۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۳
کد خبر: 85110567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناگفتنی‌های داستان هزارویک‌شب تامین و توزیع آب بوشهر

بوشهر- ایرنا- ماه دوم بهار در استان بوشهر که از راه می‌رسد ورود به تابستانی سخت در این اقلیم گرم و خشک را ندا می دهد با نیاز به منابع آبی دو چندان؛ نیازی که ناگفتنی‌هایی بسیار در خود برای تامین و توزیع آب دارد، داستانی هزارویک‌شب.

به گزارش ایرنا؛ مناطق گرم و خشک خیلی زودتر از آن چیز که قابل تصور است در آغازین روزهای بهاری، طعم گرم گرمای تابستان را می‌چشند و فروردین تمام نشده، پا را فراتر از فصل بهار گذاشته و از گلیم خود خارج می‌کنند تا با دست‌اندازی به تابستان، دو ماه زودتر به پیشواز تابستانی سوزان بروند.

این شرایط در استانی مانند بوشهر که تا پیش از دولت سیزدهم، بیش از ۹۰ درصد نیازهای آبی خود را از استان‌های دور دست و همسایه تامین می‌کند، حکایتی را روایت می‌کند که هر لحظه می‌توان تنش‌هایی را در ساختار گوناگون اجتماعی، پدید آورد.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، این دولت با اجرای ۶ مصوبه و کنارگذاشتن ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار به سراغ یکی از پرهزینه‌ترین طرح‌های عمرانی در استان بوشهر رفت تا با اجرای کامل اجرای خط آبرسانی سیراف - جم، تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی نوار ساحلی دشتی و تنگستان و خوش‌آمدگویی به آب‌شیرین‌کن‌ها، نیازهای آبی این استان را تا افق ۱۴۰۴ به شکل کاملی تامین کند هر چند در کنار آن منوضع فاضلاب شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم نیز ساماندهی کرد.

اجرای پروژه‌های آب‌شیرین کن با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان، که تا پایان سال ۱۴۰۱ به نودهزار متر مکعب بالغ شد و پیش‌بینی‌می شود تا سال ۱۴۰۴، به حدود ۲۴۰ هزار مترمکعب برسد، انقلابی در حوزه تامین آب به شمار می‌رود که می‌تواند ضمن کاهش وابستگی به منابع آبی استان‌های همسایه که با صرف هزینه‌های هنگفت نگهداری تاسیسات و آبرسانی، چالش‌های فراوانی ایجاد کرده، ۱۰۰ درصد سرانه نیاز آب آشامیدنی و بهداشتی استان در این حوزه را تامین می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص وضعیت آبی استان بوشهر در آستانه ورود به گرمای امسال روز یکشنبه به ایرنا گفت: میزان تولید آب در زمان حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد و با اقدامات انجام شده از جمله آبگیری از سدها در برخی شهرستان‌ها و وارد مدار شدن یک سری از آبشیرین‌کن‌ها میزان تولید آب همزمان با آغاز فصل تابستان، ۳۰ درصد نسبت به تابستان گذشته افزایش خواهد یافت که ۱۵ درصد از این مقدار تفاوت ناشی از افت تولید ناشی از خشکسالی در سال گذشته است.

ابوالحسن عالی افزود: براین اساس روزانه ۴۶۰ هزار مترمکعب آب در شبانه روز در سراسر استان توزیع می‌شود و با وارد مدار شدن آب‌شیرین‌کن‌های جدید در ابتدای تابستان این میزان به ۵۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز اب تولیدی استان افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های انجام گرفته انتظار می‌رود شرایط تولید آب در استان بوشهر در زمان حاضر و تابستان پیش رو به مراتب شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به جایگاه نخست استان در راه اندازی و وارد مدار کردن آب‌شیرین کن ها گفت: کل ظرفیت در مدار و در حال ساخت آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر ۲۴۰ هزار مترمکعب است که در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۳۵هزار مترمکعب آنها وارد مدار شده بود این درحالی است که تا پایان سال گذشته بیش از ۹۰ هزار مترمکعب در مدار قرار دارند و تلاش می‌شود تا آغاز فصل تابستان این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب افزایش یابد.

ناگفتنی‌های داستان هزارویک‌شب تامین و توزیع آب بوشهر

عالی با تاکید بر مدیریت مصرف در مقابل این میزان تولید آب در استان بوشهر اضافه کرد: میزان سرانه مصرف آب در استان حدود ۲۸۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است این درحالی است که این رقم در کشور ۱۹۰ لیتر گزارش شده است.

به گفته عالی در زمان حاضر تولید آب در استان بوشهر نزدیک سه برابر و مصرف نیز به طور تقریبی ۲ برابر الگوی مصوب است براین اساس می‌طلبد مردم اقدامات و تدبیر لازم برای مدیریت مصرف آب داشته باشند.

وی با اشاره به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان در خصوص افزایش میانگین ۲ درجه‌ای دمای هوا در تابستان امسال گفت: هر درجه افزایش دما حدود هفت الی هشت درصد افزایش مصرف آب را به دنبال دارد براین اساس پیش بینی می‌شود امسال با ۱۵ درصد افزایش مصرف روبرو شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: همچنین براساس بررسی‌های انجام شده ۲۰ درصد از آب مصرفی استان به دلیل فقر منابع آبی باکیفیت زیرزمینی در بخش فضای سبز، درختان خانگی و خانه باغ‌ها مصرف می‌شود که با توجه به شرایط حساس و بهای سنگین تولید آب می‌طلبد مردم این مایه حیات را که با این مشقت تامین می‌شود بهینه مصرف کنند.

وی با اشاره به ظرفیت مشخص خطوط انتقال آب اضافه کرد: انتظارمی‌رود با توجه به بارش‌های موثر امسال کاهش آورد ۵۰ درصدی سال گذشته آب کازرون به استان در تابستان امسال تکرار نشود.

هزینه کرد ۳۴۰۰ میلیارد تومان در بخش آب استان بوشهر

به گفته عالی سال گذشته سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش تامین، انتقال و توزیع آب در حوزه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری هزینه شده است.

وی ادامه داد: یکهزار میلیارد تومان از این اعتبار برای اجرای طرح‌های اضطراری در مناطق بحرانی شهری و روستایی در مناطق شمالی بوشهر، جم، تنگ ارم، ساحلی و تنگستان شامل احداث مخازن، خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع، حفر و تجهیز چاه و ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز در بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری در تولید هزینه شده است.

ناگفتنی‌های داستان هزارویک‌شب تامین و توزیع آب بوشهر

جهاد آبرسانی گامی مهم برای رفع مشکل تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: جهاد آبرسانی گامی مهم برای اتمام تنش آبی در روستاها تا پایان دولت سیزدهم است که در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود.

عالی افزود: استان بوشهر جزو پنج استان کشور به شمار می‌رود که با بازنگری طرح جهاد آبرسانی در آن موافقت شد.

وی اظهار کرد: طرح جهاد آبرسانی درسال ۱۴۰۰ در استان بوشهر با ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای حدود ۴۰ روستا اجرایی شد و با تلاش‌های صورت گرفته قرار داد آن به میزان هشت برابر افزایش یافته است.

عالی ادامه داد: در همین ارتباط براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۲۰۰ روستا درشهرستان‌های دیلم، دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر، جم، عسلویه و بوشهر زیرپوشش طرح جهاد آبرسانی قرار دارند.

به گفته عالی برای اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی در استان بوشهر به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعریف شده است.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اجرای طرح جهاد آبرسانی در استان بوشهر را ۴۷ درصد عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: جهاد آبرسانی نعمت بزرگی برای رفع تنش آبی در روستاهای این استان به شمار می‌رود.

ناگفتنی‌های داستان هزارویک‌شب تامین و توزیع آب بوشهر

وی اضافه کرد: در استان بوشهر شرکت آب و فاضلاب، قرارگاه امام حسن (ع) و مجموعه نیروی دریایی سپاه به عنوان دستگاه‌‎های مشارکت کننده در طرح تعاملی و همکاری بسیار خوبی دارند که این رویه نویدبخش شتاب دهی به پروژه های جهاد آبرسانی استان بوشهر است.

وی ادامه داد: در قالب جهاد آبرسانی پروژه‌های متعددی شامل نوسازی شبکه انتقال، ایستگاه پمپاژ و مجتمع‌های آبرسانی اجرایی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: این استان با سرعت قابل قبولی پروژه های جهاد آبرسانی را به پیش می برد که این مهم نویدبخش تامین آب پایدار برای روستاهای کم برخوردار است.

عالی افزود: روستاهای هدف طرح به صورت عمده روستاهایی هستند که در چند سال اخیر تابستان‎‌های سخت و دشوار برای تامین آب شرب سپری کردند.

۱۵ هزار انشعاب غیرمجاز آب در استان بوشهر

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در زمان حاضر ۱۵ هزار انشعاب غیر مجاز در این استان وجود دارد که میزان آب غیرمجاز مصرفی در شبانه روز آنها در استان به ۹۰ هزار مترمکعب در شبانه روز می‌رسد.

عالی یادآور شد: قطع سه انشعاب غیرمجاز در بخش جنوبی استان در روز گذشته که به میزان ۵۰۰ مترمکعب در روز آب مصرف می‌کردند تنها نمونه‌ای از این انشعاب‌ها در استان بوشهر است.

وی از جمله عوامل ایجاد انشعاب‌های غیرمجاز آب در استان بوشهر را طولانی بودن خطوط انتقال آب در استان اعلام کرد و گفت: سه هزار کیلومتر طول خطوط انتقال آب در این استان است که گستردگی دست‌اندازی برخی افراد سودجو به شبکه را موجب می‌شود.

وی فقر منابع آبی، مجازات‌های غیربازدارنده و فرایند طولانی برخورد با متخلفان را از دیگر دلایل ایجاد انشعاب‌های غیرمجاز در استان بوشهر عنوان کرد.

عالی یادآور شد: استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب در استان بوشهر به شکل عمده مردم عادی نیستند بلکه بیشتر افراد خاص هستند.

وی در خصوص خانه باغ‌ها گفت: واگذاری هرگونه انشعاب به خانه باغ‌ها ممنوع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha