۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 1102
کد خبر: 85110966
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۸۲ درصد آب مصرفی در استان سمنان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود

سمنان - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: مصرف آب در سطح استان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ یکهزار و و ۱۶ میلیون متر مکعب بوده که ۸۲ درصد آن از محل آب‌های زیرزمینی تامین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا نجف زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

وی ادامه داد: از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت مصرف شده است.

به گفته وی، از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت بوده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۳۴ میلیون مترمکعب آب برای صنایع استان تامین شده است که در بیشتر شهرک‌های صنعتی آب به استثنای یک مورد، حجم آب مصرفی کمتر از آب تأمین شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۸۲ مورد مصوبه برای تأمین آب شرب و صنعت استان سمنان از محل آب سطحی و آب شور و نامتعارف به میزان ۲ و نیم میلیون مترمکعب تخصیص داده شده است.

نجف‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از اقدام‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان در سال گذشته دریافت تخصیص یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شور و نامتعارف در محدوده مطالعاتی جنوب دامغان، شاهرود و شرق میامی برای صنایع معدنی بوده که آب مورد نیاز ۱۱ صنعت متقاضی در منطقه تأمین شد.

معاون شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: از محل ماده‌های ۲۷ و ۲۸ (تغییر نوع مصرف آب کشاورزی به صنعت و صنایع وابسته به کشاورزی) نیز ۲۲۰ هزار مترمکعب آب برای سه صنعت استان سمنان تأمین شده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف آب، جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب است که این مهم در کارگروهی که به همین منظور در شرکت آب منطقه‌ای سمنان تشکیل شده است پیگیری می‌شود.

نجف‌زاده خاطرنشان کرد: این کارگروه به دبیری شرکت آب منطقه‌ای سمنان و با عضویت نمایندگان آب و فاضلاب و شهرداری‌ها موضوع طرح‌های جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب را پیگیری می‌کند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به برنامه‌ها برای تأمین آب از محل پسآب گفت: هم‌اکنون حجم پساب سالیانه خروجی از تصفیه خانه‌های فاضلاب در سطح استان حدود هفت میلیون متر مکعب است که با تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب و اجرای تصفیه خانه‌ها این حجم تا ۲۹ میلیون مترمکعب در سنوات آینده نیز قابل افزایش است.

وی افزود: وزارت نیرو در نظر دارد در سال ۱۴۰۲ حجم آب تخصیصی به صنایع آب‌بر و معادن را بازنگری و تأمین آب از پساب یا آب نامتعارف را در اولویت تأمین آب صنایع با زمانبندی ارائه شده توسط آب و فاضلاب انجام دهد.

نجف‌زاده درباره بازار آب نیز گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان در نظر دارد در محدوده مطالعاتی دشت سمنان با اجرای طرح بازار آب و با افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب کشاورزی تا سقف ۱۰ درصد آب قابل برنامه‌ریزی کشاورزی برای صنایع متقاضی را تأمین کند.

وی با بیان اینکه «بازار آب» راهکار مهم تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است، اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح، آب‌ موجود در اختیار کشاورز به میزان موردنیاز برای آبیاری سطح زیرکشت برداشت و آب صرفه‌جویی شده توسط دولت خریداری‌ شده و برای تقویت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha