۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85111037
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدار رییس شواری اروپا با پاشینیان و علی‌اف پیش از نشست سه‌جانبه

تهران- ایرنا- «شارل میشل» رییس شواری اروپا در دیدارهایی جداگانه با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان ملاقات و پیرامون موضوعات در دستور کار نشست سه‌جانبه امروز در بروکسل از جمله عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان و تنش‌های اخیر در منطقه با آن‌ها تبادل نظر و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری آرمن پرس، بنابر اعلام دفتر نخست وزیری ارمنستان، پاشینیان در این دیدار درباره تنش‌های مرزی اخیر میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که آن‌ها را «اقدامات تحریک آمیز و تهاجمی ارتش باکو علیه خاک ارمنستان با هدف برهم زدن تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح» دانست، سخن گفت.

دو طرف در این دیدار که عصر شنبه به وقت محلی صورت گرفت، در مورد مسائل مربوط به بحران انسانی در منطقه «قره باغ کوهستانی» پس از مسدود شدن «گذرگاه لاچین» توسط نیروهای جمهوری آذربایجان و همچنین روند عادی سازی روابط میان باکو و ایروان نیز گفت‌وگو کردند.

نخست وزیر ارمنستان و رئیس شورای اروپا همچنین در مورد نشست سه جانبه که قرار است امروز (۱۴ مه) و با حضور الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان برگزار شود، به تبادل نظر پرداختند.

همچنین در این دیدار بر اهمیت برگزاری نشست پنج جانبه در تاریخ یکم ژوئن (۱۱ خرداد) با حضور سه مقام مذکور، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتش صدراعظم آلمان در چارچوب اجلاس جامعه سیاسی اروپا نیز تاکید شد.

خبرگزاری آذرتاج نیز از دیدار رییس جمهوری آذربایجان با رییس شورای اروپا پیش از نشست سه ‌جانبه خبر داد و نوشت که دو طرف از احیای تلاش بروکسل برای روند عادی سازی روابط میان باکو و ایروان استقبال کردند.

همچنین در این گفت‌وگو، تحولات اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مذاکرات واشنگتن، وضعیت مرزی دو کشور و همچنین دستور کار نشست سه جانبه امروز، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در آخرین تبادل آتش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزهای پنجشنبه و جمعه که از خمپاره و پهپاد نیز استفاده شده بود، هر دو طرف تلفات جانی متحمل شدند.

گذرگاه لاچین تنها جاده‌ای است که قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کند و در ماه‌های اخیر توسط افرادی که فعالان محیط زیست خوانده می‌شوند مسدود شده است. ایروان می‌گوید که این مساله منجر به بروز بحران انسانی در قره‌باغ شده است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ مستقل شدند. آنها تاکنون دو بار بر سر مناطق مورد مناقشه درگیر شده‌اند که جان ده‌ها هزار نفر را گرفته است. جنگ اول ۶ سال طول کشید و در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۰ ماه گذشته، آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha