اماکن تاریخی اصفهان نقاط مناسبی برای برگزاری رویدادهای ورزش پهلوانی است
عکس تزیینی است

اصفهان - ایرنا - رییس دبیرخانه «اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی» گفت: اماکن تاریخی و گردشگری این استان مانند میدان نقش جهان یا گذر فرهنگی چهارباغ بدلیل حضور پُرشمار شهروندان و گردشگران، نقاط مناسبی برای برگزاری رویدادهای ورزش پهلوانی است.

محسن رویگری، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای برنامه‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نه‌تنها برای مردم و گردشگران گیراست بلکه بسیاری از آداب و رسوم و سجایای اخلاقی را نیز معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: همین امر سبب افزایش علاقه‌مندان به ورزش زورخانه‌ای و بهبود وضعیت گردشگری می‌شود که هر دو هم جزو نیازهای اصفهان است.

رویگری با اشاره به همایش روز گذشته با موضوع "آیین پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در میدان نقش جهان" تصریح کرد: در این رویداد فرهنگی ورزشی یکهزار و ۱۰۰ ورزشکار و پهلوان حضور داشتند.

رییس دبیرخانه «اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی» خاطرنشان کرد: برگزاری این رُخداد با محوریت ورزش کهن ملی مذهبی در بزرگترین میدان تاریخی ایران برای علاقه‌مندان و گردشگران ایرانی جذاب بود.

رویگری به اجرای نمادین آئین کهن موسوم به "آب زور" بعنوان یکی از آیین‌های فرهنگ پهلوانی کشور اشاره و اضافه کرد: یکی از رسالت‌های ما تولد دوباره آیین‌ها و روایت‌های پنهان تاریخ پهلوانی ایران زمین است که در گذشته کمتر به آنها توجه می‌شد و اکنون نیز در حال فراموشی است.

وی خاطرنشان کرد: در آئین "آب زور" که در قدیم‌الایام رسم بوده، قهرمانان و پهلوانانی که بتازگی سری در سرها درآورده بودند، از ظرف آب بسیار شوری که در دست استادشان قرار داشت، می‌نوشیدند تا هرگز فراموش نکنند آن روز که به جرگه پهلوانان پیوسته‌اند با خود و استادشان عهد بسته‌اند که هرگز به کسی زور نگویند و از زور بازو و قدرت خویش تنها برای کمک به مردم و نه برای زورگویی و ظلم استفاده کنند.

رییس دبیرخانه اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی افزود: این آئین بسیار زیبا و پندآموز را به همت سیدکمال سلطانی که خود از پیشکسوتان زورخانه و پهلوانی است و نیز چند تن از پهلوانان و قهرمانان زورخانه‌ای به تصویر کشیدیم تا حاضران با این رسم زیبا آشنا شوند و دستور آن را در زندگی خود بکار گیرند.

رویگری تصریح کرد: گسترش ورزش پهلوانی راهکار مناسب آموزش و ترویج سجایای اخلاقی و رفتارهای درست در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

رییس این دبیرخانه خاطرنشان کرد: منش‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز در زندگی همچون گذشت، جوانمردی، دینداری، اخلاق مداری، شجاعت، تواضع و فروتنی، حُسن خلق، احترام به والدین و بزرگترها و بخشش در آئین کهن پهلوانی نهفته است بنابراین ترویج آن راهی مناسب برای ارتباطات انسانی محسوب می‌شود.

رویگری اضافه کرد: تعلیم و گسترش مفاهیم خوب و ارزشمند و برگزاری رویدادهای ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در گستره شهری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز اثربخش و مفید است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های"وزوان"،"مزدآباد"و "مون" به ثبت جهانی رسیده است، در کانون توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد.

در این استان حدود ۱۶۰ زورخانه وجود دارد که ۱۳۷ باب آن فعال و میزبان ورزشکاران است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha