایی شناسی، مهندسی پزشکی ارائه می کنند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

دومین کنفرانس بین المللی مهندسی زیستی تحت عنوان (مهندسی پزشکی زیستی و نقش آن در توسعه مراقبت های بهداشتی) امروز دوشنبه در دانشکده مهندسی مکانیک و برق دانشگاه دمشق آغاز به کار کرد.
شرکت کنندگان در این کنفرانس سه روزه در مورد چندین موضوع بحث خواهند کرد. این موضوعات شامل کاربردهای مهندسی بیومدیکال در دندانپزشکی، بیومکانیک، پروتز، دستگاه‌های ارتز، الکترونیک پزشکی و چالش‌ها و پیشرفت‌ها در مهندسی پزشکی می‌شود.

این کنفرانس کاربردهای هوش مصنوعی در مهندسی پزشکی، کنترل و رباتیک را در زمینه پزشکی، شنوایی شناسی، مهندسی پزشکی، انواع لوازم و تجهیزات پزشکی، مهندسی بیمارستان و مواد زیست پزشکی برجسته می کند.

دکتر مصطفی الموالدی، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و برق دانشگاه دمشق، در گفت وگو با رسانه های سوری، به اهمیت محورهای کنفرانس به دلیل همگامی آن با نیازها و پیشرفت های بخش پزشکی اشاره کرد.

الموالدی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس ۳۹ سخنرانی و تحقیق علمی توسط محققان سوریه و تعدادی از کشورهای عربی و خارجی ارائه خواهد شد که برخی از آنها به صورت مجازی خواهد بود.

همچنین در حاشیه این همایش نمایشگاهی از تجهیزات پزشکی برگزار می شود که شرکت های داخلی و بین المللی شرکت کننده آخرین تجهیزات پزشکی را به نمایش می گذارند.
https://irna.ir/xjMsDK

**دیدار رهبران انگلیس و اوکراین؛ لندن وعده بسته جدید تسلیحاتی داد
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در جریان دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که طی برنامه‌ای از پیش اعلام نشده به لندن سفر کرده است، همگام با سیاست‌های جنگ‌طلبانه و ماجراجویانه این کشور وعده داد که تسلیحات نظامی بیشتر و پیشرفته‌تری را به جبهه اوکراین ارسال می‌کند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

دفتر ریشی سوناک روز دوشنبه با صدور بییانیه‌ای نوشت: امروز نخست وزیر انگلیس ارسال صدها موشک دفاعی و سامانه های هوایی بدون سرنشین از جمله صدها پهپاد جدید تهاجمی دوربرد با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر را تأیید خواهد کرد.

این تجهیزات بر اساس بیانیه منتشر شده، طی ماه‌های آینده و در حالی که اوکراین برای عملیات ضد حمله آماده می شود، ارسال خواهد شد.

سوناک در همین پیوند ادعا کرد: این یک لحظه حیاتی در مقاومت اوکراین در برابر جنگ وحشتناکی است که آنها انتخاب نکرده اند. آنها به حمایت مستمر جامعه بین المللی برای دفاع در برابر رگبار حملات بی امان و بی رویه که واقعیت روزمره آنها طی بیش از یک سال بوده است، نیاز دارند.

وی با بیان اینکه «ما نباید آنها را ناامید کنیم» مدعی شد: خط مقدم جنگ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ممکن است در اوکراین باشد، اما امتداد آن در سراسر جهان گسترده است. این به نفع همه ماست که اطمینان حاصل کنیم که اوکراین موفق می شود.

سوناک هفته پیش نیز ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به «استورم شدو» را تائید کرد. دفتر نخست وزیر انگلیس در این باره نوشت: این اولین موشک کروز دوربرد در زرادخانه اوکراین و برای کمک به دفاع این کشور در برابر بمباران بی‌امان زیرساخت‌های حیاتی ملی آن است.

بر اساس گزارش‌ها، موشک‌هایی که انگلیس در اختیار اوکراین قرار داده، از قابلیت رادارگریزی برخوردار است. این موشک‌ها ساخت مشترک انگلیس و فرانسه است و برد آن به بیش از ۲۵۰ کیلومتر (۱۵۵ مایل) می‌رسد.

در همین پیوند سفیر روسیه در لندن، اقدام اخیر انگلیس را تنش‌زا توصیف و تصریح کرده است: ما کاملاً درک می کنیم که این کار عمداً انجام شده است تا کی‌یف بتواند به شهرها و روستاهای روسیه از جمله کریمه حمله کند.

اندره کلین هشدار داد که دولت انگلیس در طولانی شدن مناقشه اوکراین و خونبارتر کردن آن نقش پیشرو دارد و مسئولیت تشدید بیشتر تنش‌ها به طور کامل بر عهده این کشور است.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، سفر رئیس جمهوری اوکراین به لندن پیش از نشست سران شورای اروپا در ایسلند انجام می شود؛ جایی که زلنسکی به صورت مجازی در آن شرکت خواهد کرد. «نخست‌وزیر انگلیس از این گردهمایی‌ها برای تحت فشار قرار دادن حمایت بین‌المللی پایدار از اوکراین، هم از نظر کمک‌های نظامی و هم از لحاظ تضمین‌های امنیتی بلندمدت استفاده خواهد کرد.»

این درحالیست که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما زلنسکی تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.
https://irna.ir/xjMsCY
**سئول: کره شمالی از تهدید اتمی به عنوان ابزار رسمیت بخشی استفاده می‌کند
نماینده ارشد هسته ای کره جنوبی با محکوم کردن کره شمالی برای استفاده از تهدیدهای اتمی به عنوان ابزاری برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری هسته ای از سوی جامعه جهانی آن را رویایی پوچ و توخالی خواند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

براساس اطلاعات وزارت امورخارجه کره جنوبی کیم گون مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در جلسه تبادل نظر در راستای نگرانی های هسته ای در منطقه هند-اقیانوسیه، استفاده از تهدیدهای هسته ای کره شمالی به عنوان ابزاری برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی به عنوان قدرت هسته ای را محکوم و آن را رویایی توخالی خواند.

وی از کره شمالی برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی با تهدیدهای اتمی و ایجاد رابطه با کشورهایی در منطقه که مطابق میلش رفتار کنند انتقاد کرد.

به نظر می رسد مذاکره کننده ارشد کره جنوبی با اشاره به شرایط ژئوپولتیکی که در آن کره شمالی به دنبال تقویت ظرفیت های هسته ای و برقراری روابط نزدیک تر با روسیه و چین در برابر آمریکا و رابطه سه جانبه با کره جنوبی و ژاپن است.

وی همچنین جامعه بین الملل را ترغیب کرد تا همکاری نزدیکی برای مسدود کردن دارایی های کره شمالی از درآمدهای ارزهای خارجی که به شکل غیرقانونی بدست می آورد داشته باشند. کره شمالی کارگرانش را به خارج از این کشور برای انجام فعالیت های سایبری غیرقانونی می فرستد تا منابع مالی برای برنامه های هسته ای خود را تامین کند.

در حاشیه این کنفرانس بین المللی کیم گون با همتای ژاپنی خود نیز دیدار و درباره مسائل هسته ای کره شمالی بحث و گفت و گو کرد.
https://irna.ir/xjMsCd
**استقبال هیات فلسطینی از حضور مجدد سوریه در اجلاس جده
اعضای هیئت فلسطینی شرکت کننده در اجلاس جده از حضور مجدد هیئت رسانه‌ای سوریه که برای پوشش فعالیت‌های این نشست آمده بودند استقبال کرده و ورود سوریه به اتحادیه عرب را تبریک گفتند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

نشست تدارکاتی مقامات ارشد در شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب (AL) که در جده برگزار شد، نشان دهنده روابط قوی برادرانه با سوریه از زمان آغاز ورود هیئت های شرکت کننده بود.

به نقل از مشاهدات خبرنگار سانا در جده ،شادی بی‌نظیری در چهره اعضای هیئت فلسطینی بود که صمیمانه به هیئت رسانه‌ای سوریه که برای پوشش فعالیت‌های اجلاس سران عرب و جلسات تدارکاتی در سطوح مختلف به جده آمده بود، تبریک گفتند.

بر اساس این گزارش ، سوریه همیشه پذیرای همه همکاری‌های اعراب بوده است و رسانه‌های آن همواره هر رویداد عربی را که منافع مشترک مردم منطقه را به همراه داشته باشد، پوشش داده‌اند.

عراقی‌ها، الجزایری‌ها، سعودی‌ها، مصری‌ها، اردنی‌ها و سایر اعضای هیئت‌های شرکت‌کننده از سوری‌هایی که در جلسه شرکت کردند، چه از شرکت‌کنندگان در هیئت سوری و چه از کسانی که به عنوان روزنامه‌نگار برای پوشش خبری آمده‌اند، استقبال کردند.

آنها حمایت خود را از سوریه و تصمیم برای از سرگیری مشارکت این کشور در نشست های سران کشورهای عربی که مظهر روابط برادرانه اعراب است، ابراز کردند.

این هیات ها در سخنان خود در حاشیه برگزاری نشست تدارکاتی اجلاس جده گفتند : ما دلتنگ سوریه بودیم ،برادران همیشه برمی گردند، دیدارها با حضور سوریه اهمیت ویژه ای دارد، خوش آمدید سوری ها .

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است چهارشنبه آینده در عربستان برگزار شود و قرار است در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه کشورهای عربی به تصویب برسد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.
https://irna.ir/xjMsCW

**سفیر ایران:روابط با ایتالیا رو به جلو است/ایجاد بحران همواره در دستورکار واشنگتن و تل‌آویو
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا روابط میان تهران و رم را در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی روبه‌جلو و سازنده توصیف و تصریح کرد که دو کشور می‌توانند بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک از برخی موانع در مناسبات دوجانبه عبور کنند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

محمدرضا صبوری درباره وضعیت کنونی روابط میان ایران و ایتالیا به نشریه اسپشیال اوراسیا گفت: نزد بسیاری از ایرانیان، ایتالیا دروازه ورود به اروپا است. ظرفیت بالای کار سیاسی و فرهنگی بین دو کشور و از سوی دیگر نگاه مثبت دو ملت به یکدیگر مهمترین سرمایه های ما برای کار مشترک هستند.

وی افزود: در حوزه سیاسی به دلیل منافع و تهدیدات مشترک در عرصه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی، ظرفیت‌های بالای کار وجود داشته و رایزنی‌های مستمر بین مقامات دو کشور در جریان است.

سفیر کشورمان در ایتالیا ادامه داد: در حوزه اقتصادی، مهمترین شاخص روابط را در مکمل بودن مناسبات تجاری و علاقه مندی تجار دو کشور به کار با یکدیگر می دانیم. ثبات سیاسی و اقتصادی ایران، فرصتی گران‌بها برای حضور شرکت های تجاری و سرمایه گذاری ایتالیایی در ایران برای بهره برداری از بازار ۵۰۰ میلیون نفری [این منطقه] است.

وی فقدان مناسبات گردشگری بین دو کشور را حلقه مفقوده در تعاملات فرهنگی توصیف کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های جدی در بخش‌های دولتی و خصوصی شاهد حل این موضوع باشیم. البته مناسبات دو جانبه سیاسی هیچ گاه عاری از مشکلات نبوده است. اما اعتقاد دارم که در صورت وجود اراده لازم بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک می توانیم بر موانع موجود فایق آییم.

صبوری در پاسخ به سوالی درباره این امکان که ایتالیا بتواند مشارکت بیشتر و نقش معناداری در تسهیل روابط ایران و اروپا ایفا کند؟ افزود: همانطور که اشاره کردم ایران و ایتالیا با منافع و تهدیدات مشترک روبرو هستند. همین امر شاید انگیزه خوبی برای ایتالیا برای کمک به حل برخی چالش ها و موانع موجود در مناسبات ایران و اروپا باشد.

وی تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی مبتی بر گفت وگو، تعامل سازنده و بر اساس احترام متقابل بوده و هست. از این رو از نقش آفرینی ایتالیا یا هر کشور دیگر برای کمک به نیل به این اهداف استقبال می کنیم. این اراده و خواست در طرف ایرانی وجود دارد. امیدوارم مانند گذشته شاهد این میل و اراده در طرف ایتالیایی نیز باشیم.

ایجاد بحران همواره در دستور کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است

سفیر کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره اغتشاشات سال گذشته در ایران و اینکه آیا تحرکات ارزش ژئوپلیتیکی دارند، افزود: آزادی بیان و تجمع در قانون اساسی کشور ما مورد احترام قرار گرفته است. اما آنچه در تحولات اخیر ایران شاهد بودیم، تبدیل "اعتراض مدنی" به "اغتشاش" بود.

وی توضیح داد: متاسفانه برخی کشورهای منطقه ای و اروپایی و برخی گروهگ های تروریستی اشتباه محاسباتی کردند و وارد این موضوع شدند. جالب است بدانید طی این مدت بیش از ۱۰ هزار قبضه اسلحه توسط عوامل خارجی که قصد وارد کردن آن از مرزهای ایران به داخل کشور را داشتند، ضبط و توقیف شد.

صبوری تصریح کرد: اعتراضات مدنی مورد احترام ماست و وظیفه نظام سیاسی رسیدگی به مطالبات جامعه مدنی است. متاسفانه ایجاد بحران و اغتشاش همیشه در دستور کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است و ایران هزینه سیاست‌های استقلال طلبانه خود را پرداخت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که «ایران چه نقش ژئوپلیتیکی را در خاورمیانه ایفا می کند و محرک‌های اصلی سیاست خارجی ایران چیست؟»، گفت: ثبات و امنیت پایدار خاورمیانه و خلیج فارس، محور اصلی سیاست‌های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهند. ما همواره قائل به این امر بوده ایم که تحقق این دو هدف، در سایه اراده و همکاری کشورهای منطقه تحقق پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: حضور نیروهای بیگانه در منطقه و چشم‌داشت به الگوهای امنیتی بیرونی نه تنها تاکنون هیچگونه نتیجه مثبتی نداشته، بلکه به بی ثباتی و رقابت های منطقه ای میان کشورهای منطقه کمک کرده است.

صبوری با بیان اینکه «توسعه اقتصادی، ثمره وجود ثبات و امنیت پایدار است که براساس همکاری بین کشورهای منطقه، تحقق خواهد یافت»، تصریح کرد: تجربه سال های اخیر نشان داده است که نقش ایران را نمی توان در این منطقه مهم و استراتژیک نادیده گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که «روابط ایران را با دو بازیگر اصلی صحنه بین المللی، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین چگونه ارزیابی می کنید؟» تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر الگوی نه شرقی و نه غربی است. ما همانطور که برای روابط با کشورهای غربی براساس احترام و منافع متقابل اهمیت قائلیم برای روابط با روسیه و چین نیز بر همین مبنا ارزش قائل هستیم.

وی با بیان اینکه «روابط دیرینه صدها ساله بین ایران با روسیه و چین، در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشته است» افزود: در خصوص چین، سفر اخیر هیات عالی رتبه ایرانی به پکن به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان کمک کرد که به طور کامل ابعاد متنوع همکاری های دوجانبه در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بررسی قرار گیرد. در چارچوب گفت وگوهای چین و ایران، توافقاتی به عمل آمده است و انتظار می رود رشد همکاری های اقتصادی، تجاری، گردشگری، فرهنگی و صنعتی را شاهد باشیم.

در خصوص روسیه نیز سفیر کشورمان تصریح کرد: ما دارای روابط دیرینه ۳۰۰ ساله و تاریخچه طولانی از همکاری در موضوعات مورد علاقه مشترک با این کشور هستیم. این همکاری طیف وسیعی از موضوعات از علمی و فرهنگی تا حوزه انرژی را شامل می شود. با توجه به شکل گیری بلوک بندی های جدید قدرت در نظام بین الملل، ایجاد هم افزایی با کشورهای تعیین کننده ای مانند روسیه و چین برای ما حائز اهمیت است.

صبوری درباره دیدگاه ایران نسبت به جنگ اوکراین و تاثیر این تحول ژئوپلیتیکی بر ایران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز بحران اوکراین، موضع بی‌طرفی فعال اتخاذ کرد. ما سال‌ها طعم جنگ را چشیده‌ایم، بنابراین به خوبی به آثار و تبعات انسانی و مادی و روانی آن واقف هستیم. ما از همان ابتدا تلاش کردیم که میان طرفین میانجی‌گری کنیم. گفت‌وگوی رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران با مقامات روسی و اوکراینی در همین راستا چندین مرتبه انجام شد.

وی افزود: ما خواهان حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورها و احترام به حقوق بین الملل هستیم. از همین رو هیچ گاه حاضر به رسمیت شناختن مناطق خودخوانده و جدا شده نشدیم.

راه‌حل بحران اوکراین در ارسال سلاح نیست

سفیر کشورمان با بیان اینکه «راه حل بحران اوکراین در ارسال سلاح برای طرفین درگیری نیست» خاطر نشان کرد: ما جنگ را راه‌حل اختلاف دو کشور نمی دانیم و معتقدیم که از مسیر گفت‌وگو و مذاکره سیاسی بایستی بحران اوکراین مورد حل و فصل قرار گیرد.

صبوری در پاسخ به این سوال که «برای دهه ها کشور شما تحریم‌های غربی را تجربه کرده است و این امر بر اقتصاد ایران و متعاقب آن بر زندگی مردم این کشور اثر گذاشته است. چه استراتژی‌هایی را دولت ایران برای مقابله با تحریم‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های طبیعی و صنعتی داخلی اتخاذ کرده است؟» افزود: تحریم‌ها تا حدودی کار بخش‌های اقتصادی ایران را با وقفه و کندی مواجه کرده است، اما بیشتر از آنکه بر دولت ایران تاثیر داشته باشد، شرایط اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: مواجهه با تحریم‌ها در طول دهه‌های گذشته باعث شده است تا تهران از یک سو راه‌های خنثی کردن و دور زدن تحریم ها را بشناسد و به کار بگیرد و از سوی دیگر بخش‌های اقتصادی و زیر بنایی ایران را به نوعی از استقلال و خودکفایی و دستیابی به دانش‌های بومی و محلی برساند. بنا بر آمار رسمی، در سال گذشته میزان صادرات غیر نفتی ایران ۴۸ میلیارد و میزان واردات ایران ۵۳ میلیارد دلار بوده است که نشان دهنده تداوم تجارت خارجی با وجود تحریم ها است.

سفیر کشورمان در ایتالیا در پاسخ به این سوال که «دستورالعمل‌ها و خطوط راهنمای اصلی برای پیشرفت اقتصادی ایران چیست؟ آیا بخش‌های صنعتی و مالی برجسته‌ای وجود دارند که بتواند شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند؟» افزود: ما با وجود تمایل به همکاری با شرکت های بزرگ خارجی، منتظر حضور و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ نمی مانیم و بر دانش و توان بومی خود تکیه می کنیم.

وی افزود: در قوانین ایران تسهیلات بسیار زیادی برای امر سرمایه گذاری خارجی دیده شده است و با توجه به نیروی انسانی ماهر، ارزان بودن حامل های انرژی و دیگر مزیت های اقتصادی، فضای بسیار خوب اقتصادی برای شرکت های خارجی ایجاد شده است که اگر اراده آن را داشته باشند قابل اجرا است.

صبوری گفت: فقدان دسترسی به برخی از تکنولوژی‌های غربی باعث شده تا شرکت‌های دانش بنیان ایرانی پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای در دستیابی به فن آوری های روز داشته باشند و بخش دولتی هم حمایت های لازم را از این شرکت‌ها به عمل آورده است. در حال حاضر ۵۱ پارک علم و فناوری و ۱۲ پردیس فناوری و نوآوری در ایران وجود دارد که یکهزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۱ هزار واحد فن آوری در آنها مشغول به کار هستند.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و تاثیر آن بر منطقه و یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به اصل گفت‌وگو معتقد بوده و تصور می‌کند که جایگزینی برای این اصل وجود ندارد. این تنها روشی است که می‌تواند به حل مشکلات و رفع سوء‌تفاهم‌ها و در ادامه به توسعه همکاری‌ها میان واحدهای سیاسی در منطقه و فرامنطقه منتهی ‌شود. ما با توجه به همین اصل وارد گفت‌وگوها در عراق، مسقط و چین با عربستان سعودی شدیم.

وی افزود: امیدواریم که با نزدیکی هرچه بیشتر این دو کشور و کشورهای منطقه با یکدیگر، شاهد مهمترین تحول در منطقه خلیج‌فارس باشیم و منطقه ما بتواند از حالت کنونی خود که در نتیجه نظامی‌گری کشورهای فرامنطقه‌ای بوده، فاصله بگیرد.

صبوری خاطر نشان کرد: این منطقه باید بتواند امنیت خود را بر توسعه و همکاری فی‌مابین کشورها استقرار بخشد و ما نیازمند امنیت منطقه، امنیت فراگیر، تجزیه‌ناپذیر و دربرگیرنده تمام کشورهای منطقه هستیم؛ امنیتی که مبتنی بر مفهوم سنتی و یا کلاسیکی نظامی‌گری نباشد بلکه بر توسعه و مناسبات کشورها با یکدیگر تاکید داشته باشد و بتواند از همه ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی تاکید کرد: طرف سعودی در مذاکرات این دیدگاه را داشت که در باره یمن گفت‌وگو شود، اما دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به طور مشخص این است که موضوع این کشور یک امر داخلی است و یمنی‌ها نسبت به حل و فصل مشکلی که وجود دارد آگاه هستند و می‌دانند به چه نحوی با این مسئله رفتار کنند.

درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز، سفیر کشورمان گفت که دو طرف به عنوان دو کشور همسایه دارای روابط استراتژیک هستند. «بالطبع دشمنانی نیز داریم که رژیم صهیونیستی است. این رژیم حیات خود را در بی ثباتی و ناامنی در منطقه به ویژه در جهان اسلام تعریف کرده است. با درک همین نگرانی ها که عده ای از ایجاد اختلاف میان روابط ایران و آذربایجان سود می برند، در روند دیپلماتیک، جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند با ابتکار عمل دیپلماتیک بر این تنش ها غلبه کند.»

وی ادامه داد: در چارچوب توافق میان ایران و آذربایجان و به ویژه سه دور گفت‌وگوی تلفنی میان وزرای امور خارجه، دو کشور شاهد آرام سازی فضای نسبی و برداشتن برخی گام های عملی برای گفت وگوی میان مقامات ذیربط به منظور رفع سوء تفاهمات هستیم. امیدواریم روابط میان دو کشور را به ریل و مسیر طبیعی خودش برگردانیم.»

صبوری گفت: در حوزه اقتصادی هم خوشبختانه همچنان روند همکاری های تجاری به رغم مسائل سیاسی رو به رشد است. امیدوار هستیم که این نرخ رشد را همچنان به صورت تصاعدی شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: باید صفحه جدیدی را در روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان باز بکنیم و دو کشور نیاز به فضای جدید دارند. معتقد هستیم که تنش آفرینی هم مخل مناسبات دوجانبه و در راستای منافع طرف هایی است که همواره سود خود را در ایجاد خلل و تنش میان همسایگان می دانند. امیدوارم که شاهد روند درستی باشیم.
https://irna.ir/xjMsys
**پلیس ایرلند ۴ مهاجم به سفارت ایران را بازداشت کرد
پلیس ایرلند چهار عنصر ضدانقلاب که قصد آسیب زدن به ساختمان سفارت کشورمان در دوبلین را داشتند، بازداشت کرد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

نشریه ایریش اگزماینر در گزارشی نوشت که پلیس ایرلند، این افراد را حوالی ساعت ۲۳ روز جمعه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲)، در مرکز دوبلین بازداشت کرد. آن‌ها شب را در بازداشت سپری کرده و روز شنبه در دادگاه حاضر شدند.

افراد مهاجم بر اساس این گزارش متهم هستند که به دیوارهای خارجی سفارت ایران آسیب زده‌اند. یکی از آن‌ها همچنین با اتهام حمل پیچ‌گوشتی برای خارج کردن تابلوی سفارت و تجاوز به یک اقامتگاه خصوصی مواجه است.

ایریش اگزماینر نوشت که قاضی پرونده، بعد از استماع شواهد پلیس و دفاع نکردن مهاجمان از اتهامات وارده، آن‌ها را تا اطلاع بعدی با قید وثیقه و ممنوعیت از تردد در نزدیکی ساختمان سفارت ایران آزاد کرده است. بر اساس حکم صادره افراد مهاجم موظف هستند تا سه روز در هفته در ایستگاه پلیس حاضر شده و خود را معرفی کنند.

عناصر ضدانقلاب و اغتشاشگر در گذشته نیز حملات مشابهی را به ساختمان سفارت ایران صورت دادند و از این منظر از دولت ایرلند انتظار می‌رود که تدابیر امنیتی جدی‌تری را برای محافظت از نمایندگی ایران در چارچوب تعهدات این کشور به کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی صورت دهد.
https://irna.ir/xjMsBH
**غیبت لوکاشنکو از انظار عمومی و گمانه‌زنی‌ها درباره بیماری وی
تداوم غیبت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس از انظار عمومی به گمانه‌زنی‌هایی درباره بیماری جدی وی دامن زده است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

روزنامه گاردین نوشت: رئیس جمهوری بلاروس که از یک هفته پیش در انظار عمومی دیده نشده است در مراسمی که روز یکشنبه در مینسک پایتخت برگزار شد هم حضور نیافت.

خبرگزاری دولتی بلاروس (بلتا)، گزارش داده که رومن گولوچنکو نخست وزیر، پیام لوکاشنکو را در مراسم سالانه ای که در آن جوانان به پرچم دولت سابق شوروی سوگند وفاداری خوردند، قرائت کرد.

وی هیچ دلیلی برای غیبت پنج روزه لوکاشنکو ارائه نداد. رئیس جمهوری بلاروس پس از این که به ظاهر ناخوش می رسید از شرکت در بخشی از مراسم بزرگداشت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان در جنگ جهانی دوم در مسکو خودداری کرد.

لوکاشنکو همچنین برای اولین بار در طول ریاست جمهوری اش در مراسم سالگرد بزرگداشت روز پیروزی در مینسک شرکت نکرد. این مراسم یکشنبه هفته پیش برگزار شد.

دفتر لوکاشنکو از اظهارنظر درباره علت غیبت وی خودداری کرده است.

وبسایت یورورادیو وابسته به اپوزیسیون گفته که وی روز شنبه به کلینیکی در مینسک برده شده است.

نشریه آنلاین روسی موسوم به پودیوم (Podyom)، به نقل از کنستانتین زاتولین، یکی از اعضای ارشد مجلس دوما، گفت که لوکاشنکو فقط بیمار است ... و احتمالا نیاز به استراحت دارد.

روزنامه کامرسانت روسیه نیز به نقل از زاتولین و رسانه های مخالف بلاروس، مطلبی در مورد سلامت لوکاشنکو منتشر کرد. رسانه های روسی به ندرت اخباری در مورد سلامت رهبران روسیه یا همسایگان متحد آن منتشر می کنند.

گاردین نوشت: لوکاشنکو ۶۸ ساله از سال ۱۹۹۴ رئیس جمهوری بلاروس است. او از نیروهای پلیس برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است. همچنین در این دوره دادگاه ها رسانه های مخالف را تعطیل کرده و مجازات زندان طولانی مدت را برای مخالفان وضع کرده اند. این در حالیست که شمار گسترده ای از فعالان اپوزیسیون از کشور خارج شده اند.

این رسانه مدعی شد لوکاشنکو در سرکوب معترضان از حمایت پوتین برخوردار بوده است و سال گذشته اجازه داد از خاک کشورش به عنوان بخشی از تهاجم روسیه به اوکراین استفاده شود.

وزارت خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد انتظار می رود سرگئی الینیک وزیر خارجه بلاروس از امروز دوشنبه سفر سه روزه خود به مسکو را آغاز کند.
https://irna.ir/xjMszr
**معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز از بازگشت سوریه استقبال کرد
در ادامه استقبال گسترده کشورها، نهادهای مدنی و شخصیت های جهان عرب از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، معاون دبیرکل این اتحادیه نیز از این امر استقبال کرد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

خبرگزاری سوری سانا امروز (دوشنبه) نوشت: "حسام زکی" معاون دبیرکل اتحادیه عرب از بازگشت سوریه به این اتحادیه و مشارکت هیات های سوری در نشست های مربوطه استقبال کرد.

زکی تاکید کرد که دفتر دبیرکل اتحادیه عرب با هماهنگی شخص وی تمامی اقدامات در این خصوص را پیگیری می کند.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب، این سخنان را در نشست وزارتی شورای اقتصادی - اجتماعی این اتحادیه که در عربستان در جریان است، بیان داشت؛ نشستی که هیاتی از سوریه به ریاست "محمد سامر الخلیل" وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه در آن شرکت داشت. این نشست از جمله نشست های مقدماتی نشست آتی سران عرب می باشد.

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است چهارشنبه آینده در عربستان برگزار شود و قرار است در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه کشورهای عربی به تصویب برسد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب تحت تاثیر جریان غربی - عبری در خاورمیانه، در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.
https://irna.ir/xjMsBj
**ادعای اوکراین درباره موفقیت آمیز بودن نخستین ضد حمله در باخموت
ارتش اوکراین روز دوشنبه مدعی شد که نخستین ضدحمله این کشور علیه نیروهای روسیه در اطراف شهر باخموت، با موفقیت همراه بوده است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

کی‌یف همچنین وضعیت باخموت را دشوار توصیف کرده و هشدار داده است که مسکو هدف خود از تصرف باخموت را تغییر نداده و نیروهایش را به حومه این شهر می‌فرستد.

بر اساس این گزارش، ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که پس از ماه‌ها درگیری شدید، با انجام ضد حملات شروع به عقب راندن نیروهای روسی در باخموت و اطراف آن کرده است و مسکو نیز تائید کرد که نیروهایش در شمال شهر باخموت عقب‌نشینی کرده‌اند.

سرهنگ الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین با انتشار خبری در شبکه اجتماعی تلگرام، اعلام کرد که پیشروی نیروهای ما در امتداد مسیر باخموت نخستین ضد حمله موفقیت آمیز در دفاع از باخموت است.

وی ادعا کرد: اتفاقات چند روز اخیر نشان دهنده آن است که ما حتی در چنین شرایط بسیار سختی می‌توانیم رو به جلو حرکت کرده و دشمن را نابود کنیم. ما با منابع کمتری نسبت به دشمن می‌جنگیم اما با این حال می‌توانیم نقشه‌های آن را خراب کنیم.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که کی‌یف به زودی ضدحمله بزرگی را در جهت بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف روسیه آغاز کند، اما مقام های اوکراینی نشان داده اند که دستاوردهایشان در اطراف باخموت حاکی از شروع ضدحمله گسترده‌تر نیست.

هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین نیز در یک پیام تلگرامی مدعی شد که نبردهای شدید در باخموت و اطراف آن ادامه دارد و «همه چیز» در آنجا دشوار است. روس‌ها اهداف خود را تغییر نداده اند و در حال اعزام نیروهایشان به اطراف باخموت هستند.
https://irna.ir/xjMsyL

**روایت واشنگتن‌پست از پویایی اقتصاد روسیه به عنوان سند ناکارآمدی تحریم‌های غرب
واشنگتن پست در مطلبی با بیان اینکه اقتصاد روسیه به رغم تحریم‌های غرب پویا مانده، تشدید و تقویت تلاش‌های متحدان غربی علیه مسکو را از جمله گزینه‌های باقی‌مانده برای تضعیف کرملین ارزیابی کرده‌ است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

در این گزارش روزنامه واشنگتن‌پست آمده است: اگرچه تحریم های غرب علیه روسیه توانسته تا حدودی اقتصاد این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما به اندازه ای نبوده که بر سر راه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در جنگ علیه اوکراین مانعی ایجاد کند و یا حتی باعث به سختی افتادن مردم آن شود. قفسه های مغازه های مسکو و دیگر شهرهای روسیه نشان می دهد که زندگی روزمره تغییری نکرده و زندگی مردم عادی آن به ویژه به لطف یارانه های دولتی به روال پیشین ادامه دارد.

این روزنامه آمریکایی پرشمارگان در ادامه این مطلب نوشته است: به همین دلیل واشنگتن و متحدانش باید با استفاده از شیوه های قویتر ظرفیت جنگ‌آفرینی کرملین را تضعیف کرده و با استفاده از تشدید و تقویت اهرم تحریم، اثرگذاری آن ها را بیشتر کنند.

واشنگتن پست هماهنگی بیشتر شرکای دو سوی آتلانتیک، همگام با اجرای دقیق تر تحریم ها را کلید افزایش هزینه‌های جنگ برای صنعت و مصرف‌کنندگان روس و تضعیف بیشتر توان مسکو در ادامه تولید سلاح‌های با فناوری پیشرفته می داند.

اما به اذعان این روزنامه، هیچ کدام از اینها ساده نخواهد بود. بر اساس گزارش اخیر فایننشال تایمز، تلاش های آمریکا برای محدودیت بیشتر در ممنوعیت صادرات به روسیه با مخالفت سرسختانه اتحادیه اروپا و ژاپن روبرو شده و اجرای تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای روس با گذشت ۱۵ ماه پس از تهاجم روسیه بیشتر به یک بازی موش و گربه شبیه است.

موضوع دیگر مورد بررسی چرایی کم اثرماندن تحریم ها علیه مسکو، توان آن در دور زدن تحریم های غرب است. روسیه تاکنون توانسته راه‌حل‌هایی را در کشورهای ثالث دوست پیدا کند و از آن به عنوان نقاط حمل و نقل استفاده ببرد.

واشنگتن پست با بیان این موضوع، هدف قراردادن کشورهای ثالث را از دیگر اقداماتی دانسته که غرب باید برای توقف ماشین جنگی روسیه از آن استفاده کند و در نتیجه تلاش‌ برای ممانعت از ورود قطعات کلیدی بکار رفته در جنگ افزارهای پیشرفته را دوچندان کند.

این روزنامه در ادامه پیشنهاد کرده است که باید شرکت هایی در چین، ایران، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان و کشورهای دیگر که ارتش روسیه از آن برای تامین قطعات مورد نیاز خود استفاده می کند، هدف قرار گیرند. و به ویژه بررسی ها در مورد نقش آفریقای جنوبی که به تازگی از سوی آمریکا به عنوان یکی از کشورهای دخیل در ارسال مخفیانه تسلیحات و مهمات به روسیه متهم شده در اولویت قرارگیرد.

واشنگتن پست از دیگر اقداماتی که غرب می تواند در قبال روسیه انجام دهد را تحریم همه جانبه الیگارش های روس می داند؛ وکلا، مدیران ثروتمند، واسطه‌ها، شرکت‌های کاغذی (شرکت هایی که تنها بر روی کاغذ وجود دارند، اما هیچ کارمندی نداشته و فقط حساب بانکی دارند) از جمله اهداف تحریم های شدید ارزیابی شده اند.

این روزنامه در پایان تنها اقدام موثر غرب تا به امروز علیه روسیه را اعمال سقف قیمتی ۶۰ دلاری به ازای هر بشکه نفت خام این کشور دانسته و خاطرنشان کرده است: براساس برآورد دانشکده اقتصاد کی‌یف، این تعیین سقف، درآمد صادرات نفت روسیه را در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماه آخر سال ۲۰۲۲ نزدیک به یک سوم کاهش داده است.
https://irna.ir/xjMszy

**هراس آمریکا از نزدیکی تهران – ریاض
با از سرگیری روابط ایران و عربستان و قرار گرفتن همکاری های دو کشور در مسیر توافق و رفع اختلافات،نگرانی آمریکا از این نزدیکی علنی شده به طوری که نمایندگان کنگره با انتقاد از سیاست های خاورمیانه ای دولت جو بایدن، وی را متهم به روی گردان کردن کشورهای متحد واشنگتن در منطقه خلیج فارس می‌کنند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

شبکه خبری فاکس نیوز با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت: جونی ارنست (Joni Ernst) سناتور جمهوریخواه از ایالت آیوا، سیاست های جو بایدن را که برخلاف سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، خصومت ورزی با متحدان واشنگتن در منطقه خاورمیانه را در پیش گرفته، محکوم کرد و آنرا موجب روی گردان شدن چنین کشورهایی از واشنگتن دانست.

براساس این گزارش، این سناتور جمهوریخواه، بایدن را متهم کرد که به تحکیم و بسط توافق ابراهیم که هدف از آن عادی سازی روابط سیاسی بین رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا بوده، نپرداخته است.

وی افزود: دولت بایدن با سیاست های خود موجب روی گردان شدن متحدان و شرکای ما همچون عربستان سعودی شده و همکاری های واشنگتن و ریاض در مسائل منطقه ای را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش فاکس نیوز، جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود، عربستان سعودی را در ماجرای قتل جمال خاشقچی، «دولتی منفور» خوانده بود.

این گزارش می افزاید: پس از اجرای بخشی از توافق ابراهیم که به عادی شدن روابط سیاسی بین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با امارات، بحرین، مراکش و سودان در سال ۲۰۲۰ شد، این انتظار بیش از پیش می رفت که عربستان سعودی نیز در این مسیر قرار گیرد.
سیاست های بایدن ریاض را به تهران نزدیک کرد

فاکس نیوز افزود: سردی روابط دولت بایدن با عربستان باعث شده است تا آن کشور به سمت ایران متمایل شده و روابط سیاسی خود با تهران را برقرار کند.

در همین حال «جیسون گرین بلات» فرستاده سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه در دولت ترامپ به این شبکه خبری گفت: دولت بایدن موجب روی گردانی عربستان سعودی شد و باعث گردید تا ریاض به سمت دیگری کشیده شود، در واقع آمریکا از عربستان سعودی و منطقه خاورمیانه روی برگرداند و امروز باید تاوان آنرا می پردازد.

کشورهای منطقه خاورمیانه دیگر اعتمادی به آمریکا ندارند

فاکس نیوز در ادامه به نقل از «امیر اویوی» ژنرال رژیم صهیونیستی نوشت: امروز کاملا این حس در میان کشورهای منطقه خاورمیانه وجود دارد که آمریکا رهایشان کرده و آنها دیگر نمی توانند اعتمادی به آمریکا داشته باشند.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، موجی از نگرانی را در میان رژیم صهیونیستی و شاکله آمریکا به همراه داشت و توافق صهیونیستی موسوم به ابراهیم که پیشتر در زمان ترامپ بین برخی از کشورهای منطقه با این رژیم به عمل آمده بود را تحت تاثیر خود قرار داده است.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پایبندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.
در این بیانیه که نوزدهم اسفند ماه امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی می کنند و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.
https://irna.ir/xjMsxv
**جهاد اسلامی: مقاومت، خون خواه شهدا باقی خواهد ماند
جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه ای تاکید کرد که جنایت های رژیم صهیونیستی ملت فلسطین را از ادامه راه خود باز نمی دارد و مقاومت، خون خواه شهدا باقی خواهد ماند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهادت "صالح محمد جبره" (۲۲ساله) در جریان یورش صبح امروز نظامیان اشغالگر صهیونیست به نابلس را تسلیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی در این بیانیه تاکید کرده که جنایات صهیونیست ها ملت فلسطین را از ادامه راه خود که آغشته به خون شهدا است باز نمی دارد.

در این بیانیه همچنین آمده است که مقاومت فلسطین تا تحقق آزادی، سپر محافظ و خون خواه شهدا باقی خواهد ماند.

منابع خبری صبح امروز از شهادت یک جوان فلسطینی و زخمی شدن یک نفر دیگر در اثر تیراندازی نظامیان اشغالگر صهیونیست در جریان هجوم امروز (دوشنبه) به اردوگاه «عسکر» در شرق نابلس خبر داده بودند.

منابع محلی اعلام کردند که این دو فلسطینی با تیراندازی مستقیم نظامیان صهیونیست در جریان مقاومت در برابر هجوم آنان به این اردوگاه هدف قرار گرفتند.

صبح امروز، تعدادی زیادی از نظامیان صهیونیست از چند محور به شهر نابلس هجوم بردند که باعث بروز درگیری های شدید از جمله در اردوگاه عسکر و محله المساکن الشعبیه در این شهر شد.

نظامیان اشغالگر همچنین به منزل خانواده شهید "عبدالفتاح خروشه" حمله کردند و آن را برای اجرای عملیات تخریب، مورد بررسی قرار دادند.
https://irna.ir/xjMsB3
**اتحادیه اوراسیا: سرمایه گذاری مشترک با چین در حال افزایش است
آندری اسلپنف، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت که سرمایه گذاری بین کشورهای این اتحادیه و چین به طور فعال در حال توسعه است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

وزیر کمیسیون اقتصادی اوراسیا در نشستی در باره همکاری این اتحادیه با چین تصریح کرد: «تعامل با چین منظم و فعال است.

وی گفت: «در حال حاضر نشست شی جینپینگ با سران کشورهای آسیای مرکزی مهترین رویداد این اتحادیه است که در آن ده ها توافق برای مبالغ قابل توجهی امضا خواهد شد.»

نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به ریاست «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در روزهای ۲۸ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت در شهر شیان برگزار خواهد شد.

اسلپنف تصریح کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا قصد دارد همکاری های بیشتری را با چین در زمینه های حمل و نقل، لجستیک، فناوری و مالی توسعه دهد.

اسلپنف در پاسخ به سوالی در مورد پیشرفت ابتکار «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس مبنی بر «پیوند اوراسیا با یک جاده یک کمربند» گفت: ما به طور فعال در حال اجرای آن هستیم و اکنون به همراه طرف چینی در حال بررسی مراحل بعدی در این زمینه هستیم.

وی گفت که تماس‌های بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کمیسیون اقتصادی اوراسیا و چین به طور منظم ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا، اتحادیه در حیطه صلاحیت خود، مطمئناً هر کاری را انجام می دهد تا اولویت های هر یک از کشورهای عضو را برآورده کند.

آندری اسلپنف همچنین یادآور شد که سال گذشته یک رکورد گردش تجاری بین این اتحادیه و چین ثبت شد. «بر اساس ارقام ما، این رقم حدود ۲۱۵ میلیارد دلار است، بر اساس ارقام چین، حتی بالاتر. رشد قابل توجهی است، چندین سال است که ادامه دارد، اکنون حتی بیشتر از این به رشد خود ادامه می دهد. آنچه مهم است، تجارت متعادلی با چین داریم، یعنی صادرات و واردات ما تقریباً برابر است.»

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، همچنین گفت: یکی از موضوعات کلیدی دومین مجمع اقتصادی اوراسیا که در ۲۴ تا ۲۵ می در مسکو برگزار می شود، بحث درباره استراتژی آینده اتحادیه با عنوان «EAEU - ۲۰۳۰+» خواهد بود.

اسلپنف گفت: «ما در حال عبور از یک نقطه عطف تاریخی مهم هستیم، یک دگرگونی جهانی در حال وقوع است. ما باید در این ساختار جدید حرکت کنیم، جایگاه اوراسیا را در آن درک کنیم. علاوه بر پنج اوراسیا، تعداد قابل توجهی از مهمانان در این نشست شرکت خواهند کرد.

آندری اسلپنف در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: یکی از موضوعات کلیدی بحث درباره استراتژی آینده در نشستی با حضور معاونان نخست وزیر کشورهای اتحادیه خواهد بود.

دومین مجمع اقتصادی اوراسیا به عنوان بخشی از ریاست فدراسیون روسیه در ارگان های EAEU در سال ۲۰۲۳ برگزار می شود. هدف از این مجمع بهبود روابط همکاری در فضای اوراسیا است. این رویداد با شعار "ادغام اوراسیا در جهان چند قطبی" برگزار می شود.

«آندری اسلپنف»، وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اخیرا اعلام کرد که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، اسلپنف به خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما و ایران اخیرا مذاکرات بسیار مهمی برای حل و فصل تعدادی از مسائل مهم انجام دادیم. ما اطمینان داریم که این توافقنامه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.»

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
https://irna.ir/xjMstZ

**اقدامات دولت آرژانتین برای مهار تورم، از افزایش نرخ بهره تا مداخله در بازار ارز
دولت آرژانتین مجموعه اقداماتی را برای مقابله با تورم ۱۰۸.۸ درصدی سالانه در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) اعلام کرد که از جمله آن می‌توان به افزایش جدید نرخ بهره، مداخله در بازار ارز و همچنین ابتکار عمل‌ها برای کنترل مصرف و سطح فعالیت‌ها اشاره کرد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

یک روز پس از انتشار آخرین آمار تورم که فراتر از بدترین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی آرژانتین بود، سرخیو ماسا وزیر اقتصاد این کشور، فهرستی از مجموعه اقداماتی را اعلام کرد و این بسته امروز دوشنبه از طریق یک قطعنامه، رسمی خواهد شد.

این طرح دولت شامل تعدیل نرخ بهره مرجع است: طبق گزارش‌ها، تنها دو هفته پس از افزایش نرخ بهره از ۸۱ به ۹۱ درصد، این شاخص به ۹۷ درصد خواهد رسید.

بانک مرکزی آرژانتین، مداخله در بازار ارز را نیز افزایش داده و به دنبال تسریع در توافق‌ها با صندوق بین‌المللی پول، مبادله ارزی با چین و مذاکرات با بلوک بریکس (ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان) است.

پنج ماه تا انتخابات سراسری آرژانتین زمان باقی است و انتظار نمی‌رود که دولت آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری فعلی آرژانتین به برنامه جامعی برای تثبیت یا کاهش نرخ تورم دست یابد و این مسئولیت بزرگ به نماینده پیروز در انتخابات ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) سپرده خواهد شد.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که رئیس‌جمهوری آینده این کشور آمریکای جنوبی، یک پرونیست (از جنبش سیاسی منتسب به خوان پرون، رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین/ با گرایش‌های ضد سرمایه‌داری و سوسیالیستی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ظهور کرد) نخواهد بود. بااین حال، دولت فعلی، آینده انتخاباتی خود را به تصمیمات وزیر اقتصاد گره زده است و چنانچه سرخیو ماسا به نتایج اقتصادی مورد نظر نرسد، کاندیداتوری او در انتخابات سخت خواهد شد.

تورم در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) به ۸.۴ درصد رسید و نرخ سالانه را به ۱۰۸.۸ درصد رساند که بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته است. روند صعودی شاخص قیمت برای مصرف‌کننده (IPC) در آرژانتین از شش ماه پیش تا کنون متوقف نشده است: نوامبر (آبان- آذر) ۴.۹ درصد، در دسامبر (آذر- دی) ۵.۱ درصد، در ژانویه (دی- بهمن) ۶.۰ درصد، فوریه (بهمن- اسفند) ۶.۶ درصد و در ماه مارس (اسفند- فروردین) ۷.۷ درصد. با افزایش ماه آوریل، می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ تورم دراین کشور به دو رقمی شدن نزدیک خواهد شد. هنوز خبری از ابرتورم نیست با این حال، سایه بحران بزرگ ۱۹۸۹ احساس می‌شود.

در فهرست اقدامات ضد تورم، اقدامات هترودوکسی (نامتعارف و خلاف جریان اصلی) نیز وجود دارد. برای تشویق مصرف و کاهش میزان پزو (واحد پول آرژانتین) به صورت نقدی، دولت برای خرید اقساطی کالاهای بادوام، یارانه پرداخت خواهد کرد. برای مقابله با افزایش قیمت مواد غذایی، واردات نیز افزایش خواهد یافت که تصمیمی بی سابقه در یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی جهان محسوب می‌شود.

دولت آرژانتین در نظر دارد تا از طریق به کار بستن این اقدامات، از یک انفجار اقتصادی که هر شانسی را برای پیروزی در انتخابات اکتبر از بین می‌برد، جلوگیری کند.
https://irna.ir/xjMswn
**سقوط پهپاد صهیونیستی در طولکرم
ارتش رژیم صهیونیستی از سقوط یک پهپاد متعلق به این رژیم در کرانه باختری خبر داد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صبح امروز یک پهپاد ارتش این رژیم از نوع «راکب السماء» (سرنشین آسمان) در منطقه طولکرم واقع در کرانه باختری سقوط کرد.

وی اعلام کرد که نگرانی هایی درخصوص درز اطلاعات وجود ندارد و تحقیقات در مورد دلیل این حادثه درحال انجام است.
https://irna.ir/xjMsxC
**نماینده جمهوری‌خواه کنگره: بحران مرزی یک آشفتگی تمام عیار است
عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا اوضاع مربوط به بحران مرزی را آشفتگی کامل توصیف کرد و گفت دولت منابع لازم برای رسیدگی به موج مهاجران را در اختیار ندارد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

آنتونی دیسپوزیتو (Anthony D'Esposito) عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز با آشفته خواندن وضعیت مرزی در آمریکا از سیاست مهاجرتی جو بایدن رئیس جمهوری در رسیدگی به بحران ناشی از هجوم مهاجران به مرز جنوبی ایالات متحده انتقاد کرد.

وی در پاسخ به سوال مجری این شبکه خبری درباره این که بایدن کنگره را مقصر می داند گفت ما در کنگره اقداماتی را انجام داده و جامع ترین قانون امنیت مرزی را ارائه دادیم و به موجب این قانون سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها و فناوری های لازم را در نظر گرفتیم تا کشور را امن نگاه داریم. اکنون دولت باید تصمیم بگیرد.

این نماینده جمهوری خواه از ایالت نیویورک در پاسخ به سوالی درباره انتقال مهاجران از شهری مانند نیویورک که به شهر امن معرفی شده به برخی از شهرستان های شمالی آن و اسکان مهاجران در هتل ها و این که اگر شهر بزرگی مانند نیویورک نتواند مهاجران را نگهداری کند از شهرهای مرزی کوچک چه انتظاری می رود، گفت: اوضاع فقط آشفته به نظر نمی‌رسد و وضعیت یک آشفتگی تمام عیار است.

این نماینده همچنین گفت رهبری دموکرات ها طرحی برای رسیدگی به هجوم مهاجران ندارند.

وی تصدیق کرد که کشورش در هفته های اخیر شاهد بیشترین موج مهاجران بوده است و به ویژه از فقدان برنامه ای خاص در نیویورک برای رسیدگی به این مساله انتقاد کرد و گفت: مقامات منتخب باید راه حلی داشته باشند و مقامات مرزی طرحی برای رسیدگی به این بحران داشته باشند.

این نماینده آمریکایی مدعی شد البته برخی راه حل ها را پیدا کرده اند اما برخی فقط به دنبال مقصر دانستن دیگران هستند.

وی گفت: بایدن باید طرح جامعی را که جمهوری خواهان ارائه داده اند مطالعه کند. من واقع گرا هستم باید درباره این طرح مذاکره و مصالحه و دیدگاه های مختلف مطرح شود.

دیسپوزیتو همچنین گفت ما در کنگره اقدامات لازم را برای حفاظت از مرزها و امنیت کشور انجام داده ایم و به ویژه تاکید کرد که باید سازمان های مسوول در شهرهای مرزی از منابع لازم برای رسیدگی به این بحران برخوردار باشند.

به تازگی لغو محدودیت‌های مهاجرتی در مرز آمریکا- مکزیک تشدید اختلاف ها بین جمهوریخواهان و دولت بایدن بر سر اتخاذ یک رویکرد در قبال برخورد با موضوع مهاجرت را به همراه داشته است.

بیش از سه سال از اعمال سیاست مهاجرتی جنجالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا موسوم به «عنوان ۴۲ » می‌گذرد و این قانون بحث برانگیز روز ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) منقضی شد.

قانون محدودیت مهاجرتی ۴۲ به قانون سال ۱۹۴۴ تحت عنوان بهداشت عمومی برمی‌گردد که به مسئولان آمریکایی اختیارهای فوری برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها داد.

لغو این قانون بحران مهاجرت در مرزهای جنوبی آمریکا را به دنبال داشته و به چالشی برای دولت بایدن تبدیل شده است.
https://irna.ir/xjMswm
**افزایش نگرانی های رژیم صهیونیستی از مذاکره ایران و مصر
یک رسانه رژیم صهیونیستی نوشت: پس از از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، حالا برقراری روابط بین تهران و قاهره به نگرانی صهیونیست‌ها دامن زده است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

پایگاه خبری «بحدری حریدیم» که از سوی یهودیان افراطی سخن‌پراکنی می‌کند، امروز (دوشنبه) نوشت: بعد از عربستان سعودی، حالا ایرانی‌ها به دنبال رابطه با قاهره هستند.

این رسانه وابسته به یهودیان افراطی ساکن در سرزمین‌های اشغالی، اظهارات «حسین امیرعبدالهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات ایران و مصر را مورد توجه قرار داد و نوشت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی مصر با میانجیگری عراق و عمان ادامه دارد.

«بحدری حریدیم» افزود: این مقام ایرانی با تاکید بر اهمیت برقراری روابط تهران - قاهره پس از تحولات اخیر در منطقه گفته است که احیای روابط ایران و مصر بسیار مهم است، زیرا مصر یکی از قدیمی‌ترین و متمدن‌ترین کشورهای منطقه و جهان است و در همین راستا امیر عبدالهیان از دیدار بین روسای جمهور ایران و مصر در آینده‌ای نزدیک پرده برداشته است.

این رسانه اسرائیلی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر دو دیدار بین مقامات ارشد ایرانی و مصری در بغداد برگزار شده است، ادعا کرد: آخرین آن در مارس گذشته (اسفند) برگزار شد و امنیت و ثبات در دریای سرخ از جمله موضوعات مورد بحث دو طرف در این دیدار بود.

به نوشته «بحدری حریدیم» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته است که «امیدواریم شاهد گشایش بزرگی در روابط ایران با مصر باشیم. در این زمینه گفت و گو با طرف مصری در حال انجام است و برای ما روابط با مصر اهمیت دارد».

خاطرنشان می‌شود، وزیر امور خارجه ایران دیروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره اینکه ارتقای روابط تهران و قاهره در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند، لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته برخی از کشورها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم. دیدارهای خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در چارچوب نگاه دولت آیت‌الله رئیسی برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه با کشور دوست و برادر مصر هم که در سیاست خارجی برای رابطه با این کشور اولویت قائل هستیم شاهد ایجاد گشایش و برداشته شدن گام‌های جدید و متقابل باشیم.
https://irna.ir/xjMssN
**سی ان ان: آمریکا نمی‌تواند اردوغان را نادیده بگیرد
تارنمای شبکه خبری سی ان ان امروز در تحلیلی به گمانه‌زنی در مورد رویکرد آمریکا به پیروزی احتمالی رئیس جمهوری کنونی ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت که منافع راهبردی واشنگتن مانع از نادیده گرفتن اردوغان می‌شود.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

در تحلیل سی ان ان آمده است: پیروزی احتمالی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نه تنها بر دموکراسی در ترکیه که آن را تضعیف کرده تاثیر خواهد گذاشت، بلکه سیاست خارجی آمریکا نیز از پیامدهای آن بی نصیب نخواهد بود. گر چه آنکارا متحد واشنگتن در ناتو به شمار می رود، اردوغان در مواردی همچون روابط گرم با روسیه و نزدیکی با سوریه آمریکا را بارها مستاصل کرده است.

وی نه تنها سران آمریکا را سردرگم ساخته، بلکه در سال های اخیر و با روابط نزدیک با همتای روس خود، واشنگتن را که در پی حمله بی دلیل روسیه، به دنبال حفظ حق حاکمیت اوکراین بوده، خشمگین ساخته است.

اگر اردوغان شکست بخورد، یکی از سران جهان که دو دهه کمر به تضعیف نهادهای دموکراتیک ترکیه مانند قوه قضائیه، رسانه ها و نهادهای اقتصادی بسته بود، کنار خواهد رفت. در صورت پیروزی نیز احتمالاً در دوره جدید آزادی های بیشتری را از بین خواهد برد و به مانع تراشی در برنامه های سران کشورهای غربی ادامه خواهد داد.

به عنوان مثال، اردوغان در ماه های اخیر جلوی عضویت سوئد و فنلاند را در ناتو گرفته و خواهان برخورد با اکراد "تروریست" مقیم این دو کشور شده است. وی گر چه بالاخره با عضویت فنلاند موافقت کرد ولی کماکان جلوی عضویت سوئد را گرفته است. این حرکت نمونه ای متعارف از نحوه پیشبرد منافع اردوغان - و به ظاهر ترکیه - بدون توجه به ساختارهای موجود ناتو بوده و نشان می دهد که چرا وی مدتهاست که فردی دردسرساز برای غرب بوده است.

تلاش بایدن برای حفظ کشورهای دموکراتیک باعث شده تا دوراهی انتخاب میان ارزش های دموکراتیک و منافع راهبردی که مدتهاست سیاست خارجی آمریکا را بغرنج کرده، دوباره مطرح شود.

چنین محاسباتی نشان می دهند که حمایت از دموکراسی گرچه در خون آمریکاست ولی زمانی که دورنمای ژئوپلتیک گسترده ای مطرح باشد، پیچیده می شود. به همین دلیل است که آمریکا نمی تواند به آسانی فردی مانند اردوغان را حتی اگر پیروز یک انتخابات نه چندان سالم باشد، نادیده گرفته و یا طرد کند.
https://irna.ir/xjMsyx
**تبریک زودهنگام علی‌اُف به اردوغان
"الهام علی اُف" رئیس جمهوری آذربایجان در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه کسب اکثریت آرا در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را به وی و ائتلاف جمهور تبریک گفت.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

بر اساس اطلاعیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان، علی اف در این تماس تلفنی بیان کرد که جمهوری ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان پیشرفت زیادی داشته است.

وی در این تماس تلفنی، مشارکت مردم ترکیه در انتخابات و اعتماد آنها در رقابت سیاسی دیروز را به عنوان مظهر پیشرفت ترکیه عنوان کرد.

بر اساس اطلاعیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان دو طرف در این تماس بر ضرورت تداوم دوستی دو کشور تاکید کرده و روابط موجود را عمیق، دائمی و ناگسستنی عنوان کردند.

علی اف در حالی پیروزی همتای ترکیه ای خود در انتخابات دیروز را تبریک گفته که روند شمارش آرا در ترکیه همچنان ادامه دارد و با توجه به نتایج اعلام شده، احتمال دارد که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود.

روند شمارش آرای صندوق‌های رای نشان می دهد که در پی کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر، احتمال دارد که رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یابند.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، شمارش آرا همچنان ادامه دارد و نتایج رقابت انتخابات ریاست جمهوری دیروز هنوز قطعی نیست ولی در صورت کشیده شدن انتخابات دور دوم، رای گیری آن دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آراء و قلیچداراوغلو با کسب ۴۴.۹۵ درصد رای مردم ترکیه را کسب کرده اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پایان یافته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند و ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز با کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و به علت نرسیدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهیابی به مجلس ترکیه باز مانده است.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۸ کرسی، چپ سبز با ۶۱ کرسی، حرکت ملی با ۵۱ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.
https://irna.ir/xjMsyq
**سفر ژنرال ارشد کره جنوبی به امارات و عمان
رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی برای شرکت در مذاکرات همکاری دوجانبه به امارات متحده عربی و عمان سفر کرد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

ژنرال کیم یئونگ کیوم رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی پنجشنبه هفته گذشته برای سفری ۵ روزه و دیدار با احمد بن تهنون النهیان معاون رئیس ستاد نیروهای نظامی امارات متحده عربی به این کشور رفت و از امارات برای حمایت در عملیات تخیله ۲۸ شهروند کره جنوبی از سودان نیز قدردانی کرد.

اواخر ماه گذشته شهروندان کره جنوبی خارطوم پایتخت سودان را بدلیل درگیری که میان نیروهای نظامی این کشور درگرفته بود با کمک امارات متحده عربی ترک کردند.

در ملاقاتی که میان دو طرف انجام شد درباره راه های تقویت شراکت استراتژیک ویژه که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است و تقویت همکاری صنعت نظامی بحث و گفت و گو شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی همچنین از واحد ای کی اچ این کشور که در امارات مستقر شده دیدار کرد. وی همچنین برای دیدار با محمد بن ناصر بن علی الزابی دبیرکل وزارت دفاع و عبدالله بن خمیس الرئیسی رئیس نیروهای نظامی عمان از این کشور نیز دیدار کرد و درباره راه های گسترش همکاری نظامی گفت و گو کرد.
https://irna.ir/xjMswK
**مذاکرات عراق و کویت برای تعیین مرزهای مشترک بین دو کشور
سخنگوی وزارت امورخارجه عراق از برگزاری نشست کمیته فنی عراق و کویت برای گفت وگو جهت تعیین مرزهای مشترک دو کشور خبر داد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور امروز (دوشنبه) گفت: ششمین نشست کمیته فنی مشترک کویت و عراق برای تعیین مرزهای مشترک بین دو کشور دیروز (یکشنبه) در کویت برگزار شد.

به گفته وی هیات کویتی به ریاست «منصور عیاد العتیبی» معاون وزیر امور خارجه این کشور و هیات عراقی به ریاست «عثمان سلمان العبودی» مشاور وزیر خارجه عراق در این نشست شرکت کردند.

الصحاف اظهار داشت که این نشست شامل ادامه گفت وگوهای مشترک در جنبه‌های فنی و حقوقی برای تعیین مرزهای دریایی بود.

وی تاکید کرد: دو طرف توافق کردند که گفت و گوهای سازنده بین طرفین در چارچوب تقویت روابط برادرانه که دو کشور را به هم پیوند می‌دهد، ادامه یابد.

پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۱، سازمان ملل متحد نقش میانجی اصلی را در روابط دو کشور ایفا نمود و در سال ۱۹۹۳ مرزهای زمینی بین آن‌ها را مشخص کرد، اما مرزهای دریایی را مشخص نکرد.

موضوع تعیین مرزهای دریایی در شرایطی که عراق از دسترسی محدود به دریا رنج می‌برد، برای بغداد بسیار مهم است، زیرا خط ساحلی این کشور تنها ۵۸ کیلومتر می‌باشد.
https://irna.ir/xjMsy2
**احتمال راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم انتخابات ترکیه
روند شمارش آرای صندوق‌های رای نشان می دهد که در پی کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر، احتمال دارد که رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یابند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، شمارش آرای انتخابات روز گذشته ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه همچنان ادامه دارد و نتایج این انتخابات هنوز قطعی نیست، ولی در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، رای گیری آن دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آراء و قلیچداراوغلو با کسب ۴۴.۹۵ درصد رای مردم این کشور را کسب کرده اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم ترکیه نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پایان یافته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند و ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز با کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و به علت نرسیدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهیابی به مجلس ترکیه باز مانده است.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۸ کرسی، چپ سبز با ۶۱ کرسی، حرکت ملی با ۵۱ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.
https://irna.ir/xjMsxN
**پوتین: روسیه آماده همکاری‌های تجاری گسترده با کشورهای مسلمان است
رئیس‌جمهوری روسیه امروز در پیامی به شرکت‌کنندگان در چهاردهمین مجمع اقتصادی بین‌المللی "مجمع کازان: روسیه - جهان اسلام" اعلام کرد که مسکو آماده همکاری‌های تجاری و فرهنگی گسترده با کشورهای مسلمان است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

در پیام ولادیمیر پوتین که در تارنمای کاخ کرملین منتشر شده، آمده است: جهان اسلام فعالانه در حال توسعه بوده و دستاوردهای مهمی در تجارت، امور مالی، نوآوری و تحقیقات علمی کاربردی داشته است. روسیه آماده همکاری های تجاری و فرهنگی گسترده با کشورهای مسلمان و تقویت روابط موجود و یافتن شرکای جدید بوده و به ترویج همکاری های کشاورزی و صنعتی و ایجاد زنجیره های حمل و نقل و پشتیبانی نوین علاقمند است.

پوتین تاکید کرد که روسیه به طور سنتی از روابط نزدیک و مبتنی بر اعتماد با کشورهای مسلمان، چه در قالب دوجانبه و یا در چارچوب تعامل با سازمان همکاری اسلامی، برخوردار است.

وی افزود: این روابط بر پایه مشارکت، احترام به حاکمیت و هویت تمدنی یکدیگر بنا شده است. ما با یک تمایل مشترک برای ایجاد یک نظم جهانی چند قطبی عادلانه تر مبتنی بر قوانین بین المللی، متحد شده ایم. وی همچنین به نقش پر اهمیت مسلمانان روسیه در گسترش ارتباطات بین المللی اشاره و برگزاری چنین مجمعی را اثبات کننده آن دانست.

پوتین گفت: اطمینان دارم که فعالیت گروه چشم انداز راهبردی روسیه و جهان اسلام و مجمع بین المللی اقتصادی کازان به تقویت تعامل میان تجار روسیه و کشورهای مسلمان ادامه خواهد داد و فرصت های جدیدی را برای پروژه های مشترک در سطوح منطقه ای و کشوری خواهد گشود.

به نوشته خبرگزاری تاس، "مجمع کازان: روسیه - جهان اسلام" بستر اصلی همکاری اقتصادی بین فدراسیون روسیه و کشورهای جهان اسلام بوده و هدف آن تقویت روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، اجتماعی و فرهنگی میان روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است.

این مجمع برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ برگزار شد و در سال ۲۰۲۲، بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ شرکت کننده در این رویداد شرکت کردند.
https://irna.ir/xjMszH

**حماس: حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین خود، کوتاه آمدنی نیست
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بار دیگر تاکید کرد که حق بازگشت همه فلسطینیان آواره به سرزمین مادری خود، یک حق مقدس است و به هیچ وجه قابل کوتاه آمدن نیست.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

حماس روز دوشنبه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد اشغال سرزمین فلسطین موسوم به «روز نکبت» (یوم النکبه)با صدور بیانیه ای ، رژیم صهیونیستی را عامل اصلی تداوم درد و رنج میلیون ها فلسطینی ساکن اردوگاه های مختلف در درون و بیرون سرزمین فلسطین دانست و بر حق آنان برای بازگشت به سرزمین مادری خود تاکید کرد.

حماس افزود: بازگشت فلسطینیان آواره شده از سرزمین های خود، یک حق مقدس است و ما به هیچ وجه عقب نشینی یا کوتاه آمدن از آن را نخواهیم پذیرفت.

24 اردیبهشت ۱۳۲۷ برابر با ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی صهیونیست ها با اشغال سرزمین فلسطین، پایه های ناامنی، بی ثباتی، جنایت و اشغالگری را در منطقه بنا کردند. فلسطینی ها و ملل منطقه این روز را «روز نکبت» (یوم النکبه = روز مصیبت) نام گذاری کرده اند.

خبرگزاری سما همچنین گزارش داد که به همین مناسبت قرار است محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز ساعت 7 شب به وقت محلی فلسطین در مقر سازمان ملل سخنرانی کند.

این در حالی است که شمار شهدای فلسطینی بدست رژیم صهیونیستی در سال جاری در کرانه باختری و نوار غزه به ۱۵۲ شهید می رسد که ۳۳ تن آنان مربوط به تجاوز اخیر صهیونیست ها به نوار غزه است.

توافق آتش‌بس میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از ساعت :۰۰ ۲۲ شنبه شب ( ۲۳ اردیبهشت ماه) به وقت فلسطین میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و پس از درگیری های سنگین و بویژه موشک باران مناطق اشغالی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین، اجرایی شد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد که گروه‌های فلسطینی تاکنون یک هزار و ۲۳۴ موشک از غزه به سوی اهداف اسرائیلی شلیک کرده‌اند و ارتش این رژیم نیز از ابتدای تحولات اخیر تاکنون به ۳۷۱ هدف در غزه حمله کرده است.

شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۱ تن از فرماندهان و نیروهایش طی ۵ روز حمله صهیونیست‌ها به غزه به شهادت رسیدند.

در ادامه این بیانیه آمده است که ۶ نفر از این افراد، فرماندهان ارشد از جمله فرمانده میدانی و یکی از مسئولان یگان عملیات و نیز ۴ عضو یگان موشکی و دستگاه امنیتی سرایا القدس بودند.
https://irna.ir/xjMsvd
**پژوهشگر روس: تشکیل مثلث ایران، روسیه و چین، اهمیت راهبردی دارد
لنا دونایوا، پژوهشگر ارشد آکادمی علوم روسیه، گفت: پژوهشگران امور بین‌الملل در روسیه اعتقاد دارند شکل‌گیری مثلث ایران - روسیه - چین برای ایجاد جهان چندقطبی، از اهمیت فراوان برخوردار است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

این پژوهشگر روس که در نشست تخصصی همکاری‌های اوراسیایی ایران و روسیه در تهران سخن می‌گفت، تاکید کرد: همکاری‌های سه طرف در حوزه‌های نظامی و دفاعی، نشانه‌ای از ظرفیت مثبت برای تشکیل این مثلث است.

وی افزود: پروژه‌های اقتصادی سازمان شانگهای، همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتصال راه‌گذر جاده و کمربند چین که غربی – شرقی است به راه‌گذر شمال – جنوب که از ایران می‌گذرد، از جمله ظرفیت‌هایی است که ایران، روسیه و چین می‌توانند به صورت سه‌جانبه یا دوجانبه پیش ببرند.

دونایوا یادآور شد، سه کشور برای حل بحران‌های منطقه نیز ظرفیت دارند؛ چنانکه وزیران خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان در ماه آوریل میلادی (فروردین ۱۴۰۲) در سمرقند با یکدیگر دیدار و درباره حل بحران افغانستان رایزنی کردند.

پژوهشگر ارشد روس با اشاره به سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران گفت: وی رئیس بخش روسی کمیسیون همکاری‌های دو کشور بوده و قرار است در سفر به تهران درباره مسائل مختلف اقتصادی، از جمله نفت، انرژی و حمل و نقل، با طرف‌های ایرانی مذاکره کند.

چشم‌انداز تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

لنا دونایوا با اشاره به گسترش سریع بازرگانی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال‌های اخیر، گفت: ارزش تجارت دو طرف در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۷۰ درصد افزایش یافت و در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نیز شاهد افزایش ۲۵ درصدی تجارت نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بودیم.

وی پیش‌بینی کرد با اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد میان دو طرف، تبادل تجاری و مالی میان ایران و اتحادیه افزایش بسیار بیشتری یابد.

این پژوهشگر روس درباره اینکه چرا اجرای قرارداد تجارت آزاد به طول انجامیده است، گفت: مطابق روال اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعرفه گمرکی کالاها با طرف‌های تجاری باید صفر باشد؛ اما مقررات داخلی ایران متفاوت است. فعلا دو طرف درباره تعرفه گمرکی ۹۰۰ قلم کالا به توافق رسیده‌اند و امیدوارم مشکلات باقی‌مانده نیز به‌زودی برطرف شوند.

روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

خانم دونایوا چشم‌انداز گسترش همکاری‌های این اتحادیه را روشن ترسیم کرد و گفت: کشورهایی مانند امارات متحده عربی، مصر، هندوستان، اندونزی، تایلند، شیلی، نیکاراگوئه، مغولستان، کوبا و الجزایر در مذاکره با مقام‌های روسیه از علاقمندی خود برای همکاری با این اتحادیه خبر داده‌اند.

وی همکاری در تولید کالا را نیز به عنوان یکی از زمینه‌های تعامل میان کشورهای اتحادیه اوراسیا معرفی کرد و گفت: در سند راهبرد اتحادیه برای سال ۲۰۳۰، مناطقی به عنوان کانون تولید مشترک کالا در نظر گرفته شده است.

روسیه از حذف دلار و یورو در معاملات بین‌المللی حمایت می‌کند

این پژوهشگر روس، با اشاره به سامانه بومی انتقال اطلاعات تراکنش‌های بانکی در روسیه، موسوم به SPFS که از آن به عنوان جایگزین سوئیفت یاد می‌شود، گفت: چند بانک روسیه، از طریق همین سامانه، به ایران روبل انتقال داده‌اند و چهار بانک روس، همکاری مستقیم با ایران دارند.

وی افزود: از این سامانه برای تراکنش‌های بانکی میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا استفاده می‌شود و اطلاع دارم که مذاکراتی با چند کشور خارج از اتحادیه نیز برای پیوستن به SPFS در جریان است.

دونایوا گفت: هدف این سامانه، اصولا صرف‌نظر کردن از دلار و یورو در تراکنش‌های بین‌المللی است.

موضع روسیه در قفقاز در حال تغییر است

پژوهشگر ارشد موسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در ارتباط با موضع مسکو در تحولات قفقاز گفت: روسیه قبلا در این منطقه نگاه مثبتی به غرب داشت و امیدوار بود مکانیزم موسوم به مینسک بتواند روند صلح را به‌پیش ببرد اما موضع روسیه در منطقه در حال تحول است.

وی تاکید کرد: هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است و مشورت‌ها و بررسی‌ها در این زمینه در مسکو جریان دارد.

دونایوا در ارتباط با موضع روسیه درباره مسیر زنگه‌زور که برخی با عنوان ادعایی «دالان» از آن یاد می‌کنند، گفت: مسکو با اصل کریدور مشکلی ندارد، بلکه حساسیت روسیه، بیشتر به چشم‌انداز استفاده، اداره و شیوه محافظت از آن و مثلا احتمال استقرار واحدهای ترکیه در آن است.

نشست تخصصی همکاری‌های اوراسیایی ایران و روسیه ۲۴ اردیبهشت ماه به همت مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی و بنیاد مطالعات قفقاز در دانشگاه تهران برگزار شد.
https://irna.ir/xjMspY
**نماینده جمهوری‌خواه آمریکا: تداوم بحران بدهی دولت، «هدیه» به چین است
رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از جدال کاخ سفید و کنگره بر سر افزایش سقف بدهی دولت، گفت: شکست در حصول یک توافق و نکول بدهی دولت، «هدیه» به چین به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای خارجی ایالات متحده خواهد بود.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

روزنامه «واشنگتن تایمز» با اشاره به اظهارات مایکل مک‌کال در برنامه «این هفته» شبکه «ای‌بی‌سی» نوشت: به گفته این نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس، «دشمنان» آمریکا به ویژه چین با دقت شرایط حاضر در این کشور و اختلاف‌ها را زیر نظر دارند.

دولت جو بایدن رییس‌جمهوری دموکرات آمریکا و مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری خواه این کشور برای افزایش سقف بدهی‌ دولت در حال مذاکره هستند. به گفته جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در صورتی که توافقی صورت نگیرد و دولت تا تاریخ یکم ژوئن (۱۱ خرداد) موفق به افزایش سقف بدهی نشود، برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده، دولت آمریکا به دلیل نکول بدهی و ناتوانی در پرداخت دیون ورشکسته خواهد شد.

مجلس جمهوری خواه آمریکا می‌گوید برای اینکه سقف بدهی را افزایش دهد دولت باید بودجه پیشنهادی خود را کاهش داده و برخی موارد را از آن حدف کند که این پیشنهاد با مخالفت بایدن مواجه شده است.

مک کال با اشاره به اظهارات هفته گذشته مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در انتقاد از چین، «سیاست رفتن تا لبه پرتگاه» توسط کنگره را «بازی خطرناک» (Brinkmanship) توصیف و اضافه کرد: من با صحبت‌های رییس ستاد مشترک مبنی بر اینکه دشمنان ما این مساله را زیر نظر دارند و ما باید خیلی مراقب اقدام‌های بعدی باشیم، موافقم.

مارک میلی هفته گذشته خطاب به کنگره آمریکا گفته بود: [مقام‌های] چین در سخنرانی‌های عمومی از آمریکا به عنوان قدرت رو به افول یاد می‌کند و نکول بدهی علاوه بر تقویت این تفکر، چین را جسورتر کرده و خطر را برای ایالات متحده افزایش می‌دهد.

ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی (استقراض) در زمان مقرر شده، نکول یا Default گفته می‌شود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکنون بارها درباره پیامدهای عدم توافق بایدن و کنگره هشدار داده است.

یلن هفته گذشته در ادامه هشدارهای پیاپی خود بار دیگر تاکید کرده بود در صورت شکست کنگره در اقدام برای افزایش سقف بدهی دولت ایالات متحده، این کشور «هیچ گزینه خوبی» برای اجتناب از بروز «فاجعه اقتصادی» در اختیار ندارد.

دفتر بودجه کنگره آمریکا نیز روز جمعه در گزارشی هشدار داد که «خطر قابل توجهی» وجود دارد که با اتمام نقدینگی در دو هفته اول ماه ژوئن (اواسط خرداد)، دولت فدرال با مساله عدم توانایی در پرداخت بدهی‌ها مواجه شود.

همچنین، جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس روز گذشته (یکشنبه) درباره جدال دولت دموکرات و کنگره جمهوری‌خواه آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی دولتی این کشور، گفت:‌ اگر دولت و کنگره در این زمینه توافق نکنند نتیجه آن برای اقتصاد جهانی «کاملا ویرانگر» خواهد بود.

در این میان خبرگزاری رویترز گزارش داده است که وزیر خزانه‌داری آمریکا، شخصاً با مدیران تجاری و مالی این کشور تماس می‌گیرد تا درباره تأثیر «فاجعه‌بار» نکول بدهی این کشور بر اقتصاد آمریکا و جهان هشدار دهد.
رئیس جمهوری آمریکا و چهار نفر از رهبران ارشد کنگره، از جمله کوین مک کارتی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدا قرار بود روز جمعه برای بحث در مورد سقف بدهی تشکیل جلسه بدهند. جلسه رو در روی اولیه آنها در روز سه‌شنبه هفته گذشته هیچ توافقی نداشت. اکنون انتظار می رود که دومین نشست قبل از سفر بایدن به ژاپن برای شرکت در نشست رهبران گروه ۷ برگزار شود.
https://irna.ir/xjMst8
**ژاپن نگران افزایش همکاری نظامی چین و روسیه
یوشیماسا هایاشی وزیر امورخارجه ژاپن درباره همکاری نظامی روسیه و چین در آسیا هشدار داد و گفت شرایط امنیتی در اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین جدا از منطقه هند-اقیانوسیه نیست.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

در دیدار وزیران امورخارجه اروپا و هند-اقیانوسیه در سوئد، وزیر امورخارجه ژاپن گفت جنگ اوکراین پایه های نظم جهانی را بهم ریخته است و باید واکنشی یکپارچه و متحد از سوی جامعه بین الملل در این باره صورت بگیرد.

یوشیماسا هایاشی در ادامه سخنانش گفت در غیر این صورت چالش های مشابهی در دیگر مناطق جهان بوجود خواهد آمد و نظم موجود که زیربنای صلح و رفاه ماست ممکن است اساسا درهم بریزد.

ژاپن قاطعانه در حمله روسیه به اوکراین از اوکراین حمایت کرده است اما چین گفته در این موضوع بیطرف می ماند درحالی که روابط " بدون محدودیتی " با مسکو دارد و آمریکا و ناتو را به خاطر تحریک کردن اوکراین سرزنش می کند. فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن همزمان با سفر شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به مسکو در ماه مارس به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرد.

وزیر امورخارجه ژاپن پکن را متهم به " ادامه دادن و افزایش تلاش های یکطرفه " برای تغییر وضعیت موجود در دریاهای چین جنوبی و شرقی و افزایش فعالیت های نظامی در اطراف تایوان کرد.

این مقام سیاسی ژاپن همچنین افزود روسیه و چین در حال تقویت همکاری نظامی از جمله پروازهای مشترک بمب افکن ها و رزمایش های دریایی مشترک در مجاورت ژاپن بایکدیگرند.

چین که ادعای مالکیت بیشتر بخش های دریای چین جنوب در کنار جزایر ژاپنی در دریای چین شرقی را دارد همواره حق دفاع از تمامیت ارضی در این مناطق را برای خود قائل است.

وزیر امورخارجه ژاپن در پایان درباره افزایش اقدامات تحریک آمیز کره شمالی در منطقه با پرتاب بی سابقه موشک های بالستیک نیز هشدار داد. به علاوه خاطرنشان کرد از زمان حمله روسیه به اوکراین شرایط امنیتی در منطقه اقیانوسیه از اروپا جدا نیست.

یوشیماسا هایاشی به همراه ده ها وزیر امور خارجه از اتحادیه اروپا و منطقه هند-اقیانوسیه برای شرکت در جلسه ای که چین به آن دعوت نشده بود به پایتخت سوئد سفر کرد.

برخی کشورهای هند-اقیانوسیه از جمله پاکستان و هند خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین شدند اما از محکوم کردن مسکو نیز طفره رفتند. بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا با تامین کمک های نظامی و اعمال تحریم علیه مسکو از اوکراین پشتیبانی کردند.
https://irna.ir/xjMstK
**سناتور روسی: آلمان در مسیر برقراری صلح با اوکراین مانع تراشی می کند
یک سناتور روسی، از آنچه «مانع تراشی و امتناع آلمان در مسیر دستیابی به صلح با اوکراین طبق شرایط روسیه» خواند، انتقاد کرد و گفت: اظهارات اولاف شولتس در تضاد با تلاش ها برای برقراری صلح است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

ویکتور بوندارف رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا روسیه) امروز ( دوشنبه) در کانال تلگرامی خود نوشت: چنین اظهاراتی از سوی یک دولتمرد آلمانی دخالت آشکار در روابط دوجانبه بین روسیه و اوکراین است و آنها اوکراین را به ادامه درگیری تشویق می‌کنند و در عین حال به رژیم نازی اجازه می‌دهند که در این کشور در قدرت بماند.

طبق اظهارات بوندارف، روسیه به دنبال صلح است و خواستار هیچ اقدام جنایتکارانه ای علیه مردم اوکراین نیست و هدف مسکو، غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی اوکراین است.

بوندارف با تاکید بر اینکه روسیه با عضویت اوکراین در هر بلوک نظامی مخالف است، گفت: ما طرفدار حفظ چهار منطقه جدید به عنوان بخشی از روسیه هستیم.

وی هشدار داد: روسیه طرفدار صلح است و با تصرف مخالف است. با این حال، ما به هیچ کشوری در جهت تحمیل یک توافق صلح با شرایطی که برای ما غیرقابل قبول است، اجازه دخالت نخواهیم داد.
https://irna.ir/xjMst7
**فصلی تازه از همکاری چین و کشورهای آسیای مرکزی
برگزاری نشست آتی چین و آسیای مرکزی در اواسط ماه جاری میلادی به میزبانی شی جینپینگ رئیس جمهوری چین از ایجاد فصلی تازه میان پکن و آسیای مرکزی حکایت دارد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به ریاست «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در روزهای ۲۸ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت در شهر شیان برگزار خواهد شد.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان، صدر جباروف رئیس جمهوری قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در این نشست دو روزه شرکت خواهند کرد.

بنابر اعلام رسانه های خبری، این نشست تلاش های دیپلماتیک موفق چین و نفوذ منطقه ای رو به رشد این کشور را از طریق ایجاد مشارکت استراتژیک جامع یا حضور پنج کشور آسیای مرکزی را نشان می دهد و از سطح بالایی از اعتماد و همکاری برخوردار است.

بر اساس این گزارش مادامی که کشورهای حاضر در این نشست به دنبال انعقاد قراردادهای جدیدی هستند، به نظر می رسد که این نشست نتایج مثبتی در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی به دنبال داشته باشد.

یکی از مهمترین نکات برجسته این اجلاس، مشارکت فعال رئیس جمهور چین با کشورهای شرکت کننده در این نشست است که نشان از تعهد پکن برای تقویت روابط با کشورهای آسیای مرکزی است.

.انتظار می رود روئسای جمهور حاضر در این نشست یک سند سیاسی مهم را به امضا رسانند.

این نشست همچنین یک نقطه عطف در روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی است. چین به عنوان یک شریک اقتصادی کلیدی در منطقه از طریق ابتکاراتی مانند یک کمربند و یک جاده، سرمایه گذاری های قابل توجهی را در توسعه زیرساخت ها، تجارت، اتصال کشورها تسهیل کرده است و می تواند زمینه برای رشد و توسعه اقتصادی در منطقه را فراهم آورد.

در چهارمین نشست وزرای خارجه چین و کشورهای آسیای مرکزی که اواخر ماه گذشته میلادی در شهر شیان چین برگزار شد، مقدمات سیاسی همه جانبه برای نشست آتی سران چین-آسیای مرکزی، تبادل نظر عمیق در مورد همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی انجام و همچنین در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل، و اجماع گسترده ای حاصل شد.

طرفین توافق کردند که نشست چین و آسیای مرکزی در ماه می در شیان برگزار شود.

چین گانگ وزیر امورخارجه چین نیز با تاکید بر ضرورت کار برای امنیت مشترک، گسترش همکاری امنیتی افزود: طرفین بر این باورند که در حال حاضر پیچیدگی و تغییرات در وضعیت آسیای مرکزی چالش های جدیدی را برای توسعه و ثبات شش کشور ایجاد کرده است. این شش کشور مصمم به تشدید مبارزه با تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته فراملی و جرایم سایبری، تقویت تماس‌ها و تعاملات در مورد مسئله افغانستان و حفاظت مشترک از صلح و آرامش در منطقه هستند.

وی اظهار داشت: چین و کشورهای آسیای مرکزی در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مواضع یکسان یا مشابهی اتخاذ می کنند، آنها همکاری نزدیک خود را در چارچوب سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و سایر سازوکارهای چند جانبه حفظ خواهند کرد، اهداف و اصول منشور سازمان ملل را به شدت رعایت خواهند کرد.

اولین نشست وزیران اقتصاد و تجارت چین و کشورهای آسیای مرکزی با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تهیه نقشه راهی برای تحقق این هدف، نیز اواخر ماه گذشته میلادی بطور مجازی برگزار شده بود .
https://irna.ir/xjMstR
**۲۵ درصد کرونایی ها در ژاپن هنوز هم علائم بیماری دارند
محققان دریافتند از هر چهار نفر در ژاپن که به کرونا مبتلا شده‌اند، یک نفر هنوز ۱۸ ماه پس از ابتلا به این بیماری، از عوارض جانبی آن رنج می برد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

مطالعه ای روی ۱۱۴۸ فرد ۲۰ تا ۷۰ ساله که بین فوریه ۲۰۲۰ و نوامبر ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۸ تا آبان ۱۴۰۰) به کرونا مبتلا شده بودند، نشان داد که بسیاری از بیماران با وجود بهبودی، علائم ماندگاری را تجربه کرده اند.

یافته‌های بیمارستان مرکزی مرکز ملی بهداشت و پزشکی جهانی بر این واقعیت تأکید می‌کند که مشکلات سلامتی می‌توانند مدت‌ها پس از ابتلای فرد به ویروس ادامه داشته باشند.

«شینیچیرو موریوکا»، پزشک این بیمارستان که عضو تیم تحقیقاتی است، خاطرنشان کرد ویروس کرونای جدید در تاریخ ۸ مه به رده ۵ بر اساس قانون پیشگیری از بیماری‌های عفونی تنزل داده شد و این اقدام یعنی دیگر توجه ویژه‌ای به این بیماری نمی‌شود.

با این حال، او گفت که ظهور علائم پس از شروع کرونا ممکن است نشان دهد که هنوز درمان آن به مراقبت ویژه نیاز دارد.

از ۱۱۴۸ نفری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، ۵۰۲ نفر در مارس ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) به یک پرسشنامه آنلاین یا کاغذی پاسخ دادند. کسانی که به طور خفیف تحت تأثیر قرار گرفتند، ۳۹۳ نفر یا ۷۸.۳ درصد از کسانی بودند که پاسخ دادند.

مشخص شد که ۲۱۲ نفر طی سه ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ به مدت دو ماه یا بیشتر عوارض جانبی را تجربه کردند.

مشکلات شامل سطوح پایین تر تمرکز در ۲۰.۱ درصد و کاهش حس بویایی نیز در ۲۰.۱ درصد بود.

بیماران درمان شده که گزارش دادند احساس گرفتگی، کاهش حافظه یا خستگی مزمن یا افسردگی داشتند به ترتیب ۱۷.۸ درصد، ۱۶.۴ درصد، ۱۵.۴ درصد و ۱۳.۹ درصد بودند.

پاسخ دهندگانی که با این مسائل مشکل داشتند یک سال بعد ۳۰.۵ درصد را تشکیل دادند. این نسبت یک سال و نیم پس از تایید تست کرونا به ۲۵.۸ درصد رسید.

کاهش حس بویایی و ریزش مو برای زنان بیشترین عوارض باقی مانده به حساب می آید.

موریوکا خاطرنشان کرد که عوارض بعدی ویروس به اشکال مختلف ظاهر می شود و می تواند تأثیر قابل توجهی بر ظاهر و فعالیت های اجتماعی فرد بگذارد.

او گفت: علائم پس از عفونت باید به طور گسترده‌تر مورد توجه قرار گیرد تا طیف وسیع‌تری از درمان‌ها برای پذیرش چنین بیمارانی فراهم شود.

این یافته ها همچنین نشان داد که تجویز داروهای ضد ویروسی به صورت خوراکی به بیماران در مرحله حاد عفونت ممکن است به از بین بردن عوارض طولانی مدت آنها کمک کند.
https://irna.ir/xjMsw6
**هشدار پنتاگون نسبت به پیامدهای تداوم بحران سقف بدهی دولت
وزارت دفاع آمریکا با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل برای افزایش سقف بدهی دولت هشدار داد در صورت نادیده گرفتن این امر از سوی کنگره، علاوه بر صدماتی که به امنیت ملی وارد می‌شود، پنتاگون حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود هم نخواهد بود.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

در حالی‌که چیزی تا پایان ضرب الاجل دولت آمریکا برای افزایش سقف بدهی باقی نمانده، رهبران سابق و کنونی پنتاگون نسبت به ضربه ای که این امر برای کشور و ملت دارد هشدار دادند.

کارشناسان می گویند بروز اختلال در روند پرداخت دستمزد اعضای وزارت دفاع و مزایای کهنه سربازان و لطمه به امنیت ملی کشور تنها گوشه ای از پیامدهای این امر است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی در هفته جاری به وضوح این موضوع را اعلام کرد و خطاب به قانون گذاران گفت که در صورت افزایش نیافتن سقف بدهی، پنتاگون در برخی موارد نمی‌تواند به سربازان پول پرداخت کند.

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش نیز در این خصوص هشدار داد که چنین رویدادی می تواند چین را جسور کند و خطر را برای آمریکا افزایش دهد.

هشدار مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا در حالی است که دولت جو بایدن و حزب جمهوری خواه در این زمینه به بن بست رسیده اند. نمایندگان جمهوری خواه کنگره ضمن مخالفت با افزایش سقف بدهی خواهان کاهش هزینه های دولت هستند. اما کاخ سفید تاکید کرده است که سقف بدهی باید اکنون افزایش یابد و مذاکرات برای کاهش هزینه ها به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.

همزمان وزارت خزانه داری نیز هشدار داده است که تنها تا اول ماه ژوئن (۳۱ اردیبشهت) مهلت وجود دارد و آن را رویدادی بی سابقه در تاریخ مدرن ایالات متحده خوانده است.

اما دفتر بودجه کنگره (CBO) روز جمعه گذشته گزارشی منتشر کرد و مهلت دولت فدرال را «دو هفته اول ژوئن» اعلام کرد.

براساس داده های موجود، وزارت دفاع هر روز چندین میلیارد دلار را به حقوق نظامیان، غیرنظامیان و پیمانکاران اختصاص می دهد. سوخت برای راه اندازی پایگاه ها و نگه داشتن کشتی ها در دریا، حفظ بازدارندگی هسته ای، فعال نگه داشتن خطوط تولید و پرداخت هزینه های بیمه و بازنشستگی کهنه سربازان از دیگر هزینه هایی است که پنتاگون هر روز باید به آن رسیدگی کند.

بر اساس تحلیلی که اوایل هفته جاری از سوی مرکز سیاست دو حزبی منتشر شد، آمریکا باید در تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) چهار میلیارد دلار حقوق نظامیان را پرداخت کند. ضمن آنکه در تاریخ ۱ ژوئن هم ۱۲ میلیارد دلار دیگر به بازنشستگان نظامی و غیرنظامی و ۱۲ میلیارد دلار هم برای آسیب دیدگان جنگی اختصاص دهد.

اما این نخستین بار نیست که مقامات پنتاگون نسبت به خطرات پایین ماندن سقف بدهی دولت هشدار می دهند.

آستین در نامه ای که در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) منتشر شد، هشدار داد که افزایش نیافتن سقف بدهی دولت قدرت اقتصادی که امنیت ملی آمریکا بر آن استوار است را تضعیف می کند و همچنین به اعضا و خانواده های آنها آسیب جدی وارد می کند.

هفت تن از مقامات وزارت دفاع پیشین آمریکا نیز در همان ماه و در نامه‌ای جداگانه به کنگره اعلام کردند که در صورت افزایش نیافتن سقف بدهی، مشخص نیست که آیا بدهی اعضای این وزارتخانه قابل پرداخت خواهد بود یا خیر.

در نهایت هم کنگره پس از ماه ها کشمکش، محدودیت بدهی را در اواخر سال ۲۰۲۱ به حدود ۳۱.۴ تریلیون دلار افزایش داد. حال نمایندگان کنگره بار دیگر و در بهار سال جاری بر موضع خود مبنی بر کاهش هزینه های دولت اصرار دارند و در برابر افزایش سقف بدهی مقاومت می کنند.

از سوی دیگر، بایدن و کوین مک‌کارتی رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در اوایل این هفته با دیگر رهبران کنگره برای یافتن راهی مذاکره داشتند اما تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

بایدن ضمن هشدار نسبت به عواقب افزایش نیافتن سقف بدهی دولت، جمهوری خواهان کنگره را متهم کرده است که با انگیزه های سیاسی اقتصاد آمریکا را به گروگان گرفته اند.
https://irna.ir/xjMswX

**اعتراض گروه‌های مدنی ژاپنی علیه برگزاری اجلاس گروه ۷ در هیروشیما
صدها شهروند ژاپنی در اعتراض به برگزاری اجلاس گروه ۷ در هیروشیما به خیابان های این شهر آمدند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

اعتراض شهروندان ژاپنی علیه اجلاس پیش روی گروه ۷ که در هیروشیما برگزار می شود از پارک هیروشیما پیس مموریال، مکانی که در پایان جنگ جهانی دوم توسط آمریکا با بمب اتمی با خاک یکسان شد آغاز شد.

حدود ۲۰۰ شهروند ژاپنی با حمل پرچم هایی که روی آنها نوشته شده بود "نه به گروه ۷"، "نه به جنگ" در هیروشیما دورهم گرد آمدند تا اعتراض خود را به اجلاس گروه ۷ به فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن نشان دهند.

شیگئو کیموتو رهبر گروه های معترض مدنی در سخنرانی خود گفت رزمایش های نظامی مشترک میان کشورهای گروه ۷ در منطقه اقیانوسیه و بیانیه ژاپن درباره احتمال رویارویی در تایوان، یک تنش برای ژاپن است، او این اقدام را پوچ و خطرناک خواند.
توشی یوکی تاناکا مورخ ژاپنی نیز گفت ژاپن زمانی مهاجمی بی رحم در میان کشورهای آسیایی و منطقه از جمله چین و کره بوده است و تعمدا تاریخ زشت خود را به عنوان کشوری که مرتکب جرم شده را بارها پنهان کرده اما تاکید کرد که ژاپن تنها کشوری است که قربانی حمله اتمی شده است.

این استاد دانشگاه هیروشیما در ادامه افزود اکنون ژاپن از هیروشیما و مکانی که بمب اتمی در آن فرود آمده به شکل سیاسی استفاده می کند تا اجلاس گروه ۷ را برگزار کند. اکنون برای مردم هیروشیما زمان آن فرا رسیده تا بیدار شوند.

اعتراض ها از سوی کمیته اجرایی گروه شهروندان پرسشگر درباره اجلاس گروه ۷ در هیروشیما برگزار شد.
براساس اعلامیه معترضان اجلاس گروه ۷ در هیروشیما به دنبال دستیابی به متحدان نظامی تحت عنوان آزادی و دموکراسی است و ذات این اجلاس ملاقاتی میان قدرت های متحد ثروتمند برای تحمیل کردن قوانین شان به کشورهای دیگر و پیروی از آنان است.

گروه ۷ شامل کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و ژاپن است و اجلاس پیش رو به میزبانی ژاپن از تاریخ ۱۹ تا ۲۱ مه ( ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت) در هیروشیما برگزار خواهد شد.
https://irna.ir/xjMssz

**ژنرال آمریکایی: نباید توان ارتش روسیه را دست کم بگیریم
فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا، با وجود گمانه زنی ها مبنی بر آغاز ضدحملات اوکراین، مسکو را بزرگترین تهدید برای ناتو دانست و افزود که نباید توان ارتش روسیه را دست کم گرفت.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

ژنرال کریستوفر جی. کاولی فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا، هشدار داد که ارتش روسیه برغم مواجهه با چالش‌های اساسی در جنگ اوکراین، همچنان تهدیدی جدی برای ائتلاف نظامی ناتو بشمار می رود.

کاولی در سخنرانی خود در کنفرانس لنارت مری در تالین پایتخت استونی، از ناظران و تحلیلگران غربی خواست که در نتیجه گیری هایشان درمورد وضعیت جنگ، تنها به شکست‌های نیروی زمینی روسیه در اوکراین بسنده نکنند.

این ژنرال آمریکایی سپس افزود: نابودی ارتش روسیه در اوکراین موضوعی است که باید با دقت تمام مورد بررسی قرار گیرد. این چیز ساده ای نیست. وی در ادامه تاکید کرد: ساده ترین گزینه این است که فکر کنیم ارتش روسیه از هم پاشیده، یا دچار مشکل شدیدی شده است. اما در واقع چنین موضوعی به این سادگی ها نیست.

کاولی در ادمه مدعی شد: ارتش روسیه به شدت دچار فرسایش شده و آنها با چالش های بسیاری روبرو هستند. افراد و تجهیزات زیادی هم از دست داده اند. اما این موضوع را هم نباید نادیده بگیریم که ارتش این کشور بسیاری از نیروهای اوکراین را نابود کرده و می دانید که نیروی زمینی ارتش روسیه امروز بزرگتر از آن چیزی است که در آغاز این درگیری بود. بنابراین، هنوز سرپاست.

این مقام ارتش آمریکا مستقر در اروپا سپس به توان نیروی هوایی روسیه اشاره و اضافه کرد: نیروی هوایی آن کمتر از ۱۰۰ جنگنده و بمب افکن از دست داده و همچنان یک هزار جنگنده دیگر در اختیار دارد. نیروی دریایی روسیه و بخش های فضایی و سایبری تقریبا چیزی از دست نداده است. بنابراین وقتی درمورد ارتش روسیه صحبت می کنیم، باید بررسی کنیم و برای مقابله با آن در همه حوزه‌ها آماده باشیم.

نیوزویک در ادامه مطلب نوشت: درحالیکه میزان تلفات ارتش روسیه در اوکراین همچنان نامشخص است، کی‌یف مدعی است که از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) نزدیک به ۲۰۰ هزار سرباز روسی را کشته است. درحالیکه براساس تخمین نیروهای اطلاعاتی آمریکا رقم۲۰۰ هزار نفر شامل تمامی کشته ها و زخمی های ارتش روسیه می شود.

ژنرال کاوالی سپس به پرسش هایی که از زمان آغاز جنگ در اوکراین همواره مطرح می شود اشاره کرد و گفت: اینکه بازسازی چه مدت طول می کشد، مشخص نیست. کلیدی برای وضعیت کنونی وجود ندارد که ما آن را روشن و یا خاموش کنیم. ما باید بدانیم که باید آماده باشیم. ما باید از اینجا به بعد برای دفاع از ملت‌هایمان و در مورد اتحاد برای دفاع از قلمرو کشورهای عضو این ائتلاف آماده باشیم.
https://irna.ir/xjMstV
**تحولات پاکستان، از اتهامات جدید رهبر مخالفان تا گمانه‌زنی‌ها درباره میانجیگری
نخست وزیر برکنار شده پاکستان، حزب حاکم را به تلاش برای تحت فشار قرار دادن قوه قضائیه متهم کرد و گفت که قرار است طی یک توطئه، وی محکوم به خیانت به کشور شده و برای ۱۰ سال زندانی شود، این درحالی است شنیده‌ها حاکی از آمادگی امارات برای کمک به حل جدال سیاسی در پاکستان است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

«عمران‌خان» در حساب کاربری رسمی خود در توییتر از آنچه وی "طرح لندن" خواند، سخن گفت و افزود که تحت این نقشه دولت به سرکوب مخالفان ادامه داده و علیه من پرونده خیانت به کشور را تشکیل خواهد داد.

وی دولت ائتلافی پاکستان را به تلاش برای تحت فشار قرار دادن قضات دیوان عالی متهم‌ کرد و افزود که رهبر حزب حاکم نمی‌خواند تا دیوان عالی مطابق قانون اساسی کشور رای بدهد به همین خاطر فیلمنامه به اصطلاح تحصن در مقابل دیوان عالی طراحی شده است.

اشاره عمران‌خان به برنامه حزب جمعیت علمای اسلام به عنوان حزب متحد با دولت پاکستان است که امروز در اعتراض به رویکرد گزینشی قضات دیوان عالی، قرار است دست به تحصن بزند. رهبران حزب جمعیت علمای اسلام مدعی شدند که هزاران نفر از هواداران این حزب و فعالان سیاسی در حال رساندن خود به اسلام‌آباد هستند و تحصن بزرگی در مقابل دیوان عالی شروع خواهد شد.

رسانه‌های پاکستانی در همین حال از تماس تلفنی فرمانده ارتش این کشور با رئیس امارات متحده عربی خبر دادند. برخی از این منابع مدعی شدند که رئیس امارات آمادگی خود را برای کمک به حل بحران در پاکستان اعلام کرده تا ثبات سیاسی و اقتصادی به کشور برگردد. گفته می‌شود این تماس در آستانه سفرهای رسمی ژنرال «عاصم منیر» به قطر و امارات صورت گرفته است در عین حال منابع رسمی درباره این رایزنی تلفنی اظهار نظری نکرده‌اند.

شبکه خبری «دنیا نیوز» ساعاتی پیش اعلام کرد که فرمانده ارتش پاکستان و رئیس امارات طی گفت وگوی تلفنی آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی را مورد بررسی قرار دادند.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان در ادامه مدعی شد که بازداشت همسر وی نیز در برنامه دولت قرار دارد سپس آنان به دنبال سرکوب هواداران حزب تحریک انصاف هستند و در مرحله نهایی حزب تحریک انصاف ممنوع الفعالیت خواهد شد.

عمران‌خان نوشت: پیام من به مردم پاکستان این است که من تا آخرین قطره خونم برای آزادی حقیقی می‌جنگم زیرا برای من مرگ به اسارت توسط حاکمان کلاهبردار ارجحیت دارد. از همه مردم می‌خواهم که به یاد داشته باشند که ما عهد کرده‌ایم جز خدای یگانه در برابر هیچ بت ترسی سر تعظیم فرود نیاوریم. کشورهایی که در آن بی‌عدالتی وجود دارد و قانون جنگل حاکم است، برای مدت طولانی زنده نمی‌مانند.

در عین حال وزیر اطلاع رسانی دولت پاکستان امروز طی گفت وگو با شبکه الجزیره گفت که هیچ خطری این کشور را تهدید نمی‌کند و بازداشت عمران خان نیز هیچ ارتباطی با دولت ندارد زیرا این بازداشت مرتبط با پرونده اختلاس کلان مالی بود که با نظر و حکم دیوان ملی احتساب، حکم بازداشت عمران خان صادر و این تصمیم به اجرا درآمد.

«مریم اورنگزیب» تاکید کرد که انتخابات عمومی در پاکستان تنها پس از اتمام مدت قانونی پارلمان ملی و دولتی فعلی برگزار خواهد شد و این روند هرگز مطابق میل مخالفان نخواهد بود.
این درحالی است که فضای اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به شدت امنیتی شده و در آستانه برگزاری تحصن هواداران حزب جمعیت علمای اسلام، مسیرهای منتهی به منطقه قرمز (جایی که ساختمان‌های مهم ریاست جمهوری، نخست وزیری، دیوان عالی، سفارتخانه‌های خارجی قرار دارد) برای رفت و آمد عمومی محدود شده در عین حال رهبر جمعیت علمای اسلام گفته که از تصمیم خود برای برگزاری تحصن در مقابل ساختمان دیوان عالی عقب نشینی نخواهد کرد.

حزب مردم پاکستان به عنوان دیگر حزب متحد با دولت فعلی این کشور، بحران داخلی را متوجه حزب تحریک انصاف دانست و با انتقاد از آنچه آنان، رویکرد تهاجمی و غیرمنطقی عمران خان عنوان کردند، اعلام کرد که حامیان حزب مردم نیز به سوی اسلام‌آباد حرکت کرده و منتظر دستورات آتی رهبران خود هستند.

این درحالی است که نخست وزیر سابق پاکستان که هفته گذشته پس از آزادی از بازداشت توسط نیروهای پلیس و کسب قرار وثیقه، اعلام کرد که برای رفتن دوباره به زندان آماده است. وی مدعی است که دولت برای خاموش کردن صدای مخالفان دوباره دسترسی به اینترنت را محدود و اقدام به قطع شبکه‌های اجتماعی خواهد کرد.
هرچند محدودیت‌های اینترنتی در پاکستان از بامداد شنبه برداشته شد اما گزارش‌ها حکایت از ادامه قطع توییتر و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب دارد. شبکه خبری «جیو» گزارش‌ داد که باوجود برداشته شدن محدودیت‌های اینترنتی، برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر همچنان در پاکستان مسدود است.

نابسمانی‌های سیاسی در پاکستان از فروردین سال گذشته و پس از برکناری عمران خان از قدرت آغاز شد. با وجود روی کار آمدن دولت ائتلافی در این کشور و تلاش «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان برای کنترل بحران اقتصادی، آشفتگی‌های معیشتی و همزمان جدال سیاسی میان دولت و اپوزیسیون بالا گرفت و هر کدام، دیگری را مسبب هرج و مرج و ورشکستگی کشور عنوان کردند.

درپی آشفتگی‌های اخیر در پاکستان پس از بازداشت عمران‌خان و گمانه‌زنی‌ها درخصوص اعمال وضعیت اضطراری یا تصمیم رهبران ارتش برای کنترل کشور، سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان هرگونه احتمال کودتای نظامی در کشور را قویا رد کرد. سرلشکر «احمد شریف» جمعه گذشته طی گفت‌وگویی با شبکه پاکستانی «جیو» اعلام کرد که رهبران نظامی متحد هستند و شک و گمانی مبنی بر روی کار آمدن حکومت نظامی یا کودتا نادرست است.

وی تاکید کرد ‌که به رغم چالش‌ها داخلی و خارجی و توطئه‌ها، رهبری ارتش منسجم و متحد هستند و نیروهای مسلح پاکستان اعتقاد راسخ به رای مردم و نظام دموکراتیک دارند.
https://irna.ir/xjMsss

**چابهار؛ دروازه‌ جدید اقیانوس هند به سوی اوراسیا و غرب آسیا
ششمین دور کنفرانس اقیانوس هند به تازگی در داکا پایتخت بنگلادش با حضور نمایندگانی از برخی کشورهای پیرامونی این اقیانوس از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در این کنفرانس بر اهمیت راهبردی بندر چابهار به عنوان دروازه جدید اقیانوس هند به سوی کشورهای حوزه اوراسیا و غرب آسیا تاکید شد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

کنفرانس اقیانوس هند یک مجمع مشورتی شاخص کشورهای اقیانوس هند برای بررسی چشم اندازهای همکاری منطقه ای برای امنیت و رشد برای همه در منطقه اقیانوس آرام است. این کنفرانس در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و امسال در این نشست، بیش از ۱۵۰ شرکت کننده از ۲۵ کشور در این کنفرانس شرکت کردند. این کنفرانس توسط بنیاد هند و با حمایت وزارت امور خارجه و دولت بنگلادش برگزار شد، موضوع کنفرانس «صلح، رفاه و مشارکت برای آینده ای تاب آور» بود.

سید رسول موسوی مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در به نمایندگی از تهران در این کنفرانس حضور یافت.
در این کنفرانس خانم شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش، پریثویراج سینگ روپون، رئیس جمهور موریس، فیصل نسیم، معاون رئیس جمهور مالدیو و از ایران نیز سید رسول موسوی، دستیار وزیر و مدیر کل آسیای جنوبی سخنرانی کردند و نمایندگان کشورهای حاضر به پایبندی بر قوانین کنوانسیون حقوق دریایی، درباره اقیانوس هند تاکید کردند.

این کنفرانس توسط نخست وزیر بنگلادش، شیخ حسینه افتتاح شد. بنگلادش چشم انداز اقیانوس هند- اقیانوس آرام خود را در هفته آخر ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۲) منتشر کرد و به چندین کشور دیگر در جهان پیوسته است که از طرح اقیانوس هند- اقیانوس آرام، امن، باز و فراگیر (FOIP) که توسط ژاپن مطرح شد، حمایت می کنند. منافع اصلی بنگلادش در بهبود تجارت خود با سایر کشورها است و مانند چندین کشور دیگر در منطقه از جانبداری کردن خودداری می کند.

چشم انداز بنگلادش برای اقیانوس هند و اقیانوس آرام «یک اقیانوس آزاد، صلح آمیز، امن و فراگیر را برای رفاه مشترک برای همه پیش بینی می کند» و بر پایبندی به معاهدات مربوطه سازمان ملل، کنوانسیون های بین المللی و کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق مربوطه تاکید می کند.

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه ایران، در این نشست با اشاره به زمان مناسب این جلسه و تاثیر ژئوپلتیک آن گفت: شاید امروز بعد از اتفاقات اوکراین بتوانیم مدعی شویم که دنیا نظریه‌های جهانشمولی را رها کرده و مجددا به نظریه‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیک بازگشته است که نقش و جایگاه منطقه در سیاست بین‌الملل را مجددا پررنگ می‌سازد و آنچه تحولات امروز ابرمنطقه اقیانوس هند را بهتر توضیح می دهد و آینده آن را شفاف‌تر پیش‌بینی می کند نظریه‌های مبتنی بر جغرافیاست.
وی افزود: آنچه در افغانستان با خروج آمریکا رخ داد پایان نظریه پایان تاریخ بود و شروع و ادامه جنگ اوکراین پایان تمام نظریه‌های جهان شمولی است و ما با دنیای جدیدی روبرو هستیم که لازم است در تعاریف خود از قدرت، اتحاد، همگرایی و همکاری تجدید نظر کرده و با توجه به واقعیت‌های جدید از آن مفاهیم تعریف جدیدی ارایه کنیم و این کاری است که این کنفرانس می‌تواند انجام دهد.

موسوی با اشاره به این که در اقیانوس هند همیشه بحث امنیت انرژی مطرح بوده است، اظهار داشت: قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای برای راه‌های دریایی اقیانوس هند و امنیت انرژی در این راه‌ها از یک طرف و از طرف دیگر به تجارت ناشی از تولیدات کشورهای مصرف‌کننده در همین راه‌ها اهمیت خاصی قائل بودند اما می‌توانیم مدعی شویم تحولات جدید شرایط جدیدی را در ابرمنطقه اقیانوس هند به وجود خواهد آورد. امنیت انرژی شکل‌بندی جدید خواهد گرفت و تجارت مسیر جدیدی برای خود انتخاب خواهد کرد.

وی با برشمردن تحولات حوزه آتلانتیک و اوراسیا، پروژه های جدید و مسیرهای تجاری که در جهان شکل گرفته اند، گفت: این تغییرات باعث شکل‌گیری ژئوپلیتیک جدیدی در تنگه‌های راهبردی اقیانوس هند خواهد شد که در این میان بندر اقیانوسی چابهار در سواحل جنوبی ایران با موقعیت استراتژیکی که دارد دروازه جدیدی برای اقیانوس هند به سوی اوراسیا و غرب آسیا خواهد شد که مستقیما در ارایه پهنه اقیانوسی هند و دسترسی به آن، فارغ از تنگه‌ها یا موانع جغرافیایی دیگر است.

موسوی بندر چابهار را در سه عرصه بندرگاهی، منطقه اقتصادی و پس‌کرانه‌ای آکنده از موقعیت‌ها و فرصت‌ها دانست و بیان کرد: چابهار در کنار فراهم آوردن زمینه برای عملیات بندرگاهی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای، می تواند باعث پویش‌های توسعه‌ای در منطقه باشد و از سه شاخه در مسیر کریدور شمال جنوب موسوم به INSTC، دسترسی به افغانستان، آسیای مرکزی، حوزه قفقاز، روسیه و دریای سیاه را هم از نظر مسافت و همزمان، کوتاه‌تر و تسهیل کند.

جایشنکار وزیر امور خارجه هند نیز در سخنرانی اصلی خود به پنج نکته مهم اشاره کرد. او ابتدا ضمن اشاره به اینکه آنها (کشورهای عضو) معتقدند که رفت و آمد بی‌وقفه در هند و اقیانوس آرام به نفع جمعی آنها است، اظهار داشت که اقیانوس هند یکی از اجزای اصلی هند و اقیانوس آرام را تشکیل می‌دهد و پتانسیل‌هایی برای شکل‌دهی به اقیانوس هند دارد.

او اطمینان داد که هند به رفاه و پیشرفت همه کشورهای اقیانوس هند متعهد است و همچنین به ارتباط نزدیک هند با نهادهای اختصاصی مانند انجمن حاشیه اقیانوس هند یا سمپوزیوم دریایی اقیانوس هند اشاره کرد که وظایف خاص خود را دارند.

جایشنکار بر سیاست‌های هند مبتنی بر همسایگی اول، همسایگی گسترده و امنیت و رشد برای همه در منطقه (SAGAR) تأکید کرد. این برای اطمینان خاطر بود که به رغم پیوندهای هند با غرب و اروپا، همچنان به همسایگان خود متعهد است.

او تاکید کرد که اتصال دریایی برای منطقه بسیار مهم است و گفت: از دیدگاه هند، اتصال کارآمد و مؤثر به آسه‌آن «تغییر دهنده بازی» خواهد بود و باید در اولویت قرار گیرد و ابزارها و مکانیسم‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای برای دستیابی به اهداف خود در نظر گرفته شود.

جایشنکار همچنین اظهار داشت: ما باید در حین انجام این کار به حاکمیت و تمامیت ارضی احترام بگذاریم.

وی با اشاره به لزوم احترام این کشور به کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل در مورد حقوق دریاها (UNCLOS) گفت: برای اعتبار نظم جهانی ضروری است که چنین توافق‌های بنیادین مورد احترام و رعایت دقیق همه امضاکنندگان قرار گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که کشورها به تعهدات قانونی خود بی اعتنایی می کنند یا توافقات دیرینه را زیر پا می گذارند، همانطور که دیدیم، آسیب به اعتماد و اطمینان بسیار زیاد است. بنابراین ضروری است که همه ما به جای یک تاکتیکی از منافع خود، نگاهی بلندمدت به همکاری خود داشته باشیم.

جایشنکار اظهار داشت: چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی و تروریسم در منطقه نیازمند توجه هستند و ملت‌های منطقه باید با استفاده از فضای باز دموکراتیک نسبت به تهدیدات ناشی از افراط‌گرایی و بنیادگرایی بر بافت اجتماعی آگاه باشند، هزینه بالای نادیده گرفتن این بعد برای همه آشکار است.

کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها در سال ۱۹۸۲ به تصویب رسید. این کنوانسیون یک رژیم جامع قانون و نظم در اقیانوس‌ها و دریاهای جهان را وضع می‌کند و قوانینی را وضع می‌کند که بر همه استفاده‌ها از اقیانوس‌ها و منابع آنها حاکم است.
https://irna.ir/xjMs6Q
**گسترش همکاری کره جنوبی و اندونزی در زمینه انرژی هسته ای
وزارت صنعت کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد این کشور و اندونزی تصمیم دارند همکاری های خود را در زمینه انرژی هسته ای و تامین مواد معدنی گسترش دهند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

جانگ یانگ جین معاون اول وزیر وزارت تجارت، صنعت و انرژی قرار است در جریان سفری چهار روزه به اندونزی سفر کند.

در جریان این دیدار، مقام ارشد کره جنوبی و اندونزی در خصوص راه هایی برای تقویت همکاری دوجانبه در تولید انرژی هسته ای، زنجیره تامین مواد معدنی و سایر بخش های پیشرفته صنعت مذاکره و گفتگو خواهند کرد.

کره جنوبی همچنین خواستار افزایش همکاری در زمینه صنعت انرژی هسته ای با اندونزی است.

پیش تر اندونزی اعلام کرده است که تصمیم دارد اولین نیروگاه هسته ای تجاری خود را تا سال ۲۰۳۹ تاسیس کند.

جانگ همچنین قصد دارد در زمینه انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک برای تقویت همکاری در زمینه زنجیره های تأمین مواد معدنی، باتری خودروهای برقی و همچنین ساخت خودروهای برقی با مقامات اندونزی گفتگو کند.

به استناد گزارشهای خبری، اندونزی اولین تولیدکننده نیکل در جهان به شمار می آید. از دیگر سو، کره جنوبی به فناورهای پیشرفته برای تولید خودروهای برقی و باطری این خودورها نیاز دارد.
https://irna.ir/xjMssk
**پیشتازی اردوغان و احزاب حامی او در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه
شمارش آرای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد و در حالی که شمارش ۹۹ درصد صندوقهای این دو انتخابات انجام شده، نتایج به دست آمده حاکی از پیشتازی اردوغان و احزاب حامی او در این رقابت سیاسی است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد، به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دارند.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مراحل پایانی قرار دارد و بر اساس نتایج اعلام شده از شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، با شمارش ۹۸.۷۴ درصد از صندوق های داخل و خارج ترکیه، آرای رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور که به تدریج در حال کاهش بود، اکنون به ۴۹.۳۵ درصد رسیده است.

بر اساس آخرین شمارش آرای صندوق‌ها، آرای کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و داوطلب جریان اپوزیسیون نیز به ۴۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس شمارش این میزان صندوق، آرای سینان اوغان نامزد سوم این رقابت ۵.۲۲ درصد است و روند افزایش و یا کاهشی در آرای ابن نامزد از ساعات اولیه شمارش تاکنون مشاهده نشده است.
نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه

انتخابات پارلمانی ترکیه نیز روز گذشته همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور با مشارکت کم نظیر بیش از ۸۸ درصد از مردم برگزار شد و شمارش آرای آن نیز که از دیشب آغاز شده همچنان ادامه دارد و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند.

شمارش ۹۹.۹۸ درصد آرای صندوق انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز توانسته است که ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات را کسب کرده و به علت نرسیدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۸ کرسی، چپ سبز با ۶۱ کرسی، حرکت ملی با ۵۱ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.
رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح تا ۱۷ روز گذشته (یک شنبه) به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد و برابر تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، ابتدا شمارش آرای صندوق های انتخابات ریاست جمهوری انجام شده و پس از اتمام این کار، مرحله شمارش آرای صندوق های انتخابات پارلمانی آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMssG

**احزاب حامی اردوغان، پیشتاز انتخابات پارلمانی ترکیه
شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، همچنان با سرعت ادامه دارد و نتایج بدست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان همچنان پیشتاز هستند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

شمارش آرای صندوق انتخابات پارلمان ترکیه رو به پایان است و احزاب سیاسی رقابت شانه به شانه ای برای کسب کرسی های بیشتر داشته اند.

۵:۳۵- همزمان با اعلام لحظه به لحظه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی این کشور نیز ادامه دارد.

تاکنون ۹۷.۹۷ درصد از آرای انتخابات پارلمانی شمارش شده و حزب عدالت و توسعه توانسته است بیشترین آرا را بدست آورد.

این حزب وابسته به اردوغان توانست با کسب ۳۵.۴۰ درصد آرا ۲۶۶ نامزد را به پارلمان بفرستد. حزب جمهوریخواه خلق به رهبری قلیچداراوغلو نیز با بدست آوردن ۲۵.۳۹ درصد آرا و تصاحب ۱۶۸ کرسی در جایگاه دوم ایستاده است.

حزب چپ سبز هم ۶۲ نماینده در پارلمان جدید دارد. حزب حرکت ملی ۵۱ کرسی، حزب نیک ۴۴ کرسی و رفاه پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه نیز چهار کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

۲:۰۷- بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که بعنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

۱:۴۸ - نتایج شمارش ۹۶ درصد از صندوق های رای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(احزاب حامی اردوغان) ۴۹.۶۷ درصد آرای مردم را کسب کرده و اکثریت مجلس را از دست داده و ائتلاف ملت(احزاب حامی قلیچداراوغلو) ۳۴.۹۸ درصد آرای مردمی را از آن خود کرده است.

بر اساس شمارش این تعداد صندوق، ائتلاف کار وآزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۱۵ درصد و ائتلاف آتا نیز حدود ۲.۲۵ درصد آرای مردم ترکیه را کسب کرده است.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، حرکت ملی و حزب نیک به ترتیب بیشترین رای مردم ترکیه را در قالب های ائتلافی کسب کرده اند.

۱:۰۸ - نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(احزاب حامی اردوغان) ۵۰.۱۱ درصد آرا و ائتلاف ملت(احزاب حامی قلیچداراوغلو) ۳۴.۷۶ درصد آرای مردمی را از آن خود کرده اند.
ائتلاف کار وآزادی(احزاب کُردی) ۹.۷۹ درصد و ائتلاف آتا نیز حدود ۲.۰۸ درصد آرای مردم ترکیه را کسب کرده است.

احزاب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، حرکت ملی و حزب نیک به ترتیب بیشترین رای مردم ترکیه را در قالب های ائتلافی کسب کرده اند.

شمارش آرای صندوق ها که لحظه به لحظه از طریق شبکه های تلویزیونی پخش و اعلام می شود در حالی ادامه دارد که بر اساس شمارش ۸۶ درصد صندوق ها، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۹.۵۸ درصد و ائتلاف آتا نیز حدود ۲ درصد آرای مردم ترکیه را کسب کرده است.

در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی امروز ۸۶.۵۵ درصد افراد واجد شرایط در کشور ترکیه پای صندوق های رای رفته اند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ روز یکشنبه به وقت محلی پایان یافت.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد و برابر تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، ابتدا شمارش آرای صندوق های انتخابات ریاست جمهوری انجام شده و پس از اتمام این کار، مرحله شمارش آرای صندوق های انتخابات پارلمانی آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

بنا به اعلام احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، نتایج شمارش آرای هر صندوق در سامانه اینترنتی مربوط ثبت و درج می شود و با توجه به تعیین هر صندوق برای رای دادن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از واجدان شرایط، شمارش آرا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، حداقل ۱۷ حزب سیاسی ترکیه به صورت مستقل و یا در قالب ائتلافی در جریان بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس، به پارلمان این کشور راه می یابند.

احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷، احزاب کوچکی که نمی توانند از حد نصاب هفت درصد عبور کنند، از طریق ائتلاف با احزاب دیگر، امکان حضور در مجلس را دارند و بر این اساس، در پایان انتخابات حداقل ۱۷ حزب وارد مجلس خواهند شد و این تعداد ممکن است افزایش یابد.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه روز یکشنبه برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نفر نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.

از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر به عنوان رییس جمهور دوره سیزدهم کشور ترکیه انتخاب می شود.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، سه روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMsqC
**اتحادیه اروپا دیدار پاشینیان و علی‌اف را مثبت و رضایت بخش خواند
اتحادیه اروپا از نتایج دیدار سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال و آن را گامی مثبت در جهت رسیدن به یک توافقنامه جامع صلح توصیف کرد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان یکشنبه به دعوت اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار کردند.

دو طرف پس از ملاقات خود درباره نتیجه این دیدار اظهارنظر نکردند اما شارل میشل رئیس شورای اروپا در بیانیه‌ای گفت که دو رهبر در مورد بازگشت زندانیان، تعیین مرزها و دسترسی به مناطق یکدیگر برای تردد به سایر نواحی جداافتاده خود در قفقاز پیشرفت‌هایی داشتند.

به گفته رئیس شورای اروپا، دو طرف به مذاکرات خود درباره وضعیت قره باغ که محور اصلی مناقشه دو کشور است، ادامه خواهند داد.

میشل در بیانیه‌ای که در تارنمای شورای اروپا منتشر شد، گفت: رهبران دو کشور به صلح در قفقاز جنوبی علاقمند هستند. من از تلاش‌های طرفین تقدیر می‌کنم.

وی افزود: پس از گفت‌وگوهای مثبت اخیر در آمریکا، شتاب مذاکرات باید حفظ شود تا بتوان اقدامات قاطعی برای امضای توافقنامه جامع صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام داد.

میشل تاکید کرد که دو طرف توافق کردند تا مرزهایی را که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ ایجاد شد به رسمیت بشناسند.

وی در خصوص قره باغ از جمهوری آذربایجان خواست تا «در تدوین یک دستور کار مثبت با هدف تضمین حقوق و امنیت جمعیت این منطقه مشارکت کند.»

رئیس جمهوری اروپا همچنین از دو طرف خواست تا «از لفاظی‌های خصمانه خودداری کنند.»

قرار است پاشینیان و علی‌اف بار دیگر در اول ژوئن (۱۱ خرداد) در مولداوی دیدار کنند.

گزارش‌ها حاکی است که اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در این نشست حضور داشته باشند.
https://irna.ir/xjMsqG
**جهاد اسلامی:صهیونیست ها در دستیابی به اهداف خود ناکام‌ ماندند
نماینده جهاد اسلامی فلسطین در سوریه یکشنبه شب گفت که ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود ناکام ماند و ترور رهبران مقاومت نتوانست خدشه‌ای در اتحاد سرایا القدس ایجاد کند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

«اسماعیل السنداوی» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سوریه اعلام کرد که این حمله رژیم صهیونیستی نتوانست هیچ تأثیری بر ساختار نظامی سرایا القدس در این جنگ ۵ روزه بگذارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نتوانست شرایط خود را بر جنبش جهاد اسلامی و شاخه نظامی آن یعنی سرایا القدس تحمیل کند و برای توقف توسعه موشک‌های مقاومت فلسطین ناکام ماند، موشک‌هایی که به اطراف قدس و حومه تل آویو رسید و مسیر هواپیماها در فرودگاه «بن گوریون» را تغییر داد.

وی گفت: رژیم صهیونیستی از همان روز اول به همه طرف‌ها التماس می‌کرد که آتش‌بس برقرار شود و این که نمی‌خواهد به جنگ با نوار غزه برود، اما ما فلسطینی‌ها از این جنگ بصورت متحد خارج شدیم ومدیریت جنگ به خوبی انجام گرفت.

این مقام جنبش جهاد با بیان این که این گروه از این جنگ به صورت پیروز خارج شد و به اقدامات خود برای مقابله با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد افزود: ما راهی جز مقاومت و جهاد در برابر اشغالگران نداریم.

السندوای اظهار کرد که رژیم صهیونیستی با ترور رهبران سرایا القدس درصدد غافلگیر کردن این گروه مقاومت بود، اما سرایا القدس توانست این حملات را کنترل کرده و به تعدی صهیونیست‌ها پاسخ دهد.

درگیری رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین پس از پنج روز با اعلام توافق آتش بس پایان یافت.

توافق آتش‌بس میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از ساعت :۰۰ ۲۲ شنبه شب ( ۲۳ اردیبهشت ماه) به وقت فلسطین میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر اجرایی شد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد که گروه‌های فلسطینی تاکنون یک هزار و ۲۳۴ موشک از غزه به سوی اهداف اسرائیلی شلیک کرده‌اند و ارتش این رژیم نیز از ابتدای تحولات اخیر تاکنون به ۳۷۱ هدف در غزه حمله کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی افزود: از مجموع یک هزار و ۲۳۴ موشک شلیک شده توسط گروه‌های فلسطینی، ۹۷۶ موشک از مرز غزه عبور کرده و وارد سرزمین‌های اشغالی شده است.

پیشتر رسانه‌های عبری‌زبان اعتراف کرده بودند که جنبش جهاد اسلامی با پرتاب یک هزار و ۲۰۰ موشک، دو میلیون اسرائیلی را به پناهگاه‌ها فرستاد و زندگی آنها را مختل کرده است.
https://irna.ir/xjMsqw
**ناتو در نشست آتی، اوکراین را نامزد عضویت نخواهد کرد
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سران ناتو در نشست آینده خود با ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین موافقت می‌کنند اما این کشور را نامزد عضویت در این سازمان نظامی نخواهند کرد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

وال استریت ژورنال یکشنبه نوشت که مقام‌ها و دیپلمات‌ها در حال تدوین طرحی برای ارائه کمک‌های فوری به اوکراین هستند اما در این طرح موضوع ارائه «وضعیت عضویت» در ناتو به کی‌یف مطرح نمی‌شود.

اما در این طرح تاکید می‌شود که اوکراین می‌تواند در آینده به این ائتلاف نظامی ملحق شود.

این طرح در نشست سران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر ماه) ارائه خواهد شد.

آلمان اصلی‌ترین مخالف عضویت اوکراین در ناتو است زیرا برلین معتقد است کشوری که درگیر یک جنگ تمام‌عیار با یک قدرت هسته‌ای شده، نامزد خوبی برای عضویت در ناتو نیست.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته گفت که روشن است تا زمانی که جنگ تمام نشود کی‌یف به ناتو ملحق نخواهد شد اما امیدوار است هر چه زودتر از سوی متحدان غربی به این ائتلاف نظامی دعوت شود.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ماه گذشته اظهار کرد که اوکراین سرانجام به این سازمان ملحق خواهد شد.

پس از آغاز جنگ اوکراین، کی‌یف خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو شد. فنلاند و سوئد نیز بدنبال این جنگ درخواست عضویت در ناتو ارائه کردند.

فنلاند سرانجام توانست به عضویت ناتو در آید اما درخواست سوئد بدلیل مخالفت مجارستان و ترکیه معلق مانده است.
https://irna.ir/xjMsqL
**سخنگوی حزب عدالت و توسعه: رقبا به دنبال توجیه شکست خود هستند
عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه و معاون حزبی اردوغان گفت: حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با بی احترامی به روند قانونی انتخابات و به رغم هشدارها، از مواضع خود در خصوص زیر سوال بردن انتخابات عذرخواهی نکرده و آنها به دنبال توجیه شکست خود هستند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

وی بیان کرد: زمانی که داده های واقعی انتخابات از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام شود، آنها شرمنده خواهند شد.

این فعال سیاسی حامی اردوغان بیان کرد: سال هاست که در ترکیه انتخابات برگزار می شود و ملت ترکیه تجربه و بلوغ لازم را دارد تا بتواند در عرصه انتخابات برای تمام دنیا الگو باشد.

وی اظهار کرد: دولت انتخابات را برگزار و از صندوق ها مراقبت کرده و پایبندی خود به دموکراسی و اراده ملت را نشان داده و همه تجربه دموکراتیک ترکیه را می پذیرند.

سخنگوی حزب حامی اردوغان با بیان این که در نهایت در انتخابات ترکیه دموکراسی پیروز خواهد شد، اظهار کرد: رقبای ما در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، انتخابات را زیر سوال بردند و در نتیجه آن تشکیک ایجاد کردند.

وی تاکید کرد:حزب عدالت و توسعه و ائتلاف جمهور به روند دموکراتیک و به نتیجه به دست آمده از انتخابات احترام می گذارد ولی رقبا خود را برنده اعلام می کنند.

چلیک با اشاره به بیانیه کمال قلیچداراوغلو با عنوان "برای شب انتخابات به خیابان ها نروید"، بیان چنین سخنانی را یک راهبرد تنش زا خواند و افزود: آنها از نتایج خجالت زده خواهند شد و به همین علت سعی می کنند با ایجاد تنش، این مساله را پنهان کنند.

وی اضافه کرد: ما با این اقدامات و سخنان تنش زا مبارزه می‌کنیم، جلوی آن‌ را می‌گیریم، اجازه چنین کاری را نخواهیم داد و معتقدیم که همه باید به اراده مردم که در صندوق رای به طور کامل آشکار شده، تن دهند.
https://irna.ir/xjMsqN
**انتخابات ترکیه، لیر را در سراشیبی قرار داد
ارزش واحد پول ترکیه (لیر) به دلیل شرایط انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پایین‌ترین حد خود طی دو ماه گذشته رسیده است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

هر دلار آمریکا ۱۹.۵۶ لیر معامله شد که از زمان روی کارآمدن لیره جدید در ترکیه در سال ۲۰۰۵ این میزان بی سابقه بوده است.

هر دلار آمریکا در آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۸.۸ لیر و هر یورو نیز ۲۰ لیر معامله شد تا واحد پول ترکیه در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

اوایل سال ۲۰۲۲ هر دلار آمریکا ۱۳.۵ لیر معامله می شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه وعده داد که پس از انتخابات حقوق کارمندان دولتی را ۴۵ درصد افزایش خواهد داد.

اردوغان اعلام کرد که حکومت وی همچنین درحال تهیه برنامه‌ای برای افزایش حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگان است، همچنان که وی متعهد شد که حقوق خالص نظامیان پیشکسوت، آسیب دیدگان ناشی از تروریسم، بستگان شهدا را افزایش خواهد داد.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ روز یکشنبه به وقت محلی پایان یافت.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

مردم ترکیه روز یکشنبه برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نفر نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.

از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر به عنوان رییس جمهوری دوره سیزدهم کشور ترکیه انتخاب می شود.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، سه روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

پس از شمارش ۹۵.۴۵ درصد از مجموع آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان ۴۹.۵ و کلیچدار اوغلو ۴۴.۷۹ و اوغان نیز ۵.۲۷ درصد را کسب کرده اند و با این احتساب انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۸۸.۴۸ درصد بوده است.

همچنین بنا به اعلام رسانه های ترکیه، در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی نیز ۸۶.۵۵ درصد افراد واجد شرایط در کشور ترکیه پای صندوق های رای رفته اند.

شمارش آرا همچان ادامه دارد و اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.
https://irna.ir/xjMsqR
**اردوغان: با اختلاف پیش هستیم در صورت رفتن به دور دوم ، بازهم پیروز می شویم
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بامداد دوشنبه گفت: ما در این انتخابات با اختلاف زیاد پیش هستیم.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

اردوغان که در برابر مقر اصلی حزب عدالت و توسعه در آنکارا و در برابر هوادارنش سخن می گفت، افزود: می دانیم که ما در این انتخابات پیش هستیم، اما منتظر نتایج رسمی می مانیم که این بیانگر اراده ملی است.
وی افزود: ترک‌ها با استقبال برای حضور در مراکز رأی گیری تعهد خود را به دمکراسی نشان دادند.

رئیس جمهور ترکیه گفت که پیروز اصلی این انتخابات ملت ترکیه و کشور ما هستند که تعهد خود را به اراده ملی نشان دادند.

اردوغان افزود: میزان مشارکت در انتخابات ترکیه در جهان بی نظیر است و این بزرگ ترین مشارکت در تاریخ سیاسی کشور ماست.

وی افزود: حزب ائتلاف ملت و برخی از رؤسای شهرداری‌ها تلاش کردند که در نتایج انتخابات تردید ایجاد کنند، اما این مسأله واقعیت را تغییر نخواهد داد.

اردوغان گفت: ترکیه یکی از بهترین نظام‌های انتخاباتی را در جهان دارد و هیچکس حق ندارد که در آن تردید ایجاد کند و آن را زیر سوال ببرد و باید به اراده رأی دهندگان احترام گذاشت.

وی افزود: ما از همه احزاب انتظار داریم که بلوغ دموکراتیک نشان دهند و امروز مردم تصمیم خود را گرفته اند.

وی گفت که صرف نظر از نتیجه و این که شهروندان ترکیه به چه کسی رأی دادند، از ۵۶ میلیون ترکیه‌ای تشکر و قدردانی می کنم.

اردوغان افزود: براساس سیستم پیروز نامزد انتخابات در ترکیه، هنوز نمی دانیم که رقابت تمام شده یا هنوز پا برجاست، نمی دانیم که آیا نیاز به دور دوم انتخابات داریم یا خیر.

وی افزود: اگر ملت تصمیم گرفته که این انتخابات را به دور دوم بکشاند، ما برای آن آماده هستیم و از پیروزی خود آگاه هستیم.

اردوغان از تمام ناظران و مقامات مسؤول خواست که تا پایان شمارش آراء هوشیار و بیدار باشند.

وی اظهار کرد که ما دستورات خود را از خداوند، ملت ترکیه می گیریم و متعهد شدیم که نماینده تمام مردم باشیم.

اردوغان به شمارش آرای اتباع ترکیه‌ مقیم خارج از کشور اشاره کرد و گفت که باید روند شمارش آرای خارج از کشور را پیگیری کنیم، چرا که تا این لحظه شمارش آن تمام نشده است.

وی افزود: ایمان و باور راسخ دارم که می توانیم در دور جدید به کشورمان خدمت کنیم.

اردوغان اظهار کرد: بار دیگر به اعضای ائتلاف و ملت ترکیه می گویم که ما برای تحقق امید و خواسته‌های آنان تلاش خواهیم کرد و هیچ کس نخواهد توانست مانع ما برای تحقق این مهم شود.

وی درباره انتخابات پارلمانی گفت که ائتلاف حاکم او اکثریت را در پارلمان ترکیه به دست آورده است.
https://irna.ir/xjMsqY
**قلیچدار اوغلو: هیچ کس حق ندارد ادعای پیروزی کند
«کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه گفت که مشارکت بسیار زیادی در انتخابات ترکیه انجام گرفته و هیچ کس [تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات] حق ندارد که ادعای پیروزی کند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

قلیچدار اوغلو بامداد دوشنبه در سخنانی اظهار کرد: نتایج نشان داد که اردوغان نتوانست اعتماد ملت را به دست آورد و آرای حزب عدالت و توسعه کاهش یافته است.

وی افزود: اگر دور دوم قطعی شود در انتخابات پیروز خواهیم شد.

رقیب اردوغان افزود: داده‌های انتخاباتی هنوز در حال تکمیل است اما ما (رقابت) در دور دوم را می‌پذیریم.
https://irna.ir/xjMsr6
**فرانسه ده‌ها خودروی زرهی و تانک سبک به اوکراین می‌دهد
فرانسه اعلام کرد که در هفته‌های آینده ده‌ها خودروی زرهی و تانک سبک از جمله خودروهای جنگی ای. ام. ایکس-۱۰ آر. سی به اوکراین می‌دهد.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

در بیانیه مشترکی که پس از سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به پاریس و شام کاری با همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون صادر شد، آمده است که پاریس تلاش هایش را بر حمایت از قابلیت‌های دفاع هوایی کی‌یف در مقابل حملات روسیه متمرکز می‌کند.

زلنسکی پیش از سفر به پاریس، راهی برلین شده بود و با اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیدار کرد.

رییس جمهور اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک با شولتس گفت: ما نه وقت و نه قدرت حمله به روسیه را داریم و همچنین تسلیحات اندوخته‌ای نداریم که بتوانیم با آن‌ها این کار را انجام دهیم.

وی افزود که ضد حملات کی‌یف علیه مسکو به منظور هدف قرار دادن خاک روسیه طراحی نشده است.

شولتس نیز در کنفرانس مطبوعاتی با زلنسکی تصریح کرد که کی‌یف می‌تواند انتظار داشته باشد که کمک آلمان به سمت این کشور سرازیر شود.

صدراعظم آلمان اظهار کرد: ما تا زمان لازم از شما حمایت می کنیم. پایان جنگ بستگی به عقب نشینی نیروهای روسیه دارد.

زلنسکی در کشورهای متحد اروپایی به دنبال دریافت تسلیحات بیشتر از آنهاست تا بتواند بر روسیه فائق آید و همچنین منابع مالی را برای بازسازی کشورش جمع آوری کند.

وی پیش از سفر به آلمان، به دیدار مقام‌های ایتالیایی در رم رفته بود و همچنین روز شنبه دیداری با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان داشت.
https://irna.ir/xjMsr7
**ریابکوف: بازگرداندن روسیه به معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا توهمی بیش نیست
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت که «معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا» (CFE) مغایر منافع امنیتی مسکو است و باید از توهم بازگشت روسیه به این معاهده دست کشید.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

ریابکوف در مصاحبه‌ای با نشریه «گازتا پارلامنتسکایا» که بامداد دوشنبه منتشر شد، اظهار کرد: این معاهده سال‌هاست کارساز نبوده است، بنابراین خروج ما از آن نمی‌تواند وضعیت را بدتر کند.

وی افزود: کسانی که هنوز امیدوارند ما به معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا بازگردیم باید از این توهم دست بردارند زیرا این معاهده مغایر منافع امنیتی روسیه است. غرب باید این واقعیت آشکار را بپذیرد.

ریابکوف تاکید کرد که شرایط به منظور ارائه جایگزینی برای این معاهده فراهم نیست.

وی ادامه داد: این معاهده به دلیل اقدامات خصمانه کشورهای عضو ناتو و متحدان آنها نابود شده است.

معاهده اولیه نیروهای مسلح متعارف اروپا در پایان جنگ سرد توسط ۱۶ عضو ناتو و ۶ عضو پیمان ورشو امضا شد.

این محدودیت‌هایی را بر پنج دسته تسلیحات متعارف و سخت‌افزارهای نظامی اعمال کرد که بر اساس آن سهمیه‌هایی را از نظر تعداد تانک، نفربرهای زرهی، توپخانه، هواپیماها و بالگردهای جنگی برای هر یک از کشورهای عضو مشخص کرده است.

نسخه به‌روزشده‌ای از این معاهده در سال ۱۹۹۹ امضا شد ولی کشورهای عضو سازمان ناتو آن را تصویب نکردند.

در سال ۲۰۰۷، مسکو به طور یکجانبه این معاهده را به خاطر مسائل مربوط به گسترش ناتو تعلیق کرد و در نهایت از آن خارج شد.
https://irna.ir/xjMsqV
**واشنگتن پست: رئیس واگنر در پی افشای مواضع نیروهای روسیه به اوکراین بود
روزنامه واشنگتن پست دوشنبه به نقل از اسناد افشاشده آمریکا نوشت که یوگنی پریگوژین رئیس گروه نظامی واگنر در پیشنهادی به دولت اوکراین تلاش کرده بود تا مواضع نیروهای روسیه را برای کی‌یف افشا کند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

پریگوژین در ماه ژانویه به سرویس اطلاعاتی اوکراین پیشنهاد کرده بود تا مواضع نیروهای روسیه را فاش کند.

بر اساس این گزارش، دولت اوکراین این پیشنهاد پریگوژین را رد کرده بود.

واگنر از نیروهای اصلی وابسته به روسیه در نبرد برای تصرف شهر باخموت اوکراین است. وی تهدید کرده بود که اگر سلاح به واگنر نرسد این گروه مواضعش را در باخموت ترک می‌کند.

با این حال، وی سه‌شنبه در پیامی صوتی اعلام کرد که اگر واگنر باخموت را ترک کند وی و افرادش خائن قلمداد می‌شوند.

واشنگتن پست نوشت اطلاعات را از اسنادی بدست آورده است که توسط جک تکسیرا یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست، به اتاق گفت‌وگوی دیسکورد درز کرده بود.

پلیس فدرال آمریکا ۲۴ فروردین ماه اعلام کرد جک تکسیرا (تشیرا) مظنون افشای اسناد اطلاعاتی فوق محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده است.

اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد واشنگتن به اوکراین هشدار داده بوده که نمی‌تواند کنترل شهر باخموت را حفظ کند و برای کاهش خسارات، این شهر را ترک کند اما مقام‌های کی‌یف به این هشدار بی‌توجه بودند.

سندی دیگر نشان می‌دهد که اوکراین می‌تواند علیه مسکو اقداماتی از جمله استفاده از مهمات پیشرفته، انجام کمپین‌های اطلاعاتی و استفاده از فناوری ضد پهپادی برای «تحمیل هزینه‌های آتی» بر نیروهای روسی انجام دهد.

تارنمای پولیتیکو به نقل از مقام‌های اروپایی گزارش داد که پس از افشای این اسناد، اکنون کی‌یف اطلاعات حساس درباره ضدحمله بهاری خود علیه روسیه را از غربی‌ها پنهان می‌کند.
https://irna.ir/xjMsrc
**آمریکا ۶ هواپیمای نظامی روسیه را در نزدیکی آلاسکا رهگیری کرد
«فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی» اعلام کرد که جنگنده‌های ایالات متحده ۶ هواپیمای روسیه را در حریم هوایی بین‌المللی در نزدیکی آلاسکار رهگیری کردند.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

این فرماندهی بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای روس شامل بمب‌افکن‌های تو-۹۵، تانکرهای ایل-۷۸ و یک جنگنده سو-۳۵ بود.

همچنین هواپیماهای نظامی اف-۱۶ و اف-۲۲، کی. سی-۱۳۵ استراتوتانکرز و آواکس ای-۳ در رهگیری هواپیماهای روس حضور داشتند.

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی افزود که این رهگیری یک اقدام عادی و معمول است که سالانه ۶ یا هفت بار در «منطقه شناسایی دفاع هوایی آلاسکا» رخ می‌دهد.

این فرماندهی اعلام کرد: فعالیت روسیه در منطقه شناسایی دفاع هوای آلاسکا در آمریکای شمالی مرتبا رخ می‌دهد و تهدید تلقی نمی‌شود. فرماندهی ما همه هوایپماهای نظامی را که وارد این منطقه می‌شوند، شناسایی و ردیابی کرده و بطور معمول تحرکات هواپیماها را رصد کرده و در صورت لزوم آنها برای خروج از این منطقه اسکورت می‌کند.

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی کمتر از یک ماه پیش نیز اعلام کرد که ایالات متحده دو بمب‌افکن روسی را که در نزدیکی آلاسکا پرواز می‌کردند رهگیری کرد اما به عنوان یک تهدید یا رزمایش تحریک‌آمیز تلقی نکرده است.

این فرماندهی گفت که از یک شبکه دفاعی لایه‌ای متشکل از ماهواره‌ها، رادارهای زمینی، رادارهای هوابرد و هواپیماهای جنگنده برای ردیابی و شناسایی هواپیماها و اطلاع‌رسانی اقدامات مناسب استفاده می‌کند.

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی گفت: ما آماده به کارگیری گزینه‌های مختلف پاسخگویی برای دفاع از آمریکای شمالی و حاکمیت قطب شمال هستیم.
https://irna.ir/xjMsqZ
**چین جاسوس آمریکایی را به حبس ابد محکوم کرد
چین دوشنبه یک شهروند ۷۸ ساله آمریکایی را به اتهام جاسوسی به حبس ابد محکوم کرده است.

از راهیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به دوردوم انتخابات تا هراس آمریکا از نزدیکی تهران -ریاض

«جان شینگ وان لونگ» که اقامت دائم در هنگ گنگ دارد ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ در شهر سوژو بازداشت شد.

دادگاه این شهر روز دوشنبه در بیانیه کوتاهی خبر محکومت این شهروند آمریکایی را اعلام کرد اما جزئیات بیشتری منتشر نکرد.

روابط چین و آمریکا بدلیل اختلافات گسترده در حوزه‌های تجارت، فناوری، حقوق بشر و ادعاهای مرزی پکن تیره شده است.

حکم حبس ابد شهروند آمریکایی در حالی صادر می‌شود که قرار است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در روزهای آینده برای شرکت اجلاس سران هفت کشور صنعتی (جی۷) به هیروشیمای ژاپن سفر کند.

بایدن همچنین در نظر دارد به کشور پاپواگینه نو سفر کند. این کشور، جزایر سلیمان، وانواتو و تونگا از جمله کشورهای منطقه اقیانوسیه هستند که آمریکا قصد دارد با هدف جلوگیری از گسترش نفوذ چین در منطقه آسیاپاسفیک روابط با آنها را تقویت کند.
https://irna.ir/xjMsrz

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha