تسهیل مبادلات تجاری برون مرزی گلستان با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم

گرگان - ایرنا - توسعه صادرات کالای غیرنفتی از گلستان به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه یکی از مطالبات مهم مردم و مدیران این استان به شمار می‌رود که طی ۲ سال اخیر از طریق بهبود دیپلماسی اقتصادی با همسایگان عملیاتی شده و روز به روز در حال گسترش است.

به گزارش ایرنا، نگاه ویژه رییس جمهور به استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه سبب شد برقراری ارتباط با ترکمنستان جزو اولین اقدامات دولت برای برداشتن موانع توسعه روابط تجاری گلستان باشد که اثرات سازنده آن در شتاب بخشیدن به رونق تجارت از جمله در گمرک اینچه‌برون به عنوان نمونه‌ای از اقدامات به جا و قابل تحسین دولت در مدت کوتاه نمایان گردد.

گمرک اینچه برون استان گلستان یکی از مرزهای خشکی مهم و راهبردی کشور به شمار می‌رود که بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال ترکمنستان دوباره بازگشایی و رونق تجارت در این خطه پس از سالها توقف، از سر گرفته شود.

کارشناسان و دست اندارکاران حوزه تجارت در منطقه و کشور همواره بر سرمایه‌گذاری در گمرک اینچه برون به لحاظ تضمین امنیت و فراهم بودن جابجایی کالا از طریق جاده و ریل و اتصال جنوب کشور به کشورهای آسیای میانه تاکید فراوان دارند.

استاندار گلستان هم به دنبال اقدام رییس جمهور دولت سیزدهم در تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر، همکاری با این کشورها را جزو برنامه‌های اصلی خود برای توسعه مبادلات تجاری قرار داده و در این راستا تاکنون تفاهم نامه با سفیر ترکمنستان با موضوع همکاری استان گلستان و بلکان آباد ترکمنستان در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

علاوه بر این، هیاتی از استان گلستان برای برقراری تعاملات تجاری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سال قبل عازم ترکمنستان شد که رهاورد آن بازگشایی گمرک اینچه برون پس از فروکش شدن کرونا از اوایل نیمه دوم سال قبل بود.

سفر علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان به همراه وزیر وقت جهادکشاورزی و اعضای کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان به کشور قزاقستان، حضور سفر و هیات تجاری و اقتصادی از جمهوری قزاقستان در استان و همکاری آن‌ها با گلستان و استفاده از ظرفیت‌های این استان، دعوت از استاندار منگستائو قزاقستان به استان در راستای عملیاتی کردن قرارداد خواهر خواندگی، سفر استاندار گلستان به همراه هیاتی تجاری، مدیریتی و اقتصادی به جمهوری تاتارستان روسیه و انعقادتفاهم نامه و ایجاد دفتر تجاری در «کازان» روسیه و سفر رییس جمهور و هیات تجاری تاتارستان به گلستان از جمله نمونه‌های افزایش تعاملات بین المللی استان گلستان در یک سال اخیر بود.

تسهیل مبادلات تجاری برون مرزی گلستان با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم

ایجاد فرصت دوباره برای رونق صادرات گلستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان به نقش سازنده دیپلماسی اقتصادی و تعامل با کشورهای حاشیه دریای خزر توسط دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: با گسترش این اقدام، گلستان می‌تواند از رونق مراودات اقتصادی با همسایگان بهره زیادی ببرد.

درویشعلی حسن‌زاده به ایرنا افزود: نگاه مدیران گلستان استفاده بیشتر از ظرفیت توجه ویژه دولت سیزدهم به تقویت مراودات تجاری با کشورهای همسایه است که موقعیت جغرافیایی گلستان و قرار گرفتن در همسایگی باکشورهای آسیای میانه، ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش را دوچندان می‌کند.

وی به دستاوردهای حوزه صادرات کالای غیرنفتی برای گلستان طی یک سال اخیر در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی، مقصد صادرات کالای از این استان به ۳۳ کشور رسیده در حالی که قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم ۲۵ کشور، مقصد صادرات کالا بود.

به گفته وی، میزان صادرات استان گلستان از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ابتدای مرداد ۱۴۰۰، حدود ۵۳۱ هزار تن با ارزش ۲۰۹ میلیون دلار بود که این میزان طی ۱.۵ سال فعالیت دولت سیزدهم از نظر وزنی با رشدی ۱۹ درصدی به ۶۳۱ هزار تن و از نظر ارزشی با رشدی ۸۰ درصدی به ۳۷۶ میلیون دلار رسید.

حسن زاده اضافه کرد: لبنیات، پلی استایرن، آهن آلات، ید، نئوپان و خوراک آبزیان مهمترین اقلام صادراتی استان طی این مدت بوده است.

حسن‌زاده تاکید کرد: افزایش کشورهای مقصد صادرات کالا از گلستان، شاخص مهم در توسعه صادرات به شمار می‌رود که برای رشد آن، مدیریت استان هدفگذاری برای افق ۱۴۰۴ را دارد و پیگیر تحقق آن به میزان ۵۰۰ میلیون دلار صادرات کالا است.

تسهیل مبادلات تجاری برون مرزی گلستان با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم

حل چالش کم صادراتی از گمرک اینچه برون

در آغاز به کار دولت سیزدهم، آمار آمد و شد اعم از کامیون و تجارت چمدانی از مرز و گمرک اینچه برون استان گلستان در همسایگی با کشور ترکمنستان به حداقل رسیده بود که براساس رایزنی انجام شده و امضای سند یادداشت تفاهم ملی و استانی میان روسای جمهور دو کشور، آمد و شد کامیون از این گمرک فعال شده و مطابق گزارش اخیر «سیدعلی مهاجر» معاون، سیاسی و امنیتی استاندار گلستان، شمار آن طی روز به ۱۵۰ دستگاه افزایش یافته است.

سرپرست گمرکات گلستان هم از رشد ترانزیت کامیون از گمرک اینچه برون، می‌گوید: در نخستین ماه امسال ۴۳ دستگاه کامیون ترانزیت از گمرک اینچه‌برون آمد و شد داشتند که در مقایسه با سال قبل به لحاظ تعداد و وزن حدود ۱۰۰ درصد بیشتر شده است.

شهریار شهریاری به خبرنگار ایرنا افزود: در این بازه زمانی، ۳۲ هزار و ۹۱۶ تُن انواع کالا از گمرکات این استان به کشورهای دیگر صادر شد که ارزش ریالی این کالاها ۱۸ میلیون و ۷۰۹ هزار دلار بود.

وی ادامه داد: صادرات این ماه به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کمتر شد اما از نظر ریالی ۶ درصد افزایش یافت.

به گفته وی نخستین کشور هدف کالاهای صادرشده گلستان با ۱۶ میلیون و ۵۸ هزار کیلوگرم و ارزش ۵ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار، ترکمنستان بود که این میزان ۴۸.۷۹ درصد حجم کل و ۲۹.۴۵ درصد ارزش دلاری کل صادرات استان است.

شهریاری بیان کرد: قزاقستان، امارات، گرجستان، عراق، فدراسیون روسیه، ازبکستان، افغانستان، رومانی، پاکستان، بلغارستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان و ترکیه دیگر کشورهای هدف صادرات کالاها از گمرکات گلستان هستند.

عزم دولت سیزدهم در حل چالش صادرات کالا

استاندار گلستان معتقد است: عزم دولت سیزدهم برای حل موانع صادراتی با اوراسیا فرصت استثنایی برای گلستان ایجاد کرده است.

علی محمد زنگانه به ایرنا افزود: عزم رییس جمهوری و هیات دولت در حل موانع توسعه تبادلات تجاری با کشورهای اوراسیا به ویژه ترکمنستان ثمرات پرشماری را دنبال خواهد داشت، این رویکرد فرصت استثنایی پیش روی گلستان است تا بتواند بازارهای هدف این منطقه را تسخیر کند.

وی ادامه داد: افزایش صادرات و تجارت با کشورهای همسایه یکی از پیش شرط‌های اصلی رونق و تحول در این استان است ضمن اینکه با توجه به مزیت‌های فراوان گلستان در حوزه تولید محصولات دامی، زراعی، معدن و شیلات، توان صادراتی خوبی وجود دارد که باید از آن ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

به گفته وی صادرات کالا از گلستان برای سال ۱۴۰۴، به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است.

تسهیل مبادلات تجاری برون مرزی گلستان با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم

رونق دیپلماسی اقتصادی حامی توسعه صادرات

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی گلستان هم با قدردانی از اقدام دولت سیزدهم در رونق دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: تحقق این مهم را در برگزاری نمایشگاه از جمله در قزاقستان با حمایت از تجار کشورمان شاهد بودیم.

امیر یوسفی افزود: توجه به دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه، موجب دلگرمی تجار کشور از جمله استان گلستان برای رفع موانع در توسعه تجارت شده است.

به گفته وی این استان که در همسایگی کشورهای آسیای میانه قرار دارد، ظرفیت بسیار خوب برای تامین بازارهای آن ها به شمار می رود که باید بیش از این در حوزه تجارت با کشورهای مزبور سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی بوده و بیشتر فعالیت تجاری آن‌ها با کشورهای آسیای میانه است که مطابق داده‌های آماری اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان، اکنون مقصد صادرات کالا از این استان به ۳۳ کشور است.

با وجود نگاه ویژه دولت سیزدهم برای تقویت فعالیت های تجاری، حمایت و پشتیبانی کمی و کیفی بیش از گذشته مسوولان دستگاه‌های اجرایی و ذیربط در سطوح ملی و استانی برای تسهیل قوانین و مقررات گمرکی بین دو کشور ایران و ترکمنستان می‌تواند استفاده از ظرفیت گمرک اینچه برون را در مبادلات تجاری رونق داده و اقتصاد پایدار برای گلستان رقم بزند.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر استان ‌های مازندران و گیلان برای ارتباط تجاری از طریق خزر با کشورهای آسیای میانه، وجود فرودگاه بین المللی گرگان و بهره‌برداری از فرودگاه «قدس» کلاله، از جمله ظرفیت‌های رونق گمرک اینچه برون استان گلستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha