بندرعباس آماده استقبال باشکوه از ناوگروه ۳۶۰ اقتدار ایران اسلامی

قشم - ایرنا - منطقه یکم امامت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس آماده استقبال با شکوه از ناو گروه ۸۶ (نداجا) در قالب کد ۳۶۰ متشکل از ناوشکن «دنا» و پایگاه شناوری «مکران» در حال بازگشت از طولانی ترین ماموریت دریانوردی تاریخ ایران با عبور از آب های پنج قاره جهان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبور ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آبراه‌ ها و گلوگاه‌ های راهبردی دنیا و حضور در آب‌ های آزاد و دوردست و نقش‌آفرینی های افتخار آمیز آن با هدف تحقق تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر توجه ویژه به دریانوردی‌ها، توسعه و تقویت دیپلماسی دفاعی و احیای قدرت دریایی ایرانی در عرصه اقیانوس ها، انجام شده است.

این ناو گروه رزمی با حضور ۲۳۶ روزه خود از روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ تا روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت امسال، بیش از ۳۵ هزار مایل دریایی معادل ۶۳ هزار کیلومتر را به منظور ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای حاشیه شمال اقیانوس هند، اقیانوس های آرام و اطلس و تقویت مراودات چند جانبه نیروهای دریایی کشورهای در طول مسیر ماموریت خود برای آیندگان به یادگار گذاشته است که این مهم نشان می‌دهد که اکنون رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی راهبردی ارتش فراتر از منطقه و فرا منطقه پرچم صلح و دوستی و مبارزه با ایران‌ هراسی را برافراشته‌اند.

اجرای ماموریت دریانوردی به دور کره زمین با ناو گروه ۸۶ نداجا و نقش‌ آفرینی‌های تاثیرگذار این حضور در آب‌های بین‌المللی و دور دست را می توان به عنوان مظهر اقتدار دریایی کشورمان و دریادلان نیروی دریایی ارتش در مسیر اقتدار و افتخار ایران اسلامی محسوب کرد.

بندرعباس آماده استقبال باشکوه از ناوگروه ۳۶۰ اقتدار ایران اسلامی

در این میان بازدید از بنادر مهم بمبئی در هندوستان، جاکارتا در اندونزی، ریودوژانیرو در برزیل و کیپ تاون در آفریقای جنوبی از مهم ترین دستاوردهای این حضور مقتدرانه و ماموریت حساس و حیاتی بوده است.

برگزاری ضیافت و دیدار با مقامات نیروی دریایی کشور هند در ناوشکن جمهوری اسلامی ایران(دنا)، استقبال مقامات نیروی دریایی اندونزی و سفارت ایران از این ناو گروه در زمان پهلوگیری در بندر جاکارتا در اندونزی، حضور سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های آنها و جمعی از ایرانیان حاضر در جاکارتا در ناوشکن دنا و صرف شام و انجام تمرین مشترک نظامی PASSEX با واحد نظامی کشور اندونزی را می توان از دیگر افتخارات این ماموریت قلمداد کرد.

برگزاری ضیافت ناهار با حضور معاون هماهنگ کننده منطقه یکم نیروی دریایی برزیل، سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مقامات در عرشه پرواز ناوشکن دنا، حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و افسران رابط نیروی دریایی کشور آفریقای جنوبی بر روی اسکله و استقبال از این ناو گروه و حضور فرمانده ناوگروه و جمعی از کارکنان آن در مسجد اهل بیت شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی و شرکت در مراسم انس با قرآن و ضیافت افطاری از دیگر اقدامات خاص ناو گروه ۳۶۰ در مدت زمان حضور خود در آبراه‌ها و گلوگاه‌های راهبردی دنیا و حضور در آب‌های آزاد و دوردست است.

بندرعباس آماده استقبال باشکوه از ناوگروه ۳۶۰ اقتدار ایران اسلامی

انجام طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ ایران با عبور از آب‌های پنج قاره جهان، نخستین حضور نظامی در اقیانوس آرام، بهره‌گیری از ناوهای تمام ایرانی و ساخت داخل، حضور نظامی ایران در نزدیکی مرزهای آمریکا و حضور در کانال پاناما، و انتخاب بهترین مسیر ممکن برای عبور ناوگروه ۸۶ از عرض اقیانوس آرام با استفاده از نخستین مدل ملی مسیریابی اقلیمی (تطابق مسیر پیشنهادی ۶ ماه قبل از حضور با واقعیت‌های میدانی) از مهم‌ترین ویژگی‌های راهبردی ناوگروه ۳۶۰ اقتدار ایران اسلامی در این ماموریت است.

عبور این ناو گروه از چهار تنگه مهم و راهبردی «مالاکا»، «ماگاسار»، «سرنگانی» و «ماژلان»، عبور از مدار زمان و در چندین مرحله از خط استوا، عبور از خلیج بنگال، دریای جاکارتا، دریای سلبس، مجمع الجزایر ملانزی، میکرونزی، جزایر سلیمان، جزایر ساموآ، جزایر فینیکس، ایستر، گینه پاپوآ و اجرای عملیات سوخت رسانی به ناوشکن دنا از پایگاه شناوری مکران در دریای با قدرت ۵، دریانوردی در دماغه امید نیک و انجام چندین مرحله عمل جراحی از قبیل آپاندیسیت و احیا و شوک قلبی در هنگام دریانوردی از دیگر ویژگی‌ها راهبردی و اقدامات خاص ناو گروه ۳۶۰ عنوان شده است.

بندرعباس آماده استقبال باشکوه از ناوگروه ۳۶۰ اقتدار ایران اسلامی

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران امروز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) پس از طی ۶۳ هزار کیلومتر مسیر دریایی در بندر صلاله سلطنت عمان پهلوگیری کرد.

«صلاله» آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران است و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت خواهند کرد تا سرانجام با طی حدود ۲ هزار کیلومتر مسیر باقی‌ مانده در بندرعباس پهلوگیری کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha