مردم جای خالی پدران و مادران شهدای اردبیل را پر می‌کنند

اردبیل - ایرنا - "یوسف اصغری" از مشکین شهر، "نصرت‌الله منصورپور" از خلخال و "صفر رجبی" سلطان آبادی از اردبیل، سه پرنده خونین بال هستند که حدود ۴۰ سال غربت را تحمل و سرانجام عزم زادگاه خویش کردند و اکنون همه مردان و زنان در استقبال از این سه نورچشم، به جای مادران و پدران فقید آنان، آغوش گرم خود را می گشایند.

چه غریبانه و مخلصانه جانفشانی کردند، چه کسی در لحظات جان دادن و شهادتشان بیتابی کرد، آن هنگام که آخرین نگاه های خود را نفس زنان به آسمان دوخته بودند، کدام حس مادرانه و پدرانه ای، دست بر پیشانی شان گذاشت و سرشان را در بغل گرفت؟

کاش در زمان شهادتشان کنارشان بودیم و آنان را گرم به آغوش می‌گرفتیم و به اندازه بغض یک ملت برایشان اشک می‌ریختیم؛ ای کاش دست‌های خاکی و خونین آنها را هنگام وداع از دنیای فانی و پرواز به ملکوت می‌فشردیم تا غم غربت در تنگنای جان کندن، آنها را نیازارد.

آنان که اوج گرفتند و از آسمان‌ها به اعلا علیین سر زدند، گویی از رنج تن و زندان جان به تنگ آمده بودند و دنبال نوری بودند که از آن سوی آسمان‌ها به سویشان تابیده می‌شود و همگان را بصیرت و بینایی آن نیست؛ و چه عارفانه و عاشقانه بعد از چهل سال به وطن باز می گردند و در این رقم چهل، چه اسراری پنهان و هویداست و تکامل عرفانی و اخروی آنها را در اذهان تداعی می‌کند.

سرگذشت و شرح زندگی آنها نیز از جهاتی با غربت زمان شهادتشان همسانی دارد و گویی آنها جواهری بوده اند که از اوان خلقت رنج طبیعت را به جان خریده و به یاقوت‌هایی بی بدیل تبدیل شده اند که باید در موزه‌های جان و یادمان ماندگار بمانند.

استقبال و تشییع پیکرهای معطر

به گزارش خبرنگار ایرنا استان اردبیل امروز دوشنبه آماده استقبال از سه فرزند شهید و والامقام خویش است که به مدد تیم‌های تفحص در مناطق عملیاتی و با آزمایش دی ان ای، شمیم آشنایی آنها همچون لاله‌های داغدار از دل خاک بیرون زده و فضای استان ما را عطرآگین کرده است.

مردم و مسئولان اردبیل صبح امروز دوشنبه از این سه نشان افتخار هشت سال دفاع مقدس در فرودگاه اردبیل استقبال کردند؛ این گل‌های عطرآگین برای آئین شبی با شهدا به حسینیه ثارالله منتقل می‌شوند و طبق برنامه ریزی مسئولان و دستگاه‌های مرتبط، پیکر مطهر شهید صفر رجبی ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه در اردبیل تشییع و در زادگاهش روستای سلطان آباد به خاک سپرده خواهد شد و پیکر پاک شهید نصرت الله منصورپور بعد از انتقال به زادگاهش شهر هشجین خلخال در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در زادگاه خود آرام خواهد گرفت و پیکر نورانی و معطر شهید یوسف اصغری هم بعد از انتقال به زادگاهش شهر قصابه مشگین‌شهر، با شکوه تمام تشییع و خاکسپاری خواهد شد.

مسئولان شهرستان مشکین شهر برای آئین استقبال از پیکر شهید یوسف اصغری روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۶ در مقابل سپاه قدیم شهرستان مشگین شهر (دروازه جنب جهاد کشاورزی) برنامه تدارک دیده اند و همان شب مراسم شبی با شهید در مسجد امیرالمومنین (ع) مشگین شهر برگزار خواهد شد.

روز سه شنبه همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) راس ساعت ۹ صبح پیکر پاک این شهید از مقابل مسجد امیرالمومنین (ع) به طرف گلزار شهدای زادگاهش شهر قصابه تشییع خواهد شد و از عموم مردم شهید پرور شهرستان مشگین شهر جهت شرکت در این مراسم معنوی دعوت به عمل آمده است.

فضای شهرستان‌های خلخال و اردبیل در این روزهای بارانی از رایحه خوش شهید عطرآگین می‌شود و مسئولان با همراهی قشرهای مختلف مردم بخصوص خانواده های شهدا و ایثارگر برای استقبال و همراهی گرم از یادگاران خود برنامه ریزی کرده اند تا آلاله های افتخار را نه به خاک بلکه به دلهایشان بسپارند تا چراغ یادشان همواره فروزان بماند.

جای خالی پدران و مادرانشان را پر می‌کنیم

پدران و مادران این سه فرزند برومند سبلان بعد از دهها سال چشم انتظاری، رخت از دیار فانی بربسته و در دروازه بهشت به تماشای یادگاران خویش لحظه شماری می‌کنند و مردم خونگرم شهرستان‌های اردبیل، خلخال و مشکین شهر به محض اطلاع از در قید حیات نبودن والدین این سه شهید در جمع خانواده‌ها و بازماندگان آنها حضور یافته اند.

فراموش نکنیم که زندگی اغلب شهدا نیز با زندگانی افراد دیگر تفاوت‌هایی دارد و اغلب این مردان پایدار کوه سیما، همچون شمشیرهای آخته در دل بوران‌ها و حوادث روزگار آبدیده شده و سپس در میدان نبرد با دشمن رویارو شده اند.

به عنوان نمونه «یوســف اصغری» در سوم اسفند ۱۳۴۵ در روستای «قصابه» مشگین شهر متولد شده و متاسفانه در هفت سالگی از محبت مادر و در چهارده سالگی از سایه پدر محروم شده و در اوج شــدت جنگ با رژیم متجاوز بعثی عراق، سال ۱۳۶۲برای دفاع از کشور و نظام اسلامی، داوطلبانه لباس پر افتخار بسیج را پوشیده و بعد از گذراندن آموزش رزم، از طریق بســیج سپاه پاسداران مشگین‌شهر به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شده است.

او که در گردان حضرت علی‌اصغر لشکر عاشورا سازماندهی شده بود، همانند سایر رزمندگان برای شروع عملیات لحظه شماری می‌کرده و در سوم اسفند ماه سال ۱۳۶۲ با آعاز عملیات خیبر، پس از حماسه آفرینی و نبرد شجاعانه با دشمنان متجاوز، در زیر شدیدترین گلوله باران با دشمن جنگیده و سر تسلیم فرو نیاورده و سرانجام خونین بال از خاک پرکشیده است و این شجاعت ها و سرسختی ها نشانه بالندگی و استواری او در دوران نوجوانی بوده است.

امروز این شهیدان دیار کربلایی را در حالی به آغوش می‌کشیم و پیکرهایشان را بر شانه‌های منتظر خود به منزل ابدی شان رهنمون می‌شویم که استان اردبیل برای برگزاری عزتمندانه کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید خود آماده می‌شود تا تاریخ عزت و افتخار این مرز و بوم را یکبار دیگر در مقابل دیدگان متحیر دنیا ورق بزند و عزم راسخ هم استانی ها را در پشتیبانی از نظام اسلامی به ثبوت برساند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha