طرح‌های اقتصادی که در مازندران خاک می‌خورد

ساری- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت: ۸۰ طرح اقتصادی و عمرانی با برآورد اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری به دلیل برخی دستورالعمل و کاغذبازی های اداری تاکنون در استان در گام اجرایی قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خیریانپور روز شنبه در جلسه کارگروه اشتغال استان، حجم سرمایه گذاری در این طرح ها را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: مسوولان دستگاه های اجرایی باید با رفع موانع موجود، زمینه اجرایی و عملیاتی کردن این طرح ها را در مازندران فراهم کنند.

وی، کمبود زمین در مازندران را از برگترین مشکل در اجرای طرح های مختلف اقتصادی عنوان کرد و افزود: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی علاوه بر رفع مشکلات فراروی، زمینه جلب و جذب بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی در مازندران بدون اینکه از تسهیلات دولتی استفاده کنند، تنها از طریق آورده شخصی خود حاضر به سرمایه گذاری در این استان هستند.

معاون استاندار مازندران بیان کرد: طرح احداث تله کابین و هتل چهار ستاره در کلاردشت با یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و با اشتغالزایی یکهزار و ۲۰۰ نفر یکی از چند طرح بزرگ اقتصادی است که با وجود داشتن موافقت اصولی و دیگر مجوزهای لازم، تنها به علت مشکل زمین، عملیاتی و اجرایی نشده است.

طرح‌های اقتصادی که در مازندران خاک می‌خورد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از مسوولان دستگاه های اجرایی استان خواست با تفاهم، تعامل و همکاری بیشتر، مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی را رفع کنند.

خیریانپور در بخش دیگر سخنان خود گفت: در سال گذشته و در سایه تعامل و همکاری مسوولان دستگاه های اجرایی، از ۱۹۲ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان که در تملک بانک ها بودند، ۱۳۲ واحد از تملک بانک ها خارج شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

معاون اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به مشکل کمبود زمین در مازندران بر لزوم تشکیل و راه اندازی کمیته توسعه و کشت محصولات گلخانه ای در استان با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: در صورت تحقق این مهم، علاوه بر افزایش بهره وری، شاهد ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این بخش خواهیم بود.

وی ادامه داد: نیاز داریم در روستاهای استان واحدهای یکصد راسی پرورش دام راه اندازی شود تا تولیدات آنها پس از فرآوری محصولات توسط کارخانه های لبنیاتی موجود در مازندران وارد بازار مصرف شود.
خیریانپور بر لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی بعنوان یک منبع مهم در رونق اقتصادی منطقه و همچنین بهبود وضعیت اشتغال در استان تاکید کرد و گفت: در مازندران ۷۰۰ گونه از گیاهان دارویی شناسایی شد که توسعه کشت این گیاهان باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

معاون استاندار مازندران میزان سهمیه در نظر گرفته شده برای ایجاد اشتغال در سال گذشته را ۵۳ هزار و ۷۶۲ شغل عنوان کرد و گفت که در مجموع بیش از ۵۷ هزار شغل جدید در استان ایجاد شد که این میزان ۱۱۵ درصد از بیشتر از سهمیه و تعهدات در نظر گرفته شده بود.

به گزارش ایرنا، حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha