ضرورت برنامه‌ریزی و حفظ شان پزشکان برای جلوگیری از مهاجرت  

تهران - ایرنا - رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: طبق برآوردهای جهانی، جهان تا سال ۲۰۳۰ با کمبود ۱۸ میلیون نفر کادر تخصصی و پزشکی مواجه می‌شود و کشورها برنامه‌ریزی می‌کنند تا علاوه بر حفظ نیروها، شرایط جذب را تسهیل کرده و نیروهای با کیفیت را جذب کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد رئیس زاده روز یکشنبه در یک نشست خبری افزود: خروج یک نفر از پزشکان برای کشور نقصان است، برخی از آنها به دلایل شخصی تمایل دارند به سایر کشورها مهاجرت کنند، اما باید در بحث کلان، شرایط مناسبی را از لحاظ معیشتی برای پزشکان در کشور فراهم کنیم تا در سال‌های آینده با کمبود چشمگیر مواجه نشویم.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان حفظ شان و کرامت جامعه پزشکی، رعایت حق و حقوق قانونی جامعه پزشکی، لازم است.

وی اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی درباره مسایل صنفی پزشکان فعالیت نمی کند، بلکه ارتقای سلامت ایرانیان و حوزه پزشکی کشور نیز وظیفه این سازمان است، سلامت مردم نباید فدای برداشت های نادرست، صنفی، دغدغه های شخصی و غیره شود.

رئیس زاده درباره برنامه پزشکی خانواده گفت: پزشکی خانواده طرحی ضروری بوده که در اسناد بالادستی جزو تکالیف حوزه سلامت دیده شده و در غربالگری، کنترل بیماری‌ها و کاهش پرداختی از جیب مردم نقش مهمی دارد، این برنامه حدود ۱۰ سال در فارس و مازندران اجرا می شود ولی هنوز با چالش مواجه است.

وی تصریح کرد: اجرای ناقص این برنامه، شعاری و بدون منابع کافی به اساس پزشکی خانواده آسیب وارد می کند، در این برنامه نباید مراقب سلامت را جایگزین آن کرد ما پزشک کافی برای اجرای آن داریم اما مشخص نیست که این پزشکان جذب پزشکی خانواده شوند.

رئیس زاده درباره فرار مالیاتی پزشکان افزود: این سازمان وظیفه سرکشی به مطب ها و مراکز درمانی را ندارد و البته باید همه پزشکان کارتخوان داشته باشند تا بیماران دچار سردرگمی نشوند البته فرار مالیاتی پزشکان نیز زیاد چشمگیر نیست و با حجم پزشکانی که در کشور داریم تعداد محدودی هستند که اقدام به فرار مالیاتی و عدم نصب کارتخوان می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha